Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Oliedruk probleem AAZ 1900TD (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=96328)

Gijs 19-02-2012 15:58

Oliedruk probleem AAZ 1900TD
 
Gisteren heb ik de T3 met 1900TD AAZ motor voor 't eerst gestart. De motor heb ik compleet gereviseerd (dus lagerschalen, zuigerveren etc.). Er zit een watergekoelde Garrett turbo op van een SB motor (Golf 2 GTD).

Toen er diesel in de pomp zat sloeg de motor aan en draaide eigenlijk perfect. Het olielampje ging branden en heb 'm direct uitgezet.

De aanvoerleidingen naar de turbo heb ik ietsjes los gezet, en daar zat druk. Evenals de retourleiding van de turbo. Ook heb ik de oliedruksensor gecontroleerd, en deze is ook in orde. De retour van de turbo had ik achterop het motorblok zitten.

Alles gecheckt, en nogmaals gestart. Toen ik iets gas gaf op de pomp, kwam er direct grijs/blauwe rook en een puf pure motorolie uit de uitlaat. Direct weer afgezet uiteraard :)

Uitlaat los gehaald en schoongemaakt, evenals de inlaatslang op de turbo. Turbo schoon geveegd en alles weer terug gemonteerd.

Ik bedacht me dat het misschien beter was om de retour van de turbo op de carterpan te monteren, mede omdat dat origineel ook is. Dat heb ik dus gedaan, maar dit maakt geen verschil. Het olielampje gaat gewoon weer branden, ik heb niet gewacht dat de motor weer olie eruit ging blaffen ;) Toen de motor uit stond kwam er een geluid uit de uitlaat, dat er ergens druk afgelaten werd.

Bij mijn wete wordt de turbo altijd toch als laatste gesmeerd? Dus zou er in het motorblok zelf ook smering moeten zijn (waar ik dus bang voor ben). Onder de kleppendeksel zit zo goed als geen olie.

De olieaanvoer van de turbo zit op de filterhouder, zoals onderstaand plaatje. Het enige is dat ik een "eigen gemaakte" slang heb laten persen met banjo aansluiting, maar dit moet geen verschil maken lijkt me.




De turbo kan de hoeveelheid olie niet verwerken, maar waarom?? En waarom zit er (waarschijnlijk) in de rest van de motor geen oliedruk?
Momenteel zit ik even out of options. :tongue:
Iemand nog ideeën?

Vossie 19-02-2012 16:10

Kan het zijn dat in de originele aanvoer naar de turbo een smoring zat?
Want het lijkt erop dat er nu teveel olie richting de turbo kan.

Gijs 19-02-2012 19:44

Ja, dat zou goed kunnen zijn. Want ik geloof niet dat de retour te klein is. Iemand die dit kan bevestigen? :)

keesf 21-02-2012 23:19

je spreek over de olieduk sensor, maar zitten er op een aaz niet twee sensoren?

kan je geen olieduk meter monteren en kijken wat die doet in t blok, een lampje geeft niet aan hoeveel druk er is.

ook is mij verteld dat de aaz blokken er om bekend staan dat de oliepomp vrij snel lastig gaat doen, heb je bij de revisie de pomp speling ook opgemeten? en zoja wat was t resultaat

Gijs 21-02-2012 23:44

Hee Kees,

De oliepomp die nu in de AAZ zit, is van een JX motor (1600TD van de T3). De pomp heb ik niet opgemeten. Oliedruk kan ik nog niet meten, maar een drukmeter op het dashboard zat nog wel in de planning. M'n ervaring is wanneer er ook maar Ã*ets aan druk door de olieleidingen gaat, dat het lampje direct uit gaat (is bij m'n kever het geval).
Het probleem zit 'm waarschijnlijk in de turbo. Waarschijnlijk heeft het asje te veel speling, waardoor de olie erlangs geperst wordt.

Ik moet de turbo nog demonteren om 'm nader te bekijken, en wellicht (zelf) te reviseren. :)

joostvw 22-02-2012 03:27

Zelf reviseren zou ik niet doen. Hij moet daarna gebalanceerd worden en vind maar eens een bedrijf dat een turbo op hun balanceerbank zet die ze zelf niet hebben gereviseerd.

Heb je de originele turbo niet meer zodat je het daarmee even kunt proberen?

Gijs 25-02-2012 16:30

De originele turbo heb ik nog wel, maar die past niet op dit uitlaatspruitstuk.
Zsm even contact gaan zoeken met C&E in Amersfoort om te kijken wat een revisie/reparatie kost.

