Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   GTI 1.8 start niet meer (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=99812)

silbergti 13-05-2012 09:51

GTI 1.8 start niet meer
 
Hallo VW fans

Ik heb het volgende probleem met mijn GTI 1 uit 1982(1800DX)

Na een winterslaap heb ik de GTI Geen weer gestart met een frisse accu.
Auto liep vrijwel direct na starten. Wel merkte ik een hapering in de startmotor, alsof ie even een slag vastzat.

Na even gelopen te hebben sloeg ie in een keer af. Het leek alsof er een riempje afliep. (qua geluid)Motor ging zachtjes uit. (geen gekraak of iets dergelijks)
Daarna kreeg ik de wagen niet gestart. Ook de startmotor kreeg ie niet rond.
Geen klik, niets.

Ik moet er bijvertellen dat ter hoogte van de dynamo/distributiekant een vreemd geluid ontstond; het leek mij alsof de distr.kap aan het lostrillen was. Na controle bleek de riem en spanrol nog wel op de plek te zitten.

De motor heeft altijd goed gelopen, ook na lange tijd stilstaan geen problemen. Motor trok ook goed.
Nadat de distributieriem is vervangen (zomer 2011) hoorde ik vaker dit wat schrapende geluid. Alsof er een kap loszat zoals ik al zei. Of een slecht lopend (kapot) lager.
Het geluid trad op na een minuut of 10. Maar gisteren vrijwel direct na de start.


Wat kan dit zijn?

Ik heb mijn monteur al gebeld maar hij weet nog niet wanneer hij tijd heeft, vandaar dat ik de vraag hier neerleg.

Der Typ Siebzehn 13-05-2012 12:55

vaag allemaal Peet, ik weet 't ook niet, daarom kick !

golf1gti83 13-05-2012 14:34

distributiekap er af halen en kijken of er wat mis is
en dan met de hand met een sleutel blok rond draaien

silbergti 13-05-2012 14:56

Rene; inderdaad vaag.. begrijp het niet.

Golf gti 83; de kap heb er al afgehaald; riem zit er nog gewoon omheen.
Kan de dynamo hier de schuld van zijn? auto is overgestart m.b.v een andere auto en liep vrijwel direct. Na het afslaan dus ook niet meer starten zoals daarvoor net gelukt was. De accu die er op dat moment inzat was dus leeg.

Zoals ik al zei kwam er een vreemd geluid van de motor af (voor mijn gevoel thv de distr.kap/dynamo) ; Een geluid alsof er iets aanloopt of een lager dat moeizaam draait. Niet continue maar met kleine pozen.
Dit geluid is na het monteren van de nieuwe riem en waterpomp erger geworden. Daarvoor hoorde ik het wel eens maar wat minder.

Vreemd..

SpeedieD 13-05-2012 21:08

Startmotor kan ook vastzitten. De as wil nog weleens krom trekken en dan zit hij mechanisch vast. Wat weleens wil helpen is auto in de tweede versnelling zetten en dan de auto naar voren en achteren duwen. Of de minder elegante oplossing: Met een hamer een tik op de startmotor geven.

silbergti 13-05-2012 21:19

Ok, maar de wagen liep daarvoor gewoon. Tijdens het stationair laten draaien hield ie er in een keer mee op.
Het geluid leek op een riempje dat ergens afloopt. Ik hoorde geen mechanisch kabaal. Daarna kreeg ik 'm niet gestart. (dmv overstarten)
Ik blijf dat mechanische geluid (wat ik beschreef als een kapot lager of een trillende loszittende kap) in combinatie met stilvallen vreemd vinden.

einzer 13-05-2012 21:22

Is je startmotor niet mee blijven draaien, ik bedoel dan te zeggen, dat deze niet terug in gegaan is en is mee blijven draaien met de motor en uiteindelijk van binnen verbrand is???

silbergti 13-05-2012 21:44

Geen idee eigenlijk. Je bedoelt dat dit wellicht het schurende geluid was?
Hij heeft wel gewoon een paar minuten gelopen, keurig stationair :thumbup: .

