Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Koni geel afstellen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=12271)

Jurgen Santana 25-07-2005 22:29

Koni geel afstellen

Ik wil de schokbrekers van mijn Golf 1 afstellen. Heb nu de achterste dempers uitgebouwd liggen maar heb geen hoeveel slagen ik ze stugger moet draaien.

Ik heb het Serge wel eens zien posten op Polo86C.nl maar kan er nu nergens wat over vinden.

Wie heeft er een ID over hoe en wat.

Dennis@polo86c.nl 25-07-2005 22:47

Helemaal indrukken en dan verdraaien.
Je voelt dan wel dat de zuigerstangen in de verstelling valt.
Op de demper staat wel welke kant harder of zachter is. (+ en -)

OakgreenVR6 26-07-2005 08:16

Zijn ze af- of verstelbaar ?

Jurgen Santana 26-07-2005 08:22

Quote:
Originally Posted by OakgreenVR6
Zijn ze af- of verstelbaar ?

Dat weet ik niet precies :redface: Je kun de zuiger er heel licht tot heel zwaar uit laten komen.

Jurgen Santana 26-07-2005 08:27

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Helemaal indrukken en dan verdraaien.
Je voelt dan wel dat de zuigerstangen in de verstelling valt.
Op de demper staat wel welke kant harder of zachter is. (+ en -)

Ik weet wel hoe het moet. Maar hoeveel slagen ik moet maken om een stug maar niet te stug resultaat te krijgen. Denk dat ik ze anders maar voor 3/4 dichtdraai ofzo.

sjampoo 26-07-2005 09:11

5 slagen (halve) zijn standaard geloof ik:

Tel maar even hoeveel (halve) slagen je kunt maken links cq rechts om.

Hoe stug je ze zet, ligt een beetje aan de leeftijd van de dempers. Mijn Polo'tje GL heeft rode koni's (oh joy!) kwam ik achter bij de fix voor de apk. Dingen waren al wat ouder en zo week als een spons...

Heb ze toen 4/5é dicht gezet: d'r is nu weer normaal mee te rijden.

M'n gele koni's onder de toek-toek waren nog niet zo oud, en heb ik op 2/5'e dicht gezet. Dat werd al heel snel 1/5é want veelste stug (in verhouding met de standaard monroe-dingen voor.

Je kunt t t beste testen, maar das veel werk :) :) :) Zet m zo zodat je geen fietspomp hebt (principe:indrukken gaat altijd soepel, uittrekken gaat langzaam)

Ik zet ze zo, zodat je de zuigerstang (waar je moer + carroserie ring op zet voor de grip) met redelijke kracht uit kunt trekken (zonder zelf rood aan te lopen)..

oergolf 26-07-2005 09:13

Edit: net weer te laat :frown:
Ik heb een tijdje terug ook mijn koni's willen verstellen. In de handleiding staat dat ze in totaal 5 slagen kunnen verdraait worden. Dit kan je echter niet meer omdraaien (bij die koni van mij iig). Eenmaal stug blijft stug. Ik zou dus aanraaden eens te beginnen met ze een halve slag te draaien en dan voelen of het merkbaar stugger is. Voor de exacte details zal ik vanavond nog eens in de handleiding gluren mits iemand anders mij niet voor is tenminste.

Jurgen Santana 26-07-2005 09:25

Thanks!

John 26-07-2005 10:15

Ik vond die dempers altijd werelds maar mijn vorige en dus ook laatste set is zeer slecht bevallen.
Ik bleef ze maar bijstellen zodat hij stug bleef maar iedere keer in zeer korte tijd werden ze weer zacht.
Na 12000km waren de dempers dan ook dusdanig versleten dat ze gereviseerd moesten worden.
En nee ik doe echt geen gekke dingen met mijn auto dat ze echt te lijden hebben gehad.
Tuurlijk is dat wel garantie maar ik mag toch voor dat geld wel kwaliteit verwachten of niet?
Dus weg met die set en nu rijd ik fijn met een h&r schroefset.
En dat bevalt echt veeeeel beter.

Fred 26-07-2005 10:24

Quote:
Originally Posted by John
Ik vond die dempers altijd werelds maar mijn vorige en dus ook laatste set is zeer slecht bevallen.
Ik bleef ze maar bijstellen zodat hij stug bleef maar iedere keer in zeer korte tijd werden ze weer zacht.
Na 12000km waren de dempers dan ook dusdanig versleten dat ze gereviseerd moesten worden.

Schokdempers reviseren???

oergolf 26-07-2005 10:28

Quote:
Originally Posted by Fred
Schokdempers reviseren???

Is dat zo gek dan?? Bij Intrax vlak bij 's Hertogenbosch reviseren ze oa Koni's

Fred 26-07-2005 10:46

Quote:
Originally Posted by oergolf
Is dat zo gek dan?? Bij Intrax vlak bij 's Hertogenbosch reviseren ze oa Koni's

Das gek ja....althans ik heb er nog nooit van gehoord, en bovendien, wat zijn de kosten ten opzichte van nieuwprijs??

oergolf 26-07-2005 11:32

Voor een schroefset van H&R zou het neerkomen op 80eurie per veerpoot. Ik denk dat dat ook gelijk een standaard bedrag is. Nieuwe Koni voor schokbreker kost per stuk 110euro dus reken maar uit wat het scheelt. Nou is het ieder voor zich wat je kiest om uit te geven: 80euro voor revisie of 110euro voor een nieuwe.

sjampoo 26-07-2005 12:12

Quote:
Originally Posted by oergolf
Edit: net weer te laat :frown:
Ik heb een tijdje terug ook mijn koni's willen verstellen. In de handleiding staat dat ze in totaal 5 slagen kunnen verdraait worden. Dit kan je echter niet meer omdraaien (bij die koni van mij iig). Eenmaal stug blijft stug.

HUh?
Die ken ik niet?!

Maar goed:
Variatietip 2: Heen en weer draaien in stugheid kan bij die koni's die ik ken wel
Variatietip 3: Houd de dempers RECHTOP! Olie gevulde dingen, maar als je ze op de kop houd, of laat liggen, verdeelt de olie zich, en komt er lucht in de onderste delen: Duidelijk waarneembare geluidsproductie tijdens in en uit pompen..
Variatietip 4: Koni's hebben levenslange fabrieksgarantie op fabrikage fouten. Ze kunnen dus ook gewoon stuk, maar zolang dat niet aan een fabrikage fout ligt....
Variatietip 5: Ik heb 2 setjes, en heb nog nooit problemen gehad (zegt niet heel veel)
Variatietip 6: De draai van de moer/zuigerstang is vaak anders dan standaard! (1,25mm draad ipv 1,5): Met een luchttol draai je een verkeerde moer er zo op, maar draai je ook alles naar de klote!

All times are GMT +1. The time now is 21:46.