Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Restauratie, plaat- en laswerk (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=106)
-   -   Plaat delen inlassen, hoe en wat?? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=9751)

Coen 14-04-2005 12:15

Plaat delen inlassen, hoe en wat??
 
Voor de golf heb ik al veel delen die ingelast moeten gaan worden, maar ik weet niet echt hoe de beginnen en wat te doen, hoe ga ik bijv. te werk wanneer ik er een nieuw achterspatbordrand in wil lassen.

Of kent iemand misschien goede links/sites waarbij het duidelijk uigelegd word, liefst wel met foto's.

Ook zou ik graag weten wat voor gereedschap er voor nodig is, co2 las aparaat, of ook mogelijk met andere enz..

Hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen. Alvast bedankt.

mvg Coen

Tjaap 15-04-2005 10:53

verplaatst naar plaatwerk forum. hier kunnen ze je wel helpen.

Original 15-04-2005 11:19

Lasworkshop bij rustbuster? Check www.rustbuster.nl

Coen 16-04-2005 18:49

hm, dankjewel, maar die site had ik al eens bekeken..

Zette het hier op de site omdat ik toch wel veel mensen zie die plaatdelen inlassen, dus hoop dat iemand me een beetje op weg helpen kan.

MarijnZ 21-04-2005 11:38

Ik heb laatst een originele VW handleiding (Karosserie Repararur-Leitfaden Golf/Jetta/Cabriolet) voor het inzetten van nieuw plaatwerk op een beurs gevonden. Het is speciaal voor de Golf 1, Jetta 1 en cabriolet. Hierin staat heel duidelijk hoe je te werk moet gaan. Waar je het plaatwerk door moet slijpen en op welke manier lassen enz. Ik heb alleen geen scanner :frown:
En het zijn 235 bladzijden :eek:

Melvin 21-04-2005 13:56

ken je ook niemand met een scanner? heeeel veel interesse hiero!!! SCANNEN die hap ;)

Coen 21-04-2005 14:04

Quote:
Originally Posted by MarijnZ
Ik heb laatst een originele VW handleiding voor het inzetten van nieuw plaatwerk op een beurs gevonden. Het is speciaal voor de Golf 1 en cabrio. Hierin staat heel duidelijk hoe je te werk moet gaan. Waar je het plaatwerk door moet slijpen en op welke manier lassen enz. Ik heb alleen geen scanner :frown:
Woon je toevallig in de buurt van Apeldoorn?


Dit klinkt heel erg interressant :), maar woon zelf helemaal in de kop van Noord Holland, dus dan is Apeldoorn beetje uit de buurt. Is er geen enkele moegelijkheid dat het kan worden ingescant of dat je het kan kopieren en eventueel opsturen. Heb hier echt interresse in.

ingrob 25-04-2005 18:52

ik heb hier ook interesse in maar kan je niet gewoon de naam en de uitgever van het boek geven dan kan ik op zoek gaan op het net.

MarijnZ 26-04-2005 09:22

Quote:
Originally Posted by ingrob
ik heb hier ook interesse in maar kan je niet gewoon de naam en de uitgever van het boek geven dan kan ik op zoek gaan op het net.


Het is geen boek maar een ringband met losse bladen.
Hier de gegevens:

Karosserie Reparatur-Leitfaden Golf/Jetta/Cabriolet
Volkswagenwerk Aktiengesellschaft, Wolfsburg
Herausgegeben Februar 1980

VolkswagenRacing 26-04-2005 18:00

Ligt er idd aan wat en waar je wil lassen.
Bij ons op het werk word er veel koper silicium gelast, omdat dit minder warmte geef krijg je minder vervorming. Ook als je een nette aansluiting wilt hebben is het handig met verzet randen te werken.

Coen 27-04-2005 08:35

Quote:
Originally Posted by VolkswagenRacing
Ligt er idd aan wat en waar je wil lassen.
Bij ons op het werk word er veel koper silicium gelast, omdat dit minder warmte geef krijg je minder vervorming. Ook als je een nette aansluiting wilt hebben is het handig met verzet randen te werken.



