How too:Foksy adjuster op een t2
Hoe een Panorama bus te verlagen .. voor de één een probleemvraag, voor de ander 'dagelijkse' kost 8)
De vooras is vaak het grootste struikelblok, daar achter vaak simpel de torsie één tand versteld kan worden. btw, deze actie hebben we op een spijlbusas toegepast, maar een T2a/T2b as is qua opzet natuurlijk hetzelfde De "Foksy" adjuster kit De gestraalde spijlbus vooras waar we een adjuster op gaan monteren. duidelijk is de ingekrasde lijn te zien die nodig is om straks de adjuster op de juiste manier te monteren. Close up De lijn,met aan beide zijdes van het gat een krasje op 19mm uit het hart van het gat. de 19mm (links en rechts van het gat) rondom de as afgetekend. Het doorzagen van de as met een dunne (1mm) doorslijpschijf. Let op !! ... Netjes,rustig én haaks doorslijpen. Het ertussen gezaagde middenblok. Ook is er in de lengte van de torsiestaven een zaagsnede gegeven in het middenblok. Hierdoor spant het middenblok zich straks in de overzetbuis op het moment dat de torsiebladen worden vastgezet. De eerste halve maan van de overzetbuis wordt gehecht aan de torsiebuis. De onderzijde van de sleuf moet ongeveer overeen komen met het hart van een bout op de kraslijn. Vanaf de andere kant gezien. De sleuf in de overzetbuis maakt een verdraaiing van ongeveer een 90 graden mogelijk. Het middenblok wordt er weer tussen gelegd. Nu is ook meteen duidelijk waarom je haaks moet doorzagen .. bij zo'n grote verdraaiing gaat hij bij een schuin doorgezaagd blok klemlopen tussen het linker- en rechterdeel van de torsiebuis Het aflassen. Na het driedubbel kontroleren of het middenblok vrij kan draaien,kun je de halve maan overzetbuizen op de torsiebuis vastlassen. Op de voorgrond staan de "hoepels" al klaar om in de volgende fase te monteren. De afgelaste halve maantjes over de torsiebuis. Kontroleer nogmaals -na het laten afkoelen van de as- of het middenblok nog steeds vrij kan draaien. Aanzicht op de andere kant. Let er ook op dat waar de halve maantjes op elkaar aansluiten,de las niet te ver inbrandt,anders zit dadelijk je tussenblok vast in je as. Het afpassen van de "hoepels". Tussen deze twee hoepels komt dus de eigenlijke adjuster. Ga er altijd van uit dat de adjuster weer in z'n orginele (lees hoogste) stand kan terugkeren,en dat vanaf dat punt de adjuster alle ruimte heeft en krijgt om te draaien. Ga niet nu al alles iets lager op de as lassen,want dan krijg je het hele spul niet meer gemonteerd. Zet ook niet de hoepels hoger op de as,want dan zitten ze tegen de bodem van je cabinevloer aan. Het resultaat. Dit is gebeurd op een spijlbus as .. het principe voor een panorama as is hetzelfde .. bij een spijlbusas is er alleen minder tussenruimte tussen de torsiebuizen,waardoor je dubbel moet controleren of onder je stuurarm vrij kan draaien,maar je ook boven niet te hoog uitkomt ... daar zit immers je cabinevloer,remember. Het resultaat van een avondje lassen. De lange bout moet nu alleen nog op lengte worden gemaakt. Twee assen per avond .... Wij zijn er nu ondertussen al dermate in bedreven dat we twee assen op een avond kunnen doen .. dan liggen ze wel reeds gestraald klaar. De zwarte is een spijlbusas (met extra aangelaste rembekrachtigersteum), en de -blanke- gestraalde as is een voor een 71'er t2a waar straks ook een rembekrachtiger op gemaakt gaat worden. Met dank aan mijn vriend Mac Gyver voor het lassen en z'n geduld ... hij moest tenslotte iedere keer stoppen zodat ik weer foto's kon maken ;) Voor eventueele vragen kun je mij altijd een pb'tje sturen. |
Superduidelijk,
Laat weinig aan de verbeelding over! Ik sta al te popelen om te beginnen! |
Nu is eigenlijk mij pas de werking van een foksy duidelijk!!!
