Carterventilatie 1.4 16v motoren hoe en wat?
Ik hoor verschillende dingen over dat de carterventilatie van een vw 1.4 16v goed moet worden schoongemaakt?
Houd dat in dat je het pijpje los moet maken en dan reinigen? Heb geen zin in een defecte motor, Kan iemand me hiermee verder helpen? laat de auto nu al bij de kachel staan omdat er telkens maar kleine stukken mee worden gereden Alvast bedankt |
Hij moet van het blok afgeschroefd worden en goed schoon maken met remmenreiniger.
Moet je even kijken als er in de slang die omhoog loopt ook een verwarmings elementje in zit. Zo niet had ik die ook meteen maar gemonteerd |
daar heb ik idd ook al ergens over gelezen, kan je daar een setje voor bestellen ofzo? deze zal dan toch ook moeten worden geschakeld toch?
|
Hier in nederland zit het op de 1 wel en ander niet. De echt koude landen zit het altijd.
Het monteren is heel makkelijk, kan zo tussen de slang gezet worden |
alle 1.4 en 1.4 16v motoren van de vag groep hebben hier last van, carterontluchten zit dicht met sluds [gele drap] dit is olie met vocht, bij normale temperaturen heb je geen enkel probleem, alleen met deze strenge vorst bevriest de sluds daardoor krijg je cilinderkop geen olie, vaak als olie lampje begint te branden ben je al telaat. vorig jaar stonden hier bij de vw dealer lupo en polo s 15 totaal allemaal met kapotte motor!!! dus ga niet je carterontluchting schoon maken gewoon nieuwe der op+ verwarmings elementje in je carteronluchtings slang maken.
|
het scheelt hij staat s"nacht in de garage daar is het ongeveer een graad of 10 dan zou ie al s'nacht moeten bevriezen en had ie het in het verleden ook moeten doen toch?
maar goed iemand die zo weet wat zo'n elementje kost met aansluit materiaal? |
Ik meende een tientje of 4. Maar als ie altijd binnen staat is enkel de carterontluchting goed schoon maken ook meer als voldoende
|
haha mooi geluk er zit al zo'n elementje op dat scheelt weer alleen aankomend weekend de boel ff schoonmaken denk dat het qua vuil er binnenin ook nog wel mee valt want de auto is goed onderhouden. door zijn vorige duitse baasje
|
Hoe herken ik dit "elementje" En hoe werkt de verwarming, via stroom of koelwater?
Heb net even de rommel er af geschroeft, ben er net op tijd bij denk ik. Zat vol sludge. We hebben hier een Lupo van 99 met een 1.4 16v |
dat is deze ff het slangetje volgen vanaf de kap waar de luchtfilter onder zit. Het was in het verleden ook een terugroep actie maar heel veel hebben daar door onwetendheid ofzo geen gehoor aan gegeven
|
dat is deze ff het slangetje volgen vanaf de kap waar de luchtfilter onder zit. Het was in het verleden ook een terugroep actie maar heel veel hebben daar door onwetendheid ofzo geen gehoor aan gegeven
het is die onder het ronde ding (ben er nog niet achter waar die voor is) zit tussen die slang |
Werkt elektrisch, nummers;
036 103 474 AF Slang + element voor AHW & AKQ 036 103 474 M Slang + element voor AUA & APE 6X0 971 455 B Kabelset voor bovenstaande 2 Wat ik niet snap is dat ze bij VW niet gewoon ff naar het oosten gekeken hebben; Honda en Toyota gebruiken vanaf de '80's al koelwaterverwarmde carterdamp systemen, als je zo'n grote pijp buiten het blok om legt kan je er op rekenen dat waterdamp weer condenseert en sludgeproblemen oplevert. Bij Skoda deed ik met de 1.6 en 2.0 8V motoren in de Octavia's het volgende; de retourslang naar het expansiereservoir eraf en met een rol nieuwe slang een paar keer om de carterventilatiepijp (vanaf het carter naar 't klepdeksel) wikkelen, aansluiten op de originele plekken en violá; carterventilatieverwarming :thumbup: Was probleemloos daarna ;) |
ha das een goeie joram:thumbup:
|
Ja toen hadden ze nog geen verwarmings setjes en met een klantenbestand dat veel korte stukjes reed,
vroor er wel es een labyrinth kapot... |
Bedankt voor de reactie's, :thumbup: :thumbup:
Er zit niks tussen bij de Lupo. Mooie oplossing van joram. |
Quote:
Dank, gaat voor de Lupo lastiger worden omdat de hele handel aan de verkeerde kant van het blok zit misschien? Prijs leek mee te vallen en als je eerst es vraagt of ie nog in aanmerking komt voor die terugroepactie? Niet geschoten...;) |
Quote:
PON/VW schijnt daar nu moeilijk over te doen ik las het ergens op een Duits forum maar je niet geschoten haha :thumbup: |
|
En zo komen er dus onwaarheden in de wereld/internet.
Er is nooit een terugroepactie geweest hiervoor. Er is wel een coulanceregeling van kracht geweest van veel jaren om bij deze klachten achteraf een ombouwset in te bouwen voor een cartervoorverwarming geheel kosteloos. Vorig jaar was dit nog geldig maar dit jaar nog niet aan de hand gehad. Zelfs een aantal auto's met gevolgschade/defect motor hebben hiervoor geheel kosteloos een nieuwe motor gekregen. Maar dit is niet zomaar hoor, wel de auto's die knap onderhouden zijn aantoonbaar. Deze info is uit eerste hand, nogmaals hoe het nu zit met coulance etc weet ik niet, ervaringen zijn van vorige winter en de toen geldende coulance. |
Ah goed om te horen dat je misschien niet hoeft te betalen voor iets dat af fabriek al in orde zou moeten zijn :D
|
All times are GMT +1. The time now is 16:09. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.