Olieverbruik vraag
Beste liefhebbers
Mijn Golf 1.6 td motor verbruikt meer dan normaal olie. Er komen geen blauwe walmen uit de uitlaat, en ook start de auto altijd direct. Het lijkt mij dus dat het niet de zuigerveren zijn die versleten zijn. Dan zou de compressie daar onder te lijden hebben, is het niet? Misschien dat de turbo olie lekt, maar zou ik dat dan niet aan de uitlaatgassen moeten zien? Ik weet wel dat de krukaskeerring niet goed meer afdicht, maar dat kan niet de oorzaak van dit olieverbruik zijn lijkt mij. Heeft iemand een idee? Kan het toch zijn dat de er olie in de verbrandingskamers komt omdat de zuigerveren slijtage hebben? De motor presteert verder prima, is ook nog heel pittig. |
Klepsteelrubbers kan ook. Als die niet goed zijn zuigt ie t zo via de inlaatkleppen naar binnen.
|
Hė Johan
Dank je voor je reactie. Mag ik er vanuit gaan dat als de auto goed presteert en hij goed start, dat dus de compressie goed is en de zuigerveren dus niet versleten zijn? Is er een manier om te bepalen of het de klepsteelrubbers zijn die vervangen moeten worden? |
neen. ik heb meerdere oude platte 16 diesels gehad en daar zat 1 bij met een kantelende zuiger en heel veel carterdruk door versleten zuiger(s) maar altijd goed starten ook bij -10 en lager.
kan zijn dat je compressie wel binnen de waardes valt. (vlgs mij is 24of 25 bar de slijtagegrens bij deze dieseluitvoeringen), maar dat bijvoorbeeld de olieschraapveren niet goed meer zijn. |
Ok. Bedankt. Ik denk dat ik het blok op den duur maar een keer ga reviseren. Kan ik weer fijn gaan hobbyen! Tot die tijd af en toe wat olie bij gooien;)
|
Quote:
Hoeveel verbruikt hij precies? Ik heb mijn zuigerveren vervangen van mijn td en dit scheelt inderaad wel. De turbo moet ook eens aan de beurt komen want heel mijn luchtinlaattraject is zwart van de olie (garrett t3). wat ik wel ondervonden heb is dat als je de originele warmtewisselaar inruilt voor een externe oliekoeler dat je olieverbruik hiervan daalt. |
Quote:
Lijkt me toch een broodje aap verhaal.. Wat heeft dat ermee te maken dan ? Als je warmtewisselaar lek zou zijn, zou je olie bij je Kvs krijgen.. |
het enige nut van een losse oliekoeler op een td dat als je op lang op de snel weg zit de olie temp. niet zo hoog word.
dat wil bij een td nog wel eens aardig boven de 120 graden liggen ik heb in mijn caddy met JR td een losse olie koeler ,en had afgelopen zomer op de snelweg een temp van 105 graden terwijl het buiten 28 graden was maar om nou te zeggen van mijn olieverbruik gaat omlaag :screwy: |
Ik zeg niet dat het de wereld scheelt maar ik merkte het toch. Mischien niet onbelangrijk om te zeggen dat mijn motor toen 1 liter op 1000 km olie verbruikte. Ik denk dat je het dan sneller zal merken dan iemand die maar een halve liter om de 3000 erbij giet. En ik kan het mis hebben maar hoe warmer de olie hoe dunner hoe dunner hoe meer verbruik. En nu met een externe oliekoeler moet ik planken om boven de 75 graden uit te komen.
|
olie is bij 80ºC op bedrijfstemperatuur en bij mijn oude gti was het zomers geen uitzondering dat de olietemperatuur ver over de 100ºC ging. moet geen probleem zijn.
Mijn huidige golf diesel heb ik nu zo'n 4500km mee gereden en nog geen olie bij hoeven gooien. Met zulke extreme hoeveelheden olie bijvullen is er in je motor gewoon iets niet goed en zal het imo niet helpen om een oliekoeler er bij op te zetten. Ik zou dan liever geld steken in het zoeken van het probleem en dan evt een ander beter onderblok of cilinderkop monteren. |
hij mag volgens vw ook gewoon een liter op 1000km stoken :D
maar ik denk dat je klepseals versleten zijn! |
Een frisse motor verbruikt niet veel :)
Denk eerder de zuigerveren ( olieschraapveren ) en / of een combi van een slechte turbo.. En idd, Rij in de zomer maar eens rond terwijl je ff flink aan het gas zit, dan loopt de olie temp echt wel over de 110 graden.. :D |
de mijne van in de tijd stak al zijn olie in de intercooler, en leidingen,
kan eigenlijk vanalles zijn, maar ik zou beginnen met de leidingen naar de inlaat een keer eraf te halen en te kijken hoeveel olie eruit loopt, |
Jongens bedankt voor de reacties! Ik denk inderdaad dat het goed is om de oorzaak eens op te zoeken. De motor loopt nog als een zonnetje en is flink pittig, maar het stoort me toch wel dat er overmatig olieverbruik is. Ik had al gezien dat er een koppakking tussen zit met 3 gaatjes erin. Wellicht dat de kop zijn beste tijd gehad heeft... Ik ga op termijn een volledige revisie uitvoeren, en dan pas een externe oliekoeler monteren.
Ik ga ook idd even naar de staat vd turbo kijken. Ik heb het idee dat er een seal lekt |
Als hij goed start en trekt, niet blauw rookt, gewoon zo laten, enkel zien dat hij niet op hol slaagt door oliedampen via de carterverluchting. Litertje olie op 1000Km kost toch niks, da's 50euro olie op 10.000km, Ga je daar een blok voor reviseren dat voor de rest goed draait?
zit er trouwens 15W40 in ? Veel nieuwe wagens verbruiken ook 1L op 1000km hoor |
Quote:
'tuurlijk, joh! En varkens kunnen vliegen. |
Quote:
Wil niet zeggen dat het goed is :screwy: Bij dat verbruik stappen ze al over op reparatie. Bij audi gaan er bij de 1.8 en 2.0 motoren met olieverbruik al andere zuigers, drijfstangen en zuigerveren in bij een verbruik van 0.7 op 1000km ;) |
Bovendien zou ik er schijtziek van worden om steeds bij te vullen. Met een pd of moderne turbo motor daar gaat echt geen goedkoop spul in hoor..
Ik vind t juist leuk om te kijken hoeveel km ik kan rijden zonder wat bij te vullen. :D |
Ik heb vandaag olie bijgevuld en de km stand genoteerd. Meten is exact weten..
Ik tank trouwens 10W40. Klopt dat de kosten van wat cheape olie veel lager liggen dan een revisie, maar toch vind ik het geen porem als een blok teveel olie gebruikt, voelt niet lekker, ookal looptie als een tiet. De Polo van mijn vriendin heeft nu bijna 250.000 op de teller en verbruikt nog geen spat olie. Zo wil ik het ook graag. Of iets in de buurt daarvan:) |
All times are GMT +1. The time now is 03:58. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.