auto wil niet starten met nieuwe accu
Hallo,
omdat mijn oude accu op is heb ik vandaag een nieuwe gehaald. De oude accu was 55amp en de nieuwe 60. Ik heb de nieuwe gemonteerd aangesloten etc. maar als ik de sleutel omdraai doet hij gewoon niks. Geen lampje dat brandt op het dashboard de verlichting doet t niet en starten ook niet. Als ik dan weer de oude accu eraan hang doet de auto het gewoon? Iemand enig idee wat dit kan zijn? gr, Michael |
Normaal is een nieuwe accu altijd al geladen, dat hij leeg is lijkt me niet, maar dat zou je haast wel zeggen omdat hij met je oude accu wel gewoon weer werkt, deed hij met de oude ook niks, dan moest je even de massa kabel van accu naar chassis en bak controleren.
Maar meet eens met een multimeter hoeveel volt je op de nieuwe accu doet meten. Gr Stefan |
Hey,
ja normaal zijn nieuwe accu's altijd geladen. Het indicator vakje geeft ook gewoon nette kleur groen aan dus dat alles in orde is. Helaas ben ik mijn multimeter kwijt en kan ik nu niks doormeten. Aan kabels of dergelijke kan het niet liggen omdat hij t wel gewoon doet met de oude accu? gr |
Misschien toevallig een productiefout bij die accu ? Gewoon even terug gaan met de accu als ie niets doet.... maar je kunt er eerst ook wel even een 12v lamp op doen met een paar draadjes.
Dan kun je in ieder geval zien of er wel echt output is van de accu. |
+ en - zitten ook aan dezelfde kant als je oude accu?
|
ja zat ook aan te denken wil bij een gel accu bijv. nog wel is anders zijn.
|
Quote:
Quote:
Edit: Hoewel, dat zou je tijdens de montage moeten merken: de polen zijn van verschillende dikte. |
Heeft dit niet te maken met de ampères van je accu en de dynamo?
want heb gehoord dat wanneer je een sterke accu plaatst en een dynamo van bijvoorbeeld 54A of Ah hebt, dat dit slecht is en gevolgen heeft.. buy the way ik zit hierzo ook met een zwakke accu, en zat ook te denken om een 72A (Ah) te plaatsen, die zijn lekker sterk voor de winter :D |
Quote:
|
Wanneer je de accu bij de Heuts hebt gehaald kan je beter terug gaan ermee, heb nu tot 2 maal toe meegemaakt dat ik een accu kreeg die gewoon al bij aanschaf dood was :)
|
Ik zal straks ff met een lampje proberen idd niet aangedacht. Kijken wat dit doet anders maar terug gaan met de accu want waar dit probleem ligt geen idee maar aan me auto kan het niet liggen bekabeling ook niet.
|
Bij heuts moet je ook alleen maar tenten en zwenbaden kopen, stelletje gekke daar..
Heb daar ook al gezeik met een accu gehad, wel een aantal jaren geleden, maar toch.. |
Het is inderdaad erg waarschijnlijk dat de accu niet goed is, de meeste accu's worden toch 's winters verkocht. Maar doordat de voorraad vaak lang blijft staan (vooral in de zomer) heb je kans dat je een lege accu gekocht hebt (tenzij ze druppelladers op de accu's hebben staan aldaar).
Dit moet uiteraard garantie zijn. |
Hey,
ik heb hem eens ff aan de lader gehangen. Dit werd mij geadviseerd omdat het geen onderhoudsvrije accu is (loodaccu). Eens benieuwd wat die morgen doet haha. |
zowieso is het niet goed dat een accu volledig leeg is. onderhoudsvrij of niet. dat onderhoudsvrij wil gewoon zeggen dat er een product (calcium ofzo) in de accu zit waardoor het verdampte water terug neerslaat en je dus nooit water moet bijvullen.
de kans is groot dat de accu nog wel iets van leven toont. j hebt dan een paar mogelijkheden: -de accu laad weer op maar is te zwak om ooit nog een motor te laten ronddraaien (accu dood) -de accu laad op en je auto draait er vlot op. doch loopt ze na een week stilstaan weer leeg (accu dood) -de accu laad op, je auto draait er vlot op, na een week loopt ze ook niet leeg. maar door het leeglopen is ze 50% van haar leven verloren (ipv 60ah heb je nu 30Ah). dit resulteert dat je binnen 2-3 jaar weer achter een accu aankunt, of je staat deze winter al aan kant (zie iets verder in de tekst). -de accu laad perfect op en is nog 100% goed (er was eens ..... ) heel kleine kans dus. ff iet meer over accu's, je hebt daar normaal 3 essentiele getallen op: 12V: de spanning en die moet overeenkomen 60Ah: de capaciteit. de accu kan dus 1uur lang 60A leveren, of 30min lang 120A .... 360A: de maximale startstroom die de accu voor 10sec kan aanhouden. benzines hebbe genoeg met een 250-400A, diesel accus moeten vlot 500-700A hebben als je de capaciteit verhoogd, kan je gewoon langer op je accu werken. bv als je graag radio luisterd zonder draaiende motor. stel dat je autoradio en versterker 30A verbruiken op 12V (360watt ongeveer). dan kan een 60Ah accu dit 2uur volhouden, en een 90Ah accu houd dit 3uur vol. je dynamo is bv 55A, dan zal je dynamo iets meer dan 1uur lang moeten laden om 60Ah op te vullen, maar zal die meer dan 1,5uur moeten laden om een 90Ah vol te krijgen vanuit leegstand. een accu verliest ook capaciteit als ze ouder wordt. wat nu 60Ah is, is binnen een jaar of 5-8 nog slechts de helft en dan start je auto er niet op. bij 0°C of lager verliest een accu nog eens 20-30% van die capaciteit. daarom staan veel autos stil in de winter als het de eerste keer vriest. accu jaartje of 4 oud, dus nog een 60% capaciteit over, t vriest 1 nacht, dus nog eens 30% eraf en ze staan stil terwijl die vorige week nog goed werkte ;) . dan die maximale stroom op de accu, ALTIJD opletten hiermee. als je een diesel accu die 600A kan leveren in een benzinemotor die slechts 300A nodig heeft, gaat dit in de meeste gevallen goed, TOTDAT je motor een defect heeft. jij probeerd 10sec lang te starten en een normale 300A accu zou dan moeten verminderen waardoor je starter ook minder stroom krijgt. op dit moment laat je dan u sleutel los en probeer je iets later weer. die 600A hoeft maar de helft te werken voor u motor, dus die kan dit makkelijk een paar minuten volhouden. je starter is niet gebouwd om 2min lang door te starten en die fikt eruit dan. als je dan toch zo een zware steekt, denk dan ff 2keer na als je auto niet wil starten. ff doorstarten, 5min rusten, ff doorstarte, 5min rusten... |
Allez opgelost. Blijkbaar worden deze loodaccus vaak met maar 10 spanning verkocht. Bij thuiskomt moet je hem dan nog opladen.
Gr Allamaal bedankt! |
Slap excuus verhaal van de verkoper?
90% van de mensen heeft geen lader thuis. Ik had een nieuwe ge-eist. |
All times are GMT +1. The time now is 05:56. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.