Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Passat (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Passat 3bg 2002 130pk ***veel zwarte rook*** (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=114251)

dominicv 11-05-2013 18:10

Passat 3bg 2002 130pk ***veel zwarte rook***

Hallo,

Ik heb problemen met de passat (3bg 2002 130pk).

Als de motor kracht moet leveren rookt hij zwart en véééél. Zie mijn achterligger bijna niet meer. Heeft iets minder kracht.

*Als hij kracht moet leveren hoor ik een geluid dat lijkt als je je blazer van de verwarming even vollenbak zet.
is dit een zuigend of blazend geluid dat weet ik niet.
*Als ik in neutraal gas geef rookt hij niks en hoor ik niks.
*Als ik van 1800tr langzaam naar 2500tr ga blijft hij roken en hoor ik het geluid langzaam komen.
*Als ik van goed doortrek rookt hij van 2000tr tot 2500tr met het geluid.
*Bij het aanhouden van +-2000tr rookt hij het meest. De zwarte rook achtervolgt je.

Wat zou dit kunnen zijn? Scheur in darm? Moeilijk te vinden aangezien hij het niet doet in stilstand. Wat ik wel gevonden heb is olie die op de flexibel van de uitlaat drupt net na de turbo maar die is kurk droog. Het komt dus van boven en daar zit de EGR klep. Die staat vochtig met olie. Die ga ik afstoppen of eruit halen denk ik.

Kan mijn probleem enkel van die EGR klep komen?

Nog een vraagje: als hij stationair draait wat moet je oliedop op het kleppendeksel doen?

De Pul 11-05-2013 18:25

ic-slang lek,of ic zelf.

Melvin 11-05-2013 18:28

Lijkt alsof er een turboslang kapot is... voelen, kijken, etc, je komt er wel achter welke het is als je goed je best doet :)

Edit: te laat, advies is zelfde als hierboven. succes!

dominicv 11-05-2013 18:35

Enkel handmatig uit te volgen? kan ik daar geen druk opsteken met compressor?

Melvin 11-05-2013 18:37

Dat kun je ook proberen natuurlijk...

Spierings 11-05-2013 23:02

Meestal is het een laaddrukslang welke lek is, meestal kun je al aan de oliesporen zien waar deze lek is. Vaak is het de slang bij de turbo.

Als je onder de kap luistert terwijl een 2e man een scheut gas geeft kun je meestal al horen uit welke richting het geluid vandaan komt.

Gijs 12-05-2013 07:49

Welke kleur is de rook? Zwart, blauwig, wit? Heb je de slang op de turbo al los gehaald en de turbo zelf bekeken? :)

Spierings 12-05-2013 09:18

Quote:
Originally Posted by Gijs
Welke kleur is de rook? Zwart, blauwig, wit? Heb je de slang op de turbo al los gehaald en de turbo zelf bekeken? :)

Zoals de kop van dit topic al zegt " Passat 3bg 2002 130pk ***veel zwarte rook*** " ;) :D

Gijs 13-05-2013 10:22

Zo, koekkoek! Helemaal overheen gelezen :D :rolleyes:

dominicv 13-05-2013 17:16

Inderdaad een scheur net onder de turbo. De EGR is er ook af en heeft ook aanslag de ga ik afstoppen op de uitlaat. Wat me ook opviel wat mogelijk niet normaal is dat de er veel olie in de buizen zit. Kan ik de intercooler reinigen en de buizen? Met wat?

Spierings 13-05-2013 21:43

Quote:
Originally Posted by dominicv
Inderdaad een scheur net onder de turbo. De EGR is er ook af en heeft ook aanslag de ga ik afstoppen op de uitlaat. Wat me ook opviel wat mogelijk niet normaal is dat de er veel olie in de buizen zit. Kan ik de intercooler reinigen en de buizen? Met wat?

Zit altijd olie in de ic slangen, hier hoef je niks aan te doen.

dominicv 14-05-2013 18:03

Deze morgen naar VW garage gebeld om de slang te bestellen.
118€ btw in :screwy: :screwy: :screwy: ze zijn zot zeker? Mag ze morgen gaan betalen :mad: .

Daarnet de egr en inlaatcollector gereinigd. Hopelijk doet de frisse lucht hem deugd.

Audi1981 14-05-2013 21:35

Quote:
Deze morgen naar VW garage gebeld om de slang te bestellen.
118€ btw in :screwy: :screwy: :screwy: ze zijn zot zeker? Mag ze morgen gaan betalen :mad: ..

Welkom bij de VW dealer, waar we je geld hoe dan ook wel uit je zak kloppen :D
Zonder gekheid, tis wel fiks voor een slang idd...

Quote:
Daarnet de egr en inlaatcollector gereinigd. Hopelijk doet de frisse lucht hem deugd.

Wel de collector (inlaatspruitstuk?) losgenomen? heb meerdere malen gezien dat met het reinigen ervan er koolvlokken de cilinders in vielen met alle gevolgen van dien :screwy:

Audi1981 14-05-2013 21:47

http://www.made-in-china.com/showro...145-828-G-.html

... ;)

dominicv 15-05-2013 20:18

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Welkom bij de VW dealer, waar we je geld hoe dan ook wel uit je zak kloppen :D
Zonder gekheid, tis wel fiks voor een slang idd...

Wel de collector (inlaatspruitstuk?) losgenomen? heb meerdere malen gezien dat met het reinigen ervan er koolvlokken de cilinders in vielen met alle gevolgen van dien :screwy:

Heb de collector losgevezen en een nachtje laten weken in benzine dan met een staalborstel en een vod flink in de weer geweest. Ook de EGR heeft hetzelfde ondergaan.

dominicv 15-05-2013 20:20

Daarnet alles terug gemonteerd en een plaatje tussen EGR buisje en uitlaat gestoken. De eerste 5km rookte hij nog zwart en toen was het als een nieuwe.

Bedankt voor jullie hulp en reacties :thumbup:

Audi1981 15-05-2013 21:38

Waarschijnlijk in de carterventilatie en de IC nog wat gezeten....:thumbup:
Graag gedaan, daar is dit forum voor :thumbup:

All times are GMT +1. The time now is 16:53.