Heb alleen nog een vraagje: die bout die je om schrijft als de bout die nog op maat gemaakt moet worden word dan ook nog voorzien van een konisch uiteinde om in je veren pakket te passen??? (Ga nu m'n eigen ontwerpje ook maar aanpassen denk ik :redface: , heb namelijk 2 dagen zitten martelen om dat middenblok los te krijgen en als ik het zo zie is het een 15min werk :cool: ) |
gaaf! past dat ook op`n golf 1 ? ;)
goed gedaan man!! lekker duidelijk voor iedereen!! mijn complimenten! (ook al heb ik er nix aan :)) |
Nice !!
Heb t IRL gezien maandag.....had zo mijn twijfels over het systeem, maar ben er nu wel zéér zover te spreken !! (als de pendelasbak er onder gaat misschien toch maar eens over denken om voor een adjustertje te monteren :wink: ) |
Quote:
Ja,daar moet nog een "puntje" aan gemaakt worden .. dat puntje valt dan in een centergaatje wat in je verenpakket zit .. als je nu deze bout aan gaat draaien sluit je je verenpakket op in het middenblok, en het middenblok spant zich (er zit immers -foto 6- een zaagsnede in) in de nieuwe overzetbuis. Zo zit je Foksy dus op 2 manieren vast .. met de lange bout die door de "hoepels" heengaat,en met de centrale bout waarmee je verenpakket in je middenblok zit. |
Ziet er heel goed uit, ben benieuwd naar de beschrijving.
maar toch.... bij mij blijft hij origineel |
Quote:
Beschrijving staat onder foto's :p Quote:
Weet ik toch Rico,maar ik kreeg zoveel vragen van "hoe zit het nou ??" dat ik geprobeerd heb om alles in een fotoverslag met uitleg in een topic te plaatsen. Maar je kunt met deze adjuster altijd terug naar de standaard rijhoogte,en mijn pano (waar deze adjuster al bijna 6 jaar onder zit) staat "bruikbaar" laag ;) Ik wil er tenslotte gewoon een trailer achter kunnen hangen,en ook nog eens onderdelen inladen. |
Seht gut aus! Weet nog niet of ik wel zo'n voorstander van die dingen ben maar inbouw is makkelijker dan rasterplaten lijkt me.
Erg leerzaam stukkie crew-cap... meer van dit soort dingen!!!! |
So handig! Tis dus wel heel makkelijk te doen :D
Toch ook maar eens aan de slag gaan met mijn vooras! |
2 Kruk@b: Je wijst er de hele tijd op dat het middenstuk makkelijk moet kunnen draaien.
Zit het dan zo los dat je het met de hand kan doen of met je het met gereedschap in beweging krijgen??? |
@vwkroewkep;
hij draait best zwaar in de as rond ... kan ook niet anders,ze (middenblok en torsiebuizen) hebben dezelfde buitendiameter. En straks bij de montage van de as onder de auto laat je het gewicht van de bus gewoon z'n werk doen ;) |
Quote:
Ok, dan komt het vast wel goed!!! |
Foksy adjuster
Ziet er allemaal wel goed uit, maar ik snap niet waarom je er nog zoveel werk van maakt?? Ik zou die buis niet doorsnijden, maar gewoon die dimpels uitboren en dat sleufgat in de voortrein zelf slijpen. Dan de centerblok draaibaar maken.
Eens deze centerblok draaibaar is moet je maar gewoon die 2 halve manen op jouw as lassen en klaar! Lijkt me eenvoudiger dan die as mooi haaks te gaan doorslijpen om er dan 2 halve buizen tegen te gaan lassen?? Ben ik nu verkeerd en iets vergeten waardoor mijn principe niet zou werken?? Ziet er wel mooi uit :) !! Peter www.vwsamba.tk |
dit zijn tenminste een beetje foto's en uitleg waar je iets aan hebt. niet van dan gaat het eene boutje naar het moertje dat draai je 127 graden links kwart om en dan de inbus tot de 3de naaf doorduwen. zo klaar, :p
ziet er strak uit. |
Quote:
ja Peter want , dan spant het middenblok zich niet geloof me dit is echt het snelste. Je schets platen zijn trouwens top. |
Ik vond het daarom nog een aardig kl*te werk die dimpels uitboren, een sleuf erin maken en het middenblok draaibaar maken!!!
