Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   aankoopadvies (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=123118)

Miez 17-01-2014 08:48

aankoopadvies
 
Hallo Forummers,

Ik ben voornemens om een Golfje 1 Cabriolet aan te schaffen. Nu heb ik mijn oog laten vallen op eentje uit 1980 welke de handelsbenaming GTi heeft echter heeft de auto een 1.8 carburateur motor. Ik vraag me af of dit origineel is? De koets is volgends de huidige eigenaar helemaal aangepakt en heeft nieuw spuitwerk, op de plaatjes ziet het er allemaal wel ok uit. Het autootje heeft volgens de teller een 275dkm op de klok, zijn die blokjes bij net onderhoud hier tegen bestand? En hebben jullie nog andere tips waar ik op kan letten?

Alle antwoorden zijn welkom!

Alles gute !

Miez

wessel97 17-01-2014 10:18

Bedoel je een 1.8 met enkele of dubbele carburateur? Als het een enkele is, is het waarschijnlijk van ren golf 2 want golf 1/cabrio isnooit standaard in 1.8 carb geleverd, alleen met injectie.

Ja de blokjes zijn er tegen bestand, zolang hij geen olie verbruikt, enz. Is het vaak gewoon goed.


Let bij het kopen vooral op roest!

Barn171 17-01-2014 10:29

Houdt er rekening mee dat die cabrio's vlijtig worden omgekat. Als het een paarsig/blauwe is met stuurbekrachtiging uit Neunen of zoiets (nabij Eindhoven iig), dan is hij zeker al omgekat, die wagen ken ik. Klopt precies met jouw beschrijving.
De blokken zijn heel goed, maar gezien deze dan toch al vervangen zou zijn (een GTI op kenteken kan nooit een 1.8 carb motor in de wagen hebben, origineel zou het een 1.6EG injectie zijn) kun je je van de km-stand niks aantrekken.
En altijd goed naar de kas kijken. Is het inderdaad een '80er, dan rotten ze graag. Goed controleren onder de wagen en check ook voor knullig laswerk.

Miez 17-01-2014 13:58

@barn171, deze is nu Genesis paars met een wit interieur en dak. Hij was oorspronkelijk wit (motoruimte nog steeds :(). Hij heeft wel een 1980 kenteken.

Grt.

Miez

wessel97 17-01-2014 17:08

laat ik je een tip geven over het wit.. ik denk.. als dat mogelijk is dat het een white- edition is.. deze zijn redelijk zeldzaam, dus ik zou proberen voor leuk geld een 1.6 eg motor te vinden, of... ik denk eerlijk gezegd dat het al een 1.8 dx was.. maar dat zul je even moeten opzoeken...

even terug te komen op het laswerk: kijk goed achter bij de auto waar de achteras vast zit, hier roesten ze veel, en achter de voorschermen (dus even voelen aan de binnenschermen aan de kant van het schutbord) verder zul je de roest op de andere plekken snel zien, asl dit er uberhaupt is

Miez 17-01-2014 17:24

@all, bedankt zover. Ik ga nog wat langer overwegen. Het betreft een inruilverhaal op mijn E28, ik heb altijd een golfje 1 willen hebben (een dichte) maar deze kwam op mijn pad. De eigenaar heeft de auto ook pas een maand maar wil mij de contactgegevens verstrekken van de vorige eigenaar (die 'm opgeknapt heeft).

Food 4 toughts

ErikvanBilsen 17-01-2014 17:26

Als de auto is overgespoten in een andere kleur en dan de motorruimte niet is meegepakt zou ik hem al laten staan.
Dan is hij in mijn ogen niet helemaal aangepakt en acht ik de kans groot dat het laswerk snel is afgewerkt.

wessel97 17-01-2014 17:39

heb denk ik nog slechter nieuws voor je, het kenteken klopt hoogstwaarschijnlijk niet, tenzij iemand het er achteraf in gebouwd heeft, maar als het dak enz. origineel is moet het haast wel een white edition zijn, wat inhoud: wit pvc dak, wit stof/lederen interieur, witte velgen, witte carosserie

deze zijn pas gemaakt in 1983, dus dan is jou cabrio (waarschijnlijk) van 1983 of later

tenzij ze het er achteraf ingebouwd hebben.. maar dat weet ik niet

Barn171 17-01-2014 17:46

plaats even wat foto's, dan weten we het direct allemaal, maar verwacht niet al te veel leuk commentaar, ik denk niet dat je het mooiste van het mooiste hebt gevonden...

