Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Wielen en banden (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   binnenkant van velgen afdraaien? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=107632)

cuprakris 26-11-2012 00:00

binnenkant van velgen afdraaien?
 
hey volksforumers

ik heb een setje wielen gekocht, rh zw1
alleen mijn schroefset staat op standje laag.
en daardoor zit mijn velg tegen de stelring, heb de stelring al een beetje aangepast maar heb nog steeds niet genoeg ruimte.

als ik de randjes van de velgen afdraai moet toch kunnen? heb maar een paar mm nodig..

als ik dikkere spacers gebruik gaan de wielen te ver uitsteken.

WouterP 26-11-2012 00:31

een velg moet je niet op die plek gaan afdraaien. Zo verander je de constructie waardoor die zwakker wordt. Hierdoor kun je al dan niet direct last van krijgen door vervorming / scheuren of op langere termijn scheurvorming door vermoeiing.

cuprakris 26-11-2012 01:21

hmm kak.. de banden komen niet eens in de buurt van het randje die ik bedoel.
worden dus wel spacers?

ik bedoel alleen het bolle randje zegmaar, maar dan aan de andere kant van de velg


Tjeerd 26-11-2012 08:58

Waarom niet gewoon een heel dun spacertje er tussen?

M1974 26-11-2012 09:33

Met de afstelling van je wielgeometrie kun je die paar mm die je nodig hebt ook nog wel winnen.
Anders gewoon een dun spacertje ertussen. Volgens mij starten ze bij FK met 6mm, maar minder is vast ook ergens te krijgen en anders gewoon laten maken bij een constructiebedrijf.

cuprakris 26-11-2012 10:10

Quote:
Originally Posted by M1974
Met de afstelling van je wielgeometrie kun je die paar mm die je nodig hebt ook nog wel winnen.
Anders gewoon een dun spacertje ertussen. Volgens mij starten ze bij FK met 6mm, maar minder is vast ook ergens te krijgen en anders gewoon laten maken bij een constructiebedrijf.


ik ga niet met positief camber rijden

wordt dus een spacertje.

tiefflieger 26-11-2012 10:16

Waarom zou je dat opstaande randje niet af kunnen draaien ?
Gebeurt aan de buitenkant toch ook vaak zat bij bijvoorbeeld randschade...

sixpack 26-11-2012 10:33

Beide kan,

spacers zijn er al vanaf 2 mm oid
afdraaien is duurder en je hebt wat meer kans dat als de velg niet 100% recht is je het wiel eerst moet laten richten.

M1974 26-11-2012 10:35

Je camber hoeft toch ook niet meteen positief te worden?
Je zou ook nog kunnen overwegen om je toplagers te vervangen voor van die camberplates, daarmee kun je ook meer ruimte creeëren.
Ik wil maar aangeven dat er heel veel mogelijkheden / variabelen zijn om een auto te " stancen" Alles met zijn eigen voor en nadelen.

Natuurlijk kun je het opstaande randje afdraaien, bij randschade gebeurd dat inderdaad ook vaak genoeg, echter dan verwijderen ze geen meerdere milimeters, Zijn de krassen/schades te diep, dan worden die eerst opgelast en dan wordt de las gelijk gedraaid met de rand.
Ik zou zelf nooit dat randje weg laten draaien. Het lijkt misschien geen functie te hebben, maar dat heeft het wel. Vergelijk het met een platte strip en een hoekprofiel, wat buig je makkelijker?

cuprakris 26-11-2012 10:41

Quote:
Originally Posted by M1974
Je camber hoeft toch ook niet meteen positief te worden?
Je zou ook nog kunnen overwegen om je toplagers te vervangen voor van die camberplates, daarmee kun je ook meer ruimte creeëren.
Ik wil maar aangeven dat er heel veel mogelijkheden / variabelen zijn om een auto te " stancen" Alles met zijn eigen voor en nadelen.

Natuurlijk kun je het opstaande randje afdraaien, bij randschade gebeurd dat inderdaad ook vaak genoeg, echter dan verwijderen ze geen meerdere milimeters, Zijn de krassen/schades te diep, dan worden die eerst opgelast en dan wordt de las gelijk gedraaid met de rand.
Ik zou zelf nooit dat randje weg laten draaien. Het lijkt misschien geen functie te hebben, maar dat heeft het wel. Vergelijk het met een platte strip en een hoekprofiel, wat buig je makkelijker?


ja oke dat snap ik, heb ook maar echt 1 of 2 mm nodig. ik heb 0,5mm liggen dus dat ga ik straks even passen

cuprakris 26-11-2012 10:43

Quote:
Originally Posted by sixpack
Beide kan,

spacers zijn er al vanaf 2 mm oid
afdraaien is duurder en je hebt wat meer kans dat als de velg niet 100% recht is je het wiel eerst moet laten richten.


afdraaien kan ik zelf dus kost niks

WouterP 26-11-2012 23:25

Afdraaien is absoluut een afrader, ik snap ook niet waarom DE velgenexpert hier dat aan kan raden??

Zoals al gezegd werd over de rechte strip en de hoeklijn , dat is exact wat met met die velg gebeurt.

Aan de buitenkant kan ook niet altijd de rand zomaar worden afgedraaid, dit hangt van de vorm van de velg af.

