Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Golf II zuipt op LPG (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101299)

RichardVW 18-06-2012 20:20

Golf II zuipt op LPG
 
Hallo,

Ik ben nieuw hier en wil graag meteen een probleem bespreken.

Sinds een paar maanden ben ik eigenaar van een Golf II automaat uit 1984 met aantoonbaar slechts 44.000km (!) op de teller; een prachtauto die helemaal roestvrij is en er letterlijk bij staat alsof hij gisteren de fabriek verliet.

Ik heb LPG laten inbouwen, maar dat is me flink tegen gevallen. Ik mag blij zijn als de auto 1 : 8 haalt. Als een hele tijd ben ik stapsgewijs bezig door middel van een stelschroef de lucht/gas verhouding bij te stellen, helaas zonder positief resultaat.

Iedere tip, elk advies is me daarom welkom.

Groeten,

Richard

René 18-06-2012 20:27

Golf 2 automaat (1.6 neem ik aan) verbruikt sowieso op benzine nogal wat...denk dat de mijne ook op 1:10/1:11 zat. Op LPG worden ze altijd iets royaler qua verbruik...dus niet zuiniger kunnen rijden dan 1:8 kijk ik niet van op.

Wat voor carburateur rij je? De originele Pierburg? Wat je zou kunnen doen is om een Weber te monteren en een ombouw naar 5bak. Die ombouw heb ik vorig jaar gedaan en als ik écht m`n best doe, dan red ik het om 1:15 te rijden...heb vorig jaar nog plannen gehad om hem om te bouwen naar LPG en toen is mij verteld dat ik dan zo rond de 1:11/1:12 zou gaan rijden.

RichardVW 18-06-2012 20:43

Inderdaad: de 1.6 uitvoering. De wagen is volledig origineel, heeft zelfs nog contactpuntjes.

VAG geeft in de Betriebsanleitung aan dat de auto bij 90km/u 1:15.6, bij 120km/u 1: 13.5 en in de stad 1:12.7 loopt. Nou weet ik ook wel dat het een fabrieksopgave is, maar het verschil is wel érg groot. Zeker als je bedenkt dat ik heel rustig rijd en veel lange afstanden.

RichardVW 18-06-2012 20:47

Plaatje van mijn trots:

http://tinypic.com/r/169rqs5/6

jorg-maashees 18-06-2012 20:49

lpg is altijd schadelijk, vind 1:8 echt netjes icm die automaat.

RichardVW 18-06-2012 20:52

Klopt ook wel, Jorg. Maar een verlies van 40% is wel heel erg veel.

Trouwens...: als ik de 1 op 8 al haal!

fcapri 18-06-2012 21:14

allereerst moet je LPG een regelvijs hebben voor stationair, en een vollast regelvijs (deze zitte in de gasslangen naar de carbu).

bij mijn dodge was de garage ook altijd de verkeerde aan het indraaien.
ook brand LPG een stuk trager, dus kan je misschien je ontsteking beetje vroeger draaien. let wel op, als je teveel vervroegd, kan je niet meer op benzine rijden.




bij mijn dodge heb ik op benzine een verbruik van 1:3 (30-35L/100km).
ik heb mijn ontsteking van 8° naar 14° voorontsteking gedraaid. ik kan absoluut niet meer op benzine rijden hierdoor. het laagste verbruik op LPG is 1:4,5 geworden hiervoor (22L/100km). Ook heb ik op LPG nu MEER vermogen dan op benzine (rendement van mijn motor op benzine is een ramp en die draait nu beter op LPG). (de nieuwere generatie dodge, zelfde motorblok alleen met injectie op, haalt met een LPI installatie vlotjes 16L/100km (1:6,25)

heb je LPG of LPI laten inbouwen (ik vermoed LPG). kan je anders eens een foto online zetten van je installatie? met name de verdamper en de mixer die is toegevoegd. of werden er gewoon 1 of 2 gasdarmen in de luchtfilterdoos of carbu gestoken?

en ik was nog van plan men dieseltje weg te doen, en een benzine op LPG te nemen om zuiniger te rijden. zal de plannen maar al laten varen. denk niet dat ik ze zuiniger ga krijgen dan men dieseltje nu :(

jorg-maashees 18-06-2012 21:17

mijn mk2 aut. haalde ook met moeite 1:9 op benzine. fabrieks specs zijn niet rieel. :thumbup:

RichardVW 18-06-2012 22:18

Quote:
Originally Posted by fcapri
en ik was nog van plan men dieseltje weg te doen, en een benzine op LPG te nemen om zuiniger te rijden. zal de plannen maar al laten varen. denk niet dat ik ze zuiniger ga krijgen dan men dieseltje nu :(


Je zult me nu waarschijnlijk een geitenwollensok vinden, maar ik had geen zin in zo'n vervuilende diesel die in Duitsland de steden niet meer in mag en daarom massaal geëxporteerd worden. LPG is nu nog CO2-neutraal en dat speelde echt mee in mijn overweging een benzinegolf te kopen. Bovendien hebben diesels over het algemeen veel meer kilometers gelopen. De motoren kunnen een hoop aan, maar de rest ziet er vaak niet meer uit.