Jeff 17-01-2014 18:04

Quote:
Originally Posted by wessel97
Bedoel je een 1.8 met enkele of dubbele carburateur? Als het een enkele is, is het waarschijnlijk van ren golf 2 want golf 1/cabrio isnooit standaard in 1.8 carb geleverd, alleen met injectie.t!


De mk1 cabrio is wel geleverd met een 1.8 carburateur motor. Deze heeft de motorcode EX.

wessel97 17-01-2014 18:06

Quote:
Originally Posted by Jeff
De mk1 cabrio is wel geleverd met een 1.8 carburateur motor. Deze heeft de motorcode EX.


nou... das nieuw voor mij :D ik heb nog nooit een golf 1 cabrio gezien met een standaard geleverde 1.8 carb

Barn171 17-01-2014 18:44

zijn er toch echt, maar niet in de vroege modeljaren. vanaf '84 ofzo schat ik?

arthur 17-01-2014 19:15

mmm ik geloof niet dat er in die tijd al daadwerkelijk en cabrio GTI werd gelevert, weet je zeker dat het geen GLI is? Overigens heb ikzelf wel vaker een auto gekocht die alleen aan de buitenkant was gespoten. Deze was blauw maar onder de kap wit, nooit problemen gehad. Daar zou ik niet op afknappen.

De naam GTI matcht eigenlijk ook niet met de 1.8 EX carburateur motor.
Een maatje van me heeft er één (ook oldtimertje), opzich een prima blokje hoor voor dagelijks gebruikt prima. Loopt lekker vanuit onderin, verbruikt niet zo veel, niet bijster snel maar prima, geloof ik 90pk. Opzich zijn die blokken niet stuk te krijgen.

Het is alleen geen E28 :tongue: (zegt de E28 520i rijder, lekker opschieten met de spaarpunten bij de pomp met 1:8 :D. en nagenoeg geen vermogen )

Miez 17-01-2014 19:40

Haha! Topforum dit, snel veel (bruikbare)reacties. Op de witte motoruimte laat ik hem ook niet staan. Maar Rdw roept volgens mij Gti (wat volgens mij in die tijd GLI was!?). Het dak is origineel wit, er zit een wit sportline interieur in, wielen zijn verre van origineel.

En wat betreft mijn E28, dat is een 525e (ETA) met de 2.7 langeslagmotor. Hij levert 240Nm bij 3200rpm, das nog echt leuk op de achterwielen. Daarbij netjes 1 op 11 gemiddeld (op 98). Mocht iemand een golf 1 willen inruilen :)

Alles gute!

wessel97 17-01-2014 19:51

@barn171 klopt idd heb het gevonden, het is zeker een europes want er staat dat hij nooit in amerika/canada/engeland geleverd is

als het dak etc. inderdaad origineel is, dan is het een model vanaf 1983.. dus het kenteken klopt niet.. laat ik je meegeven het chassis nr. goed te checken voordat je de auto koopt. en vraag het na bij de rdw ofzo..

Miez 17-01-2014 21:50

Volgens de RDW;

Handelsbenaming:155332 golf GTI cabriolet
Datum eerste toelating: 30-6-1980
Datum eerste afgifte in NL: 18-6-1981

Oorspronkelijke kleur is volgens RDW grijs.

Allemaal een beetje eigenaardig, verkoper is overigens bijzonder sympathiek.

Grtz

wessel97 17-01-2014 22:01

oorspronkelijk grijs? dan moet ie haast al 3 keer overgespoten zijn...

ehh... volgens mij klopt er echt maar de helft van de auto... 1.8 carb motoren, zijn pas bij de latere modellen gekomen

de originele kleur combinatie, van grijs, met wit dak en wit interieur lijkt me ook stug... weet niet of deze überhaupt ooit in deze uitvoeringen zijn verkocht.

zou mij eerlijk gezegd weinig verbazen, als drie kwart van wat de eigenaar zegt en wat op de papieren staat, niet klopt... je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn

wessel97 17-01-2014 22:02

heb je foto's van de auto?

Rinus66 17-01-2014 22:12

Origineel wit dak op een 80er met 275k op de klok? Ben benieuwd hoe dat eruit ziet. Simpele check is kijken of er een normaal wiel onderin de kofferbak ligt of een thuiskomertje.

Miez 17-01-2014 23:11

Ik heb foto's maar uit respect voor de verkoper lijkt het mij niet netjes om deze hier te tonen. Ik zie er vanaf en wacht tot een van jullie zijn golf 1 of 2 inruilt op mijn e28 'pantzerfaust' :)


All times are GMT +1. The time now is 02:30.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.