Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Kopbouten NZ maat M11 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=112669)

JohanV 29-03-2013 23:40

Kopbouten NZ maat M11
 
Hallo, ik heb vanmiddag de cilinderkop van mijn NZ af gehaald en heb daarvoor een stift geleend die ik zelf niet bleek te hebben: een 12-kant inbus stift maat M11.

Nu ben ik op internet even naar zo'n stift aan het zoeken voor de volgende keer, maar overal zie ik alleen maar M8, M10, M12 etc. staan, en nooit M11. Zijn die oneven maten zo zeldzaam? Of zegt M11 iets anders? En waar zijn die stiften los verkrijgbaar?

Alvast bedankt!

Schijthuis 30-03-2013 23:18

Helaas geen info voor jou, maar wel een vraag.
Moet jij je bouten nou ook vervangen of kun je de bouten van een NZ gewoon weer gebruiken?

René 30-03-2013 23:27

@Johan: Jup, is M11..en die stiften kan je bij de Brezan wel krijgen
@Schijthuis: Naar mijn weten moet je cilinderkopbouten altijd vervangen, omdat het rekbouten zijn

tim_j 30-03-2013 23:38

Quote:
Originally Posted by René
@Johan: Jup, is M11..en die stiften kan je bij de Brezan wel krijgen
@Schijthuis: Naar mijn weten moet je cilinderkopbouten altijd vervangen, omdat het rekbouten zijn

:iamwithst :thumbup:

Schijthuis 31-03-2013 17:19

He René, ja dat was ook wat ik dacht. Echter las ik ook dat een NZ/ MH geen rekbouten zou hebben. (dacht al dat dit forumwijsheid was van de betreffende poster niet degenen hierboven btw)

JohanV 01-04-2013 22:29

@René: Dank je, zal ik eens bij de Brezan kijken. Maar het blijft toch raar dat die nergens op internet te vinden zijn.

@Schijthuis: Ja, dat zijn idd rekbouten, dus vervangen. Je kunt het ook zien aan de instructie hoe je ze moet aandraaien (eerst 40 Nm, dan 60 Nm en dan nog 180 graden), en dat je ze nooit later nog mag nadraaien (mag bij rekbouten nooit).

JohanV 31-05-2013 23:34

Om nog even hierop terug te komen: ik heb bij de Brezan de veeltandstiften gepast, en de binnenveeltandstift M12 past exact in de kopbouten. Waarom VW zelf die M11 noemt, is een fabrikantenraadsel. :rolleyes:

Dexter 03-06-2013 15:15

Kan me ergens herinneren dat je M11 en M12 kopbouten heb voor de NZ motoren (die maten slaan volgens mij ook niet op de kop van de bout maar op het deel waar het schroefdraad op zit, M11 is dus gewoon M11). Het kan ook zijn dat die M12 bouten voor de andere 1.3 motoren waren. Is al lang terug :D

Ik had toen ineens te dikke in me hand. Stond toen ook even raar te kijken.

De uiteindelijke kop/dop van de bouten is wel hetzelfde.


All times are GMT +1. The time now is 00:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.