RichardVW 18-06-2012 22:22

Quote:
Originally Posted by jorg-maashees
mijn mk2 aut. haalde ook met moeite 1:9 op benzine. fabrieks specs zijn niet rieel. :thumbup:

Tuurlijk klopt wat je zegt, maar het verschil tussen de opgave van VAG en de realiteit is nu te groot. Ik heb het vermoeden dat er meer aan de hand is. Nogmaals: mijn meeste kilometers draai ik op de grote weg en dan cruise ik rond de 100km/u.

fcapri 19-06-2012 04:12

daarom heb ik ook men dodge op LPG staan. die verbruikt wel wat, maar tenminste komen er geen ******verwekkende stoffen uit.

ik ben ook altijd tegen diesel geweest en deze golf is men eerste die ik zelf kocht. als je werk +250km bollen is per dag, dan moet je wel keuzes maken. ik heb op 99km van men deur gewerkt en toen nam ik de trein. waar ik nu zit is geen mogelijkheid met de trein (mja, +3uur per rit, 2 treinen, stuk te voet, stuk bus en 20min fiets).

ik heb een diesel genomen, omdat ik die voor 200€ kon kopen bij een VW garage
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/102_0127.jpg

heb hem gekocht met 361 000km (teller draaide ook niet meer verder) en heeft er nu 402 000.

heel tevreden ervan. ik wou wel een benzine op LPG hebben, maar dan moest de LPG erin zitten. op een oude wagen wil ik dat niet meer bijzetten.

nu dat verbruik moet zeker omlaag kunnen hoor, veel hangt af van de rijstijl. men broer heeft ook met een 1.8 benzine gereden, en voor zover ik me meen te herrinneren zat die zijn verbruikt rond de 7liter (1:14)
op gas zou je standaard toch rond de 8-9 liter moeten zitten (1:12, 1:11).

als je dan kleine wijzigingen doet (met name, sportluchtfilter, je MOET meer lucht in je systeem krijgen), je bougies MOETEN in perfecte staat zijn op gas alsook de hele ontsteking. het minste dat daar aan scheelt hapert en knalt die op gas.
eens op internet zoeken wat ideale bougies zijn voor jouw type motor op gas. die zijn vaak NIET dezelfde als je originele.
ook de electrode afstand moet iets kleiner staan (dacht dat mijn dodge standaard 0,7 heeft, en dat ik ze moet verkleine naar 0,55. dat moet ik ergens opzoeken).

t is heel precieze nest. mijn doel was om een 1.8LPG rond de 1:20 te krijgen, moet haalbaar zijn met smalle banden, 5bak en zuinig rijden
(men golf reed standaard 1:22 en haalt nu 1:29)

RichardVW 19-06-2012 14:41

Quote:
Originally Posted by fcapri
als je dan kleine wijzigingen doet (met name, sportluchtfilter, je MOET meer lucht in je systeem krijgen), je bougies MOETEN in perfecte staat zijn op gas alsook de hele ontsteking. het minste dat daar aan scheelt hapert en knalt die op gas.
eens op internet zoeken wat ideale bougies zijn voor jouw type motor op gas. die zijn vaak NIET dezelfde als je originele.
ook de electrode afstand moet iets kleiner staan (dacht dat mijn dodge standaard 0,7 heeft, en dat ik ze moet verkleine naar 0,55. dat moet ik ergens opzoeken).


Als ik zoiets monteer
http://www.cargoods.nl/shop/sport-l...lter-vw-golf-2/ zou het dan al schelen? Hoe kom ik erachter wat de ideale bougies zijn voor een 1984 golf 1.6 automaat?

Audi1981 19-06-2012 16:40

Even wat fabels die in deze thread door de lucht vliegen;

- LPG is Co2 neutraal ; absolute larie, het is minder vervuilend als een diesel ja.

- Regelvijzen doen we niet aan, een goeie vacuum geregelde LPG installatie heeft een deellast afstelschroef en wordt daar ook op afgeregeld, het vacuum doet de rest en zuigt voldoende gas naar binnen voor dat toerental.

