Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Probleem aansluiten us -lights (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=125291)

Nico45 29-03-2014 11:19

Probleem aansluiten us -lights
 
Hallo allemaal,

Ik heb toch even jullie hulp nodig met het aansluiten van de us-lights op mijn Polo 6n.
Ik heb extra lampen gemaakt in de knipperlichten en de massa op de knipperlichten aan gesloten en de + naar binnen getrokken.

Ik heb nu een:

-constante + op de 58B
-Massa op de 31
- de + vanaf de lampen op de 75 N

De schakelaar (achterruitverwarming) brand wel is deze schakelaar nou niet geschikt??
Als ik de draad + vanaf de lampen op degene er naast druk gaat de schakelaar constant branden.




Wat heb ik nou verkeerd zitten ik kom er niet uit???

The_Maxx 29-03-2014 23:42

Persoonlijk vind ik het niet zo verstandig om een accessoire zonder relais te schakelen, ookal heeft het maar een lage stroom.

Buiten dat, de schakelaar is bijzonder geschikt hiervoor.
Verlicht, verklikkerlampje (erg handig) en past gewoon in je dash, dus het valt niet op. Tevens is het gewoon een simpele schakelaar.

Waar heb je je constante plus vandaan gehaald? Hopelijk via een zekering vanaf de accu of zekeringbak? (eigenlijk ook de hoofdreden waarom het niet handig is die binnen te hebben, tis risico)

Je hebt een constante plus nodig voor je voeding van je lampen
een geschakelde plus (verlichtingsplus) voor de verlichting in je schakelaar en daar heb je ook een massa voor nodig.
Daarbij heb je je plus naar je lampen (stuur/schakel)
Dus 4 draden, geen 3. 2X plus, 1x massa en 1x stuur (of het nu rechtstreeks naar je lampen gaat of naar een relais, blijft een stuur/schakeldraad)

Hoewel, als je je schakeling veiliger wil maken, je met je verlichtingsplus ook weer je sturingcircuit kan maken (schakelaar stuurt relais, waar dus geen grote stroom voor nodig is) Dan kom je dus wel uit met 3 draden waarvan 1 dan wel dubbel aangesloten zit op je schakelaar.

Nou weet ik persoonlijk niet alle aansluitingen van de schakelaar. Maar je kunt je schakelaar voor je achterruitverwarming die je wel gewoon hebt, ook ter referentie gebruiken.
Massa is bruin
Geschakelde verlichtingsplus is blauw/grijs (als ik me niet vergis)
Constante plus zul je sowieso ergens anders moeten halen.

Kan na het weekend wel even voor je kijken hoe die schakelaar moet worden aangesloten. Moet er zelf namelijk ook nog mee aan de gang voor mistlampen (en inderdaad, daar moet gewoon een relais bij, wat ik dus ook zal doen)

Nico45 30-03-2014 00:00

Bedankt voor je uitleg ik heb op de lampen geen plus die had ik naar de schakelaar gelegd en de plus van de schakelaar van de constante plus van de radio gehaald.

Als ik je verhaal goed begrijp mis ik dus 1 draad op de originele aansluiting van de achterruit verwarming zitten er ook 4.

Dit is ook een schakelaar voor de achterruit verwarming dus moet nog even gaan prutsen.

Bij Pieter (BoBop) in Nijkerk heb ik gekeken en hij had de + van de lampen op de schakelaar en op de schakelaar ook een plus dus 2 aansluitingen zou dat een andere schakelaar zijn geweest???

bobbob 30-03-2014 09:44

Ik had een gevarenlichten schakelaar gebruikt.
Plus vanaf zekeringkast naar schakelaar.
Vanaf schakelaar kabel naar USlights.

Ik weet het zo niet, kijken volgende week wel ff. (kan er zo geen beeld bij maken).

Nico45 30-03-2014 18:30

O kijk een gevaren licht schakelaar ja die gaat anders die kan wel met 2 draden :shake:

VdubMKII 30-03-2014 21:08

Die 2 bovenste contacten zijn een plus en een min voor het lampje in de schakelaar.
als je nu een geschakelde plus op het contact links onder zet en dan vanaf het contact rechtsonder naar de plus van je us lights gaat zou het moeten werken.

The_Maxx 30-03-2014 22:04

Radio constante plus niet gebruiken voor je us lights. Die plus heeft je radio hard nodig... Pak m dan liever achter de zekeringbak, extra zekering ertussen van 10A en dan naar je schakelaar. Dan weet je tenminste zeker dat je zekering het ook houdt.

Ook even een opmerking over wat VdubMKII zegt met betrekking tot de geschakelde plus.

Gebruik die ALLEEN als je een relais aanstuurt met je schakelaar. Niet als plus van je lampen. Geschakelde plus is slechts een puls plus. Geeft dus wel 12v, maar als je hem gaat belasten kan dat brandgevaar opleveren of je aangesloten accessoire werkt niet(optimaal).

Dat is ook de reden waarom een aftermarket radio met een originele VW isostekker hebt aangesloten, problemen kan veroorzaken omdat de geschakelde en constante plus zitten omgedraaid bij VW.

Alarmlichtschakelaar heeft geen eigen verlichting in veel gevallen (bij een 6N ook niet), gaat alleen aan als het knipperlicht aan staat (bij pieter dus als de us lights aan staan nu als ik het goed begrijp?)
Dus is die inderdaad wat makkelijker aan te sluiten.