En in 1 keer alsof er een ballon leegliep stopte de motor.
Met andere wagen starten lukte niet. Gaf naar mijn idee maar heel weinig stroom. Zelfs de startmotor ging niet rond.

Sjeesbeest 13-05-2012 22:03

Heeft je motor gedraait op alleen de accu?

Is je dynamo/waterpomp vastgelopen?

Wat is de spanning op je accu nu?

Bij het overstarten, even je huidige accu afkoppelen die trekt namelijk de overstart accu ook helemaal leeg.

Haal je v-snaar eraf en controleer of je dynamo rond kunt draaien met de hand, doe dit ook met je waterpomp.

Haal je bougies eruit en draai met een dopsleutel je krusas voorzichting een paar rondjes rond, dit moet zonder enig probleem gedaan kunnen worden.

silbergti 14-05-2012 09:42

Sjeesbeest;
De motor liep gewoon stationair op een lege accu, nadat de auto gewoon was overgestart.
Ik had de intentie om 'm op te laden tijdens het rijden.
Je moet het zo zien; de wagen staat in een stalling en ik wilde 'm ophalen om thuis er aan te gaan werken. (poetsen, accu opladen, etc)

Ik kan daar ook niet zoveel aan de auto doen; was al blij dat ik kon controleren of de distr.riem er nog op zat :eek:

Nadat de motor uitging kreeg ik 'm ook via overstarten niet aan de praat. Er leek nog een heel klein beetje stroom door te komen maar dat werd minder. De controlelampjes brandden nog net,snap je?

De waterpomp is in de zomer ook vernieuwd, ik neem aan dat deze niet stuk is gelopen.
Wat gebeurt er als de dynamo je vastloopt?
(accu is ook leeg)

Sjeesbeest 14-05-2012 11:41

Heb je tijdens het stationair draaien wel gelet op je accu lampje of de dynamo wel stroomgeleverd heeft aan je systeem?

Als je motor heeft gedraait op alleen je accu dan is die gewoon geheel leeg getrokken, bovendien als je dan wil overstarten met de lege accu nog aangesloten dan kakt de stroom helemaal in zodat er bijna niets meer overblijft voor de overige gebruikers.

Als je dynamo vastloopt dan slipt je v-snaar door aangezien deze wordt aangedreven door je krukas.

Controleer even je massaaansluitingen van de accu naar je chassis en je versnellingsbak en motor etc.

silbergti 14-05-2012 17:25

Vandaag met een goede accu naar de auto geweest; startte in een keer.
Even laten lopen.
Vrijwel direct begon het rammelende geluid ter hoogte van de distr.riem/dynamo weer.
Wat me opviel was dat er wittig poeder, leek wel zaagsel op de waterpomp lag??
De dynamo en waterponp kon ik gewoon ronddraaien na de v-snaar los te hebben gehaald.
Ik heb de indruk dat er wat loszit/niet goed ronddraait ter hoogte van de dynamo'/distri.riem. Het is in ieder geval een rotgeluid... :mad:

staande golf 14-05-2012 18:03

Dat poeder is gelekte koelvloeistof ;)

Sjeesbeest 14-05-2012 20:05

beter dat ie weer loopt :)

Spanning op je accu gemeten met het licht ingeschakeld?
Zou minimaal iets van 13,2V moeten zijn, is het veel lager dan is je dynamo op.

Heel toevallig je spanrol verkeerd gespannen of TE strak gespannen distributie-riem?

silbergti 14-05-2012 20:31

Sjeesbeest;

Ik was ook blij dat ie in 1 keer aansloeg..! Ik heb de spanning niet gemeten.

