Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Handige Harry 16v PL omgeving Gelderland (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=110313)

Wouter42 31-01-2013 17:46

Handige Harry 16v PL omgeving Gelderland
 
Ik ben nu dus al een ruime 10 maanden bezig met het ombouwen van mijn Golf. Alles is aangepakt, en met originele onderdelen vervangen. Auto staat momenteel geschorst bij een vw garage bij mij in de buurt, deze man is specialist m.b.t. 16v'tjes, maar kan enkel in zijn 'verloren uren' aan mijn GTI werken, om mij zo geld te besparen.

Het blok ligt er al een geruime tijd in, het enige probleem is nog dat het blok niet wil blijven lopen. Wanneer dit zo ver is moet er remvloeistof in en moet dat afgeperst worden (Geen idee hoe dat werkt/moet?) en dan kan de auto worden voorzien van nieuwe APK en een nieuw kentekenbewijs.

Probleem dat vastgesteld is door deze specialist is dat de spinnekop moest worden vervangen. Nu heb ik van Christiaan hier op het forum een nieuwe spinnekop kunnen 'krijgen', onder de voorwaarde dat wanneer deze goed functioneert ik hem het laatste verschuldigde bedrag overmaak. Wanneer hij niet werkt, kan ik de spinnekop terug sturen. Echter vind ik het niet netjes dat ik hem zo lang op uitsluitsel laat wachten, en ben daarom op zoek naar iemand die mijn GTI aan de praat kan krijgen.

Auto staat momenteel in Doetinchem, maar wanneer iemand zich (uiteraard tegen vergoeding) aanbiedt om te helpen zal de auto verplaatst worden naar Didam, waar deze hopelijk in een schuur kan staan.

Wie o wie wil mij helpen? Het schijnt een fluitje van een cent te zijn, maar ik heb er graag iemand bij die er veel verstand van heeft.

Gino89 31-01-2013 18:47

Ja ik woon niet in de buurt, Maar die spinnenkop kun je toch zo verwisselen? Als je alles weer terug zet. Je kunt die spinnenkop los halen van de lucht filter bak. En dan alle slangen over zetten?

Dan duurt het alleen even voordat alle lucht er uit is. Maar hoe weet hij dat het aan de spinnenkop ligt?

Je kunt zo wie zo eens die spinnenkop er vanaf halen. Als je dan er onder kijkt, zie je dat daar een pin zit. Zit deze niet toevallig vast ofzo? Dat hij daardoor uit valt. Is het CO en de duty cycle allemaal goed afgesteld?

Stappen motor ook al eens schoongemaakt? Geen valse lucht? Vacuüm lekkages al gecontroleerd? Ook die vacuüm slang die naar de computer gaat die links onder je raam zit?

Wouter42 31-01-2013 20:07

Ik weet even de precieze vakjargon niet, maar in de spinnenkop zit toch een vlotter, in dat ronde zilveren gedeelte onder de rubberen slang. Wanneer je deze vlotter met de hand vasthoudt, blijft de motor lekker lopen. Zodra ik deze los laat, valt de motor uit. Dat is in ieder geval wat ik van de monteur te horen heb gekregen, dus ging er daarom ook van uit dat het aan de spinnenkop zou liggen.

Probleem is, ik kan zelf die spinnenkop best vervangen, maar wat als het dit niet is (kans is aanwezig, alles gaat fout bij deze ombouw xD). Dan zou ik verder niet weten wat ik moet doen. Nu staat de Golf geschorst, maar kan ik er zelf niet aan werken.

redbull 31-01-2013 22:17

maak eens een foto van de spinnekop en plaats die hier eens dan kunnen we kijken of het de goede is.
en met wat uileg misschien zelf te plaatsen.

Gino89 31-01-2013 22:21

Bedoel je die ronde schijf? die wat omhoog komt zo gauw je gas geeft? Of wat bedoel je?

En als je deze bedoelt hoe kun je deze dan vast houden als de motor loopt? daar moet toch die slang op die richting de buizen gaat voor de lucht aanvoer.

Als ik me goed herinner zit de CO schroef hier tegen op. Hier kun je dus de hoeveelheid benzine mee regelen wat hij doet inspuiten als die ronde schijf in de ruststand ligt. Dus als jij deze oplucht krijg hij meer benzine.

Ik zou die stift wat onder de spinnenkop zit eens goed schoonmaken. Volgens mij blijft die bij jou hangen. Ik zou ook eens proberen met die CO schroef te stellen. Je moet hem waarschijnlijk rijker zetten. Hij zal nu te arm staan, dus krijgt hij te weinig benzine en valt uit. En ook direct een meter er aan hangen voor de duty cycle uit te lezen. Misschien word de stappen motor ook niet goed aangestuurd, en knijpt hem de lucht af en of geeft hem te veel lucht.

Gino89 31-01-2013 22:23




Dit is mijn spinnenkop, die kun je er gewoon afhalen zonder iets uit elkaar te halen. Heb dit zelf ook al zo gedaan. Dan kun je direct even kijken of die pin beweegt

Wouter42 31-01-2013 23:46

Top, bedankt voor alle info tot dusver! Ik zal morgen eens een belletje doen, wanneer er nog steeds niet gedaan is zal de Golf volgende week weer naar huis komen.

