emissie zonder katalysator
Ik zit met het volgende, ik ben het eigenlijk een beetje zat om ieder jaar voor de keuring m'n katalysator weer te plaatsen en diezelfde avond er weer af te halen voor de rest van t jaar.
Ik wil eigenlijk gewoon een nep-kat plaatsen. Ik hoor vaak dat er allerlei trucjes zijn om gewoon aan je emissie te komen zonder kat. Bijvoorbeeld door vacuum ofzo los te trekken? Graag hier wat tips over :thumbup: (niet dat ik m'n kat moet laten zitten, want m'n chip is geschreven zonder kat) |
ik zou lekker zo doorgaan,is een heel gepruts om zo het co goed te krijgen,en de meeste garages zitten er niet op te wachten.is maar een kleine moeite toch?
|
kijk eerst of het verplicht is bij jou auto een kat.
de regels zijn weer verandert. |
Quote:
Kheb al 2 keer een MKII GTi 8v laten keuren met een lege kat. dus wel eronder laten zitten met lamda erin alleen hol van binnen. Kwam er zonder problemen doorheen. |
Ja ik ben eens nieuwsgierig wat de mijne doet zonder kat. Misschien voor de grap eens even bij de garage vragen of ze willen meten zonder katalysator.
Ik hoor weleens verhalen dat het halen van emissie zonder kat heel makkelijk is met wat trucjes. Het is wel een werk om iedere keer de kat te plaatsen en weer weg te halen, vooral omdat ik geen brug heb. @ patjetta, waar kan ik zien welke regels er op dit moment zijn. Dacht dat als de auto fabrieksaf katalysator heeft, deze er ook verplicht onder is. Ook al zijn er misschien regels die dit tegen spreken... |
ik heb t met mn 8v gti ook gehad, paar keer geprobeerd om m zonder kat erdoor te krijgen. maar dan moet je zoveel aan die co omdraaien dat de motor op stront loopt.
We hebben m toen volgens het vag werkplaatsboek opnieuw supermooi afgesteld. gewoon elk jaar de kat wisselen want dan hoef je je motorafstelling ook niet steeds bij te draaien. is volgens mij de beste optie. goede rvs bouten gebruiken dan wil t ook zo weer los. |
Heeft met K6 en U9 te maken, K6 is geen katverplichting en U9 weer wel.
Althans, zo was het volgens mij. |
Mijn mk3 gti 16v is van december 1996, dus ik zit sowieso aan die kat verplichting vast.
Maar wie kan mij dit bevestigen, als je je carterontluchting en vacuum van je spruitstuk los trekt, dan schijn je met gemak door die keur te komen.. Zoals ik hier al zie zal het ieder jaar wel blijven knutselen worden, maar ik wil toch zeker weten dat er geen andere manier is. Ik vind het iedere keer weer zwaar kut, want altijd als m'n uitlaat los is geweest begint het gezeik , dan moet ik er meestal iedere week weer een keer onder om de boel na te draaien/ op z'n plek te hangen. Ik gebruik elke keer nieuwe klemmen en toch schuift mijn uitlaat weer uit elkaar:S vaster draaien heeft geen zin want ik breek gewoon de bouten af:S Dus meestal hecht ik de stukker weer met een puntlasje aan elkaar. |
Auto's na 97 hebben een kat verplichting. 20 jaar oude kats hebben totaal geen werking. Codes op de papieren wordt niet meer maar gekeken.
|
Zonder kat en lambda mag je 3,5% co halen.
|
Ja zoiets had ik al gevonden, maar omdat het bij mijn auto verplicht is wil ik gewoon een nepkat/lege kat maar wel gewoon aan de emissie komen.
|
Jou auto heeft geen kat verplichting.
|
Niet? Leg uit alsjeblieft :D
|
Jou auto is van december 96 en naar de codes op de kentekenpapieren wordt niet meer gekeken.
|
Quote:
Met de carterontluchting los kom je niet door de keuring, deze moet aangesloten zijn anders afkeur. Quote:
Dat geld bij oudere auto's ;) Auto's vanaf ergens in 1994 (dus ook die van Sven) moeten een 4 gasmeting doen en dan mag de co max stationair 0.5 zijn en bij verhoogt toerental 0.3, daarnaast moet je lambda tussen 0.97 en 1.03 zijn. |
Artikel 39 Aanwezigheid emissiebestrijdingssysteem
1. Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Ik zat er naast. Mijn excuses. |
Waarom plaats je geen racekat als je gewoon van het gedoe af wilt zijn?
|
Omdat die nogal duur zijn en ik heb ook nog andere hobby's :D
|
Meestal als je allerlei trucjes gaat uithalen om je CO tot goedkeur omlaag te krijgen, gaat je lambdawaarde weer flink omhoog. Dit is dan ook gewoon afkeur.
Lekker blijven wisselen. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. En anders gewoon definitief terugplaatsen. Dan maar een paar pk minder. |
Gewoon even kijken of je zo het CO haalt met een katvervanger.
Dat zal wel denk ik. Mijn G60 haalt ook minder als een 0,5 zonder kat. Met lambda. Als dat goed is zou ik gewoon een oude kat pakken, daar de uiteinden van afslijpen zodat die over de katvervanger heen past. en dan mooi aflassen. dan lijkt het net of er een kat onder zit maar dan is de binnenkant gewoon een pijp. Dan heb je ook geen last van een hol geluid omdat die leeg zou zijn. Als het co goed is kunnen hun nooit zeggen of de kat vol of leeg is. Dat maakt dan niks uit. Ze kunen je niks maken, want hij zit er onder in principe. |
All times are GMT +1. The time now is 05:42. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.