batterij loopt leeg
Dit verhaal gaat over een golf 1 1100 van 1980
Ik weet nu niet of het aan dit winterweer ligt, of aan de te korte afstanden maar het lijkt er steeds op dat mijn batterij niet meer bij laadt. Als ik dan 's morgens wil starten heb ik één kans(soms zelfs geen) om hem aan de praat te krijgen, daarna draait hij wel rond maar niet snel genoeg waarna hij steeds trager en trager draait totdat hij gewoon niet meer kan. Ik heb de batterij gemeten in stilstand 's morgens en dan meet ik nochtans iets boven de 12V. Nu in een filmpje zag ik dat je dynamo kan testen, dat je batterij in draaiende toestand rond de 14,50V moet zijn en als je verbruikers op zet dat er een kleine spanningsval is maar dat je daarna terug rond die 14,50V moet zitten. Zogezegd zo gedaan: Echter in draaiende stand haalt hij met moeite 14V, meestal ongeveer +- 13,80 of 13,90 soms pieken van 14,00 volt en bij het aan zetten van verbuirkers heb ik de indruk dat de spanning alleen maar daalt, lichtjes, maar toch dalend. Kan dit nu te wijten zijn aan een stervende batterij of een dynamo die niet meer goed bij laadt? Deze zomer startte de wagen ook niet en is er wel gewerkt geweest aan de visplatinees en het condensatortje aan de spanningsverdeler is ook vervangen, de bobijn zelf weet ik niet meer juist of men daar iets aan gedaan had Bedankt aan wie meer info heeft |
bij 13,9 laad hij echt wel op!
batterij is gewoon dood! ;) |
Quote:
Klopt, zelfde probleem gehad met mijn 1100. Eergisteren nieuwe batterij geplaatst en start terug zonder problemen! :thumbup: |
Dus het kan niet dat hij gewoon leeggelopen is door de korte afstanden en nu niet meer genoeg kan bijladen? Dus het is niet opgelost om hem eens volledig te laten opladen aan de druppellader?
|
Het is het proberen waard zou ik denken. Of een goede lange rit, dat zal t ook wel doen.
|
Heb je toevallig geen stille verbruiker snachts. zoals een radio?
|
als dit zo is is het inderdaad vaak een achteraf in gebouwde verbruiker, gewoon ff weerstand meten dat weet je het zo.
|
Quote:
Weerstand???? Lekstroom bedoel je |
Snap het probleem niet goed, als je denkt dat het aan je te korte afstanden ligt, rij je toch gewoon eens een langer ritje?
|
Als je accu goed is loopt er een redelijk grote laadstroom bij 14 volt. Loopt die stroom dus niet, dan is de interne weerstand van de accu te hoog geworden. Dit verklaart ook de nog 'goede' accuspanning van 12 volt, maar vooralsnog niet kunnen starten.
Ik zeg leen de accu van je buurman een dagje en rij daarna naar de Halfords ofzo als dat beter gaat ;) |
Hallo. Vandaag de accu getest en blijkbaar zat ik met een lekstroom van dik tegen de 140mA.
Van zodra je de batterij aansluit hoorde ik een relais aan slaan precies. Wat blijkt, ik heb een grijs en zwart relais. Van zodra je wat leutert aan het grijs relais begint deze te klikken. Loslaten is opnieuw een klik. De zwarte voor de pinkers geeft geen problemen. Na het uittrekken van de grijze had ik maar een lekstroompje van een 10mA. Wie kan me zeggen waarvoor de grijze allemaal dient? Of kan het aan de connecties van de zekeringkast liggen? In de handleiding zegt men niets over de relais. Bedankt |
welk nummer staat op de relais ?
|
SCHIER
07.1200.00 12V max 40A VW 171 937 503 SJR Grijs relais met contacten 85-30 86-87 |
lijkt me het relais wat zorgt dat alles ff uitgaat als je m start,zitten er dikke koperen stripjes aan de onderkant van t relais(normaal gewoon zilverkleurig)
|
Er staan twee zilvere en twee koperen lipjes waarvan één dwars
Als ik hem uittrek werkt verluchting niet meer en ook ruitenwissers niet meer heb ik ontdekt. Maar wat het exacte doel is me een raadsel |
Dat zal het X- of ontlastingsrelais zijn: gaat aan als je het contact aanzet, en tijdens het starten weer even uit (om de belasting van de accu tijdelijk te verminderen).
|
De ruitenwisser werkt op een relais en je verlichting ook wist niet dat ze samen op 1 relais werkten :screwy:
171 937 503 is een lastrelais |
ik heb dat relais ook eens kapot gehad,er bleef vanalles aanstaan als ie van contact afwas,dat ontlastingsrelais bedoel ik,ff een andere erin zetten van sloop of zo,ik heb er nog wel liggen.
|
All times are GMT +1. The time now is 13:00. |