Derby GLS 1979 1F to 1
21 Januari was het dan zover, ik ging kijken naar een vervanger van mijn vorige daily:
Deze was eigenlijk total-loss verklaart, zelfs als ik het zelf zou repareren zou ze me meer kosten als dat het me waard was. (Beetje triest verhaal, het was mijn eerste auto) Maar goed, regenachtig zoals de dag tegenwoordig maar al te vaak begint in Nederland, ging ik met mijn compagnon richting Loon op Zand. Waar ik tot op toen nog nooit geweest was, aangekomen in het erg vredige dorpje gingen we rechtstreeks naar de garage waar ze klaar zou staan. Daar aangekomen viel ik als een blok voor d’r. Oke, het was niet moeders mooiste, er viel nog best wat aan te doen, maar dit had ik via de mail te horen gekregen. Even snel een testritje gemaakt, eigenlijk was ik al verkocht. De eenvoud van het rijden, het dashboard wat toch nog altijd luxe uitstraalt, en natuurlijk gewoon hoe ze oogt :D. Vervolgens, even goed met mijn compagnon besproken wat we ermee gingen doen. Ik had de gedachte al vrij snel uit me hoofd gezet dat het mijn daily zou worden. Het is potverdorie een DERBY GLS 1F uit 1979, die zijn er niet veel meer dus gaan we haar opknappen, en ervoor zorgen dat ze niet op de sloop beland. Dus ik heb haar mee naar huisgenomen, lekker in mijn nieuwe bolide richting huis, rijd echt geweldig. Eerst nog ff aan de familie van mijn compagnon, die ook goed weg zijn van auto’s. Toen richting huis want ik moest om 15.00 uur gaan werken. Toen heb ik even snel een foto gemaakt en ben ik dus gaan werken: |
Nog een paar kliekjes van de aanwinst:
Paar weken later is ze de brug op geweest om te kijken wat er allemaal aan moet gebeuren, verders buiten de dingen die we al wisten, als de roest plekken, niet al te veel meer gevonden gelukkig :D. Op D'n brug Flink gat in de Keienvanger, Think she ate bricks for breakfast. Roestige spatborden Ff goed schoonmaken en hoesje eromheen Laatste stuk van de uitlaat is beetje amateuristisch gelast, is behoorlijk lek. Nu hadden we een beetje een idee wat er mis mee was, viel ons nog best wel mee. Toen hebben we besloten om er een Derby 1 van te maken, met chroom en alles. Tijdens de inspectie bleek ook dat de Distributie riem zijn beste tijd gekend had, daarom is ze behandeld met stop-roest en onder een deken gegaan. |
Sinds de post hierboven is er eigenlijk weinig meer aan de auto zelf gebeurt, enkel nieuwe bougies erin omdat ze in een keer niet meer startte, na de nieuwe bougies weer wel.
Wel hebben we nog wat onderdelen weten te verzamelen. U ziet: -Voor spatborden en keienvanger(glasvezel) (de bedoeling is om de keienvanger nog van staal te laten namaken, omdat glasvezel niet erg veel steun geeft aan de voorkant) -Achter spatborden (wel van staal) -Polo 1 grill met chromen logo en 1 sierlijststuk voor onder -Voorbumper (Chroom) -Bedieningspaneel voor ruitenwissers en verlichting (schakelaar van verlichting is bij huidige afgebroken) Wat ik ook nog bij de auto kreeg zit u hier onder -Orginele stoelen en bank (al twijfel ik hier aan, kan iemand dit bevestigen?) -Verlagingsveren achter en orginele veren voor, hij is nu voor 40mm verlaagd -Riem aansluitdingen -Stuurstang, inrichting achtig ding stoelen en bank moeten dus ook flink aangepakt worden, ik hoop dat er nog wat van te maken is. |
1's zijn cool... succes
|
Jou vrije dagen zijn de komende weken/maanden wel gevuld schat ik.
