Tot welke korrel schuren jullie voor plamuur?
Ik wou eens weten tot welke korrel jullie schuren voor plamuren?
Ga er zelf mee beginnen maar heb geen ervaring hiermee. Wat ik wel al heb gevonden is dat de ondergrond stofvrij en vetvrij moet zijn (logisch), met wat ontvetten jullie? Ik heb al mensen horen spreken van het gewoon met warm water te doen, andere raden dan weer aan echte ontvetter te gebruiken. Ik heb ontvetter van Motip staan, is dat bruikbaar? |
persoonlijk schuur ik de plamuur nooit groffer dan p120..
sommige lakfabrikanten praten over p80.. ik ben meer dan 20 jaar zelf spuiter/plaatwerker geweest en ik kom zelden met 80 aan een auto.. 80 of zelfs 60 is zo venijnig qua kras dat het bijna niet meer 'verlopend' weg te schuren is.. dit ga je na doordroging van de rest van je laksysteem altijd terug zien.. houd vervolgens na het strakschuren van je plamuur altijd maximaal een grofteverschil aan van 100.. d.w.z 120 -naschuren met 220 en daarna 280 of maximaal 320..en vervolgens een goede 2k surfacer erop.. maar dit houd IK aan ..ikzelf pak meestal gewoon wat ik nog min of meer heb liggen en in de richting komt..ik voel ook nooit (meer)over de plamuur heen om te kijken of iets strak staat...ik 'zie' dat gewoon uit ervaring ligt ook een beetje aan wat voor type aflak erover heen komt ,bijv een 2ktje of een 2 laags parel/metallic..dan pas ik het wel aan .. gewoon proberen en al doende leer je het wel.. qua onvetter pak ik meestal gewoon wasbenzine van de Gamma of Thinner ,ook weer nagelang de ondergrond e.d.. je kunt siliconenenferner kopen van de gerenomeerde merken ,maar dat maakt in de voorbewerkingsfase weinig uit...enkel in de portemonnee... stof eerst gewoon wegblazen met de compressor..dan kom je al een heel eind.. |
Dus eerst de plaatsen die geplamuurd moeten worden opschuren met p120, dan plamuur er op, strak schuren ook met p120 tot p320 met max 100 als tussenstap (P120 - P150 - P240 - P320??), heel de auto mee opschuren natuurlijk en dan primer er op, verder schuren met p400 en dan p500 en dan basecoat?
Of heb ik het mis? Heb op 1 plaats al met p60 de plekjes opgeschuurd en de lakranden verlopend uitgevlakt, best nog eens met p120 over gaan dan? Ik dacht, hoe ruwer hoe beter de plamuur hecht maar te ruw is dus ook niet nodig? |
Plamuur smeren op schuurkrassen p120 zullen altijd na inzakken van de plamuur voor pannenkoeken zorgen.
240/320 voor je plamuur zet, maar het liefst geen plamuur zetten op lak. |
120 is inderdaad te grof...is schuur plekken altijd uit met 180 of 220..
ligt er ook en beetje aan of het een dorpeltje is of middenop een motorkap.. pannenkoeken ,eilanden of randaftekeningen zie je op liggende delen al snel ja.. al was dat vroeger bijna eerder regel dan uitzondering.. liggende delen ook zoveel mogelijk helemaal isoleren met surfacer..nooit een motorkap voor de helft spuiten.. |
Dus, opschuren tot 240 ongeveer, dan plamuur er opzetten. Heb al gelezen dat je er teveel moet opzetten, dus dat het lichtjes bol staat, zodat het bij het drogen niet te diep zakt.
Ook al gelezen dat het zeer belangrijk is om de lakranden mooi verlopend uit te schuren, ook om eilanden tegen te gaan. Hoe meten jullie de verharder af? ik heb 2% nodig, maar ik zou niet weten hoe ik dat kan afmeten... Er zou eigenlijk een how to topic gemaakt moeten worden voor beginners, met alle tips en tricks :) |
lakranden altijd verlopend uitschuren..
plamuur voor je eigen gemak altijd egaal opzetten ..eigenlijk de stroken/banen laten overlappen zonder grote ruwe randen te krijgen...anders schuur je je het apezuur je zult toch altijd wel 2-3 keer moeten plamuren en schuren op sommige plekken.. soms wil ik bolle stukken nog wel eens smeren met een rubber.. wat betreft die 2% harder..tsja das een kwestie van gevoel.en temperatuur je zult zelf zien als je teveel harder pakt..de plamuur al hard is eer je bij de wagen bent..te weinig en het duurt forever let wel een auto 'klaarzetten' is een echt vak..een auto schuren kan een pappegaai nog wel denk er ook aan dat dit 99% van het eindresultaat is.. je kunt je eigen creatie nog wel door Foose laten spuiten maar als het spul niet strak staat vol schuur krassen ist alleen nog maar zonde van de tijd en geld.. best loop je een keer een week mee met een 'echte' wat oudere vak man (een hollander/belg) dan weet je de beginselen wel een stuk...de rest verkrijg je enkel door jarenlang stof te happen en af te zien soms,en dan nog moet je er aanleg voor hebben. er is verder geen panklare handleiding voor net zoals een kookboek... |
Quote:
Wat is het verschil tussen op een dorpel of op een motorkap? Wanneer moet ik fijner schuren en wanneer niet? |
Ik schuur de plamuur altijd tot P220 en voor hij in de Filler/Grondwerk gaat nog even met P320 werkt gewoon goed en dat goed uitblokken met P500 :D
|
All times are GMT +1. The time now is 17:54. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.