Dorpel vraagje
Van mijn Golf 1 GTI zijn rondom alle krikpunten flink ingedeukt. De donorwagen was gelukkig wel voorzien van goede dorpels, dus die heb ik liggen. Nou vraag ik me alleen af of ik de oude dorpels zonder problemen eraf kan zagen of moet ik de wagen rondom stabiliseren om krom trekken te voorkomen??
|
Dorpels en krikpunten zijn bij een golf 1 niet hetzelfde.
Je kan een Golf 1 beter maar niet opkrikken op de rand onderaan de dorpel. Zie vaak dat mensen hier de fout in zijn gegaan die rand is niet sterk genoeg. Gewoon opkrikken bij die ronde dop achter de dorpelrand vlak bij het spatbord. Maar om je vraag te beantwoorden, een golf 1 is zo slap als drek. Wat ik zelf doe als ik een dorpel vervang aan een einzer is gewoon de auto opkrikken aan de achteras maar ook bij de voorste draagarm. Ik doe dit dan op de brug en zet er twee van die bokken onder. Ik laat de brug dan weer zakken zodat ie als het ware scheef op de brug staat. Zo kan ik ook het makkelijkste aan de dorpels werken. En zo heb je de krachten het beste verdeeld. Nooit aan 1 kant opkrikken want dan tordeerd de hele auto. |
nou heeft de topic starter nog geen andwoord op zijn vraag!!!!
|
in feite kan hij wel die oude dorpels uit een ander slijpen, maar wrrm zou je dat doen als je ze nieuwe kunt krijgen,
tegen dat je de oude hebt uitgeboord, zit er al een nieuwe op de uwe en je moet niet in 2 body's slijpen, verder komt op dat punt eigenlijk de vloer, binnendorpel en buitendorpel samen dus meestal is het eigenlijk meer dan gewoon uw buitenste plaatwerk, |
@ branko: tnx voor de tip! we hebben thuis een brug in de garage dus daar moeten we wel een heel eind mee komen ;)
@ durneet: ik heb de donor om een andere reden gekocht en had als bijkomend voordeel gewoon onbeschadigde dorpels. ik ben zelf een fan van origineel plaatwerk ipv imitatie ;) maar maakt het voor de stevigheid van de auto nou iets uit om de dorpels open te zagen? of tordeert dan de hele auto? |
Ik zou zeggen, als je dorpels verder hard zijn en alleen ingedeukt van het opkrikken, probeer ze dan terug recht te maken. Dat is volgens mij minder werk dan laswerk en loop je helemaal geen risico's. Mocht het nou volledig fout gaan, kun je altijd alsnog gaan lassen. Dat rechtmaken is even lastig, maar wel te doen. Ik heb het ook al een aantal keer gedaan, gaat echt wel.
Daarbij komt ook dat het heel lastig is om dorpels goed te beschermen tegen nieuwe roest als je eraan gelast hebt. Je kunt er immers heel lastig in om er een of andere beschermende laag over te doen. |
Dat de dorpel indeukt komt wel degelijk door verroest metaal
het zijn drie platen die bij elkaar komen. Ik heb een nieuwe verzinkte plaat gekocht van 1 mm dik (1m2) en daar de verroeste stukken mee vervangen dus geen complete dorpel , maar alleen het stuk er uit geslepen dat niet goed meer was op het plaatje kun je zien boven in dat het om de eerste 25 cm gaat wel een geklop maar als het klaar is ,is het niet meer te zien. ;) |
Oké, goede oplossing als er echt roest is, maar het plat gaan van die rand komt echt niet altijd door roest. Als je een golf opkrikt op de opstaande rand, hoeft die echt niet rot te zijn om plat te gaan, helaas.
|
hmm... ok, alleen heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag:
tordeert de auto als ik de dorpels (niet beide tegelijk) eruit zaag of niet? ;) |
Niet als je hem gewoon recht houdt. Lijkt mij, ik heb er nog geen ervaring mee. Het is wel logisch dat de wagen niet recht blijft als je hem op één hoek op krikt, of de hele dorpel in één keer af last.
|
All times are GMT +1. The time now is 19:22. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.