Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   oliekoeler op 20vt (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=108844)

timk1 28-12-2012 20:07

oliekoeler op 20vt
 
ik wil een oliekoeler gaan monteren op mijn 20vt blok in mijn golf 1.
ik had begrepen dat dan de warmtewisselaar eraf gaat.
iemand dit eerder gedaan ? foto's ?
heb namelijk wat vragen:
welk setje moet ik kopen, zat zef te denken aan 10 rijen ca. 30cm breed en met thermostaat.
is die plaat die je monteerd boven het oliefilter van hetzelfde formaat als de warmtewisselaar ? (hoogte)
wat voor merk? leverancier?
alvast bedankt voor de reakties



Bluepower 28-12-2012 20:36

Je kunt een koeler gewoon monteren MET de warmte-wisselaar nog op het blok, sterker nog.. dit is beter voor het blok, omdat de warmte-wisselaar er ook voor zorgt dat de olie sneller op werk-temperatuur komt(zeker met kouder weer aan te raden).
De adapter-platen komen in 2 varianten, met en zonder thermostaat, ik zou die MET thermostaat kiezen, dan stroom de olie pas door de koeler vanaf een graadje of 80, ook weer beter voor het opwarmen van de motor/olie.
Goede kit: http://www.bar-tek-tuning.de/1-8T+Oelkuehler+Kit.htm
Goedkoper ga je hem (MET thermostaat) ook bijna niet vinden!

Trouwens: hoe heb je die olie-druk sensor zitten??

Herm Schreurs 28-12-2012 21:49

Is dat een ABF onderblok?

Oliekoeler gaat als bij elke ander blok.
Een adapterplaat met ingebouwde thermostaat monteren ipv de warmtewisselaar.
Daarop sluit je de slangen aan die van- en naar de koeler zelf gaan.
Zorg dat je een goede set koopt en geen cheap imi.
Mocal is een goed merk.

timk1 29-12-2012 01:21

kijk, twee totaal verschillende verhalen, daar zit het probleem.
als ik de warmtewisselaar laat zitten vraag ik me af of de draad lang genoeg is om het oliefilter vans te draaien

die oliedruksensor kun je zien in mijn topic pagina 4

http://www.volksforum.com/forum/sho...0&highlight=k04

timk1 29-12-2012 01:22

blok is een aeb motorcode

timk1 29-12-2012 01:31

zie hier hoe kort die draad is



Dub-Detail 29-12-2012 08:08

Er zijn sandwichplates die zelf een draadsok hebben.
Die schroef je dus op de warmtewisselaar. En daar schroef je het oliefilter weer op.

Gr., Pim

Mtdi 29-12-2012 08:58

Quote:
Originally Posted by Herm Schreurs
Is dat een ABF onderblok?


Die blokken zaten in A4 A6 en Passats vanaf eind '96 tot '98 geloof ik.

Herm Schreurs 29-12-2012 09:29

Ok bedankt, heeft veel gelijkenissen idd. Komt ook uit dezelfde periode :-)

Persoonlijk zou ik de warmtewisselaar weghalen, in de motor zelf wisselen ze al de warmte aan elkaar uit. (Olie en water bedoel ik :) )

Zoek eens bijvoorbeeld he boek van ISA-racing of Sandtler dan weert je wat er te koop is op het gebied van adapterplaten, schroefdraden, langere of kortere buisjes waar je het over hebt.

Als eerste moet je je afvragen:
Waarom wil ik een oliekoeler? Wordt je blok nu te warm tijdens het rijden? Zorg dan eerst dat je waterkoeling in orde is want de originele warmtewisselaar doet het erg goed mits je radiateur en het systeem goed in orde hebt. Denk aan nieuwe waterpomp, andere thermostaat in je waterpompflens, andere thermoschakelaar voor de fans, andere fans, goede maat radiateur, juiste ontluchting etc etc
Het wordt pas kritiek als je bijvoorbeeld tijdens trackdays constant vollast gaat rijden en alles niet tussentijds kan afkoelen.

SchokR 15-07-2014 00:16

Quote:
Originally Posted by Bluepower
Je kunt een koeler gewoon monteren MET de warmte-wisselaar nog op het blok, sterker nog.. dit is beter voor het blok, omdat de warmte-wisselaar er ook voor zorgt dat de olie sneller op werk-temperatuur komt(zeker met kouder weer aan te raden).
De adapter-platen komen in 2 varianten, met en zonder thermostaat, ik zou die MET thermostaat kiezen, dan stroom de olie pas door de koeler vanaf een graadje of 80, ook weer beter voor het opwarmen van de motor/olie.
Goede kit: http://www.bar-tek-tuning.de/1-8T+Oelkuehler+Kit.htm
Goedkoper ga je hem (MET thermostaat) ook bijna niet vinden!

Trouwens: hoe heb je die olie-druk sensor zitten??


Als je die korte oliefilter gebruikt wat aangeraden wordt bij het oliekoeler kit kom je dan even lang uit, heb namelijk geen mm extra speling bij mijn golf

Sven-GTI 15-07-2014 00:35

Topic van bijna 2 jaar oud... :D

Volgens mij zit er ondertussen een v6 in z'n mk1 :thumbup:

SchokR 17-07-2014 10:52

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Topic van bijna 2 jaar oud... :D

Volgens mij zit er ondertussen een v6 in z'n mk1 :thumbup:


Kan best, maar niet in die van mij :D

jellehier 20-07-2014 19:45

En ook niet on die van Tim

Wel die van z'n vriendin


All times are GMT +1. The time now is 17:24.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.