Richard 27-11-2012 08:33

Afdraaien afhankelijk van de velg kan.
We hebben het hier over 2mm geen 2cm wouter. Een opstaande rand is vaak tussen de 5-10mm en daar kan best 2mm af zonder dat dit aan de sterkte afdoet.
Als we wouter moeten geloven dan is t elke keer als je lichte stoeprandschade hebt de velg total los

WouterP 27-11-2012 11:11

- De ts heeft het niet over 2 mm, maar een aantal. Staat nogal vrij hoeveel dat mag wezen. Ik heb hier even geen velg voorhanden maar voor zover ik in kan schatten is de rand geen 10mm breed.

- De binnenzijde van een velg is anders geconstrueerd als een buitenzijde. Jou voorbeeld over stoeprand schade gaat hier niet op. Ook wordt er bij een stoeprand niet de complete rand eraf gereden. Is dit wel zo dan moet men inderdaad nadenken of het niet tijd wordt om de velg te vervangen.


'daar kan best 2mm af zonder dat dit aan de sterkte afdoet'

Ik ben niet op de hoogte of je ooit profiel doorsnedes heb berekend, maar het materiaal op het uiterste punt doet het meest.

De velgen die standaard niet worden voorzien van deze rand aan de binnenzijde zijn veel massiever/dikker uitgevoerd. Dit hebben ze niet gedaan omdat het niet nodig is.

Richard 27-11-2012 11:54

De ts heeft het wel degelijk over 1 tot 2mm.
Nogmaals wouter, afhankelijk van de velg kan dit.

sixpack 27-11-2012 12:13

TS schrijft over een paar mm, een paar is bij mij 2 ;)

Het is natuurlijk wel waar wat wouter zegt en de constructie iets wordt veranderd. ik geef er ook NIET! mijn voorkeur aan.
daarom kwam ik ook met spoorverbreders..

Ik geloof ook niet dat je aan de achterkant makkelijk 1-2 mm (egaal)weg kunt daaien ivm het "emmer"effect.

Er zijn velgen die standaard wat dikker zijn (cast) waarvan je wel (wat) kunt afdraaien (ervaring en proefondervindelijk)
Heb ook wel eens velgen van nog ong 2 mm dikte (deuken eruitgedraait)
gezien, die kwamen van een gerenomeerde velgen reperateur.. :screwy:
Constructie van een velg is overigens niet helemaal te vergelijken met een hoeklijn omdat deze rond is ;)

Al met al is de conclusie dat het niet de voorkeur geniet.

M1974 27-11-2012 13:12

Ik vergelijk een velg ook niet met een hoeklijn, die haalde ik er alleen bij om mijn punt uit te leggen. ;)

Om echt te weten hoeveel je van een velg af kunt doen zou je er een computer (CAD) model van moeten maken, met daarin de juiste materiaal eigenschappen, enz. Met sterkteberekeningsprogramma's kun je daar dan weer allerlei (dynamische) belastingen op loslaten.
Zo kun je dan een hele reeks simulaties maken en zodoende de minimale dikte bepalen dat de velg heel blijft bij bepaalde aangenomen belastingen.
Maar zelfs dan blijft het berust op aannames en kan de praktijk anders uitwijzen.
Wij zouden dit kunnen op ons engineerings bureau, echter het kost zoveel tijd dat ik er niet aan ga beginnen.

Over de algemene conclusie zijn we het in ieder geval wel allemaal eens. :thumbup:
Afdraaien kan, afhankelijk van het model van de velg, maar geniet zeker niet de voorkeur.
Gebruik gewoon je nuchtere verstand, beoordeel zelf hoeveel je eraf durft te draaien en gebruik anders een spacertje.

sixpack 27-11-2012 13:49

Quote:
Originally Posted by M1974
Ik vergelijk een velg ook niet met een hoeklijn, die haalde ik er alleen bij om mijn punt uit te leggen. ;)

Om echt te weten hoeveel je van een velg af kunt doen zou je er een computer (CAD) model van moeten maken, met daarin de juiste materiaal eigenschappen, enz. Met sterkteberekeningsprogramma's kun je daar dan weer allerlei (dynamische) belastingen op loslaten.
Zo kun je dan een hele reeks simulaties maken en zodoende de minimale dikte bepalen dat de velg heel blijft bij bepaalde aangenomen belastingen.
Maar zelfs dan blijft het berust op aannames en kan de praktijk anders uitwijzen.
Wij zouden dit kunnen op ons engineerings bureau, echter het kost zoveel tijd dat ik er niet aan ga beginnen.

Over de algemene conclusie zijn we het in ieder geval wel allemaal eens. :thumbup:
Afdraaien kan, afhankelijk van het model van de velg, maar geniet zeker niet de voorkeur.
Gebruik gewoon je nuchtere verstand, beoordeel zelf hoeveel je eraf durft te draaien en gebruik anders een spacertje.



Goed punt!

alleen enkele factoren blijven (helaas) gissen
denk aan:
* (exacte) legering (die blijft meestal geheim)
* hoeveelheid klappen die een velg gehad heeft (verschilt per velg dus geen standaard te bepalen)
* etc
Maar idd we zijn het wel eens wat dat betreft ;)

cuprakris 27-11-2012 19:45

hey jongens dank voor julie verhalen!
ik ga het ook niet afdraaien (ook al is de rand van rh zw1 toch wel 8-10mm
heb er nu een spacer van 5 tussen gedrukt en dat werkt.


bedankt voor julie advies!

sixpack 27-11-2012 20:07

:thumbup:


All times are GMT +1. The time now is 02:11.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.