Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Vervangen van stuurkogels (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=117456)

Erik Baas 10-08-2013 20:35

Vervangen van stuurkogels
 
Als je van de stuurkogels de zelfborgende moer los hebt, moet je 'm er toch gewoon omhoog uit kunnen duwen of tikken? Of... ? Ik krijg ze met geen mogelijkheid los! :(

thijstheunissen 10-08-2013 20:51

Daarvoor heb je een fuseekogelvork die je ertussen kunt slaan. Dan komen ze altijd wel los. Ze zijn namelijk conisch dus trekken zich vast door die moer.

Dokter D 10-08-2013 21:05

Ik zet meestal een bandenlepel tussen de stuurstang en de draagarm en zet er flink spanning op.
Dan met een grote hamer een flinke klap op het fuseehuis en hij springt zo los!




De klap van links naar rechts zeg maar

johanv22 10-08-2013 21:24

Heb ik een kogeltrekker voor, werkt perfect en
je beschadigd niks.

Erik Baas 10-08-2013 22:34

Conisch, hoe verzinnen ze het? Right, dat wordt dus de methode volgens Dokter D. :D Ik ga niet weer speciaal gereedschap kopen voor een eenmalige klus... Bedankt, allemaal!
Bandenlichter: check. Moker: check. Verbanddoos: check. ;)

René 10-08-2013 23:05

Vergeet ook niet een assteun onder je auto te zetten ;)

Vaak werkt het inderdaad wel door met een moker tegen het gedeelte van het fusee te slaan waar de stuurkogel in zit. Volgens mij zit er bij een MK2 ook een platte kant waar je tegen kan meppen. Met een bandenlichter/breekijzer een beetje druk naar boven uitoefenen op de stuurstang en dan floept ie er zo wel uit.

Erik Baas 10-08-2013 23:44

Quote:
Originally Posted by René
Vergeet ook niet een assteun onder je auto te zetten ;)
Hm, kweenie... is weer zoveel extra werk... ;)

MK2-VRT 11-08-2013 08:59

Meestal gaan ze ook zo los zonder iets ertussen te zetten, een paar raken klappen op het huis geven zonder de schroefdraad kapot te maken.. :D

Owja, als je het buiten doet, draai het wiel eerst helemaal naar binnen, dan kom je er nog wat makkelijker aan.

Lesley 11-08-2013 09:44

Even warm stoken en pats.. Heb inmiddels de juiste tool gekocht, kost je 20 euro en het werkt perfect.

Spierings 11-08-2013 10:21

Quote:
Originally Posted by Lesley
Even warm stoken en pats.. Heb inmiddels de juiste tool gekocht, kost je 20 euro en het werkt perfect.

Warm stoken is echt niet nodig en meestal ook niet erg goed voor de kogel als deze naderhand terug moet.

Gewoon 1 goede tik en hij is los.

Lesley 11-08-2013 10:27

Quote:
Originally Posted by Spierings
Warm stoken is echt niet nodig en meestal ook niet erg goed voor de kogel als deze naderhand terug moet.

Gewoon 1 goede tik en hij is los.



Mijn ervaring is warm stoken, en Eric wilde ze vervangen :thumbup:

Polo1w 11-08-2013 21:38

Ik haal elke week wel wat kogels los, en een flinke klap op de fusee is meestal voldoende en werkt naar mijn id beter als kogeltrekkers/vorken, aangezien je niet altijd de hoesjes om zeep wilt helpen.

MK2-VRT 11-08-2013 21:56

Ja idd, 1 tik en ze zijn los, waarom zou je dan gaan warm stoken of van die capriolen uithalen..

Erik Baas 17-08-2013 17:26

Rechts is gelukt, met veel moeite, agressie en lawaai, links niet. Gewoon NIET. :(
Heb er nu WD40 op gespoten, maandag weer eens zien. Weinig hoop meer...

jasonnl 20-08-2013 21:03

anders iemand laten helpen die der kracht op uitoefent zodat jij wat flinke klappen kan geven. Heb je wel beetje zware hamer? Moet het altijd wel lukke. anders bij garage ff zo'n trekker vragen of je die mag lenen. met de luchthamer erop en klaar.

Style 20-08-2013 21:13

Quote:
Originally Posted by René
Vergeet ook niet een assteun onder je auto te zetten ;)


:D

On topic idd gewoon een paar keer tegen het wiel lagerhuis slaan en hij komt los ;)

jellehier 20-08-2013 21:20

Ik heb ook een keer een heel eigenwijze gehad, nou weet ik het uit m'n hoofd niet meer zeker, maar hij zit toch van boven naar onder gemonteerd? Moer onder dus?

Volgens mij heb ik toen namelijk de auto op bokken gezet en de krik onder de stuurstang, spanning erop gezet (gewicht van de auto) en met een flinke moker meppen

Erik Baas 20-08-2013 22:10

Dat heb ik echt allemaal al geprobeerd (ook de krik onder de bout van stuurkogel), maar het ging gewoon niet los. Ook de WD40 heeft niet geholpen... Maar morgen krijg ik hulp van een pro, ze konden het gemedder niet langer aanzien denk ik... ;)

Dokter D 20-08-2013 22:12

Dan is de hamer niet groot genoeg of de klap te zacht :d

fearless 20-08-2013 22:18

Quote:
Originally Posted by Polo1w
Ik haal elke week wel wat kogels los, en een flinke klap op de fusee is meestal voldoende en werkt naar mijn id beter als kogeltrekkers/vorken, aangezien je niet altijd de hoesjes om zeep wilt helpen.


Ik heb een kist van Kukko in de hoek staan.
Vol met speciaal gereedschap. Een echte stofhapper want de meeste dingen zijn simpel op te lossen met de tik van een hamer.

Op het fussee meppen is altijd succes!
En wil je dat niet, dan ram je toch op het schroefdraad van de kogel zelf.
Die word toch vervangen :D


All times are GMT +1. The time now is 03:09.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.