Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   hulp gevraagd bij import bus uit Duitsland (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=12210)

wannabay 23-07-2005 13:37

hulp gevraagd bij import bus uit Duitsland
 
Hallo,

Door het bieden op ebay op een t2b camper (een grawomobil versie ipv westfalia) ben ik nu eigenaar ervan geworden. :)
Da's top zou je zeggen, maarre ik realiseer me dat er nog enige haken en ogen aan het importeren zitten. Wie heeft er informatie en handige/nuttige tips.

alvast bedankt

Volkswouter 23-07-2005 14:00

Het valt wel mee,zorg in ieder geval dat je de autopapieren erbij krijgt van de oude eigenaar.

Zonder papieren heb je een groter probleem om de auto op kenteken te krijgen.Voor de zekerheid zou je een verkoop overeenkomst kunnen tekenen zodat jij aan kan tonen dat de auto niet gestolen is.

wannabay 23-07-2005 17:38

@skywalker: klopt als een bus :D , ik ben aan het dubben of het een ambulance wordt of zelf rijden.
Maar voor het zelf rijden wil ik toch wel zo weinig mogelijk risico lopen ivm verzekring enzo.

@volkswoute(en waar zit die R) dank je voor de tip.

hajee 23-07-2005 17:45

Quote:
Originally Posted by wannabay
@skywalker: klopt als een bus :D , ik ben aan het dubben of het een ambulance wordt of zelf rijden.
Maar voor het zelf rijden wil ik toch wel zo weinig mogelijk risico lopen ivm verzekring enzo.

@volkswoute(en waar zit die R) dank je voor de tip.

je kunt in duitsland bij het kraftfahrtbundesamt een exportkenteken halen/kopen dit kost ongeveer 80,- euro, en dan krijg je platen en een kentekenbewijs met een beperkte geldigheid(witte platen met een gekleurde kant eraan , waar en datum in staat), van een week tot 2 weken geldig. dit is dan inclusief verzekering.met het kenteken kun je elke willekeurige auto ophalen, slechts je gegevens invullen op het kentekenbewijs en van de te verzekeren auto en klaar is kees.. :)

sjampoo 23-07-2005 17:58

Quote:
Originally Posted by hajee
je kunt in duitsland bij het kraftfahrtbundesamt een exportkenteken halen/kopen dit kost ongeveer 80,- euro, en dan krijg je platen en een kentekenbewijs met een beperkte geldigheid(witte platen met een gekleurde kant eraan , waar en datum in staat), van een week tot 2 weken geldig. dit is dan inclusief verzekering.met het kenteken kun je elke willekeurige auto ophalen, slechts je gegevens invullen op het kentekenbewijs en van de te verzekeren auto en klaar is kees.. :)



Kan deze posting als sticky verder leven?

Hoe werkt t verdersch met het rijden in Nederland? Als Nederlander mag je niet rijden in een auto met Duits kenteken... (geldt niet voor huur-auto), ..of mag dat dan weer wel met zo'n export kenteken?

(BTW: semi-off-topic: Een Nederlands Export kenteken word vaak ook niet geaccepteerd in Duitsland las ik laatst in de krant)

hajee 23-07-2005 18:21

volgens mij mag dat gewoon, ik zie bij ons heel veel van zulke kentekens op de auto's zitten, met een normaal duits nummer mag inderdaad niet,
dan moet je bpm gelijk betalen etcetc. maar lijkt me sterk dat het niet mag, per slot van rekening neem je de auto mee, om het op nederlands kenteken te kunnen zetten..
en wb de nederlandse exportkentekens in het buitenland...geen idee, misschien is het niet bekend bij elke buitenlandse diender..:confused:
ze moeten een apk hebben voordat ze exportnummer krijgen, meer weet ik er niet van...
niet geheel onbelangrijk.. hetzelfde geldt voor de duitse export kentekens, tüv is wel verplicht.

berendd 23-07-2005 19:08

je mag er iets van een week mee rijden ofzo, ook als nederlander, is een gewoon europees geldig kenteken.

wannabay 23-07-2005 19:47

@skywalker: Ik heb een goede chauffeur tot mijn beschikking daarvoor. Hier ook wel bekend als variant'69.

