VW Golf II CL 1.6D 1984 - Vragen...
De eerste van ongetwijfeld vele vragen (ik rijd voor het eerst een VW):
1: Klopt het dat mijn auto geen remkrachtverdeler heeft ? 2: Waar zit de thermostaat ? 3: Wat betekenen de letters "CL" eigenlijk ? Alvast bedankt. |
4: Het verbruik is 1:16.5, is dat niet veel te hoog ?
|
1. Dat klopt wel
2. Achter de onderste koelslang. 3. Je had diverse uitvoeringen: C: kaal CL: iets luxer Gl: Luxe Carrat: erg luxe En er zullen vast meer zijn 4. De mijne zit rond de 1 op 22 gemiddeld... |
1:16 is vrij normaal, mijn caddy1 uit hetzelfde jaar met hetzelfde blok rijd makkelijk 1:20
C = Comfort CL = Comfort Luxe GL = Grande Luxe Carrat = rete cool Na feb. 87 was de C en CL afgeschaft en was een golf 2 standaard CL, toen kreeg je de Madisson, Manhatten, Passadena enz... Je thermostaat zit achter het bakkelieten kapje onder je waterpomp met idd de onderste koelslang erop, die haal je los en de thermostaat valt er gelijk uit. Tip, ververs dan gelijk je koelwater met g12 ;) |
Waarom G12 ipv G11?
|
Okee, dank je! Meteen alweer een nieuwe vraag: wat is G12 ??
|
Quote:
omdat G12++ geen schadelijke bestanddelen meer heeft die bijvoorbeeld aluminiumdelen aanvreten. G12++ is koelvloeistof, origineel van Volkswagen. Ik heb het zelf ook in mn GTI '85 gegooid op aanraden van VW zelf omdat de andere types mogelijk schade konden aanrichten en deze absoluut niet. |
Maar oude Vwtjes zijn voor G11 gemaakt, of G11 voor oude VW net hoe je het bekijkt. toch?
|
Nee, dat is G12 naar mijn weten, die rood achtige vloeistof, precies hoe bumper83 het uitlegt ;)
Blauw of groen water kan idd schadelijk zijn voor pakkingen e.d. (G11) |
In mijn oldtimer dieseltjes is bij elkaar denk ik zo'n 2 ton op G11 gereden, nooit iets gehad. In de tijd dat die werden ontwikkeld bestond G12 nog niet eens.
Het kan beter zijn, maar ik heb er mijn bedenkingen bij hoeveel effect het werkelijk heeft. |
Vrij weinig denk ik ;) ik weet het ook pas sinds een jaar of 2, daarvoor heb ik ook 12 jaar mk1 en mk2 gereden op G11 en nooit problemen gehad......het gaat meer om het idee denk ik
|
De "choke"-knop zou moeten helpen bij een koude start (diesel!), maar doet helemaal NIETS. Als ik 'm uittrek beweegt er wel een hefboompje achterop de brandstofpomp mee, maar aan het lopen van de motor verandert er niets (en koud of warm maakt niet uit). Kan daar iets kapot zijn, of moet er iets ingesteld worden ? En: kan het te maken hebben met het nogal hoge verbruik van 1:16,5 ?
|
ik gebruik die choke knop ook helemaal niet, -12° en dat ding start gewoon zonder die choke terwijl de garage beweerde dat het altijd noodzakelijk is.
ik geloof wel dat je die onmiddelijk moet uittrekken, nog voor je het contact aanzet. heb ook niet veel verschil gemerkt, en ik vergat die ook altijd weer af te zetten |
Mijn dieseltje start zonder die knop ook bij -10°, dat is in februari (toen ik 'm kocht) wel gebleken, dus dat is geen punt.
Wat het verbruik betreft: volgens het instructieboekje (jaja, dat was er dan weer wél bij ;) ) klopt die 1:16.5 wel ongeveer, bij stadsverkeer resp. 120 in de 5e versnelling. Weer een zorg minder... :) |
Waar dienen al die relais' voor, en waarom zit er een bovenop terwijl er nog veel relaisvoetjes open zijn ?
O ja, en heeft er misschien iemand een elektrisch schema van de '84-er diesel ? Ik heb er een van een benzineversie, maar daar lijkt alles wel anders (nummering, draadkleuren, enz.). |
de chocke knop (koude start versneller ) soms ook genoemd,
hoort in ieder geval voor een verhoging in toerental (ongeveer 1100 ipv 900 geloof ik) en een vervroeging van inspuitmoment te veroorzaken. Is niet ingewikkeld te verstellen, maar de exacte juiste instellingen achterhalen is wat lastiger, en lijkt snel abracadabra voor een leek. |
die 'choke' knop is de inspuitvervroeging,en heb je met een goed afgestelde timing in ons land niet nodig.ik heb mijn audi omgebouwd naar diesel en rijd zonder die knop,simpelweg omdat ik geen zin heb een gat in men dash te hakken etc.