Ehm ben best wel een leek op het gebied van plaatwerk :eek: Wat zijn verzet randen, misschien eventueel een plaatje daarvan?

ps. heb waarschijnlijk iemand uit het dorp die me kan helpen bij het lassen. :)

Stijn 27-04-2005 09:30

Dit is een verzetrand


(Plaatje van rustbuster.nl)
Je maakt het in te lassen deel dus een cm of twee 'oversize', zet er een verzet in (zijn speciale tangen voor) en legt het zo netjes onder het de rand van het oude deel.

Coen 03-05-2005 18:49

Ik ben begonnen, met het roestvrij maken van het oppervlak. Ben begonnen met een ijzeren borstel op de boormachine, Wat zijn andere eventueele mogelijkheden? Op rustbuster heb ik gelezen over fertan, heeft iemand hier ervaring mee?

Waar haal ik m'n plaatwerk vandaan? Hartsant? of een ander/beter adres. Hoor graag ervaringen over andere bedrijven.

En als laatste, ik ben nog op zoek naar een goed lasaparaat, heeft iemand hier ook nog hints voor, minimale vereisten etc..

Alvast bedankt weer.

VolkswagenRacing 03-05-2005 20:12

Roest afhalen met 3m scotch-bright (paarse wieltje)

Plaatwerk, liefst orgineel als je nog geen goeie lasser bent (is wat dikker), anders hartsant

Rallyegolf20vt 04-05-2005 23:26

Zou het niet met een verzet in de plaat aan elkaar lassen .
Daar trekt weer vocht tussen aan de binnen kant met alle gevolgen van dien .
Daarna zal naar een paar maand de plamuur iets wegzakken waardoor je een
hele lelijke streep in je lak verschijnt precies op de aanzetting .
Ergernis alom .

Coen 05-05-2005 13:57

Dus de beste manier zou zijn, om de stukken bijv. een mm van elkaar te houden, vast zetten met griptangen of iets dergelijks en dan vastlassen. Maar nu ben ik alleen nog erg benieuwd naar wat voor lasaparaat ik hiervoor gebruiken moet. En zouden jullie ook kunnen vertellen wat voor gereedschap jullie allemaal gebruiken. Zoals roestoplossers,grondlak, etc..

Hier een paar fototjes zodat jullie een beetje kunnen zien waar ik mee bezig ben.










Zoals te zien is moet ook de binnenste rand vervangen worden.

VolkswagenRacing 05-05-2005 14:03

Verzet randen eigenlijk alleen gebruiken op plaatsen waar je het niet ziet. (altijd goed tectileren)
Op zichtbare plaatsen afwerken met tin (met brander tussen de naden laten lopen)

baseknot 05-05-2005 14:12

vette kleur man je golf.
dat is mn favo kleur voor een golfje 1
succes met het werk en keep us posted met veel foto's :D:D

groetjes bas

Coen 05-05-2005 14:14

ik heb er nog wel 60 :P dus als je ff hebt.. :D

René 05-05-2005 15:53

kom maar op!

leuk ding.. echt `n mooie kleur

succes!

vwmk2driver 05-05-2005 17:48

ik moet ok mijn golf voorzien van nieuwe schermen ik twijfel nog of ik het zelf ga doen of laat doen.
maar coen ben jij nu die coen uit ook de buurt van schagen??

Coen 06-05-2005 12:23

Jup Frank. En de schroefset zit onder de witte :).

Ik zou graag nog wat informatie over lasaparaten krijgen, hoop dat jullie me hier meer over kunnen vertellen.

VolkswagenRacing 06-05-2005 16:32

Als je netjes wil doen, ga dan op zoek naar een koper silisium apparaat, Die heeft minder warmte nodig. Dus minder snel vervorming.

61 RagTop 06-05-2005 17:48

ken je geen autoschade plaatwerker?
of via via iemand die een autoschade plaatwerker kent?

1tje die sÃ*vonds doet beunen zou handig zijn,
als je niet helemaal goed last dan heb je best veel plamuurwerk,
en een beunende plaatwerker kan een potje epoxy mee nemen, lijkt me wel een vereiste na laswerkzaamheden........

succes

Coen 07-05-2005 16:46

Ja, ik ken een jongen die in de autoschade werkt. En die me ook helpen wil. Maar ik wil het ook zelf leren. En de gereedschappen in huis hebben om dit thuis te kunnen doen.

