Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Vraag over vacuumvervroeger & klep/schakelaar Golf MK 1.8 RP (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=121638)

SvenFGTF 04-12-2013 16:08

Vraag over vacuumvervroeger & klep/schakelaar Golf MK2 1.8 RP
 
Na veel vervangen te hebben start de Golf weer lekker en loopt hij ook beter, maar nog niet helemaal top.

Het probleem is dat hij af en toe te hoog stationair loopt. Zodra ik de vacuumslang aan de kant van de vacuumvervroeger af trek en deze slang afdicht loopt hij perfect. Opzich een oplossing maar die vervroeger zit er niet voor niks natuurlijk.

Wat ik er van begrijp is dat deze vervroeger op de momenten dat het nodig is de ontsteking een paar graden verschuift. Tussen het gasklephuis en de vervroeger zit een soort "schakelaar/klep". Zie onderstaande afbeelding:


Slang nummer 7 loopt naar nummer 2 (de schakelaar/klep) en die loopt via slang nummer 8 naar de vervroeger. Wat ik hiervan begrijp is dat nummer 2 de vervroeger een soort van reguleert.

Ergens hierin zit het dus mis. De slangen zijn helemaal goed, die heb ik vorige week vervangen. De vervroeger is volgens mij ook goed want als ik hieraan zuig hoor ik een klik en vervolgens is er een vacuum.

Nummer 2 is volgens ETKA een "solenoid change-over valve". Als ik de motor laat lopen en aan nippel naar de vervroeger voel dan staat er constant een vacuum op, en dat lijkt mij dus niet te kloppen. Kan iemand dit bevestigen?

Ik heb een idee dat deze klep/schakelaar kapot is en daardoor constant een vacuum op de vervroeger zet waardoor deze onnodig hoog stationair gaat lopen.
  • Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mijn hersenspinsels bevestigen?
  • Moet er op de nippel naar de vervroeger van klep nummer 2 af en toe vacuum staan of constant? (oftewel, heeft de vervroeger af en toe een vacuum of constant?)
  • is er een manier waarop ik deze klep kan testen?

SvenFGTF 06-12-2013 01:10

Niemand die mij hier mij hiermee verder kan helpen?

Bartaggio 06-12-2013 11:29

Op de slang naar de vervroeger zou bij stationair geen onderdruk moeten staan. Hoe test je dat? trek de slang er af, doe je vinger er op.. geen onderdruk? Goed, gas geven. Staat er nu onderdruk op? Goed.

Hoe hoog draait ie stationair? Want als die al best hoog stationair loopt kan het natuurlijk ook zijn dat de klep aangestuurd wordt om te openen juis omdat het toerental al zo hoog is.

Hier nog wat PDFjes met informatie, is helaas in het Duits.. andere taal heb ik deze pagina's niet

https://dl.dropboxusercontent.com/u...el_golf2_RP.pdf

https://dl.dropboxusercontent.com/u...ar_Golf2_RP.pdf

SvenFGTF 07-12-2013 11:37

Bedankt voor de info! De documenten wordt ik jammer genoeg niet echt wijs van, Duits is niet mijn sterkste taal..

Ik heb het even getest, en er staat constante onderdruk op, dat kan nooit goed zijn. Verder loopt hij af en toe hoog stationair, die variert tussen de 1200 en de 2000 toeren, hij blijft echt hangen zeg maar.

Ik heb ondertussen een nieuwe klep besteld, voor de zekerheid. Maar als dat het niet is dan weet ik echt even niet meer waar ik het moet zoeken :tongue:

Bartaggio 07-12-2013 14:45

Misschien even uitlezen via knippercodes en kijken of daar iets uit komt?

Code Description Action:
4444 No faults -
2212 Throttle position sensor Sensor malfunctioning, wiring fault
2222 Manifold absolute pressure sensor Vacuum line to Digifant ECM fault, sensor inside of ECM fault
2242 CO fuel trim potentiometer Sensor malfunctioning, wiring fault
2312 Coolant temperature sensor Sensor malfunctioning, wiring fault
2322 Intake air temperature sensor CO fuel trim potentiometer malfunctioning, sensor malfunctioning, wiring fault
2342 Oxygen sensor Oxygen sensor malfunctioning, wiring fault
2142 Knock sensor Knock sensor malfunctioning, wiring fault
2341 Oxygen sensor control limit exceeded Oxygen sensor wiring, or CO content exceeded (check for air leaks or rich running)
4411 Injector malfunctioning Fuel injector or wiring
1111 ECM malfunctioning -

SvenFGTF 08-12-2013 18:05

Ook een goed idee, bedankt voor het meedenken! Ik heb echter al eens eerder zitten zoeken maar kan niet zo goed vinden hoe je dat precies kunt uitlezen. Is daar een speciaal tooltje voor of kan je het ook met een ledje of iets?

Ik heb op dit moment het gasklephuis eraf liggen, dat heb ik voor de zekerheid helemaal schoongemaakt. Verder zit er dus nu ook een nieuwe vacuumklep op. Zodra ik tijd heb ga ik het hele zooitje weer monteren, kijken hoe het dan gaat.

Bartaggio 08-12-2013 21:33

Uitlezen kan je gewoon doen met een stroom tester. Dus zo'n ding met een lampje erin.




Onder de versnellingspook-zak moet je zijn(noem je dat zo? kom 123 niet op een ander woord).

Daar zitten als het goed is een zwarte en gele stekker.

Een kant in de bovenste? gele pin, andere in de bovenste zwarte pin. Als het goed is gaat het lampje branden. Na 5 seconden verplaats je die van de bovenste zwarte naar de onderste zwarte pin.

Dan gaat ie knipperen :)


All times are GMT +1. The time now is 18:56.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.