(was ook nog maar de eerste keer) |
Gaaf zeg! Wat is het? :p
|
Daar heb je wel een punt!
Ik denk dat het misschien wel beter is om deze centerblok ook wat te laten meeklemmen want als al het gewicht op die ene dwarse bout komt zal je rap nog wat lager zitten met de neus van de bus (vluchtheuveltje nemen, bout schuift door, doem ... neus op de grond en maar asfalt afschrapen!) ! Heb je jouw voortrein al kunnen versmallen met de zijplaten?? Ik heb al verschillende versmalde voortreinen gemaakt met die platen, passen perfect! See YA, Peter www.vwsamba.tk Quote:
|
Quote:
Gebeurt toch ook!!! Door die "snee" die je in het middenblok maakt! |
Heel even off-topic :o
2 Peter: zijn al die spullen die jij maakt, alleen voor spijlbussen??? |
Quote:
Ja we zijn al weer een tijdje bezig,maar het begint nu wat te worden Platen zijn top Peter |
Quote:
Hey, De meeste van mijn spullen zijn inderdaad enkel voor spijlbussen (zoals ik heb/kan maken: Verlaagde spindles, versmalde voortreinen, regelbare voortreinen, zijplaten voor die versmalde voortreinen, porsche 944 schijven adaptorkit, Straight axle kit achteraan, plaatwerk om jouw fish-eye pinkers weg te lassen, plaatwerk om recentere lichten om te bouwen naar 57-61 stijl achterlichten, treeplank, regelbare veerplaten voor achteraan, ...) Voor bay heb ik ook die zijplaten voor een voortrein te versmallen (zie foto Meetlint hierboven - deze past dus ook in splitbus), Porsche 944 adaptor kit past ook op vroege bay spindles, treeplank past ook op baywindow. Reden dat ik vooral splitbus stukken heb is omdat ik me eigenlijk al enkel met splitbussen (en ovaalkevers) heb bezig gehouden! @Meetlint, Voortrein ziet er al goed uit!! Peter www.vwsamba.tk |
Quote:
OK, danga ik nog ff uitzoeken wat ik allemaal moet aanpassen aanvooras als ik hem wil versmallen, en misschien bestel ik dan ook wel een setje van die platen!!! |
Ziet er goed uit! Ook maar eens een week plannen om deze modificatie door te voeren.
Nog twee vragen! 1) Is het noodzakelijk om bijv. schokdempers te vervangen of kunnen die gehandhaafd blijven. 2) Hoeveel cm kun je 'em maximaal omlaag brengen met deze mod. Dank voor de info. Raymond. |
Quote:
1) Als je gaat verlagen kan het idd noodzakelijk zijn, korte schokdempers zorgen ervoor dat je kan inveren zonder dat je schokbrekers op hun einde klappen, en harde schokdempers (vaak ook kort) zorgen ervoor dat je wielen niet in je wielkasten slaan. 2) Ergens tussen de 10 en 14 cm, maar om echt laag te gaan kan je het beter combineren met dropped spindles! |
Vraag tussendoor :
Hoe leg je een bus met foxy adjuster op z'n laagst ?! Met 10 man erin gaan zitten en dan de foxy vastzetten ?? de '65er heeft ook een vooras met foxy, ben er gisteren mee bezig geweest, maar krijg de bus nog niet echt laag :( iemand tips ?? |
raakt de dwarsbout de kachelslangen niet? bij chris was dat ook zo namelijk, daardoor kregen we hem in eerste instantie niet laag genoeg
trouwens, krik onder as, dwarsbout los, kopbout paar slagen los, krik laten zakken tot gewenste hoogte/laagte, kopbout vast, dwarsbout vast. |
Quote:
Frank en ik samen waren iig niet zwaar genoeg.... :rolleyes: |
Quote:
Zal idd aardig wat kracht/gewicht kosten om hem helemaal naar beneden te krijgen, je moet namelijk de onderste torsie staaf helemaal opspannen (want die blijft in originele stand staan)!!! (begrijp nu ook ineens waarom mijn bus niet lager wil :frown: ) |
Quote:
