oliemeter MFA
Ik vroeg me af of iemand weet waar de aansluiting zit voor de olietemperatuursmeter voor op het MFA van een golf 1 gti ?
De olietemperatuur van het MFA is de enige functie die nog werkt van de mijne, en zou hem graag aansluiten op het oliemetertje in mijn middenconsole ipv op het mfa.. Mvg Dennis ! |
Als je bedoelt waar dat kabeltje toekomt in je dashboard dan kan ik daar niet precies op antwoorden maar ik denk eerder dat het een fiche is? Maar op je motorblok zit die sensor op het uiteinde van het oliefilterhuis. Eenvoudigste is daar een nieuw kabeltje op schuiven en deze naar je VDO klokje leiden. Of doen zoals ik: een blokje metaal (25x25x8mm.) op je carter lassen daar een gat doorboren en draad op tappen en daar een nieuwe VDO sensor in monteren zo kan je de MFA functie behouden en meet je de temperatuur 100% correct. :cool:
|
prachtig ! ;)
Dank u vriendelijk voor deze expertise :P Greetz |
Voor ik iets verkeerd uittrek of pruts ... Kan u mij aan de hand van deze foto zeggen welke de olietemp meter is op het motorblok ?
Is het die groene kabel met rode fichekop links in beeld ? of die witte dop meer rechts ? Als ik dit zou weten kan ik gewoon de kabel naar binnen volgen denk ik .. Greetings |
Gewoon los gooien en kijken wat hij dan aangeeft huh niet aangeeft
Dan weet je welke het is |
De groene draad met rode amp (kabelschoen) op de kleine sensor is van de olietemperatuur.
|
Het is me gelukt om de oliemeter aan te sluiten op het metertje in mijn dashboard EN op het MFA ...
Maar is het normaal dat deze waarden redelijk wat schelen ? Heeft het VDO oliemetertje in mijn dashboard nog ergens een interne weerstand ? Volgens het MFA was de olietemperatuur 92°, waar hij maar 70 aantoonde op het VDO metertje ... Ligt dit aan het metertje dan ? mvg |
Je hebt nu een meetfout. Ik zou hem loshalen van de mfa. In de praktijk gebruik je de mfa zelden.
|
Er zit een meetfout op mijn digitaal MFA dan of op mijn VDO metertje ... ?
klopt die 70° dan vanop het vdo metertje ? mvg dennis |
Kan best dat je MFA en VDO een andere sensor nodig hebben in verband met een verschillend meetbereik hoor.
|
Quote:
Volgens mij is de originele sensor (dus voor de MFA) van VDO zelf dus lijkt me sterk dat deze een verschillend meetbereik hebben. Ik denk eerder dat de MFA er naast zit. Wanneer bereikte je 70 graden? Als je de motor netjes warmrijdt en uiteindelijk even de toeren laat klimmen moet je toch zeker rond de 100 graden uitkomen. (Met dit weer ga je hem daar wel niet krijgen binnen de eerste 10 km. als je hem voorzichtig warmrijdt (zoals ik :D) toch niet. ) |
Ik had er toch zeker een kilometer of 5 op mijn gemak mee gereden, en mijn MFA toonde aan dat ik toen op +- 95° zat . en het metertje in mijn middenconsole van VDO toonde dat ik op +- 70° zat... en steeg niet meer
dus welke moet ik dan vervangen of eruit gooie :) mvg dennis |
Het zou ook kunnen dat ze nu beiden niet de juiste waarde aangeven; in feite heb je nu nl. twee weestanden parallel gezet waardoor de gezamenlijke weerstand lager wordt afhankelijk van de manier waarop wordt gemeten. Het feite dat beide meters en de opnemer van VDO zijn zegt niets, ik denk dat 95% van alle in Duitsland gebouwde auto's opnemers en meters van VDO heeft (vroeger iig).
Mijn gevoel zegt me trouwens dat die 70 graden redelijker lijkt dan 95 graden na 5km. Bij mijn 'gewone' Golf duurt het zeker een kilometer of tien voor de olietemperatuur begint op te lopen (begint bij 50). Laat trouwens even weten of het je gelukt is, ik wil ook zo'n tweede metertje aansluiten voor mijn middenconsole. |
2e metertje aansluiten op 1 sensor gaat inderdaad niet wegens bovenstaand verhaal! Je moet kiezen of je hem op de mfa of meter wilt, of je moet zelf gaan hobby'en en er een 2e sensor ergens in plaatsen (lijkt mij wat overbodig maar goed)
|
Ok, ik zal proberen om hem nu enkel aan te sluiten op de vdo in mijn middenconsole,
maar hoe koppel ik hem dan af van mijn MFA ? Want ik heb die kabel proberen te volgen maar loopt precies naar een kabelboompje waar ik dan niet meer aan uit raak ... Had daarom hem deze keer gewoon gesplitst om ook naar de middenconsole te lopen .. Mvg |
Oliemeter correct aansluiten is gelukt ;)
heb wel wat van men dashboard moette er af hale :P maar alles zit goe nu en werkt ! Mvg |
hoe heb je dat gedaan ?
|
Ik denk dat hij gewoon een nieuwe sensor kabel naar de VDO meter heeft laten lopen en die van de MFA af gesloten of terwijl niet meer gebruikt.
|
Ik heb een nieuwe sensor kabel getrokke van het oliefilterhuis naar achter mijn middenconsole gewoon, en dan die van het MFA afgesloten, zodat ik nu enkel nog de olietemperatuur kan aflezen via het VDO metertje. Enkel dan gaf hij de precieze waarde aan, als je ze alle2 wil aansluiten klopte het precies niet .
MVG |
Zo had ik het idd ook gedaan :thumbup:
|
All times are GMT +1. The time now is 00:20. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.