- Een sportluchtfilter is een must voor zuinig rijden; gelul want met minder onderdruk minder gas naar binnen en zonder extra afstellen backfires bij de vleet.

Wat dan echter wel weer klopt;

- je ontsteking kan vroeger op LPG
- het is beter om de elektrode afstand wat te verkleinen zodat je kabels, bougies, verdeler en bobine wat langer mee gaan.

Verder is het voor zuinig rijden het beste om een lambda geregelde installatie te hebben en bij voorkeur een injecterende installatie in plaats van een installatie met mengstuk. Dit in verband met vermogensverlies en onnauwkeurige dosering bij de laatste. Wat mede forumleden hier doen nl. het vergelijken van een installatie in een dikke V8 met een installatie voor een golfje = appels & peren :thumbup:

Misschien kan je lekker zuinig rijden met een Golf Diesel ja, maar vergeet niet dat een diesel een kwalitatieve mengselregeling heeft een benzine/lpg motor een kwantitatieve; dat wil zeggen dat je niet eindeloos kan blijven verarmen, ergens, niet heel ver voorbij de lambda = 1, kom je al in de problemen. ;)

fcapri 19-06-2012 19:35

van dat CO2 neutraal geef ik je 100% gelijk. LPG is een afvalstof van de benzine/dieselproductie maar is nog altijd afkomstig van aardolie.

sportluchtfilter heeft WEL degelijk nut. bij LPG moet je namelijk zoveel mogelijk mengsel in de motor krijgen.
allereerst is je chokeklep in je carbu een belemmering omdat die al NA het lpg mengsel zit. bij benzine heeft die nut omdat de benzine erachter binnenkomt. bij LPG is die een belemmering en rijd je auto beter als die eruit is (mijne is eruit). bij carbu komt de lucht door de carbu, maakt in die vernauwing een onderdruk, en de benzine komt erbij. in het inlaatstuk (waar de diameter groter is) kan de benzine en lucht zich goed mengen. bij LPG komt je lucht EN LPG al samen door de vernauwing van de carbu. ideaal zou zijn als die venturi eruit is, en je enkel een buis met je gasklep overhoud (trottlebody's)

bij benzine mag je carbu niet te groot zijn omdat je die anders niet afgesteld krijgt.
bij LPG moet je carburator ZO GROOT mogelijk zijn, alles wat te klein is, is weer een belemmering en u motor houd in

LPG, allesinds toch de mijne met een DEFTIGE bovenmixer en niet zomaar een gat maken in de luchtfilter en daar de slangen inproppen, heeft wel degelijk 2 afregelvijzen.
1 voor stationair mengsel (bovenop de mixer)
1 in de toevoerslang van LPG (grote vijs die je 30-40° kan verdraaien op de LPG toevoerdarm).
bij benzine moet je rijk rijden omdat die een koelende werking hebben op de kleppen en de cilinderkop.
Op LPG heb je GEEN koelende werking en moet je dus niet rijk lopen. mijn blok loopt eerder arm, en dit kan nietveel kwaad. LPG brand een heel stuk trager en pingeld ook niet makkelijk (116oktaan). hierdoor is de kans dat je gaten in je zuiger brand heel klein.
wel kan je kleppen verbranden als die niet goed afgesteld staan (je LPG gaat dan als een snijbrander door het metaal)

ben wel akkoord dat je gasinstallatie HEEL goed moet afgesteld staan met die sportluchtfilter. ik heb wel 2 regelvijzen op men mixer staan en kan hierdoor dus perfect afregelen met die sportluchtfilter.
Als ik in de garage afregel, krijg ik men CO zelf op 0,18%. ik zit dik voorbij de lambda van 1. normaal mag mijn auto 4,5% CO hebben. keuring is altijd happy.

wel zien dat je koelsysteem optimaal is.

ik rijd al 6jaar 100% op lpg zonder benzinetank of swinters op benzine starten.
heb vorige week men installatie volledig laten vernieuwen (1052€). men dodge heeft nu 202 000mijl (320 000km) gedaan op LPG, nog geenenkele klep of zuiger verbrand.
heb nooit problemen met die installatie, ik rij heel heel zuinig, in vergelijking met anderen met dezelfde auto (40L/100km is geen abnormaliteit terwijl ik het met 22L doe). ik ken goeie maten die zelf hun gewichtjes en veertjes in de ontsteking veranderen om naar die ideale curve te geraken van LPG (zover zit ik nog niet).



wel raar dat mijn LPG het HEEL goed doet met sportluchtfilter en men 2 regelvijzen hé. ik rij arm, heb nooit backfires, het een volledig versleten blok en rij winter en zomer zonder problemen.