Gijs 11-03-2012 00:56

The story goes on;

De turbo laten reviseren en is gecontroleerd.
Motor gestart, weer geen druk (lampje aan), maar wel weer olie in de uitlaat. Zelf begin ik aan de warmtewisselaar te twijfelen.

De olieslang naar de turbo zit voor het oliefilter, en hoeft dus niet door de warmtewisselaar. De olie die de motor in zou moeten, moet dus wél door de warmtewisselaar, wat dus nauwelijks gebeurd (te weinig om het lampje uit te doen).

Ik weet dat die warmtewisselaars nogal eens problemen geven in de zin van olie bij het koelwater. Is het euvel dat ik heb ook een bekend probleem? De wisselaar is open als ik er lucht op zet, maar misschien dat deze teveel weerstand heeft/voor een deel dicht zit??

Wat ik nog ga proberen; wisselaar er tussenuit halen. Meer kan ik nu niet echt bedenken, en heel veel meer is het smeersysteem niet.. :)

ronnieabf 11-03-2012 10:05

zit de oliedruk sensor in de kop bij jou?

Gijs 11-03-2012 10:09

Nee, op de filterhouder. De enige sensor in de kop, is die van het koelwater.

De Pul 11-03-2012 10:18

welke peilstok gebruik je gijs?


oja had je ook nog een pm gestuurd laatst,niet gehad?

Gijs 11-03-2012 10:27

De AAZ peilstok gewoon..

Klopt, had 'm gelezen maar nog niet gereageerd :redface: ;)

De Pul 11-03-2012 10:44

de aaz peilstok gaat alleen werken als de motor in aaz-stand staat met aaz carter.dit kan het probleem wel eens goed wezen,anders zou ik het niet weten.de krukas slaat door de olie,die gaat schuimen>geen druk en olieschraapveren krijgen de omhooggeslagen olie niet weg>olie uit de uitlaat..

Gijs 11-03-2012 11:13

Ik snap je punt, maar ook weer niet. Dat de olie gaat schuimen door de krukas die er doorheen slaat snap ik. Het verhaal van de olieschraapveren ook. Maar wat de peilstok in dit verhaal betekend?? Te hoog olieniveau? Er zit 4L olie in, wat genoeg zou moeten zijn.

Overigens; het uitlaatspruitstuk is droog aan de binnenkant. Geen olie, dus alleen puur door de turbo!! Dus dat de olieschraapveren het niet aan kunnen en de olie door de uitlaatkleppen gaat, gaat dus niet op :(

De Pul 11-03-2012 11:20

okay,duidelijk.dan zou ik de turbo even demonteren en de leiding wisselen met een drukmeter.de turbo moet gewoon vanuit het filter gevoed kunnen worden,zonder problemen.

Gijs 11-03-2012 11:52

De warmtewisselaar er tussenuit gehaald, maakt geen verschil.

Om oliedruk in de motor te hebben, heb ik de olie aanvoerleiding voor de turbo even los gehaald en afgedopt. Nu blijft het lampje uit, dus druk..! :)
De motor 20sec laten draaien, druk blijft. Het zit 'm dus in de aanvoerleiding naar de turbo. Zou hier dan toch een smoring in (moeten) zitten? Of gebruik ik de verkeerde aansluiting op de filterhouder? Wat mij sterk lijkt, want in een zit de sensor (die uitkomt in de buitenrand van het filter), andere is afgeplugd, en de aansluiting in het midden zit (en zat in de Golf 3) de turbo op aangesloten...?

De Pul 11-03-2012 13:20

dat is wel goed dus,nog iets,hangt de turbo wel met de afvoer recht naar beneden?

M v D 11-03-2012 15:48

Zei je niet in je beginpost dat je een eigengemaakte aanvoerleiding/slang had gemonteerd? Mischien is de binnendiameter hiervan wel te groot. De olie zoekt natuurlijk de weg met de minste weerstand en dat is dan die (te grote) leiding. Aangezien de lagers van de turbo op een dikke oliefilm draaien, is hier weinig weerstand en pomp je veel te veel olie hierdoorheen. Dan moét het naar mijn idee daar wel aan liggen en dat dat dus toch een (harde) leiding moet zijn met een bepaalde binnendiameter.

arthur 11-03-2012 16:12

Daar zat ik ook aan te denken, denk dat je olieleidingen van de turbo te dik zijn. Dan komt de olie er via de turbo uitzetten.

Ga maar is aan het google'en. toevoer smoren :thumbup:

Probleem vaker gezien bij turbo ombouw projecten :)

Gijs 11-03-2012 18:34

Retour van de turbo hangt recht naar beneden.

