Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Thermostaat stuk? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=107220)

VWGlassee 16-11-2012 12:18

Thermostaat stuk?
 
Hey,

Met mijn grijze Mk2 heb ik volgend probleem:
Ijskoude lucht in de wagen en motor loopt warmer dan 90°

Volgens mij is mn thermostaat stuk.

Wat denken jullie? Of kan het nog ergens anders aan liggen?

Thanks!

Berrychello 16-11-2012 14:24

<http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=63316>

Foam op de kachelkleppen verdwenen?
ik wil dit binnenkort bij onze mkII ook eens checken...

Erik Baas 16-11-2012 14:43

Quote:
Originally Posted by VWGlassee
Ijskoude lucht in de wagen en motor loopt warmer dan 90°
Volgens mij is mn thermostaat stuk.

Ik denk het niet: bij een kapotte thermostaat komt het systeem juist niet (of veel te traag) op temperatuur. Check eerst het koelvloeistofniveau maar eens, kijk of de pomp wel werkt, en ontlucht evt. het koelsysteem.

bugs 16-11-2012 21:16

En... De modificatie, aluminium potje tussen de slang die richting de kachel gaat (als deze er tussen zit) dit is hier op het forum wel te vinden, zoek op kachel golf 2!

René 16-11-2012 21:35

Thermostaat heeft sowieso niets met je kachel te maken....deze zit namelijk in de kvs-circulatie van het interne circuit..dus buiten de radiateur om.

Als foam mist op de kachelkleppen...dan wordt het juist warm in de auto ondanks de kachel op "koud" staat..de warmte wordt namelijk altijd afgegeven door de kachelradiateur en de kleppen met hun foam bepalen hoeveel warmte er wordt afgegeven naar het interieur. Mis je foam, dan zal er altijd warme lucht naar je roosters gaan.

Wat zou kunnen is dat je kachelradiateur is ge-bypassed (dit had mijn Golf 2 GTI ook en was bij aankoop niet opgevallen), omdat hij lek kan zijn. Men haalt dan de slangen van de aansluitingen van de kachelradiateur af en verbindt ze met elkaar, zodat er geen kvs meer door de kachelradiateur stroomt.

Die modificatie waar Bugs het over heeft heb ik geen verstand van, maar als ik het goed heb is dat een drukklep die bij verhoogde druk in het koelsysteem een bypass om de kachelradiateur opent? Als dat zo is..en als die drukklep vastzit, dan zal je ook minder kvs naar je kachelradiateur krijgen. Die modificatie ziet er zo uit:







Zit dus in de slangen naar je kachel toe...kan niet missen.

bugs 17-11-2012 19:12

Idd, die modificatie bedoel ik, en die bovenste foto heb ik zelf gemaakt, bedankt, hoef ik hem zelf niet meer op te zoeken! :-)

Je kunt hem testen door het voorste dikke deel op de kraan te zetten. (kant waar geen plakband op zit) zetten, komt er meer water uit het dunne slangetje, dan moet je even met een grote schroevendraaier er in wurmen en het klepje binnenin opendrukken. Daarna even testen en weer erop schroeven.

PuttenMKII 18-11-2012 17:45

Mijn golf NZ is geeft ook amper warmte af, even checken binnenkort.

Maar er staat me iets van bij dat de bypass vanwege veiligheidsredenen gedaan is ..?

Erik Baas 18-11-2012 17:49

Quote:
Originally Posted by PuttenMKII
Maar er staat me iets van bij dat de bypass vanwege veiligheidsredenen gedaan is ..?

Klopt, 't is om te voorkomen dat de druk in de kachel te hoog oploopt.

The_Maxx 18-11-2012 18:08

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Ik denk het niet: bij een kapotte thermostaat komt het systeem juist niet (of veel te traag) op temperatuur. Check eerst het koelvloeistofniveau maar eens, kijk of de pomp wel werkt, en ontlucht evt. het koelsysteem.


Kapotte thermostaat kan ook dicht blijven staan, wat dan wel resulteert in een warmloper. (pas geleden nog gehad)

Erik Baas 18-11-2012 18:54

Oei, echt ? Heb ik nooit geweten, is wel iets om rekening mee te houden...

René 18-11-2012 21:28

Klopt, maar dan wordt het wel lekker warm in de auto hoor ;)

Erik Baas 18-11-2012 22:38

En dat is bij dit weer een prima verkoopargument! ;)

The_Maxx 18-11-2012 23:57

Hoe kouder het wordt, hoe minder vaak de thermostaat open zal gaan ;)

om terug te komen op het onderwerp:
niet of slecht werkende waterpomp resulteert ook te warm worden (of zelfs warmloper met fijne (ahum) buitentemperaturen, maar dan is idd de kachel die niet warm zal worden.
Thermostaat gaat dan op een gegeven moment ook open, maar dat zal weinig effect hebben.
Of: klepje naar de kachelradiateur gaat niet meer open. maar dan zou je dus niet hebben dat hij te warm wordt.

Motor even stationair laten draaien, en opletten of er wel water binnen stroomt in het reservoir (bovenste slangetje), meestal is dat wel te zien zonder de slang te demonteren. Moet een constante stroom zijn. Gutsend of geen stroom betekend een slechte of niet werkende waterpomp.

Of er nou wel of geen bypass op zit. Dit mag niks uitmaken voor de temperatuur in het koelsysteem.
Heb zelf een warmloper gehad: buitentemperatuur 30 graden. Thermostaat die niet open ging. Binnen enkele minuten rijden (letterlijk 1,5 km met een al warme motor) kon ik al niet verder. na afkoelen kachel aangezet op hoogste stand en volledige warmte en ik heb nog 10km kunnen rijden om thuis te kunnen komen voor de temperatuur weer rond de 100 graden lag. Als mijn waterpomp kapot was geweest, had ik dus niet zo lang nog kunnen blijven rijden na een warmloper. Dus check het even goed...

VWGlassee 19-11-2012 00:52

Oke, toch al wat wijzer geworden!
Ik zal dit weekend jullie tips even toepassen en alles eens nagaan.

Alvast bedankt voor alle nuttige info! :)


All times are GMT +1. The time now is 17:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.