VolkswagenRacing, kan je me misschien nog iets meer vertellen over z'on koper silisium lasaparaat. Worden ze veel 2e hands aangeboden? Misschien merknamen?

Alvast bedankt voor de reactie's, hoor graag nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden.

Coen

sander kuster 07-05-2005 17:32

z'on koper silisium lasaparaat.is veel te duur voor thuis in de schuur .kost 2000 t0t 3000 euro en daar tussen in die hebben allen bedrijfen en hele rijke mensen thuis.je moet gewoon marktplaats in de gaate houden voor een mig apperaat met gasfles

Coen 07-05-2005 19:57

Dankje, dat is me idd echt te duur. Ik hou marktplaats wel in de gaten. Ik spreek je binnenkort wel weer ff. Alvast bedankt voor je info.

vwmk2driver 07-05-2005 20:09

ik heb ook nog even een vraagje.

ik heb van de week een scherm van zolder af getrokken
hier heb ik de slijptol in gezet en het uitgeslepen deel. later weer in gelast.
had een naad van ongeveer 0.3 mm over gehouden.
wij hebben 6 standen op ons lasapparaat.
ik ben toen begonnen met stand 2. dit deed ik een paar keer maar toen brande ik verder op er een gat in dus ben ik verder gegaan met stand 1.
maar met stand 1 last hij niet zo lekker in soms smelt het dan niet lekker.zodat er alleen maar een beetje las op ligt. maar niet is doorgebrand.

zijn er nog mensen die mij kunnen vertellen hoe ik dit het beste op kan lossen?

gr frank

sander kuster 07-05-2005 20:15

stand 2 iets meer draad stand 1 minder draad .... wat voor las apperaat

vwmk2driver 07-05-2005 20:23

Quote:
Originally Posted by sander kuster
stand 2 iets meer draad stand 1 minder draad .... wat voor las apperaat


wat voor precies weet ik niet.

maar gewoon een mig mag (heet dat volgens mij )met zon fles enzo.

maar hoe bedoel je dan met stand 2 meer draad en stand 1 minder?
moet het niet anders zon dan?
dat de kracht uit de las meer is maar het aangevoerde draad iets minder.
want het lijkt mij als er gewoon te veel las matriaal is dat het er uit valt/erdoor heen brand of heb ik dat verkeerd?

alvast bedankt

sander kuster 07-05-2005 20:35

je moet het ff proberen ik kan je het niet zeggen. moet ik ff horen lassen of zien .

dan moet je stand 1 ff proberen met minder draad maar hij moet wel goed inbranden hoor kan je geen foto maken van het gelaste werk

vwmk2driver 07-05-2005 21:00

hee.

ik zal anders morgen is proberen nog wat te lassen.e
en dan maak ik even foto's
maar ik snap eigenlijk de logica niet van minder draad?
kan je me dat wel zo vertellen?
komt het omdat je dan te veel draad toevoedt dat hij zeg maar slecht wel aanslaan met lassen? want jah je moet natuurlijk hechten dus als je hem aanklikt moet hij natuurlijk gelijk branden en niet eerst wat sputteren.
heb dat met te veel draad te maken?

Rallyegolf20vt 08-05-2005 11:00

Als je nu de overzetrander overheen legt en met een paar parkertjes aan de auto
schroeft , kun je een zaagin een keer beide plaatwerk delen doorzagen en heb je precies de juiste lasnaad
Zou als ik jou was eerst de buitenzijde doen en als laatste het binnen scherm .
Kun je nog mooi de buitenkant krimpen of rekken ivm las krimpen .
Zo hoef je dan uiteindelijk zo weinig mogelijk plamuur te gebruiken .
Persoonlijk had ik hem liever in het schuine stuk van de wielkuiprand door gezaagt ivm
trek en krimp .
Je hebt hier nl zo meer werk van met plamuren en uitdeuken .

vwmk2driver 08-05-2005 11:31

je bedoel nu je de zaag snede precies in de rand hebt is dat veel moeilijker strak maken?

