Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Koelprobleem mk2 gti 16v. (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=111606)

golf2 abuh 04-03-2013 19:08

Koelprobleem mk2 gti 16v.
 
hallo,

gister avond, kookte ineens het koelwater uit het reservoir, nadat mn auto af was geslagen. ik de auto af laten koelen, en rustig naar huis gereden (ik hoefde nog maar 5 min)

vandaag koelvloeistof gehaald, en bijgevuld. toen ik de auto liet lopen, en het wijzertje in de auto net voorbij het midden kwam, sloeg mn radiator fan, nogsteeds niet aan.

ik heb nog even gewacht en toen mijn auto maar uitgezet. toen leek het alsof ik in de bovenste koelvloeistof slang van de radiator het water hoorde borrelen / koken. en toen de auto zo'n minuut a 2 minuten uit stond, sloeg de fan ineens aan.

nu is mijn vraag, wat er hier aan de hand kan zijn...

- de sensor in de radiateur geeft niet meer op de juiste warmte een signaal naar de fan?....(komt als eerste probleem in me op)

van te voren nooit last gehad van dit probleem, wel ooit dat ik het wat hoorde borrelen, of er gesis bij de dop van het reservoir vandaan kwam, nadat ik de auto had afgezet.

hoop dat iemand me kan helpen.

Spierings 04-03-2013 19:12

Thermostaat kapot ??

Laat hem eens warm lopen en voel of de bovenste en onderste slang warm worden.
Als de thermostaat dicht blijft zitten kan zijn dat ventilator niet inslaat doordat de koelwater in de radiateur niet warm wordt.

golf2 abuh 04-03-2013 19:23

slangen stonden wel onder druk,(voelde hard aan) maar thermostaat heb ik 1,of 2,maanden geleden nog vervangen voor een nieuwe, dus dat lijkt me wel sterk dat ie kapot is..

jorg-maashees 04-03-2013 19:26

Koppakking kapot >overdruk koelsysteem > overhit raken.... ?

golf2 abuh 04-03-2013 19:31

hmm, dat hoop ik tog niet.. Motor die er in ligt heeft wel n jaar of 2 stil gelegen..
maar om daar achter te komen is maar een optie voor, en dat is de koppakking laten vervangen, of niet? en is het dan meestal niet zo, dat er olie tussen het koelwater zit, of koelwater tussen de olie?..

Style 04-03-2013 19:38

Meestal kan je dit wel zien in het koelwater reservoir of er olie tussen het koelvloeistof zit ;)
Zou toch eerst eens wat andere dingen testen dan gelijk aan je kop te denken zeker als het reservoir nog schoon koelvloeistof heeft.
Thermostaat is zo getest ook al is hij pas vernieuwd :D
Je fan testen is ook zo gebeurd even 12v direct geven.

golf2 abuh 04-03-2013 19:59

ja, de koelvloeistof is nog gewoon helder!, de fan doet het nog wel, want hij is nog aangegaan toen mn,auto net uitstond, en thermostaat moet ik er dan wel uithalen om te testen in,kokend water ofzo? of zijn daar nog andere manieren voor..

Style 04-03-2013 20:17

Klopt gewoon in een pannetje met water gooien aan de kook brengen als het goed is moet hij dan bij een bepaalde temperatuur open springen.

golf2 abuh 05-03-2013 14:54

ik dacht dus in eerste instantie , de koel fan gaat pas later aan als normaal, dus n probleem met de sensor in de radiator.

ik zal m dalijk nog eens warm laten draaie, en de slangen voelen. ik heb namelijk ook nog gewoon warme lucht van mn kachel, dus ik denk dat het ook geen thermostaat probleem is..(vooral, aangezien die er pas net in zit)

is die sensor in de radiator op een of andere manier door te meten ofzo?

golf2 abuh 05-03-2013 15:51

net nog een stukje gereden, toen ik thuis was, de auto laten lopen, en de fan sloeg gewoon netjes aan zoals hij dat eerst ook deed! nog 5 min gewacht, en de fan sloeg gewoon steeds aan, en het tempratuur metertje in de auto, bleef ook netjes rond het midden....

ik gok dus dat de auto net op een verkeerd moment af is geslagen van het weekend, en de fan niet meer aansloeg vanwege te lage accu spanning ofzo, aangezien we mn auto ook hbben moeten overstarten toen...

ik denk iig dat er geen thermostaat / koppakking probleem is, want dan zou die moeten blijven over koken...

golf2 abuh 07-03-2013 23:46

net weer,n stukje gereden, en liep de wijzer van tempratuur meter weer voorbij het midden, en fan sloeg weer niet aan. nadat ik de auto af had gezet, hoorde ik weer water borrelen of zoor lijdingen lopen afentoe leek het ook of ik wat lucht hoorde...

ik snap het nu niet meer, omdat ie het tussendoor wel normaal heeft gedaan, en alles naar behoren functioneerde..

iemand die dit ook ooit geeft gehad ofzo..?

golf2 abuh 08-03-2013 01:05

en verder stond de bovenste radiator slang onder druk, en de onderste(richting thermostaat) kon ik makkelijk inknijpen...