|
Quote:
.. waarmee meteen een andere vraag van mij beantwoord is, zelfs al voordat 'ie gesteld werd ! ;) Ben er nog niet aan toe, maar hij draait nu volgens mij wel te snel stationair; ik denk dat ik daar later nog wel eens mee aan de gang ga, en dan meteen maar eens beter naar de pomp kijken. |
Quote:
Relais 43 = voor de weergave van de koelvloeistoftemp, gaat bij een oud type zekeringkast/kabelboom nog buiten de zekeringkast om Relais 21 = knipperlichten Relais 19 = ruitenwissers voorruit, door deze te vervangen door 99 heb je ook interval Relais 20 = ruitenwissers achterruit Relais 18 = x-relais/arbeidsrelais Relais zonder nummer = brandstofpomp http://www.vw-club.ru/service/manuals/A2_1/1081-12.pdf; link met elektrische schema's http://www.a2resource.com Quote:
Lariekoek. G11 is tot 1997 door vw gebruikt. G11 en G12 mogen alleen niet gemengd worden, zorgt voor een reactie (bruine drap). Vandaar G12+, idiotproof |
Quote:
Ik denk alleen dat het relais zonder nummer met voorgloeien te maken heeft, vanwege de opdruk aan de zijkant (kom ik nog op terug). En mijn relais 19 is kennelijk zijn tijd vooruit, want die interval zit er al in. :) |
nummerloos is inderdaad gewoon je gloeirelais!
19 heeft interval, maar 99 heeft instelbare interval, erg handig! (als je interval nu soms te sloom/snel is ;)) |
En "nummerloos" blijkt nr. 46 te zijn (*); het plaatje is compleet, dank allemaal !
*: http://www.vwforum.nl/golf-i-ii-iii...-38-t86753.html |
Na het vervangen van de dashboardverlichting (wat me BTW 2.5 uur gekost heeft, grrr...) houd ik een kleine witte connector over: 2 ronde pennen, een grijze en een bruine draad, geen vergrendeling. De draden komen uit dezelfde bos als die van de 3 schakelaars die rechts naast de klokken zitten. Alle lampjes en schakelaars werken, dus wat kan dat nou zijn ?
PS.: Ik weet niet meer of ik het zelf losgehaald heb of dat het al los lag, het was daar nogal een chaos qua bedrading... ;) |
Morgen even meten wanneer er spanning op die connector komt, misschien word ik daar wijzer van...
Ondertussen heb ik de radiatorfan gerepareerd (een fast-on stekker was finaal weg-geoxideerd!), en de ruitensproeier doet het "zomaar" ook weer; zal ook wel een slecht contact geweest zijn. Alles wat ik losgehaald heb maak ik meteen schoon en glimmend, dus zowel het interieur als de motorruimte zullen er ooit eens echt netjes uit gaan zien.... ;) Pookrevisiesetje is besteld, een vraagbaak van Olving is onderweg, en het lijkt er op dat ik een interieur van de juiste kleur kan overnemen. Kortom, ik ben lekker bezig, en het werk aan La Voiture vordert gestaag. :) PS.: "La Voiture" is Frans voor "het hok". |
Quote:
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, mijn eigen ervaring leert dat hij sneller aanslaat als ik het gebruik, dus ik gebruik hem wel altijd bij mn sb motor, en daar heb ik de brandstofpomp op 0.95 afgesteld dus dat zou goed moeten zijn? |
Pookrevisiekit is binnen. Moet ik de bewegende delen van nylon eerst nog invetten, of juist niet ?
|
99 Is variabele interval
Zonder NR is ind voor voorgloeien[diesel] en bij de benzine voor inlaatspruitstuk voorverwarming en de GTI de brandstofpomp |
Beetje vetten wel doen ja, slijt t niet zo snel.
|
Quote:
Aha, meten is weten: regelbare 6 tot 12 Volt als het licht aan is, dashbardverlichting dus. Reserve of voor een radio ? Geen idee en het is ook niet zo belangrijk meer. ;) PS.: Grijs moest grijs-blauw zijn. |
Is die stekker niet voor je kachelpaneelverlichting?
Anders voor het handremlampje.. is ook een 2-pin stekkertje. |
Nee, die zitten er allebei op, en de lampjes werken.
|
Vraag: op de remvloeistofvuldop zit een connector met twee draden; waar dienen die voor ?
|
Quote:
Voor het niveau metertje van het tankje ;) Maar zover ik weet zit daar geen lampje voor in het dashboard Grtz, Ramon |
Ja, dat zou je denken... maar inderdaad zit er geen lampje of metertje ! Zoekplaatje.. ;)
|
Quote:
Anders draai je het dopje er eens af dan zakt de vlotter naar beneden en dan ff kijken of er ergens toetters en bellen af gaan ;) |
gaat er niet ergens het lampje van handrem branden dan? (standaard waarschuwingslampje voor de remmen).
|
Quote:
Hey kijk zover was ik nog niet maar dat zou inderdaad kunnen, ik zou zeggen draai het dopje er af en start de wagen zonder te remmen! Dan zie je het snel genoeg he, en kwaad kan het niet |
Ik heb er al wel in gekeken, en geprobeerd de bedrading te volgen, maar daar werd ik niet veel wijzer van. In verschillende schema's vind ik het ook niet terug. Even vragen leek me slimmer dan meteen dingen te gaan slopen of zelf experimenteren, maar dat gaat morgen dus toch maar gebeuren... ;)
|
Van alles geprobeerd, spanning en weerstand gemeten, geprobeerd draden te volgen: niets. Ik zag elders wel dat de GTI een of andere sensor in of bij dat tankje heeft, maar de CLD toch echt niet. Wie het weet mag het zeggen... ;)
|
Quote:
Ik heb een gti met ook een vlottertje met stekkertje er op, ik kan het dopje er eens afdraaien hoor en starten, eens kijken wat er gebeurd, maar dat kan jij toch net zo goed, je sloopt er niks mee! Maar ik heb nu ff andere problemen; zie mn topic over de temp meter :shake: Grtz, Ramon |
All times are GMT +1. The time now is 06:44. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.