Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Passat (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Volkswagen Fox/Voyage probleem motor temperatuur (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=117504)

86C 12-08-2013 06:47

Volkswagen Fox/Voyage probleem motor temperatuur
 
Goedemorgen,

Sinds kort heb ik een klein probleem met mijn VW. Tijdens koude start loopt de temperatuurmeter op het dashboard vrijwel direct op naar verontrustende waardes ver boven de 90gr. Tevens gaat het koelwatertemperatuur-waarschuwingslampje rood knipperen. In eerste instantie dacht ik dus een koelingsprobleem. Echter, de temperatuur loopt al rap op na ong. 10 seconden na het starten met koude motor. Dit lijkt mij toch zeer onwaarschijnlijk dat de motor binnen 10seconden daadwerkelijk te heet loopt. Dus mijns inziens is er wat anders aan de hand. Wie heeft er tips/ideeen? Motorcode is JN.
Zou het de temperatuurvoeler kunnen zijn? De koelfan lijkt ook niet te draaien. Koelvloeistof wordt wel netjes rond gepompt en de motor lijkt op gevoel ook niet extreem heet te worden..


Edit: Ik heb een VW Fox uit 1989, maar qua motor/techniek vertoont deze auto veel overeenkomsten met een VW Passat of Audi 80, vandaar dat ik de vraag hier post.

86C 13-08-2013 13:40

Gisteravond na warmdraaien even snel gekeken en geconstateerd dat de bovenste koelslang naar de radiateur behoorlijk heet wordt, maar de onderste koelslag gewoon koud blijft. De fan gaat ook niet draaien. Ik gok dus op vuil in de radiateur of de slangen. Van het weekend dus maar koelsysteem aftappen en doorspoelen met water. Wordt vervolgd...

Maarten 15-08-2013 20:43

Direct rood knipperen kan weleens een electrisch probleempje zijn ipv een hitte probleempje, dashboard en/of niveauschakelaar in het expansievat.

Komt bij golfjes uit die tijd ook weleens voor.

86C 18-08-2013 10:14

Quote:
Originally Posted by Maarten
Direct rood knipperen kan weleens een electrisch probleempje zijn ipv een hitte probleempje, dashboard en/of niveauschakelaar in het expansievat.

Komt bij golfjes uit die tijd ook weleens voor.


Gisteren de thermostaat gedemonteerd, alles weer aangesloten en motor een tijdje laten draaien. Uiteindelijk werden beide koelslangen op de radiateur (zowel boven als onderen) warm. Terwijl mét thermostaat, de bovenste slang heet werd, en de onderste koud. Ik vermoed dus dat de thermostaat het loodje heeft gelegd. Ik ga dus eerst wel een andere thermostaat proberen.


All times are GMT +1. The time now is 21:40.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.