Erik Baas 08-03-2013 01:08

Da's raar! Kan de radiator verstopt zijn?

golf2 abuh 08-03-2013 01:12

dat is idd raar. het lijkt me sterk, ik hoor het water wel voornamelijk in de bovenste slang van de radiator, als ik de auto uitzet.. en dan lijkt t alsor het water nog stroomt, wat niet logisch klinkt... dus zal dan wel borrellend water zijn..

het rare van alles vindt ik wel, dat ie het eergisteren ofzo wel normaal deed.

dus lijkt mij niet dat het een kapotte koppakking/thermostaat is... want dan zou het probleem altijd moeten zijn.

ik denk zelf dus tog, dat de fan niet goed reageerd / aangestuurd wordt.. en daardoor het koelwater te warm wordt...

maargoed, waarom doet ie het dan de ene keer wel goed, en de andere keer niet...

jorg-maashees 08-03-2013 09:03

Dat zou een logische verklaring zijn. Vervang de sensor van je fan is voor de zekerheid. En meet eventueel de bedrading van de fan even na.

Koppakking/gescheurde kop komt wel best regelmatig voor bij die 16'v, dus sluit dat zeker niet uit :thumbup:

golf2 abuh 08-03-2013 13:11

oke, thx voor de reactie.

maar stel dat het de koppakking / n gescheurde kop zou zijn, dan moet het probleem tog blijven, en kan het lijkt me, niet zo zijn dat de ene keer alles wel goed werkt, en de andere keer niet..

ik zal vandaag of morgen eens kijken of ik een nieuwe sensor kan halen voor in de radiator, en kijken of het probleem dan nog terug komt.

stel dat het de koppakking is, is dit goed zelf te doen?..

golf2 abuh 20-03-2013 15:06

hm, ik ben er nogsteeds niet uit. gister stond de temp meter rond het midden, en kwam de stoom al onder mn motorkap, en onder mn dash vandaan.

weet niet of het altijd zo is dat als deze over kookt, het tot aan je fan spuit... of is dit dan juist de reden, dat er zoveel druk op het systeem staat?

na het bijvullen van kvs, starte ie moeilijker, en liep (leek) op het begin op 3 cilinders, en tog wel redelijk wat witte rook uit mn uitlaat (meer dan normaal)

zou het dan tog een lekke koppakking zijn?...

powah 20-03-2013 15:38

Zou kunnen ja. Dan onstaat er gewoon veel druk in je koelsysteem.

Dit kan je laten checken bij vrijwel elke garage.
Weleens mee gemaakt dat hij de ene keer wel circulatie had en de andere keer niet. Eens een keer goed ontlucht en toen was het weer even goed. Dus de ene keer was de temperatuur gewoon goed en de andere keer kwam het uit het de dop van koelreservoir.

Ga naar een garage, laat meten of de koppakking lek is dan kun je dat eventueel al uitsluiten als probleem.

Onder je dash vandaan? Toen ik dat het was mijn kachelradiateur naar de knoppen. Ga maar eens voelen onder je dashboard of het daar niet nat aan het worden is en bij je voeten. Die kan ook kapot springen door teveel druk in het koelsysteem. Die kan je makkelijk omzeilen maar dan blaast hij wel niet meer warm.

Heb je het koelsysteem wel al eens ontlucht?

golf2 abuh 20-03-2013 17:39

oke. ik zal die test deze week even laten doen bij een garage. dan weet ik al meer idd!

ja de stoom van het koelwater kwam alleen n beetje de auto binnen, via de bestuurders kant. zal voor de zekerheid even checken of het daar nat is.

het enige ontluchten wat ik altijd doe, is auto starten, koelwater erin dop eraf en een aantal keren in de bovenste slang van radiator knijpen...

of is daar een andere/betere manier voor?

sinan 20-03-2013 22:35

auto starten, koelwater vullen , dop eraf laten , verwarming binnen op max + blazer op max en dan wachten tot de fan aanspringt
normaal is dan je systeem ontlucht


All times are GMT +1. The time now is 03:16.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.