Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Vraagje over koelingsysteem (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=121938)

SergioVW 14-12-2013 15:03

Vraagje over koelingsysteem
 
Yuu

Trotse eigenaar van een Golfke II gtd, pas een weekje geleden gekocht.
Met wat werk aan de carroserie maar de motor lijkt mij wel oké..

Zit met een vraagje, toen ik de auto kocht kreeg ik een zwarte koelvloeistof dop mee, op het expansievatje zat al een blauwe.

Merkte ik dat als je met de blauwe dop goed doorrijd/of rustig rijd maar meerdere kilometers maakt, dat mijn radiatordarm echt hard maar dan ook hard is, niet te knijpen.
oké een dagje laten afkoelen, motorkap open en wat voel ik? dat mijn darm niet helemaal luchtvrij was, dus er zat nog druk.

Heb de zwarte dop dan maar uitgeprobeerd, darm word niet meer steenhard,en zodra de motor uitstaat is er binnen de 10min geen lucht meer in de darm. Maar aangezien de retourslang goed circuleert spettert dat water tegen mijn dop aan waardoor er dus een lek ontstaat aan de schroefdraad van de dop. (dacht er dat het water te hoog zat, maar dat is niet zo)

Rara, wat is het nu? koppakking? de 2dopjes die slecht zijn?
ps; Olie is proper mooi zwart,rookt niet wit bij warme motor,koelvloeistof is mooi roze zonder olie vlekjes/vuil.
Heb nieuwe thermostaat gezet,nieuwe sensoren.

Hoort het wel..
Groetjes
Sergio

StefTurboDiesel 14-12-2013 18:50

Volgens mij heeft dat niet met de koppakking te maken hoor. Als alles proper is. Een beetje bijvullen moet geen ramp te zijn.. Elke oude wagen heeft daar last van dat je een 300ml moet bijvullen.


Koop een nieuwe zwarte vuldop, normaal moet het dan in orde zijn

Johan1982MK1 14-12-2013 19:24

Een koelsysteem is een gesloten systeem en moet dus gewoon dicht zijn, ongeacht zijn leeftijd.. Als hij koelvloeistof verbruikt is er iets aan de hand.vdus alle slangen en radiateur controleren op lekkages. Een motor die lang stil heeft gestaan kan de koppakking ook verrot van zijn.

SergioVW 14-12-2013 19:31

Bijna al mijn voorbije auto's had ik een klein beetje verlies waardoor het tussen min en max schomelde. Elke zondag bijvullen tot max.
@Stef, wil niet "gekloot" worden door de vw dealer. Die dop kost daar 20eu. Heb op een website eentje gevonden voor 7,50eu. Heb ze al besteld ;)

mark1991 14-12-2013 19:37

Hoi sergio,

Ik vrees voor je koppakking, de blauwe dop dicht waarschijnlijk wel af.. alleen nu word de druk in je systeem veel te hoog... Met de blauwe dop dicht hij niet af en word de druk niet zo hoog in je koelsysteem.. word de slang dus ook niet zo hard maar dan gooit hij de koelvloeistof eruit.

Als ik in jou schoenen stond zal ik gewoon even een koppakking test laten doen bij een garage. Duurt 5 minuten en dan weet je zeker of je koppakking kapot is of niet.

gr mark

SergioVW 14-12-2013 19:43

Beste,

Koelvloeistof wordt er niet uitgegooid voor de duidelijk..
De retourslang spuit zo "krachtig" dat het door mijn zwarte vuldop terecht komt. De vloeistof wat gewoon in het flesje zit blijft netjes op zij plaats staan. Dus ik zie niet dat het de koppakking zou zijn. Veel buurtbewoners gevraagd en ze zeiden dat het niet kan. Anders rookt die wit constant en vermogensverlies enz.. De Golf rijd zo als het hoort. Koppakking test is gedaan. Niets gevonden. Geen schuim niks..
Misscien dat de blauwe dop tegen hogere drukken pas opengaat dan bij de zwarte..
Gr

Johan1982MK1 14-12-2013 20:11

Er zit idd wel verschil in de blauwe en de zwarte. De zwarte zie je vaak op oudere modellen. Ik heb lastst ook een blauwe op mn eigen gezet. Volgens mij werkt deze ontluchting beter maar pin me er niet op vast..

SergioVW 14-12-2013 21:15

Inderdaad.
De blauwe dop is denk ik voor hogere drukken, alhoewel ik daar geen informatie op terug kan vinden. Afwachten is de boodschap.
Mocht het de koppakking zijn dan komt het wel later, wanneer de auto constant wit rookt of sludge zie ofzo..
Zolang de druk maar weg kan is het in mijn ogen in orde.
heb een nieuwe zwarte dop besteld, kijken hoe die het gaat doen.

ps; Bij andere auto's is het weer totaal anders, mijn oom zijn Benz (oldtimerke) is die radiatordarm altijd mals, staat nooit op druk,ook bij hete motor :screwy:


Gr

Johan1982MK1 14-12-2013 22:59

Let ook op de motor olie.
als deze grijzig wordt kan er ook een koelvloeistof lek zijn.

