Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Wielen en banden (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Advies Calibre Vintage Opknappen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=107570)

Bertus_01 24-11-2012 22:26

Advies Calibre Vintage Opknappen

Nu de winterwielen weer onder de Cabrio zitten,
Ben ik van plan de Zomerwielen een opknap beurtje te geven :thumbup:

Nu weet ik eigenlijk zelf nog niet echt wat ik ermee wil.

De wielen hebben alle 4 wel wat stoeprant schade's.
1 daarvan net een iets diepere velgrand deukje.

Heb zelf drie ideen van wat ermee te doen.

1. Velgen laten richten en allen af te laten draaien.

2. Velgen laten richten en afdraaien, hierna laten hoogglans verdichten. Nu weet ik niet of dit mogelijk is met een setje ''immitaties'' en hoe dit uitpakt.

3. De set te koop zetten en een andere set velgen aanschaffen.

Nu weet ik dat tussen de opties een behoorlijk prijsverschil kan zitten :cool:

Maar wil graag julllie meningen horen en evt met wat voor prijzen ik rekening moet gaan houden met het richten en verdichten etc.

Mocht er iemand zijn die voor mij kan richten en afdraaien en evt verdichten dan hoor ik dat graag :thumbup:

De Pul 24-11-2012 22:36

optie 3.

Bertus_01 24-11-2012 22:46

:D

Dat antwoord had ik wel verwacht.

Optie 3 omdat de velgen het niet waard zijn? Of een andere reden?

Nu lijkt mij afdraaien en richten wel de moeite waard ook al zou ik ze te koop zetten.
Dan heeft de volgende eigenaar een nette set en is de set wat meer waard.
Nu weet ik alleen niet wat dit kost voor 4 velgen :)

De Pul 24-11-2012 22:53

kost net zoveel als ze imo heel waard zijn dus tja....

Bertus_01 25-11-2012 00:39

Hmmm..

Gaat het afdraaien van de velgen richting de 500 euro, kan het me bijna niet voorstellen. :cool:

Maar ok, wat zou een goede vraagprijs zijn voor deze set incl conti 195/40/17 banden met ruim profiel?

Heb een rekening van de vorige eigenaar en even uit me hoofd gezegt kosten hem de velgen toen iets van 700 euro nieuw.

M1974 26-11-2012 10:19

Optie 3

Deze velgen zijn het opknappen niet waard.
Probeer je ze te verkopen in deze staat dan vang je er hooguit nog 250/300 euro van. Als je al iemand hebt die ze wil kopen.
Knap je ze op dan vang je er nog hooguit 400 van. Afdraaien en richten zou dan slechts 100 euro mogen kosten wil je er niet op verliezen.
Bij een bandengarage ben je dat alleen al kwijt voor het demonteren en drie/ vier weken later weer terug monteren van je banden.
Afdraaien, richten en randen polijsten gaat ook al snel naar de 100 euro per velg

Verdichten zou ik al helemaal niet aan beginnen. Ik heb wel eens prijzen horen waaien van 180 euro per velg voor het verdichten.

Jou 195/40/17 banden met ruim profiel leveren je niets op bij verkoop van je velgen. Het maakt misschien alleen het verschil of iemand je velgen wel of niet wil hebben.
Los verkopen van tweedehands banden levert ook niet veel op.
Als je weer 17 inch wielen terugkoopt zou ik die proberen kopen zonder banden en de banden die je zelf gehouden hebt daarop leggen.

sixpack 26-11-2012 10:39

Even vlug geteld, en ervan uitgaande dat er 3 gericht moeten worden, 4 afgedraaid, wat klein werk, en set verdicht kom je op een kleine 900,-

Bertus_01 26-11-2012 18:52

Dank jullie voor de reacties :thumbup:

De schade's zijn denk ik wel wat minder erg dan jullie verwachten.
Heb hieronder een overzicht geplaatst van alle 4 de velgen.

De eerste velg zonder enkele schade.

De tweede velg met een helft stoeprand schade.

De tweede velg indicatie diepte van de schade.

De derde velg zonder stoeprand schade maar met een lichte deuk.

De derde velg indicatie van de deuk.

De vierde velg met hele lichte schaafplekjes.

De vierde velg indicatie van de schaafplekjes.

Ik verwacht eigenlijk dat hier maar 1 velg gericht hoeft te worden.
Dan alle 4 afdraaien zodat alle dezelfde vlakke rand hebben.

Ze hoeven toch niet gepolijst te worden na het afraaien? Of zie ik dit verkeerd? :cool:

Dit is dan even zonder verdichten bekeken.

Het is verder een nette set velgen en wel betere kwaliteit dan bijv Lenso.

De Pul 26-11-2012 20:15

ik vind het anders knap rampzalig.....vooral die ene met die deuk,ik durf niet te garanderen dat je die er wat knap uit krijgt.
mijn advies na het zien van de foto's,trek de banden eraf voor je volgende set,en probeer de velgen los te slijten op mp.

WouterP 26-11-2012 23:29

Gewoon zo verkopen. Er zijn genoeg mensen die zich niet storen aan deze schades. Winst ga je nooit maken met het oplappen ervan.
Banden inderdaad behouden als je die weer kunt gebruiken. Er wordt niet veel uitgegeven voor banden. Mensen kopen liever voor 5 tientjes een nieuwe chinese band, dan 6 tientjes voor een knappe gebruikte a-merk band.

Bertus_01 26-11-2012 23:45

Heb al even zitten rondkijken voor andere velgen, maar ben er nog niet uit.
Maar heb nog even de tijd :)

Heb ook begrepen dat als de velgranden afgedraaid worden dat ze zoiezo niet kaal gelaten kunnen worden i.v.m vocht wat onder de blanke laklaag kan kruipen.
Dus enkel die optie valt dus ook af, zal moeten i.c.m coaten, polijsten of verdichten. :rolleyes:

Heb zelf deze set niet gekocht, maar de prijs is toch niet echt goedkoop nieuw (a 749,-) zonder banden.
Wil goed uitzoeken wat de beste optie is.

Gewoon k8t dat het een 1-delige set is :D

M1974 27-11-2012 08:31

750 euro is natuurlijk een berg geld, maar als je bekijkt wat een nieuw setje meerdelige velgen kost van een merk als bijvoorbeeld BBS, Schmidt, HTN, etc. Dan is 750 euro wel weinig.

Afdraaien van de randen kan wel, maar dan moet je heel de rand afdraaien, dus alles wat aluminium kleurig is tot waar de zilverkleur van het hart begint. Dit kun je dan opnieuw in de blanke lak zetten, of onbehandeld laten, zodat je het met een aluminium poetsmiddel bij kunt houden.

Ik zou persoonlijk deze wielen zo proberen te slijten via MP of het lokale prikbord. En dan voor mezelf een keurige set "echte" wielen zoeken.

All times are GMT +1. The time now is 05:12.