J-9A-N 01-02-2013 09:54

Is de benzinedruk op het k-jetronic systeem wel juist?

Gino89 05-02-2013 22:24

En heb je al iets kunnen vinden?

Wouter42 07-02-2013 15:42

Helaas nog niet, ben vandaag naar de garage geweest, maar de 'baas' was niet aanwezig. Het zag er naar uit dat mijn GTI al een tijdje weer buiten stond en dat het druk was. Morgen nog maar eens vragen hoe het precies zit daar, en als dat me niet bevalt neem ik hem mee.

Maar goed, naast het feit dat de motor niet wil blijven lopen, moet ook het remsysteem nog gevuld e.d. worden. Denk dat ik er dan wel ben. :)

Wouter42 08-02-2013 15:56

Vandaag bij de GTI geweest, maandag gaat de spinnenkop worden vervangen. Ik krijg een telefoontje met de mededeling of het blok loopt of niet. Wanneer het blok loopt, laat ik de auto daar staan. Wanneer het blok niet loopt, gaat hij de remmerij doen, zodat de auto kan rollen en remmen, en ik hem dus mee kan nemen.

Bedankt voor alle tips tot dusver, maandag weet ik meer!

Wouter42 12-02-2013 14:56

Om nog even te reageren op bovenstaande foto, de pin beweegt bij mijn spinnenkop niet. Deze is dus echt helemaal aan z'n eind. Had een spinnenkop van Christiaan mogen gebruiken, maar dat is helaas de verkeerde. Voor een PL is er een KE-Jetronic spinnenkop nodig, en ik had de K-Jetronic.

Gino89 12-02-2013 18:13

Heb dit even uit een handleiding gehaald voor je;

- Verwijder het luchtfilterhuis.
- Bedien de startmotor.
- Licht de stelarm via de stuwschijf op. De arm moet over de hele slag dezelfde weerstand hebben.
- Als u de arm snel naar beneden drukt, mag geen weerstand voelbaar zijn, anders de
luchthoeveelheidsmeter vervangen.
- Als de stelarm alleen zwaar naar boven, maar echter licht naar beneden gaat, blijft de doseurzuiger
hangen en moet worden vervangen.

Dus hij moet wel echt bewegen, anders klopt er iets niet. Ja je moet even kijken of de spinnenkop van ijzer is of aluminium. PL is aluminium.

Die zuiger heeft dus met het stationair toerental te maken. Dus ik denk dat je hier een na moet kijken. Als ik het goed heb kun je deze zo er uit halen. Zonder de hele spinnenkop uit elkaar te halen. ( heb dit zelf nog niet gedaan) Wel even na meten hoe die nu er in zit. Zodat je hem hetzelfde er weer terug in zet!

DragonGr Dragon 12-02-2013 21:27

Zou je ook graag helpen, maar zit ook niet om de hoek (Delft)...
Geef wel graag tips!

Wouter42 13-02-2013 12:08

Vandaag even de spinnenkop die ik had gekocht opgehaald, kan nu duidelijk het verschil zien tussen die van een KR of PL.

Verder heb ik een andere spinnenkop gezien op eBay, deze is van een 2L 16v Passat. VW nummer dat er op staat is 0 438 101 039. Van Gino89 kreeg ik in een ander topic de reactie dat 0 438 101 005 van een Golf GTI is tot 89, en 0 438 101 039 van een Golf GTI van 90 tot 92.

Nu heb ik de spinnenkop bekeken die al op mijn auto zat. Het motorblok komt uit een Golf 2 GTI uit 1991, maar de spinnenkop heeft het nummer 0 438 101 005, wat betekent dat die dus voor een Golf tot 89 is. Is dit het probleem? Of maakt het niet zo veel uit, uit welk jaar de spinnenkop komt?

Edit: Heeft het verschil in spinnenkop ook te maken met of het een oud of nieuw type is? Heb hier op het forum een spinnenkop uit 1990 aangeboden gekregen, maar die heeft dus ook het nummer dat eindigt op 005.

DragonGr Dragon 13-02-2013 13:44

Wouter,

Ik heb het verhaal niet helemaal doorgelezen, maar ik krijg het idee dat je in een modus zit van van alles vervangen en kijken wat er gebeurt. Dit is meestal een erg dure oplossing en leidt pas na het vervangen van bijna alles eventueel tot een oplossing.
Is het niet handiger om structureel wat dingen na te meten en zo het probleem op te lossen?

Eventueel wil ik wel helpen. Wat doet ie wel, wat niet en wat meet je her en der...

Gino89 20-02-2013 22:16

En loopt hij nu met die andere spinnenkop?

Wouter42 18-04-2013 16:10

Toch maar even wat navraag gedaan, en heb het volgende te horen gekregen:

Het blok loopt, als je hem handmatig lucht geeft. Met een griptang de vlotter van de luchtwegen vastpakken, en deze voorzichtig omhoog halen. Hij heeft gelopen toen hij bij de garage stond, alleen wanneer deze los gelaten werd, sloeg de motor af.

De luchtwegen aka spinnenkop is daarvoor al vervangen, dus wat zou dit probleem kunnen veroorzaken? Zondag ga ik zelf nog even proberen


All times are GMT +1. The time now is 01:30.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.