Ik heb geen afmetingen van de originele toevoerleiding, en dus weet ik ook niet wat qua smoring moet monteren. Dus als iemand met ETKA en/of een leiding met een schuifmaat mij verder kan helpen; graag :)

Ik vind het trouwens typisch dat de olie die door de turbo gaat, niet eerst door het filter gaat...? En ik kan ook geen verklaring bedenken waarom.

M v D 11-03-2012 19:00

Da's idd wel apart, maar wel waar... Geen idee..:P
Maar waarom monteer je niet gewoon een originele leiding? Vast nog wel ergens te krijgen, misschien ook nog wel bij de VW-dealer. Heb 't idee dat je er dan vanaf bent en dan heb je ook voldoende druk op je lagerschalen in het blok zelf.

Gijs 17-03-2012 02:07

Goed.
Na het een en ander te hebben gemeten, blijkt er te veel oliedruk te zijn ipv te weinig.
Oliepomp met aanzuigbuis gedemonteerd. De drukregelklep in de aanzuigbuis bleek vast te zitten.

Hiermee dacht ik het probleem te hebben getekkeld, maar het mag niet waar zijn. Nog steeds te veel druk.
Op Bus-forum vroeg iemand wat voor koppakking er gebruikt is. Kan het zo zijn, dat als ik 'n AAZ koppakking bestel, er verschillende versies zijn (buiten de 3 dikte maten), en er zonder erg 'n kanaal dicht gezet wordt?

carbreaker de autosloper 17-03-2012 03:11

nope

Gijs 17-03-2012 23:43

Hmm, dan ben ik nu écht even out of options... :mad:

Iemand die me kan helpen aan een schematische tekening van het smeersysteem? Er moet haast wel een hoofdkanaal verstopt zitten...!

jetta mk1 '82 17-03-2012 23:57

zit je niet mee man, hoop dat die tekening duidelijkheid geeft!

De Pul 18-03-2012 00:36

je hebt dus boven in de kop geen olie?
ik ben ook even clueless hier,nog nooit zoiets geks gehoord....

smokewerks 18-03-2012 14:13

Schroef je oliefilterhouder eens van het blok en kijk of de gaten overeenkomen,ook die van de pakking !

Audi1981 20-03-2012 22:47

Ik kan alleen maar bedenken dat je pakking geen gat heeft om olie naar de kop door te laten...maar dat betekent... :redface:

ewcaddymk1 20-03-2012 23:22

als je het kleppendeksel eraf haalt kun je dan met ik noem maar wat met een stuk electr.tijddraad je olie kanaal doorvoelen of is dat niet mogelijk van boven af .
is mischien een maar een manier maar nu ben ik ook maar timmerman en geen dokteranders in monteurheidkunde :D

Gijs 23-03-2012 10:25

Gisteren het probleem gevonden en opgelost!!!! :D

Het probleem zat 'm in de turbo. De aanvoer zat op de retour, en andersom. En gezien dat de olie van boven naar beneden moet lopen, moet het lagerhuisje van de turbo gedraaid worden. Deze stond dus 180 graden verkeerd, waardoor de leidingen dus ook verkeerd zaten.
Iemand op Bus-forum poste 'n link waar deze info in stond, dat wanneer je een Golf 2/3 turbo gebruikt, je deze moet verdraaien ivm de stand van de motor.

Vandaag even leidingen laten persen en zsm monteren :)

jetta mk1 '82 23-03-2012 16:45

Goed Nieuws!!!!!!

Gijs 24-03-2012 23:48

Jep, ik ben ook wel blij dat ik de oorzaak gevonden heb :)
Vanmiddag de geperste leidingen gemonteerd en alles weer in elkaar gezet. Motorolie erin en starten maar. Koelwatersysteem ontlucht, en stationair/tijdje hoge toeren draaien blijft alles netjes 80 Ã* 85 graden. Thermostaat gaat ook netjes open op de 70 Ã* 75 graden. Oliedruk is ook prima.

Nu de versnellingspook en koppelingscylinder aansluiten en een proefritje maken :)

De Pul 24-03-2012 23:56

Quote:
Originally Posted by De Pul,krap 2 weken terug
dat is wel goed dus,nog iets,hangt de turbo wel met de afvoer recht naar beneden?

oeps :tongue: maargoed,eind goed al goed,nou lekker sturen :thumbup:

Gijs 25-03-2012 00:04

De afvoer hing ook recht naar beneden, alleen had ik niet gecontroleerd of het ook écht de afvoer was.. :D Die zat dus boven, en aanvoer onder.. :redface:

:thumbup:

De Pul 25-03-2012 00:18

shit happens when you party naked........ ;)


All times are GMT +1. The time now is 04:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.