Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Zwaar zoemend geluid uit de motorruimte? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=115342)

DragonGr Dragon 11-06-2013 10:29

Zwaar zoemend geluid uit de motorruimte?
 
Sinds een week of wat heb ik een zwaar zoemend geluid uit de motorruimte. Het is alleen afhankelijk van de snelheid waarmee ik rijd. Bij ongeveer 120 km/u is het iets minder, maar daarboven loopt het weer op. Ontkoppeld verandert er niets en in stevige linkerbochten lijkt het iets minder te worden.

De wiellagers geven geen opmerkelijke speling en als ik de aandrijfassen beweeg lijken de bakflensen iets mee te bewegen, maar ik weet niet of dit normaal ook zo is (ik dacht dat het diff er behoorlijk strak in zat).

Mijn vermoeden is een lager van het diff, maar wil dat natuurlijk zeker weten voordat ik daar aan ga beginnen en het iets anders simpels blijkt te zijn.

Wie heeft nog een slimme suggestie hoe ik het zeker weet??

Bij voorbaat dank!!a

Polo1w 11-06-2013 11:23

Meestal verandert er wel iets aan het geluid als je onkoppelt, als je dif slecht wordt.
Lijkt mij toch wel gewoon een wiellager.

road runner 11-06-2013 11:29

Is inderdaad een wiellager als ik het zo lees

DragonGr Dragon 11-06-2013 12:16

Ik voel alleen nauwelijks speling en het rechter wiellager is net een paar weken geleden vervangen.

rondekker1983 11-06-2013 16:19

Dan is het nu je linker lager :D
Maar een lager hoeft niet per se speling te hebben als hij af is.

DragonGr Dragon 11-06-2013 19:52

Andere hint waarom ik denk dat het het lager niet is... de velgen zijn niet warm na een stuk rijden. Dat was hij rechts wel toen dat lager stuk was.

Gino89 11-06-2013 20:26

misschien stom antwoord, maar zit er nog genoeg olie in de bak ?

DragonGr Dragon 11-06-2013 21:17

@Gino89: dat was het eerste wat ik gedaan heb tijdens het controleren van de aandrijflijn. De bak zweet al zolang ik hem heb, dus in mijn gedachten moest hij helemaal droog zijn, maar er ging 200ml in en toen stroomde het er al weer uit en dat terwijl de auto schuin stond.

gerold1234 11-06-2013 22:07

Even de auto op de brug of krikken zetten, zodat alle wielen van de grond af zijn.. dan even elk wielen met de hand een keer flink laten draaien! Misschien dat je dan verschil hoord tussen de andere wielen! Want wat ron dekker zegt klopt! Een wiellager hoeft niet persee speling te hebben!

Succes en laat weten wat het was! :thumbup:

-spyrock- 12-06-2013 11:21

Lagers van het diff. denk ik inderdaad niet, want geluid zou dan ongeveer weg moeten zijn bij ontkoppelen.

Polo1w 12-06-2013 11:45

Draai anders eens hard aan het wiel, en houd 2 vingers tegen de veerpoot, bij een kapot lager voel je meestal een kleine trilling.

casss 12-06-2013 13:12

misschien een homokineet kapot. Kan ook gaan zoemen en trillingen in het stuur geven op den duur.

Kevert 13-06-2013 16:12

De enigste beste manier die ik vind om een wiellager echt goed te controleren is toch in ieder geval even je buitenste lagers overal er gewoon even uit halen, is niet super veel werk. Dan kun je ze in de hand houden en als ik dat doe heb ik meestal ook meteen een tube nieuwe lagervet erbij, kan je tegelijk mooi even alles nieuw invetten.
Uiteraard wel even van de oude vet ontdoen.
Meestal gaan toch de buitenste lagers kapot ipv de binnenste.
Een homokineet zoemt niet echt maar maakt eerder geluid alsof iemand met ze vuist hard op de bodem aan het slaan is (gaat door de hele auto) dit moet je ook voelen in het stuur. Ook knakken ze meestal dan als je volledig ingestuurd een parkeervak uit of in rijd. En ze kunnen ook nog gaan ratelen als je een bocht neemt ;).
Iets anders heb ik tot nu toe nog niet mee gemaakt met homokineten (heb er al 3 oude stuk gereden dus ik weet het ondertussen wel).
Als je uiteindelijk wel je homokineet verdenkt zou ik iig een nieuwe bestellen, niet die ouwe 2e hands rommel gebruiken anders kan je zo weer aan de gang.

Een wiellager zal eerder een zoem/brom geven die door de auto galmt.

DragonGr Dragon 13-06-2013 18:57

Dank allen voor het meedenken!

@-spyrock-: Waarom zou het geluid weg moeten zijn na ontkoppelen??

@Kevert: de voorste wiellagers kan je niet zomaar uit elkaar halen bij een Golf 2, dat zijn de achterste...

Homokineet lijkt me heel sterk, dat is echt eigenlijk alleen een knakkend geluid.

René 13-06-2013 19:01

linker wiellager; bij een bocht naar links, komt er minder druk op het lager, waardoor het zoemen minder wordt/weg gaat.

-spyrock- 13-06-2013 20:10

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Dank allen voor het meedenken!

@-spyrock-: Waarom zou het geluid weg moeten zijn na ontkoppelen??



Omdat bij ontkoppelen je diff niet wordt aangedreven door je motor maar gewoon vrij meedraait met de wielen. Er is dus veel minder 'druk' of koppel op het diff. en diff.lagers, dus geluid veel zwakker.


Als je goed optrekt en dan plots je gas lost, voel je dan een soort klop?

DragonGr Dragon 13-06-2013 21:14

@-spyrock-: Ik ga een deel met je mee hoor, maar dan nog mag je de flensen niet kunnen bewegen toch?

Wat is je idee achter optrekken en gas loslaten??

Polo1w 13-06-2013 21:29

Als er wat beweging in de flensen zit, hoeft dit niet direct een probleem te zijn. Mijn polotje heeft t al zo'n 90.000 km nu, mijn rocco ook zeker 80.000.
Heb je mijn methode al geprobeerd?
Ik keur behoorlijk wat auto's op jaarbasis, en controleer de voorste lagers altijd zo, op gehoor, en gevoel.
En misschien is het vernieuwde lager kapot, zal niet voor t eerst zijn dat er bij montage wat fout gaat!
Succes!

Kevert 14-06-2013 12:15

Ja inderdaad.....ik verdenk ook nog steeds iets van lagers, maar de topic starter weet het zelf beter denk ik ...wij kunneb niks zien :P en iets dat nieuw is kan ook gewoon stuk zijn.
En ga nou gewoon eerst eens beginnen met dingen los halen en goed kijken, met denken en praten kom je echt niet verder hoor.
En als je je wiellagers vervangt kun je beter beide kanten meteen doen, anders rijd je altijd met eentje die meer versleten is dan de andere.

DragonGr Dragon 14-06-2013 12:19

Quote:
Originally Posted by Polo1w
Als er wat beweging in de flensen zit, hoeft dit niet direct een probleem te zijn. Mijn polotje heeft t al zo'n 90.000 km nu, mijn rocco ook zeker 80.000.
Heb je mijn methode al geprobeerd?
Ik keur behoorlijk wat auto's op jaarbasis, en controleer de voorste lagers altijd zo, op gehoor, en gevoel.
En misschien is het vernieuwde lager kapot, zal niet voor t eerst zijn dat er bij montage wat fout gaat!
Succes!


Ik moet het nog proberen... daarna zal ik het melden.


All times are GMT +1. The time now is 23:07.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.