GTD JR Turbo vraagje
Beste,
Nu ik toch paar dingen gepost heb over de GTD, zit ik nog met een vraagje :tongue: Als ik doortrek vanaf 2500rpm tot naar de 4100rpm dan lijkt het alsof de turbo inhoud en niet meer doortrekt naar 5000rpm. Is dit normaal? Ik heb ook een luide blow-off als ik schakel naar een hogere versnelling op hoge toeren ( weet niet of dit ook bij de andere GTD's ook is) Maar durf echt niet tot 5000rpm gas te geven, turbo werkt precies niet meer mee vanaf 4100rpm. 3de versnelling gaat bij mij tot 90km/h (4300rpm ongeveer), terwijl mijn 1.6d tot 110km/h ging. Wel even melden dat ik op laag oliepeil 15w40 rij. volgende week ga ik compleet onderhoud doen met 10w40 olie Ik heb er totaal geen verstand van, van een GTD JR blok :confused: groetjes |
Dat is de zogenoemde governor in je pomp.
Die knijpt de brandstof zodra je hoger in de toeren komt. Vandaar dat de turbo ook niet hoger gaat...minder brandstof, minder verbranding, minder uitlaatgassen, minder turbodruk. |
Quote:
Daarmee dus, waar kan ik dit afstellen? is wel best irritant om door te trekken als er een TDI je zit op te jagen achter je, en de GTD niet goed doortrekt tot de maximale toeren. vanaf 2500 tot 4100rpm mag ik niet klagen, goede boost. maar erover? precies dat ie weinig brandstof krijgt inderdaad, zo een gevoel lijkt het Heel erg bedankt |
Hoe krijg ik die governor afgesteld?
Is de luide blow-off valve normaal bij hoge toeren bij een standaard 70pk GTD? dringende vraag.. |
Heb je de overboost valve op het inlaatspruittuk ?
Zoja deze afdoppen want deze beperkt je druk tot 0,8 bar en is nergens voor nodig (nieuwere modellen hebben deze allemaal niet meer) |
roetstop beetje opendraaien, turbodruk omhoog en gaan met dat ding :D
de volgende tdi die u opjaagd geeft ge dan maar een zwart wolkske |
Quote:
Haha goed idee maar liever niet, het blok heeft 300 000km :tongue: gewoon de pomp standaard behouden maar de turbo moet doortrekken tot 5000rpm, dit klopt gewoon niet dat ie maar tot 4100rpm trekt :rolleyes: ik vind dit heel vreemd waarom die niet tot de maximale toeren trekt. btw ben aan het onderhoud bezig, heb het toch maar gedaan. kon niet wachten tot volgende week :D |
Als iemand mij eens kon uitleggen waar ik die governor ding kon vinden en het inlaatspruitstuk dan was ik ietsje wijzer geworden :tongue:
|
Governor zit in de pomp,als je het inlaatspruitstuk niet herkent dan zou ik er maar vanaf blijven.Als je het niet goed doet maak je een hoop kapot.
|
Quote:
Dat ga ik ook niet doen. ik ga dit ''probleem'' aan iemand laten oplossen die GTD's gereden heeft, ik ken zo iemand uit de buurt maar hij is jammer genoeg vaak niet thuis.. Het belangrijkste is dat de auto rijd, alleen dat ie niet goed doortrekt tot 5000rpm. Je bent hartelijk bedankt voor deze goede info :thumbup: |
turbodruk omhoog kan geen kwaad (toch niet teveel) en de roetstop iets opendraaien zorgt ervoor dat die iets rijker loopt.
met die 2 zaken krijg je het blok al vlot richting 100pk dan. 300 000km is niks voor een oud VW dieselblok. :D mijn 1.6D heeft 425 000km en zou volgens de garage nog met de originele papieren koppakking rondrijden (schijnt dat die er vlot doorvliegen als je richting 4500rpm trekt). de mijne staat serieus open gedraaid nu en ga er tot over de 5000rpm mee |
Quote:
425 000km? :wow: mijn 1.6d had ook een geopende roetstop, optrek was heel sterk veranderd maar kreeg dat niet boven de 165km/h Turbodruk zou ik misschien net op de 1 bar laten zetten, teveel is nooit goed :D Moet eerst zo'n barmetertje zien te vinden Ik moet wel zeggen dat de vorige eigenaar de koppaking vervangen heeft van GTD, oorzaak had ik niet gevraagd, Misschien op koude motor altijd volle gas weg ofzo, dont know :screwy: Je moet natuurlijk ook naar het verbruik kijken, maar zal kijken wat ik kan doen, ik ga dit beter laten nakijken door iemand die verstand heeft van een GTD vooraleer ik er weer een zooitje van maak :tongue: |
ik zou eerst het potje op je inlaat eens dicht draaien deze zit op de distri.kant zit een schroef op de kop die kun je gewoon helemaal dicht draaien.
probleem met dit ding is dat de veer wel eens lam wordt en dan blaast ie veel eerder af ,is mischien ook het afblaas geluid wat je hoort . dit kun je zelf wel doen gewoon met met schroeven draaier dicht draaien. ik heb de mijne helemaal afgedopt en kom daarmee nog niet boven de 1 bar terwijl je met een jr veilig met 1,2 bar kunt rijden en er zijn er zat die met 1,6 bar rijden met orginele koppakking |
Quote:
Ik zal morgen eens kijken met een gebuur liever met 2 werken dan ene die er niet veel van kent :tongue: is dat die paddestoel ding wat jij bedoeld? Klopt had ergens gelezen dat een JR goed tegen kon bij hoge Bardrukte, Maakt inderdaad een luide blow-off valve bij schakelen |
die bedoel ik :thumbup:
|
Quote:
Aah dat dingetje, morgen eens tegoei kijken en proberen dicht te draaien. Je bent hartelijk bedankt :thumbup: |
suc6 :thumbup:
|
Quote:
Ik heb het! Heb het stopje gevonden, heb deze 2x rond laten draaien, die is nog niet 100% vast maar Wow ik merk dus een beter optrek en doortrek, de blow-off valve blijft maar ik zie dat de turbo een boost geeft tot bijna 5000 rpm, ietsje meer dan ervoor dus :D dat was denk ik het probleem :thumbup: |
het leuke van td tunen met een schroevendraaier :D :thumbup: kan mischien nog wel wat meer als deze blijft afblazen
|
voila, deel 1 van de turbo dicht te draaien is gelukt.
nu de roetstop nog lichtjes aanpassen en die zal nog een stuk sneller trekken :thumbup: . nadat je dit vermogen gewend bent, is het volgende dan een betere turbo zodat je meer en langer hoge druk kan aanhouden. in plaats dat er dan TDI's achter je blijven, ga je porsches, ferraris enzo beginnen aanpakken :D |
All times are GMT +1. The time now is 14:57. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.