Aanschaf tdi, welke te nemen en wat zijn de verschillen?
Goedemorgen,
Ik ben opzoek naar een andere auto. Ik heb nu in gedachten dat het een Golf 4 moet worden. Qua uitvoering weet ik wel wat ik wil, maar qua motorisering twijfel ik nog tussen: 81kw/110pk 5-bak Of 85kw/116pk 6-bak 96kw/131pk 6-bak Ik vroeg mij af welke betrouwbaarder is Wat het verschil is tussen de laatste twee Of ik huiverig moet zijn voor ruim 300000+km Tevens vroeg ik mij af waar ik goed naar moet kijken bij aanschaf. Bedankt alvast! Justin |
Opzich zijn die TDI motoren allemaal wel goed, bepaalde motorcodes hebben zo hun kwalen, waaronder de AJM ( kop / pakking )
Hoge km stand kunnen ze opzich wel goed hebben, maar ook dan zitten er weer risico's aan. Denk bv aan de koppeling en 2 massavliegwiel bij een 6 bak, dat zijn dure grapjes, ook de turbo heeft dan al bijna zijn leven achter de rug, en als je problemen met de verstuivers gaat krijgen word je daar ook niet vrolijk van, bij een pd motor, o.a. de 130 en 150 pk, zijn de kosten voor een ruilverstuiver 500 euro per stuk..Ook een uitgeslagen kop zie je wel eens voorbij komen en dat betekend een andere ( nieuwe ) kop. Bij de 5 bakken gaat nog wel eens de bak kapot, meestal het diff omdat de klinknagels los lopen, haast alle bakken met het groene deksel aan de zijkant. Het is ook net wat jezelf wilt en je wensen zijn, maar die ouwe 90 pk tdi zijn oersterke motoren, ook de 130 en 150 pk ASZ en ARL zijn haast niet kapot te krijgen..Is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je ermee omgaat en of hij optijd zijn beurten gekregen heeft ( olie ) Het is met alles wat je neemt wel een gok, je moet ook een beetje mazzel hebben natuurlijk. Als je voor ene gaat kijken, maar dan een proefrit en belast hem eens goed bij warme motor, hij moet dus niet in noodloop gaan, overdreven zwart / blauw roken, en hij moet niet rammelen als hij stationair loopt of je hem uitzet ( vliegwiel ) Het grootste verschil tussen bv een 130 en 150 pk zijn de turbo en software en eventueel ic. Gr Stefan |
Heb zelf een 110pk TDI inmiddels 30.000km probleemloos gereden, heb de AHF motor erin, loopt als een zonnetje! het beestje start altijd super snel. zou persoonlijk niet voor een asv motor gaan, hoor er veel problemen over, vooral koppaking.. heb er zelf al 3 langs zien komen..
Linkje AHF motoren: http://wiki.tdiclub.nl/AHF Asv:http://wiki.tdiclub.nl/ASV Op die site kun je trouwens alle motorcode's intypen en krijg je zo'n lijstje! succes met zoeken! Edit: 3 ton moet makkelijk kunnen. Als je gaat kijken moet je bij koud start goed op getik letten, vooral bij asv.. verder gewoon letten op de kleur van de rook, laat iemand achter je aan rijden met een proefrit ofzo, bij flink doortrekken is zwarte roet wel normaal, alleen je moet geen rookgordijn achter laten, blauwe rook is olie, wit is vaak koelvloeistof.. |
Als het over de mk4 gaat, ik ken er veel die een 101 of te wel de 105pk motor aangeschaft hebben. die blijken volgens hen veel beter te zijn dan de 115pk.
Oftewel chippen ze het veilig naar 150pk. maar +45pk lijkt me overbelasting. Vooraleer je een auto gaat kopen, eerst grondig alles nachecken. ik persoonlijk heb 2 auto's, een Golf 2 td en een VW Sharan tdi 115pk (hetzelfde blok gelijk een golf 4) en daar heb ik de turbo 2x moeten vervangen. |
Ik zou even zoeken om een 110pk versie, zijn degelijker dan die nieuwere modellen met 115/130 pk .
|
Bekijk mijn Golfje maar eens even, onderhoud is het belangrijkste en dan maakt de kilometerstand niet uit, laatst een Passat voorbij zien komen die toe was aan zijn negende riem, had ruim 9 ton gelopen..
|
130pk's zijn de beste.. maar tegenwoordig lastig om een goede te vinden met normale kmstanden.
|
130 en 150 pk zijn dezelfde motoren..
Maarja wat is 'het beste'.. Goed onderhoud en een 'normale' rijstijl is wel het belangrijkst. |
Als je 1koopt met hoge km stand kun je bij een pd motor voor meer kosten komen te staan. Denk aan de verstuivers/kabelboom in de kop/of de cilinderkop zelf. Een motor met vp heeft dit niet. Als deze stuklopen moet er wel wat gebeuren, vaak is het slecht onderhoud (tandriem of waterpomp) of gewoon onkunde.
Alles kan stuk maar gaat en staat met goed onderhoud en respect voor je spullen. |
Quote:
Helemaal mee eens! |
Quote:
Helemaal mee eens, bij een stand van 300dkm moet je gewoon rekening houden met een vliegwiel / frictieset en turbo, is allemaal wel te doen hoor, check mijn 300k beurt aan een Bora variant maar; http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=95892 Hierna is je rekening leeg en je motivatie op maar heb je wel een als nieuw rijdende auto... |
En als je pech hebt een uitgeslagen kop..Nieuwe kop erop en gaan, maar is ook duur, zeker als je het laat doen.
|
Quote:
Hier wil ik nog ff op inhaken :D ik doe net als jou ook alles zelf. En dan is een kabelboom of een kop of koppakking enz. Wel te doen. Maar als je alles moet laten doen kost t inderdaad een godsvermogen. Zoals Audi1981 al aangeeft is het dus niet alleen de motor die het voor de kiezen krijgt maar er zit een hele auto omheen. En dan kom je met deze kmstanden ook weleens een remklauw tegen die vast zit, een draagarm of een wiellager enz.. |
Ik heb een 131PD motor in mijn golfje, en ik moet zeggen..
Hij trekt als een gek. En rijd HEERLIJK rustig in de cruise stand in de 6e versnelling. Ik heb mijne gekocht met 150.000 en heb er nu bijna 190 op staan na een jaartje. En ik heb er nog geen problemen mee gehad. Heb net de riem en alles laten vervangen maar ja dat is gewoon onderhoud.. Ik wilde eigenlijk perse een 130ASZ of 150ARL hebben vanwegen de 6bak en het vermogen.. Ik heb hem dan ook vrij snel laten chippen bij JB in Diever. en heb er tot nu toe absoluut nog geen spijt van. |
All times are GMT +1. The time now is 13:21. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.