Niettemin zijn het prachtige dingetjes als ze eenmaal klaar zijn. Veel succes met je verdere restauratiewerken. |
Is inderdaad wel een origineel interieur. Je voorbumper is echter voor een Polo, niet voor een Derby, die gaan rond het hoekje om...
|
Quote:
Ja daar was ik paar dagen terug ook al achter gekomen :(. Moet nog even kijken wat ik daaraan ga doen. Denk dat ik deze blijf houden totdat ik een echte voor de Derby heb gevonden. Was wel lichte tegenvaller, maar ach mag de pret niet drukken. |
Even een Kleine update:
We hebben al best wel het een en ander kunnen doen, hieronder wat foto's van een aantal dingetjes. Niet overal foto's van gemaakt, krijg je toch best vieze telefoon van als je werkelijk alles gaat vastleggen, zal binnenkort toch eens de moeite nemen voor jullie. :tongue: . Inlaatspruitstuk, zat flink veel aangekoekte mos en andere ranzigheden op, uiteindelijk best oke schoon gekregen: Carburateur, van de week nog iets mooier schoon gekregen van buiten. Binnenkort haal ik hem een keer uit elkaar als ik mijn Reparateurleidfaten binnen heb. Uitlaatspruitstuk, met nog wat aangekoekte pakkingzooi, ik ga binnenkort eens informeren of ik ergens een werkbank met een grote slijpschijf kan bezoeken, zodat we alles weer mooi egaal kunnen maken, nu zitten er best wel wat oneffenheden door het er bijna af moeten bijtelen :( . Tapijt wat in de kofferbak lag zat goed vol met vlekken en roestplekken, met wat tapijtreiniger hebben we hem nog best netjes schoon gekregen, al zeg ik het zelf: Door het vele roest wat er weg geslepen moet worden en de intentie om proberen geld te bezuinigen op gereedschap, waren we zo door de kop heen: Radiateur goed schoongemaakt, lichtjes opgeschuurt en paar laagjes zwarte verf eroverheen. ziet er weer al nieuw uit:P: Deze steun was echt heel smerig, zijn echt lang bezig geweest al die aangekoekte vettige zooi eraf te krijgen, toen mooi alle roest weggeschuurt en ook zwart laagje gegeven: We hebben hem ook nog een paar keer verplaatst gehad omdat ik thuis niet heel veel ruimte heb en het schuin afloopt, wat toch niet heel fijn sleutelen is. Ging overigens bijzonder goed met mijn daily, dien polo weegt 771 en die derby ja denk ommenabij de 500 nu: Hier nog een videotje: http://www.youtube.com/watch?v=wib8Ra27dBs |
Het interieurtje is origineel. Ik heb zo'n zelfde interieur liggen. Het is wel een 1F interieur. Dus als je er een 'echte' 1 van wil maken klopt dit interieur weer niet. Persoonlijk vind ik dat niet storend. Anders zit je met de gordelbevestiging en de sledes (ivm het tapijt)
Die steun voor onder de tunnel. Heb jij daar een voorbereiding voor zitten op je 1F? Vanaf de 2 en later zit deze voorbereiding wel op de koets, maar de steun zelf pas vanaf een bepaald aantal kw geloof ik) Gaaf autootje. Ik heb hem eerder gezien geloof ik. De stickers komen me bekend voor iig. |
Quote:
Bedankt voor je reactie, ik heb er ook niet zo'n moeite mee, had ook vernomen dat een echt 1 interieur best wel afwijkte inderdaad met name rondom de stoelen ja. Meen ook gehoord te hebben dat de stoelen/bank van een 1 gevuld zijn met stro ipv foam zoals de 1F. Die steun heb ik ook onder deze auto vandaan gehaalt, dus er zit inderdaad gewoon voorbereiding voor. Zou goed kunnen dat je hem eerder hebt gezien, heb hem in Loon op Zant overgekocht van iemand die de intentie had hem op te knappen. Toen ik hem kocht moesten er wel meteen een paar "Team Friendship" stickers vanaf, dus hij heeft wel een bekend verleden. |
Is gedeeltelijk waar. Ik heb nu een polo 1F en die heeft ook stoelen welke een stro-achtige vulling hebben, maar er zit ook foam in. En dat is geen vroeg 1F, dus ik denk dat het door elkaar gebruikt is, want mijn derby uit 78 had het weer niet. Het is an sich prima materiaal, alleen vreselijk irritant wanneer het versleten is. Het 'stof' namelijk dwars door de bekleding heen.
