![]() |
oliekoeler op 20vt
ik wil een oliekoeler gaan monteren op mijn 20vt blok in mijn golf 1.
ik had begrepen dat dan de warmtewisselaar eraf gaat. iemand dit eerder gedaan ? foto's ? heb namelijk wat vragen: welk setje moet ik kopen, zat zef te denken aan 10 rijen ca. 30cm breed en met thermostaat. is die plaat die je monteerd boven het oliefilter van hetzelfde formaat als de warmtewisselaar ? (hoogte) wat voor merk? leverancier? alvast bedankt voor de reakties |
Je kunt een koeler gewoon monteren MET de warmte-wisselaar nog op het blok, sterker nog.. dit is beter voor het blok, omdat de warmte-wisselaar er ook voor zorgt dat de olie sneller op werk-temperatuur komt(zeker met kouder weer aan te raden).
De adapter-platen komen in 2 varianten, met en zonder thermostaat, ik zou die MET thermostaat kiezen, dan stroom de olie pas door de koeler vanaf een graadje of 80, ook weer beter voor het opwarmen van de motor/olie. Goede kit: http://www.bar-tek-tuning.de/1-8T+Oelkuehler+Kit.htm Goedkoper ga je hem (MET thermostaat) ook bijna niet vinden! Trouwens: hoe heb je die olie-druk sensor zitten?? |
Is dat een ABF onderblok?
Oliekoeler gaat als bij elke ander blok. Een adapterplaat met ingebouwde thermostaat monteren ipv de warmtewisselaar. Daarop sluit je de slangen aan die van- en naar de koeler zelf gaan. Zorg dat je een goede set koopt en geen cheap imi. Mocal is een goed merk. |
kijk, twee totaal verschillende verhalen, daar zit het probleem.
als ik de warmtewisselaar laat zitten vraag ik me af of de draad lang genoeg is om het oliefilter vans te draaien die oliedruksensor kun je zien in mijn topic pagina 4 http://www.volksforum.com/forum/sho...0&highlight=k04 |
blok is een aeb motorcode
|
zie hier hoe kort die draad is
|
Er zijn sandwichplates die zelf een draadsok hebben.
Die schroef je dus op de warmtewisselaar. En daar schroef je het oliefilter weer op. Gr., Pim |
Quote:
Die blokken zaten in A4 A6 en Passats vanaf eind '96 tot '98 geloof ik. |
Ok bedankt, heeft veel gelijkenissen idd. Komt ook uit dezelfde periode :-)
Persoonlijk zou ik de warmtewisselaar weghalen, in de motor zelf wisselen ze al de warmte aan elkaar uit. (Olie en water bedoel ik :) ) Zoek eens bijvoorbeeld he boek van ISA-racing of Sandtler dan weert je wat er te koop is op het gebied van adapterplaten, schroefdraden, langere of kortere buisjes waar je het over hebt. Als eerste moet je je afvragen: Waarom wil ik een oliekoeler? Wordt je blok nu te warm tijdens het rijden? Zorg dan eerst dat je waterkoeling in orde is want de originele warmtewisselaar doet het erg goed mits je radiateur en het systeem goed in orde hebt. Denk aan nieuwe waterpomp, andere thermostaat in je waterpompflens, andere thermoschakelaar voor de fans, andere fans, goede maat radiateur, juiste ontluchting etc etc Het wordt pas kritiek als je bijvoorbeeld tijdens trackdays constant vollast gaat rijden en alles niet tussentijds kan afkoelen. |
Quote:
Als je die korte oliefilter gebruikt wat aangeraden wordt bij het oliekoeler kit kom je dan even lang uit, heb namelijk geen mm extra speling bij mijn golf |
Topic van bijna 2 jaar oud... :D
Volgens mij zit er ondertussen een v6 in z'n mk1 :thumbup: |
Quote:
Kan best, maar niet in die van mij :D |
En ook niet on die van Tim
Wel die van z'n vriendin |
All times are GMT +1. The time now is 17:24. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.