Ik vind het wel frappant dat ie dat lawaai maakte nadat een nieuwe riem en pomp is geplaatst. Optisch zie je er niks aan, maar hij maakt echt wel lawaai... :cool:

silbergti 14-05-2012 20:32

Hoop dat mijn monteur binnenkort tijd heeft :confused:

silbergti 19-05-2012 12:33

Vandaag naar de GTI geweest; dynamo en waterpomp losgekoppeld en auto laten lopen; geluid verdween
Dynamo is dus stuk, lager stukgedraaid.

Dus op zoek naar een nieuwe dynamo, 65 ah...
:rolleyes:

Sjeesbeest 19-05-2012 18:49

Revisie van de oud kan ook hoor, of een ruil unit.. Bosch aan de Wooldriksweg te Enschede hebben zo'n mooie testbank, die kunnen ook ruilunits leveren of je oude reviseren.

klikkie doen

silbergti 19-05-2012 23:52

Sjeesbeest; Bedankt voor je meedenken.
Mijn monteur werkt als automonteur in ...Enschede! Zal hem jouw tip geven. Wellicht kent hij dat bedrijf.
Wel leuk dat je de GTI weer bijgeluidvrij hoort lopen :thumbup:

golf1gti83 20-05-2012 12:28

lagertje kun je ook makkelijk zelf vervangen.
dynamo in de bankschroef, klap op de as en hij is uit elkaar
daarna zit het lager achter een kapje met twee schroefjes
lager er uit pakken en nieuwe er weer in.

:thumbup:

silbergti 20-05-2012 15:18

Monteur heeft dynamo is uit elkaar gehaald; er lekte ook wat stroperige substantie uit. (bescherming van de printplaat?)Dit lekt dan vervolgens op de waterpomp. Zie je volgens mij vaker bij de Golf 1 (of in ieder geval bij de dynamo's die erin zitten) :(

Der Typ Siebzehn 20-05-2012 16:52

Quote:
Originally Posted by silbergti
Monteur heeft dynamo is uit elkaar gehaald; er lekte ook wat stroperige substantie uit. (bescherming van de printplaat?)Dit lekt dan vervolgens op de waterpomp. Zie je volgens mij vaker bij de Golf 1 (of in ieder geval bij de dynamo's die erin zitten) :(


Heh heh, dat komt me bekend voor van die stoperige zwarte substantie die van de dynamo op de waterpomp lekt :D

Mijn Einser heeft dat nl ook, en wie was de eerste die men destijds in Assen in 2006 daarop heeft gewezen? Dat was jij Peter, misschien kun je je dat nog herinneren?

Maareh waarschijnlijk is jou dynamo van het merk motorola, bij zulke zou dat van die zwarte substantie nl vaak voorkomen klikkerdeklik !

silbergti 21-05-2012 11:13

Quote:
Originally Posted by Der Typ Siebzehn
Heh heh, dat komt me bekend voor van die stoperige zwarte substantie die van de dynamo op de waterpomp lekt :D

Mijn Einser heeft dat nl ook, en wie was de eerste die men destijds in Assen in 2006 daarop heeft gewezen? Dat was jij Peter, misschien kun je je dat nog herinneren?

Maareh waarschijnlijk is jou dynamo van het merk motorola, bij zulke zou dat van die zwarte substantie nl vaak voorkomen klikkerdeklik !


Haha, ja dat klopt. Kan ik me nog herinneren. In deze verder smetteloze motorruimte van jouw Golf viel me dit op.
Volgens mij is dat spul bedoeld om de print te beschermen tegen vocht?

Maar ik ben blij dat we de oorzaak van het niet willen starten hebben gevonden zodat ie binnenkort weer rijdt ;)

Der Typ Siebzehn 21-05-2012 16:01

Ik zou het niet weten waarvoor dat is. Maar misschien kun je beter als je er problemen mee hebt (ik heb dat tot nu toe gelukkig niet bij mijne) zoals iemand in de link al had gedaan evt. meteen de hele dynamo vervangen voor eentje van Bosch, daar zou dat niet bij zijn.


All times are GMT +1. The time now is 14:07.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.