Verschil in kosten, oldtimer of dagelijks?
Hallo,
Ik heb een golf 2 16v, reeds oldtimer, opgeknapt en deze wil ik nu laten keuren. Graag zou ik wat info verkrijgen of dat er veel kostenverschil is op gebeid van verzekering en belasting of dergelijke. Mijn gedacht was om hem oldtimer te laten keuren wegens goedkopere tarieven en tevens ook omdat hij niet elke week gebruikt zal worden, maar is dat ook zo? Mijn vader heeft een spitfire 1500 en betaalt maar 150 euro verzekering. Indien mogelijk ook graag wat info over wat er zeker in orde moet zijn voor keuring en wat niet mag. De wagen staat volgens mij volledig in orde en veilig, maar toch om zeker te weten. Er staan trouwens ook webers op en een volledige andere uitlaat. De kas is wat verbreed. kan je ermee gekeurd worden? Graag reacties zonder twijfelgeval om zeker te zijn. Groeten Lowiete |
Reeds je in Belgie woont, mag je de auto wel dagelijks gebruiken als oldtimer maar onder bepaalde voorwaarden.
Er gelden evenwel enkele beperkingen. Oldtimers mogen niet gebruikt worden : voor commercieel of professioneel gebruik; voor woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer; voor bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer; als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten; Voertuigen met rupsbanden mogen enkel gebruikt worden voor : oldtimermanifestaties; proefritten binnen een straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig. |
als je kan zou ik die gewoon daily keuren.
de belasting blijft hetzelfde (34€/jaar nu) en als je die als hobbywagen hebt, kan je aan een verzekering geraken die evenveel kost als de oldtimer verzekering. ik betaal 90€ voor men eerste auto en 15€ vanaf de 2de auto en dit per jaar :thumbup: . toen ik de verzekering vroeg wat het verschil in kost zou zijn om mijn capri op normale platen te zetten, kreeg ik te horen dat dit nog steeds 90€ is. ga je die wel dagelijks gebruiken of voor het werk, dan betaal je de normale premie zoals een andere auto (nogal logisch). men golf 2 is bij mij wel een daily wagen en daar betaal ik 300€ verzekering voor en 34€ belasting. |
Hoe komt het dan dat je voor de capri maar 90 moet betalen en 300 voor de golf.
Weet u toevallig ook geen antwoord in verband met keuring met die webers en carrosserie? Grtz |
omdat de golf als daily wagen is ingeschreven zonder beperking en MET gebruik voor woon-werk verkeer. en dan betaal je de normale verzekeringspremie zoals een andere auto.
mijn capri zou als hobbywagen blijven. dus ook geen woon-werkverkeer en dan kan je wel de oldtimerverzekering behouden -verbreding in belgie is enkel toegestaan als de originele wielranden niet verwijderd werden. dus wat is er precies aan verbreed? -webers is motortuning en in principe niet toegelaten. als je daar een luchtfilterdoos overzet gaat geen kat daar naar kraaien. -volledige uitlaatlijn mag ook maar normaal moet je al attesten hebben. als die er origineel uitziet en ook een normaal geluid produceerd, zal je minder problemen hebben al die bovenstaande zaken zijn trouwens ook niet toegelaten op oldtimers |
Wat betreft die webers en keuring ...
Toen ik mijn 99% originele golf1 gti ging keuren voor oldtimer. Werd hij gecontroleerd en goed bevonden tot plots de keurmeester voorbij kwam en zag dat er een spiegelfolie op de 2 achterraampjes gekleeft was. Ik had dit zelf nog nooit eerder opgemerkt dus het viel absoluut niet op. Maar hij werd wel afgekeurd en heb mogen terugkeren omdat de auto zogezegd volledig origineel moest zijn :screwy: . Natuurlijk was dit gewone brute pech omdat die waarschijnlijk een slecht dag had, het hangt af van degene die hem keurt ... |
Quote:
Stonden daar dan webers op gemonteerd of niet? GRTZ |
All times are GMT +1. The time now is 18:06. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.