LPi installatie is het beste wat er is, daar geef ik je dan weer volledig gelijk in. alleen rendeerd die installatie niet goed bij mij, en de meeste LPI installaties werken goed in 4cyl motoren, maar krijg je problemen met de computers als je dit in V8 of V10 wil leggen.

kan wel zijn dat die installatie bij golf zich anders gedraagd, daarom vroeg ik ook hoe de installatie eruit zit.
als dit enkel een verdamper is, en dan de darmen in de carbu gepropt (gat erin), of via de luchtfilterdoos, is dit een heel verschil. die krijg je dan niet makkelijk afgesteld en al zeker niet met een sportluchtfilter.
ikzelf heb een mixer zitten die een smalle doorgang heeft voor de lucht en daarop een sportluchtfilter. het vacuum wordt bij mij in de mixer al gecreeerd en luchtfilter is gewoon 100% belemmering bij mij.

ik geef wel toe dat ik nietveel kan van LPG op kleinere motoren, maar ik denk dat toch de LPG en de ontsteking dezelfde eigenschappen hebben.

mijn volgende investering is dit:


volledig inlaat eraf, carbu in de vuilbak, bovenmixer ook in de metaalbak, een echte 4BBL gascarburator. veel makkelijker af te regelen. maar eerst ff sparen :D.
ik hoop dat van de standaard 150pk af te geraken en te eindigen op 250-300pk en daarbij nog eens op LPG zuiniger te lopen dan met 150pk op benzine

kwaroks 19-06-2012 19:49

Quote:
Originally Posted by René
Golf 2 automaat (1.6 neem ik aan) verbruikt sowieso op benzine nogal wat...denk dat de mijne ook op 1:10/1:11 zat. Op LPG worden ze altijd iets royaler qua verbruik...dus niet zuiniger kunnen rijden dan 1:8 kijk ik niet van op.

Wat voor carburateur rij je? De originele Pierburg? Wat je zou kunnen doen is om een Weber te monteren en een ombouw naar 5bak. Die ombouw heb ik vorig jaar gedaan en als ik écht m`n best doe, dan red ik het om 1:15 te rijden...heb vorig jaar nog plannen gehad om hem om te bouwen naar LPG en toen is mij verteld dat ik dan zo rond de 1:11/1:12 zou gaan rijden.


Welke Weber heb je hiervoor gebruikte René? Ik heb een Mk1 1.5, dit is in principe hetzelfde blok en ik wil eigenlijk van die ellendige pierburg af..

Kan het monteren van de weber geschieden op de originele inlaat?

RichardVW 19-06-2012 21:52

Quote:
Originally Posted by Audi1981
- LPG is Co2 neutraal ; absolute larie, het is minder vervuilend als een diesel ja.


Ik schreef dat LPG voorlopig CO2-neutraal is. En dat klopt. LPG is een restproduct: wat niet wordt verkocht wordt afgefakkeld. En aangezien er een overschot is, gaat dat wat ik opstook niet ten koste van het milieu. Geen speld tussen te krijgen, tenzij er veel meer LPG-rijders komen.

RichardVW 19-06-2012 21:55

Quote:
Originally Posted by Audi1981
- je ontsteking kan vroeger op LPG
- het is beter om de elektrode afstand wat te verkleinen zodat je kabels, bougies, verdeler en bobine wat langer mee gaan.


Als ik dit voorleg aan mijn garage, kunnen ze daar wat mee?

RichardVW 19-06-2012 22:00

Beste fcapri,

Het is nu laat, ik ben moe en heb eerlijk gezegd ook iets gedronken. Je post echter geeft genoeg aanknopingspunten. Mag ik er later op terugkomen?

Groet,

Richard

RichardVW 19-06-2012 22:06

Als er belangstelling voor is, wil ik graag een fotoserie van mijn trots maken. Mijn Golfje is van 1984. En ik probeer hem in ouwelullenstaat te houden. Zelfs met het bekende knikhondje en het gebreide wc-rolhoudertje uit die tijd. Ik sta open voor kritiek, zolang het opbouwend is, en beschouw - zonder dat ik andere forumleden tegen de ziel wil schoppen - onnodig opgepijpte Mk2'tjes met velgen die meer dan de auto waard zijn als straatvervuiling. Overigens chargeer ik nu flink...

Erik Baas 19-06-2012 22:38

Quote:
Originally Posted by RichardVW
[...] onnodig opgepijpte Mk2'tjes met velgen die meer dan de auto waard zijn [...]

Ik voel helemaal met je mee... ;)

Overigens is mijn brik ook van '84: toeval ? ;)


All times are GMT +1. The time now is 09:48.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.