Golf MK1 aankooptips?
Hoi Volkswagenliefhebbers,
Weet niet of ik bij de goede topic zit maar ik ben opzoek naar 'n goede golf mk1. Maar weet helaas niet veel van waar je op moeten letten bij 'n mk1. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik wil er al jaren een maar is er nooit van gekomen en hopelijk nu wel eens. :D Mijn vriendin en ik hebben nu 'n mooie golf mk5, met name zij heeft 'n mooie 5. Wordt weer eens tijd voor 'n leuke auto voor mezelf. Toch? ;) Alvast weer bedankt voor jullie reacties Groeten Mikey |
roest, roest en nog eens roest... dat is een van de kwalen..
ik denk dat je wel iets specifieker moet zijn, of je een cabrio wil, gti of gewoon een normale, ik denk dat de experts daar meer aan hebben :thumbup: |
Zijn al meerdere topics over, google kan je veel hierbij helpen maar het is eigenlijk hetzelfde als bij elke oude auto. Roest is je grote vijand. Wielranden, kofferbak(bij de veerpoten), hoekjes achterpaneel, hoekjes voorpaneel, vulhals, dorpels. The usual mikmak dus. Ik weet niet het budget, maar zorg dat de auto zo compleet mogelijk is en nog zo origineel mogelijk. Het is altijd beter om je eigen smaak eraan te geven vanuit een originele dan vaak de huisvlijt van andere op te knappen maar dan wel al een schroefsetje eronder zit.
83 is het beste bouwjaar als je zo min mogelijk roest wil. Deze zijn ook vaak het goedkoopst in aanschaf. Welk blok wil je voor gaan? |
Vergeet ook niet onder de raamrubbers te kijken naar roest. Verder zijn ze onverwoestbaar. (Nouja, bijna dan)
|
Als je een projectje zoekt, heb ik nog wel wat moois staan, 100% roestvrij. :rolleyes:
|
beetje wat de mannen hierboven al zeiden...
roest roest en nog eens roest.. GTI's zijn schaars op de markt ..al zijn er zat, ook ori hollanders maar die zijn meestal al bij kenners en liefhebbers ..diegene die te koop komen beneden de +/- 5000€ is meestal niet veel soeps.. niet in de zin van instappen en wegrijden...daarboven is er best wel wat te vinden.. de meeste gewone Golfjes die het redelijk netjes overleeft hebben zijn de latere bouwjaren en dan het best nog de automaatjes.. die zijn in de regel gekocht nieuw door oudere mensen en min of meer lang blijven hangen naderhand.. als je handig bent maak je er zo een handbak van.. probeer altijd een zo 'eerlijk' mogelijk exemplaar te zoeken... d.w.z ,blijf weg bij TDI ombrouwsels waar het onder de kap wemelt van de kabelschoentjes en houtschroeven..matgerolde hokken..er zit meestal nogal wat PUR schuim en kit links en rechts onder de laag Cetabever.. ga liever kijken bij eentje waar zichtbaar roest opzit ,maar wel iets van bekend is qua historie..(is ,moeilijk,echter niet onmogelijk),,die ook niet verlaagd is met een goedkoop schroefset of waar golf 2 stoelen ingegooid zijn..etc etc.. er zit nogal wat verschil in de motoruitvoeringen onderling (benzine)..een 1,5 jbtje met lange 4 of 5bak uit 83 is geen vergelijk qua rijden met een 79er 1100.. de eerste is zeker als het een GLS of GX of iets is heel wat meer auto.. je zult bijna altijd werk er aan hebben ,technisch dan wel plaatwerk etc..het geluk heb je dan weer wel dat er zat onderdelen van zijn ..al dan niet origineel plus het zit allemaal redelijk simpel in elkaar.. verwacht ten slotte GEEN moderne auto..je gaat hoe dan ook terug in de tijd..veercomfort,motorgeluid, windgeruis ,afrolgeluid, kraken-piepen etc je krijgt het allemaal kado... ruitenwissers gaan vergeleken met modern erg traag ,en ook de aanjager/ventilatie is behelpen stap in een regenbui met natte kleren in en hij beslaat in seconds.. affijn ga eerst eens bij verschillende exemplaren kijken en rijden..als je een beetje kijk er op hebt merk je het snel genoeg wat voor iets er voor je staat.. en anders zet je die gewoon hier met foto(s) op het forum.. er zijn er hier een paar die er zoveel verstand en kennis van hebben ,en soms zelfs het desbetreffende exemplaar kennen aan de hand van het kenteken (Barn 171 bijv).. moet wel goedkomen lijkt me |
Ik had misschien wat specifieker moeten zijn. Hiervoor mijn excuses
Maar ik ben op zoek naar een een 3 deurs benzine met 'n handbak. Geen projectauto. Want helaas heb ik niet helaas de kennis en mogelijkheid/plek om bijv 'n automaat om te bouwen naar een handbak. weet ook niet de kosten doorvoor zouden zijn, materiaal, loon en rdw etc ....? Moet dat dan door iemand laten doen. Ik wil 'n eerlijke en solide maar verder heb ik nog geen specifieke wensen. Maar zoals Heinz74 al zei moet ik dat nog gaan ontdekken. Maar ik sta open voor suggesties wat nieuwe mk1's zijn ; ) die te koop zijn. Hoeft ook geen gti te zijn ondanks dat ik die echt te gek vind!! Maar mag wel!! Nogmaals bedankt. Met vriendelijke groeten, Mikey |
Ombouwen naar handbak stelt niet zoveel voor. Voor 75€ een bak van een golf2/3 opzoeken. Vliegwiel en koppeling kopen, pedalensetje en stuurhuis met schakelmechanisme kopen. Spullen eronder knopen. Ik denk een max. 300€ aan onderdelen als je de koppeling nieuw koopt.
|
Een bak kopen zonder hem eerst gevoeld en gehoord te hebben blijft ook een risico.
Heb hier op het forum ook eens een bak gekocht (zal geen naam noemen :rolleyes: ) die ook goed was volgens hem. Want hij had er zelf veel mee gereden. Echter toen ik hem er eenmaal onder had begon het gedonder. De olie kwam er aan alle kanten uit. Het blijven tweedehands spullen je kan dus niet altijd de verkoper vertrouwen. Ook niet van een forum! |
Ja je kan er niet inkijken dat blijft lastig. Vooral bijgeluiden en synchromesh ringen. Misschien van een rijdende sloper halen. Die bakken van een golf1 / 2 hebben al veel voor de kiezen gehad. Ik heb achter mijn golf2 een chv bak gezet. 150.000 gelopen volgens de klok van de donor ( golf3 1.6) maar werkt perfect.
Maar t ombouwen opzich vind ik zelf heel goed te doen. Als je alles verzameld kan je t in een zaterdag doen. |
Tja de kennis heeft die niet zegt em, dan stopt het. Je wil een degelijke golf zonder werk? Dan kost het nu eenmaal geld. Koop een originele, de duurdere zijn meestal de betere. Kijk zeker ook hier opt forum naar golfjes. Hier meer vertrouwen in een auto dan op marktplaats..
|
heb nog wel een te koop
golf 1 1.5 jb met 5 bak kleur wit netjes van binnen buiten wat lichte roetplekjes |
Hoi Willem,
thx voor je reply. en sorry voor mijn late reactie. klinkt niet verkeerd alleen jammer van de roest. hoeveel roest is er? en wat vraag je voor de golf? |
All times are GMT +1. The time now is 10:42. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.