Zeg hajee, die platen is dat daar ter plekke te regelen of moet je dat in tig voud vantvoren aanvragen.
sh*t de tuv is verlopen die moet opnieuw geldig gemaakt worden. Maar of dat het waard is? en kan ik dat als Neder(buiten)lander.

stufenheckfahrer 24-07-2005 11:16

De wagen moet ten allen tijde TüV gekeurd zijn, sterker nog de wagen moet vorgefahren worden bij de Zulassungs-stelle. Met andere woorden: Je rijd naar een Zulassungs-stelle, daar kijken ze oppervlakkig naar de wagen (bandenprofiel, verlichting e.d. en natuurlijk de papieren), je koopt dan een kenteken, wat gelijk je verzekering is, de platen kun je meestal ter plaatse laten maken, er zit een shopje dat platen maakt bij een Zulassungs-stelle.

TRICKY!Meeste kantoren zijn maar tot 12.00 uur geopend

Voor wat betrft het rijden met een export kenteken: dit is geregeld in het vrije handelsverkeer van goederen binnen de EU. Gewone Duitse platen mag je niet mee rijden, export platen mag je mee naar huis rijden via de korste weg

suck6

Greetz Ron

Marco 24-07-2005 11:23

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Kan deze posting als sticky verder leven?

Hoe werkt t verdersch met het rijden in Nederland? Als Nederlander mag je niet rijden in een auto met Duits kenteken... (geldt niet voor huur-auto), ..of mag dat dan weer wel met zo'n export kenteken?

(BTW: semi-off-topic: Een Nederlands Export kenteken word vaak ook niet geaccepteerd in Duitsland las ik laatst in de krant)


Van mij wel, vind het wel een goeie thread. Als iedereen on-topic blijft dan maak ik em sticky

molenari 24-07-2005 13:13

Quote:
Originally Posted by Marco
Van mij wel, vind het wel een goeie thread. Als iedereen on-topic blijft dan maak ik em sticky


Uhm, wat is 'sticky'? Moet ik dat zien als een discussie die het waard is te documenteren?

Anyways, ik zou info opvragen bij de Duitse autoriteiten voor wat betreft export kentekens. In Nederlands is het zo geregeld dat je het exportkenteken alleen krijgt als de wagen nog APK heeft, als deze regel ook in Duitsland geldt is dat iets om rekening mee te houden.

Als een Duitse wagen voor langere tijd geschorst is vervalt het kentekenbewijs en is de wagen als het ware 'gesloopt'. Dan wordt het ook lastiger er mee te rijden. Kan wellicht wel met een 5 dagen kenteken maar die zijn officieel gezien niet geldig buiten Duitsland (hoewel je wel vaak Duitsers op meetings buiten Duitsland er mee rond ziet rijden, blijkbaar weet de politie buiten Duitsland hier niets van af).

Mijn advies: vraag informatie op bij de Duitse overheid, zoek naar websites, vraag Duitse VW liefhebbers en bel eventueel met de Duitse Autoriteiten. En dan het liefste met de autoriteiten van het Bundesland waar de auto staat. Doordat de Bundeslanden redelijk onafhankelijk zijn van elkaar wil de regelgeving nog al eens afwijken.

Succes met de import! Ik ben benieuwd.

groet,

Vincent

wannabay 24-07-2005 16:18

Nou, morgen dus een drukke beldag. Kan ik gelijk m'n skiduits gaan opfrissen.
Fantastische hulp bytheway.
De TÜV is in 2003 'laten' verlopen door de vorige eigenaar.

Okee, ff kijken of ik het goed begrepen heb: Om in Duitsland te rijden moet je altijd een geldige tuv hebben. Heb je dat niet dan moet je dit regelen bij een zulassungsstelle. Na goedkeuring kan je (export)platen kopen en dan kan je in Duitsland rijden tot aan de grens. Dan zou je vanaf de grens een ééndags kenteken bij de RDW geregeld moeten hebben.
De verzekering doe je vanaf hier bij je verzekeringsmaatschappij.Maar omdat je geen kenteken heb, doen ze dit op het chassisnummer.
éénmaal thuis een afspraak maken met de RDW voor een keuring.