ik zal zo veel mogelijk origineel plaat werk laten zitten.
bij mij is dus het deel waar vroeger die hele kleine plastic stripjes op zaten verrot en achter aan. en boven op een deel.

maar ik heb op het werk zon vinger zaag op lucht daar kan je alle vormen mee zagen die je wilt. das een stuk makkelijker en mooiuhr dan een haakse slijper

Rallyegolf20vt 08-05-2005 13:05

Ik zou hem nu in jouw geval precies tussen de rand waar jij hem doorgezaagd hebt en de rand waar de sierstrip in komt door zagen .
Dan heb je een vlak stuk en dat is makkelijker te plamuren dan en hol gedeelte wat jij nu zou moeten plamuren .
Als je nu een zijde per keer doet , kun je met een stalen lineaal de linker en de rechter
zijde met elkaar vergelijken
Er zit meestal een lichte ronding in het zijpaneel
Als lasapparaat gebruik ik een op krachtstroom die tot 200 a kan lassen .
Ik gebruik 0,6 mm lasdraad omdat je dan niet van die dikke lassen krijgt ,is meer warmte dus zal het plaatwerk meer gaat trekken .
Je moet de wiel kuiprand er eerst aan hechten met hechtjes om de ongeveer 10cm .
Hier bij moet je opletten dat je in het midden begint en dan naar beneden .
Zo moet je hem ook af lassen . Niet in een keer maar in kleine stukjes .
Door teveel warmte zal het plaatwerk teveel vervormen .
Laat het plaatwerk tussen het lassen voldoende afkoelen !
Corrigeer de lasnaad ondertussen want deze zal iets vervormen bij te veel warmte .
Des te minder warmte je er in brengt des te beter zal he resutaat worden , dus neem hier voor de tijd!
Dit zal je weer veel tijd schelen met plamuren , en zo weinig mogelijk plamuur geeft het mooiste resultaat .

Rallyegolf20vt 08-05-2005 13:08

Sorry in Coen zijn geval .

Coen 09-05-2005 09:24

Bedankt weer voor de reacties.

Quote:
Originally Posted by rallyegolf20vt
Je moet de wiel kuiprand er eerst aan hechten met hechtjes om de ongeveer 10cm .

Wat zijn hechtjes, zijn dit een soort puntlasjes?

Quote:
Originally Posted by rallyegolf20vt
Als je nu de overzetrander overheen legt en met een paar parkertjes aan de auto
schroeft , kun je een zaagin een keer beide plaatwerk delen doorzagen en heb je precies de juiste lasnaad
Zou als ik jou was eerst de buitenzijde doen en als laatste het binnen scherm .


En wat voor slijpschijfje, Maat? gebruiken jij om de juiste ruimte voor de las te gebruiken? 3mm?

Met eerst buitenzijde en dan binnenzijde, neem ik aan dat je bedoelt, het zagen en meten van de juiste nieuwe plaatdelen?

vwmk2driver 09-05-2005 11:47

he coen.

inprincipe weet ik wel hoe je het moet gaan doen
he lastige is alleen het lassen.

een slijptol is eigenlijk niks om scherm randen uit te slijpen.

wij op het werk hebben bijvoorbeeld zon vinger zaagje op lucht soort decopeer zaag daar kan je alles maa zagen.

ik wil je wel helpen.

moet je even je mob nummer geven dan bellen we wel even.

gr frank

Coen 09-05-2005 13:50

Heb nu dus het plaatdeel vastgezet met zelftappers. Als ik dus nu een "vingerzaagje" zoals frank zegt zou hebben. Dan had ik hem dus om het vastgeschroefde nieuwe plaatdeel heen uit moeten zagen?

Hier een aantal fototjes, om een wat duidelijker beeld te geven.









ps. Is z'on "vingerzaagje" z'on zaagje die je op luchtdruk bediend?

vwmk2driver 09-05-2005 22:24

heee.

ja gaat op lucht druk. en het is te vergelijke met een decopeer zaag.
gewoon een klein zaag blaadje. die dus heen en weer gaat.

en bas waar heb je die plaat werk delen nu vandaan? en welk merk

gr frank


All times are GMT +1. The time now is 23:43.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.