Ik had het idee dat ik hem ooit eens met Duitse platen had gezien, maar ik zag net op de site van de RDW dat de eerste toelating gewoon in NL was. Dus mijn geheugen zal me parten spelen :) Meld je anders ook even aan op www.polo86c.nl, daar is ook een register voor 1f-jes. Ik denk wel dat de auto daar ook bekend is in het register, anders moet je hem even aanmelden. Zo wordt er mooi in kaart gebracht welke 50-jes, polootjes en derby's er nog rondrijden op de Neerlandsche wegen. |
Voor de duidelijkheid, want ik weet niet over welk interieur jullie nou iedere keer praten, maar het losse (bruine) interieur 'los' op de foto is een origineel 1-interieur, geen 1F.
Als ik door de getinte ruitjes probeer te kijken, lijkt er nu wel gewoon een 1F-interieur in te zitten (zoals de auto ook hoort te hebben). |
Verhip, ik zie het nu aan de gordelbevestiging. Ik heb ditzelfde interieur maar dan voor een 1F dus met gordelbevestigingen.
|
Nog een kleine update!:
Afgelopen zondag lekker in het zonnetje de motor eruit gehaald. Was alleen thuis, niet geheel verantwoord maar...ik wilde vooruitgang boeken :tongue: . Ik had het voordeel dat ze een beetje verlaagd was, hierdoor kon ik mooi mijn oude skateboard eronder zetten en goed vast maken, waardoor de motor slechts amper schade op zou kunnen lopen in het geval deze zou vallen. Met behulp van de spanbanden heb ik enigzins gecontroleerd de motor(of eigenlijk het skateboard) op de grond kunnen laten vallen. Vervolgens een punt gezocht zodat de motor in evenwicht was en ik de rest van de auto voorzichtig beetje bij beetje op kon krikken. Vervolgens heb ik de motor licht kunnen kantelen en er onderuit kunnen trekken. En ja toen was ik wel even trots :D . En ja, hoewel ik me behoorlijk ingesmeerd had, toch een stukje vergeten :redface: . Dat was het weer voor even :thumbup: |
Haha mooie manier om een motorblokje eruit te halen :D
|
Weet iemand misschien een adresje of leuke site waar ik wat pakkingen en keerringen en dergelijke kan bestellen, heb al op de duitse Ebay rond zitten zoeken, maar ja weet niet of dit kwalitatief nou zo goed is en heb toch liever een aanspreekpunt als het ware.
Ik ben woonachtig in Eindhoven. Heb al op mijnautoonderdelen.nl gekeken, maar is toch vrij prijzig moet ik zeggen. |
Melvin van AHC (forum adverteerder) al benaderd?
|
Mooi projectje man! Ouwe Derbys zijn inderdaad cool!
|
Quote:
Thanks Tjaap! Je kunt daarvoor idd bij mij terecht, ik heb je geheel vrijblijvend een pb gestuurd! |
Het is weer tijd voor een kleine update!
Heb inmiddels het blok uit elkaar gehaald, ofja verdeeld in 3en zodat het wat makkelijker te verplaatsen is. Ben flink aan het poetsen geweest, met name de cilinderkop is er erg mooi uitgekomen vind ik zelf :D. Binnenkant ziet er ook nog best oke uit, binnenkort gaat ie verder uit elkaar. En verder heb ik vandaag nog wat rivisie onderdeeltjes mogen ontvangen. Met dank aan Melvin! :cool: Dat was het weer voor even. Derby staat op het moment ergens anders, waar we al het een en ander eraf aan het slopen zijn geweest wat hopelijk dit weekend vervangen gaat worden :thumbup: Mits het weer natuurlijk mee zit, er moet namelijk flink gelast worden. Nu word het echt serieus dus :D |
mooi project! blijft leuk zo'n 1. je ziet ze niet veel meer.
|
Zodan, goed bezig!
|
Je pakt het goed aan!!
|
Ben je al weer wat verder. Leuk project.
Als je nog n onderstel zoekt. Ik heb nog n h&r cupset 60/40 K ga t topic volgen. K ben benieuwd hoe die eruit gaat zien |
Zooo jij pakt hem gelijk lekker goed aan!
Straks een leuk wagentje ^^ Grtzz antoine |
All times are GMT +1. The time now is 19:03. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.