Das dan zeker de oude bus van Michel ... Jullie waren hier toen Mac Gyver de Foksy erop aan het lassen was ;) On topic !! Echt "laag" gaat een bus met een Foksy adjuster niet ... meer dan 13 cm gaat dan ook niet lukken,de onderste torsie gaat dan teveel tegenwerken om lager te komen. Een Foksy is in mijn ogen ook niet echt bedoeld om een bus om z'n pens/reet/kut/whatever te gooien, maar om de bus op een bruikbaar/rijdbaar hoogte te zetten. Wil hij/zij nog lager, schaf dan dropped spindles aan, en monteer dan ook gelijk 14" velgjes met 195/40x14 bandjes. |
Quote:
You've got that right !! Vorderingen zijn te volgen hier en hier Quote:
Okeee, thnx !! komt idd (voorlopig) 14" onder, met voor 155x55x14 en achter 185x55x14 En dan de foxy zo ver mogelijk omlaag........... 2e vraag: als je dropped spindles monteerd, en je schroeft de foxy omhoog, kom je dan niet in de knoop met je schakelstang ?? die loopt namelijk tussen de foxy door 3e vraag: Hoe was de vakantie ?! Hoorde vandaag overt hagelbuien met stenen van sinasappelformaat, nog wat van meegekregen ? |
Als ik het zo mottie op de grond,dus de Foksy zal ook nog wel versteld gaan worden.
Schakelstang moet net gaan ... wel de imbusbout inkorten, maar als het goed is heeft Michel dat gedaan. Vakantie was top ... 4400 probleemloze (nou ja,2x een weigerende startmotor gehad) kilometers gereden. Geen hagelstenen gezien, wel 1x een pittige bui regen, maar gelukkig had ik de safari's afgeplakt ;) |
Quote:
Als ik het zo mottie op de grond, :confused: Deze snap ik niet helemaal, haha Maargoed, de bus mot idd op de grond :) (niet mijn idee hoor, maar ze wil 'm zo laag als de radikalbugz :rolleyes: ) Morgen iig de foxy zo ver mogelijk opschroeven, en dan kijken hoe laag die staat op 14" 155x55 Imbusbout is nog niet ingekort, zit een hele lange bout in met 2 moeren ?! Alleen heb je daar geen last van, want de kachelpijp van een spijl loopt er rechts langs, itt een Pano waarbij die door het midden loopt, dus volgens mij hoef ik m niet in te korten...... Beter idee, ik bel je morgen wel even, jij bent de expert met die dingen ! Quote:
Owww oke, gelukkig maar !! igg een flinke rit er op zitten, dan moet Spa helemaal wel lukken ! Je hoort me morgen wel ff als ik er niet uit kom met de vooras :rolleyes: |
@krukab:hoeveel tandjes is jouw pano gezakt?en welke schokdempers(nummers)!Ik zou de mijne ook ongeveer zo laag hebben met een setje 16 fuchsen erop waar ik een set adapters van 25 mm dik voor in de maak heb!4t moet een daily driver worden,zodus!Al bedankt,Polle
|
Ik het er zéér knap uit zien en of het ook werkt twijfel ik absoluut niet.
Maar!!!!!! Geeft dit geen problemen bij de jaarlijkse keuring???? |
Quote:
Niet in nederland in ieder geval! Ik heb het zelf proberen te maken en is zeker niet zo mooi en goed gelukt las die van kruk, maar kwam wel zonder problemen door de keuring, de eis die de keurmeester stelde was:"als het maar degelijk is". En dan is het maar aan de keurmeester om te beslissen of het idd degelijk is. |
vraagje,
Heb ik voor deze methode ook andere (langere weg) kogels nodig? bestaan die wel voor T2a? Bedankt, Paul. |
Eigenlijk heb je ze wel nodig (net als bij de rasterplaatjes die ik eronder heb), maar ik ben ze nog nergens tegengekomen. :(
|
nee joh, je moet hem gewoon niet op zijn laagst zetten zodat de kogel nooit tegen de anslag aan kan komen
|
All times are GMT +1. The time now is 16:04. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.