Sounds simple :o

hajee 24-07-2005 16:30

Quote:
Originally Posted by wannabay
. Dan zou je vanaf de grens een ééndags kenteken bij de RDW geregeld moeten hebben.
Sounds simple :o

dit bestaat niet...
je krijgt bij de rdw alleen een ééndagskenteken op de dag van de keuringsafspraak, geldig van je huis naar het keuringssattion en weer terug.
je kunt met je duitse exportkenteken toch gewoon naar huis rijden? is verzekerd en al..

stufenheckfahrer 24-07-2005 22:39

je regelt de TüV niet bij de zulassungs-stelle... Een voertuig heeft het, of heeft het niet. punt.
Alleen met TüV kun je bij een Z-stelle verschijnen, zonder TüV, no can do!
Met TüV naar een Z-stelle, kenteken kopen inclusief verzekering, platen laten maken-ter plaatse, via de kortste weg naar huis rijden! C ést tout!

Greetz Ron

stufenheckfahrer 24-07-2005 22:52

Ik lees trouwens nu pas hoelang de TüV verlopen is. Slik!
Zolang verlopen vereist een "Vollabnahme", Dit is dus een wel zeer uitgebreide keuring, minder dan één jaar verlopen vereist een normale TüV,
als hij langer verlopen is volgt er een Vollabnahme, dat houd in dat hij volledig word doorgelicht, en op werkelijk alles word gekeurd!
In dit geval is op laten halen het beste!
Trouwens een Grawo is ultra zeldzaam! (600 stuks) Zoek eens contact met Sjef uit Arkel,
vrienden van hem hebben er ook een!

Marcski 25-07-2005 11:47

een andere optie, huur een oprijwagen die met B rijbewijs te rijden is.
Huur is meestal rond de 100 euro, 100km vrij, en daarna 14 cent per kilometer.

Zal goedkoper zijn of even duur als je eerst tüv zou moeten regelen, en daarna nog dat Duitse kenteken, maar scheelt een hoop gedoe ;)

hajee 25-07-2005 12:00

kan ik ook in belgië een exportkenteken krijgen als in duitsland? en hoe gaat dat in z'n werk?? :confused:

molenari 25-07-2005 16:59

Quote:
Originally Posted by stufenheckfahrer
...Trouwens een Grawo is ultra zeldzaam! (600 stuks) Zoek eens contact met Sjef uit Arkel,
vrienden van hem hebben er ook een!


Dan moet je even contact opnemen met Koen Declerq uit België. Hij heeft een Grawo, Zie ook zijn site:

http://www.acoolvw.be/

wannabay 25-07-2005 21:45

Stufenheckfahrer, de verkoper heeft aangegeven dat voor 200 euro de TÜV(vollabnahme) voor zijn rekening neemt. Misschien is dat wel zo handig om te doen. Dan wordtde RDW keuring ook gemakkelijker, denk ik.

Marcski, je kan gedachten lezen joh. Dat idee had ik ook al. De kosten van ophalen zullen niet veel schelen met die keuring en dan zelf rijden.

moeilijk, moeilijk. :confused:

Molenari, ik heb al contact opgenomen met Koen. Hij had de ebay link met foto's op zijn site gezet. Nu moet ik nog info van hem krijgen, want ik niet veel van Grawo, behalve dat er zo weinig van zijn.
Ik zal wel ondervinden of dat een pluspunt is of niet :D .

Beetlefreak 25-07-2005 22:49

Quote:
Originally Posted by wannabay
de verkoper heeft aangegeven dat voor 200 euro de TÜV(vollabnahme) voor zijn rekening neemt. Misschien is dat wel zo handig om te doen. Dan wordtde RDW keuring ook gemakkelijker, denk ik.

Dat is zeker het geval! Tüv is een strenge controle op de auto, en als dat goed gaat zal de RDW ook weinig op te merken hebben.
RDW-keuring is in principe een APK-keuring.


Quote:
Originally Posted by wannabay
moeilijk, moeilijk :confused:

Valt wel mee, als de verkoper al bereid is om de Tüv te betalen ;)


All times are GMT +1. The time now is 20:04.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.