Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   1.3 NZ loopt belabberd (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=110177)

Christiaan94 28-01-2013 15:55

1.3 NZ loopt belabberd
 
Het is weer zover, na een maandje goed te hebben gewerkt vind de auto het weer tijd om eens voor problemen te zorgen. Dik een maand geleden zijn de koelflens en de temperatuursensor vervangen om een slechte motorloop tegen te gaan, en dat heeft kort gewerkt.

De auto start goed, maar zodra je een dot gas geeft valt hij te ver terug in de toeren (als de motor koud is! Bij een warme niet) en hij draait zowel warm, als koud teveel toeren. De vorige keer kreeg ik de tip om aan de stationaire stelschroef te draaien wat niet werkt. Hij blijf ver terugvallen in de toeren. Misschien minder ver, maar daarvoor draait hij dan ook weer teveel toeren. Kan iemand mij uitleggen waar het waarschijnlijk aan ligt? Ik begin het nu wel zat te worden..

Chris

Function 28-01-2013 16:30

Kijk eens naar de bedrading van de lamdasonde, bij de stekker en contrastekker die op het spruitstuk zit. Zijn alle kabels aangesloten?

Lamdasonde test:
Lamdasonde bij de bovengenoemde stekker loskoppelen. Stukje rijden. Als er geen verschil is met als die is aangesloten zou het daar aan kunnen liggen.
Succes

tiefflieger 28-01-2013 16:45

Lambdasonde geeft volgens mij juist problemen bij een warme motor, niet bij een koude.
Welke tep.sensor heb je vervangen, de blauwe ?

Nz is ook erg gevoelig voor vacuumproblemen, ff alle slangetjes checken.

Christiaan94 28-01-2013 17:38

De blauwe is inderdaad vervangen ja. Ik heb toenstraks de auto goed warmgereden en toen het stationaire toerental weer naar ongeveer 1100 gezet ipv 1500. Kijken hoe het met een koude motor straks is. Toenet de motor uitgezet en 10 seconden later weer aan, geen probleem. Nu straks met een koude motor.

erik_jetta 28-01-2013 17:51

Stationair schroef staat eigenlijk altijd goed bij een NZ, hoef je dus niet aan te komen. Meestal word het ergens anders door veroorzaakt. Ik zou alle vaccuumslangetje maar eens nakijken.

Christiaan94 28-01-2013 18:14

Wat is de beste manier om die na te kijken? Vochtig doekje er overheen?

Matheo 28-01-2013 19:13

Ik zou het ook in de vacuüm zoeken. Kijk ook even goed naar het terugslagklepje in de vacuüm naar de rembekrachtiging (zwart/geel ding). Die zijn van hard plastic en verduren daardoor nog wel eens.

Edit: ik ga meestal gewoon met het vingertje rond, goed voelen en kijken. Bij twijfel vervangen. Slangetjes kosten de wereld niet. Vochtig doekje werkt mogelijk ook wel?

Function 28-01-2013 19:22

@Tiefflieger:
De lamdasonde veroorzaakte symptomen bij mijn golf tijdens de warmloopfase dat er iets niet in orde was.

stinky 28-01-2013 19:24

Ik heb nog een compleet blok liggen. Intresse?

Christiaan94 28-01-2013 19:53

Ik ga morgen even alles nalopen. Ik had het toerental bij de warme motor vanmiddag afgesteld, en dat leek te werken toenet bij een koude start. Maar we zullen het wel zien, het probleem is er niet altijd

Christiaan94 28-01-2013 20:29

He! Starten zonder rem betekende 1100 toeren. Bij het intrappen/pompen van de rem ging dit zomaar naar 1500/1600! De slang ziet erzelf nog goed uit, maar de hele remcylinder ziet er niet meer uit. Iemand een idee?

Function 28-01-2013 21:36

4- Onderdrukslang voor rembekrachtiger

Voel aan de slang of hij ergens poreus of verduurd is. Let vooral op het rubberstuk aan de inlaatkant. Laat de motor stationair draaien en trek een beetje aan de slang op de afbeelding of spuit remmenreiniger. Gaat de motor slechter lopen, dan is de onderdrukslang lek.

Een eenvoudige test van deze onderdrukleiding is als volgt: trap het rempedaal in en start de motor. Wordt het rempedaal onder de voet verder naar beneden getrokken, dan is de onderdruk aanwezig. De onderdruk in het inlaatspruitstuk bekrachtigt dan de rem. Gaat de draaiende motor stationair slechter lopen als het rempedaal wordt ingetrapt, dan zit het lek vaak in de onderdrukslang. Eventueel kan de remcilinder zelf ook defect zijn, waardoor de onderdruk weglekt.

De terugslagklep is te testen als de slang losgenomen wordt. Aan de kant van de rembekrachtiger moet je gemakkelijk op de slang kunnen blazen, maar niet kunnen zuigen. Als dit wel kan, dan is de terugslagklep defect.

bron: http://vw-nz.freehostingcloud.com/i...id=66&Itemid=64

Christiaan94 28-01-2013 21:49

Daar heb ik ook redelijk veel van gelezen. Ik weet helaas niet wat "slechte lopen" inhoud. Alsik op de rem ga pompen gaat hij juist meer toeren draaien.

JohanV 28-01-2013 22:33

Even simpel redeneren: als je het toerental met een rempedaal kan veranderen, lijkt mij dat er een probleem moet zitten in de enige verbinding van het rempedaal met de motor: via de rembekrachtigerslang.

;)


All times are GMT +1. The time now is 05:17.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.