StefTurboDiesel 15-12-2013 11:10

Indd, grijzig kleurtje = foute boel.

En schrik je niet af van olie verbruik, deze motoren kunnen wat aardig verbruiken.
Voor de rest zijn deze G(turbodiesels) goede wagens.
Heel makkelijk te motor-tunen, omdat alles mechanisch is.
Maar als je 80pk genoeg vind, dan zou ik er niets aan veranderen ;)

SergioVW 23-12-2013 20:30

Het rare is, dat wanneer ik mijn reservoirdop los heb, dat het water mooi blijft liggen, dus het spettert er niet uit.. Dan kan het niet de koppakking zijn denk ik..

Ejay 24-12-2013 08:13

Ik rijd nu een Golfje diesel uit 1985 (ook een paar weken geleden voor nop gekocht en echt in nieuwstaat) en daarvan zijn de slangen heet maar niet hard. Echter ik heb ook jaren geleden eenzelfde golfje gehad en die had wel keiharde slangen....ook ik dacht dat toen de koppakking kapot was en heb een test laten doen: niets aan de hand! Mijn huidig golfje heeft een zwarte dop.

ewcaddymk1 24-12-2013 08:28

is je waterpomp wel goed?? geen goede doorstroming dus geen goede koeling dus temperatuur hoog dus druk ook hoog

tempel 24-12-2013 11:51

Nieuwe type dop is blauw, zwart wordt niet meer geleverd door de dealer vertelde een baliemedewerker me.

SergioVW 24-12-2013 14:46

Beste,

Hoe herken je een slechte waterpomp? Mij werd er gezegd als deze zou lekken stuk is.
De retourslang (die hele dunne die boven je radiator zit en naar je expansietankje gaat) blijft matig stromen, bij stationair draaien zwakke straal en bij gas geven begint het krachtiger te worden. Is dit goed?

Ik heb een oom die dezelfde symptonen gehad heeft met een kmstand van 380 000. Geen koppakking die stuk was zei hij.

Vind het raar...

Klopt de blauwe zijn de nieuwe type doppen. die heb ik er momenteel nu op vast gedraaid.

SergioVW 28-12-2013 13:58

Vandaag de kap eens open gedaan, zie ik dit?
Is niet puur koelvloeistof, er zit G12+ Long Life in maar er zit ook water in. Is dat normaal dat gebubbel?
Kan misschien zijn omdat het water een lager kookpunt heeft dat het zo bubbelt?
De rest doet het prima, fan gaat aan.

Verlies alleen onder de dop water.
http://www.youtube.com/watch?v=FzLPYw2tH7g

Op een ander forum lees ik dit ; ''Je motor wordt warm en door de rijwind wordt je koelwater gekoeld. Het radiateursysteem staat onder een bepaalde overdruk en daardoor is het kookpunt van de koelvloeistof verhoogd.

Zogauw jij stil gaat staan ben je de koeling van de rijwind kwijt en de motor wil toch zijn warmte kwijt. Dus het koelwater wordt weer iets warmer en zet nog iets uit. Dat wordt je expansievat ingedrukt waar de normale atmosferische druk heerst. Het warme koelwater krijgt daar de kans om te koken en dat zijn jouw borrels.''

SergioVW 28-12-2013 18:54

De retourslang open gemaakt. Krachtig met de mond erin geblazen. Terug bevestigdop het reservoir, water bijgevuld. Koelfan 1x laten af gaan voor de ontluchting. De ZWARTE dop er weer op. 45km snelweg gereden. Moest ik een stevigbergje op, zag ik meteen dat de temp snel naar rechts begon uit te wijken. Snel aan de kant. Zag de stoom uit m'n motorkap. Reservoir was dus leeg aan het geraken, inmiddels water bijgevuld en de BLAUWE dop uitgeprobeerd, meter bleef in het midden, maar de radiatorslang is hard. En bij koude motor is er nog steeds druk.

Wat is hier gaande? Alle 2 doppen slecht?

StefTurboDiesel 28-12-2013 20:50

Is een vreemd probleem. Is de druk die er nog op de slang zit met blauwe dop even hard als bij warme motor of is die een beetje slapper geworden?

SergioVW 28-12-2013 20:54

De radiator slang wordt beetje slapper, je kan het nog inknijpen maar drukloos is het niet.

Schaamde me kapot toen ik op de pechtstrook zat,je ziet serieus al die hoofden naar je kijken van ''ah een oud Golfje, ideaal voor oud ijzer'' dat beeld krijgen ze..

Maar goed, zal er zo mee blijven rijden met de blauwe dop. Door de druk zakt het pijl onder het minimum, maar zolang ik geen waarschuwingslampje krijg, ga ik ook niks bijvullen :)

SergioVW 29-12-2013 09:47

Niemand tips?

Is er bijvoorbeeld iemand die het ziet zitten om samen met mij de koppakking te vervangen?

Misschien is dat de oorzaak. (temperatuur gaat bijna op max en verliest met zwarte dop, en met blauwe dop staat die op 3/4 en is er veel druk op de slang maar spuit niet eruit)
Gr


All times are GMT +1. The time now is 12:06.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.