Zonder relais werken kan, maar pak wel een vaste, afgezekerde plus vanaf de zekeringkast of de accu, niet waar al andere gebruikers op zitten.
Met relais is het meest veilige.

VdubMKII 30-03-2014 22:22

Ik bedoelde een achteruitverwarmings schakelaar, vergeten erbij te zetten.
Ikzelf zou gewoon de plus aftakken van je bestaande stadslicht en die naar binnen trekken naar de achteruitverwarmings schakelaar en dan aansluiten zoals ik hierboven al zei.
De min kan je dan gewoon van je knipperlicht pakken.

Nico45 31-03-2014 06:54

Ik zal jullie tips even uit printen ik ga vanavond weer naar Nijkerk dan gaan we even kijken en ook gele folie plakken over de koplampen :thumbup:

Ik haal toch even op de sloop een gevarenlicht schakelaar mocht het vanavond niet lukken??

Ik vind het wel super dat jullie meedenken ik ben niet zo heel erg thuis in electronica ik ben beter met sleutelen :thumbup:

Nico45 31-03-2014 09:49

Bedankt voor jullie hulp de lampen branden er moest gewoon nog een extra plus op de schakelaar voor de lampen zelf.

Ik had een + en - voor het binnen lampje (schakelaar) en alleen de + vanaf de lampen er op zitten en geen voeding voor de lampen zelf.

Allemaal bedankt voor de hulp ik zal vanavond als het wat donkerder is foto s maken ook van de tellerverlichting.

Als je nu weet hoe de schakelaar werkt is het heel simpel misschien dat iemand anders hier ook nog wat aan heeft??? :thumbup:

Ik heb jullie advies op gevolgd en de US-lights over een zekering gedaan nu kan er niks gebeuren alleen een relais heb ik niet gebruikt :shake: lekker eigenwijs :D

Nico45 31-03-2014 21:54

Ik dacht zet nog even een foto neer van de brandende us-lights :thumbup:




Ik ben er erg wijs mee hopelijk word ik nooit aan gehouden door onze blauwe vrienden :D en met de apk kan ik hem uit zetten :)

Nico45 01-04-2014 08:52

Hallo allemaal,

Ik heb nog een vraag aan jullie ik ben op google en hier op het forum aan het zoeken geweest naar het aansluiten van us-achterlichten bij de polo 6N maar ik zie alles Jetta, Golf 2 en 3 maar ik kan verder niks vinden hebben jullie een link over hoe ik ze bij mij kan veranderen naar us achterlichten?? :thumbup:

The_Maxx 01-04-2014 11:20

Quote:
Originally Posted by Nico45
Hallo allemaal,

Ik heb nog een vraag aan jullie ik ben op google en hier op het forum aan het zoeken geweest naar het aansluiten van us-achterlichten bij de polo 6N maar ik zie alles Jetta, Golf 2 en 3 maar ik kan verder niks vinden hebben jullie een link over hoe ik ze bij mij kan veranderen naar us achterlichten?? :thumbup:


Zoek eerst eens uit of er wel US achterlichten van bestaan ;) bij mijn weten niet.
Hoe zou je het willen aansluiten dan? Je hebt geen extra lichtunits die je ervoor zou kunnen gebruiken. Remlicht is te fel en mistlicht idem, en daar heb je dan ook nog een engels achterlicht bij nodig, maar daar zou je inderdaad nog een ander, minder fel pitje kunnen gebruiken.

bobbob 01-04-2014 13:23

Bij de Golf 2 kan je met duplo lampjes dus maken dat de 3 onderste lampjes normaal branden, bij remmen de remlichten feller, en de mistlicht feller als die aan staat.
Dit wilden we dus eigenlijk ook maken bij de Polo. Denk dat dat wel mogelijk is op dezelfde manier als bij Golf 2...

The_Maxx 01-04-2014 14:03

Ahzo, ja is wel mogelijk. Je zit alleen met het probleem van de achteruitrijlamp. Dus eigenlijk kun je alleen de remlichten aanpassen, of je hebt ook een engels achterlicht nodig.

bobbob 01-04-2014 14:29

Oja, dat is weer beetje jammer...
Dank voor de tip, anders had ik er iig niet aan gedacht, en ik weet niet of Nico er wel aan had gedacht :P

Nico45 01-04-2014 17:06

Nee ik had er nog niet aan gedacht dus met andere woorden jammer maar helaas :)

Nico45 17-04-2014 19:30

Ik heb nog even een vraag aan jullie ik zit er toch aan te denken om mijn witte knipperlichten er weer op te zetten en ik moet dan deze ook weer verbouwen ik heb onder de gewone knipperlichten 5 watt lampen (witte) weten jullie of je deze ook in oranje kan krijgen??

De knipperlichten zijn ook oranje en om er dan witte lichten onder te zetten is niet zo mooi denk ik :shake:

Ik kan ze alleen vinden van 10 watt en 21 watt???

VdubMKII 18-04-2014 08:29

5 watt lampjes heb je ook in oranje, gewoon bij heuts ofzo.

Nico45 18-04-2014 11:33

Oke bedankt ik kon ze op internet nergens vinden ik zal eens gaan kijken dan weet ik dat ze er zijn :thumbup:


All times are GMT +1. The time now is 21:52.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.