Ruud's Fire & Ice VR6 project
Ik heb in oktober 2011 een Fire and Ice gekocht, een 1.8i van 1991. Op zich qua carrosserie en details een hele leuke basis, maar wel een auto met veel achterstallig onderhoud. Er is de laatste jaren duidelijk niet op gepast, en de vorige eigenaar had er wat smakeloze 'extra's' op gemonteerd.
De plannen waren al snel klaar; -Originele grille erin, originele koplampen en achterlichten erin, originele ruitenwissers er terug op en nog wat kleine puntjes -VR6 inbouwen :D -Compleet 5x100 eronder -Mooi setje velgen erbij zoeken in de trend van 3-delig -Nieuwe schroefset eronder -Naar de spuiter voor een kras op de deur en een beschadiging en roestplek onder het achterlicht Eenmaal thuis de auto op de brug gezet en rustig begonnen met demonteren van de motor. Hier de oude RP-motor nog in de vieze en hier en daar roestige motorruimte (motor is wel gezond, is te koop voor de liefhebber) Paar weken later een complete donor weten te kopen, een Golf VR6 van '92 dus nog met rotorontsteking. Dit betrof technisch nog een hele goeie auto, maar wielkasten en bodem waren ganz rot :redface: Ik heb het blok compleet met subframe op een tafel gezet en losgedraaid, toen de auto omhoog en dit is wat overbleef.. Het hele pakket gestript heb ik gestript. Hierbij gelijk maar wat versleten onderdelen zoals fuseekogels en een paar draagarmrubbers vervangen en de remklauwen voor een opknapbeurtje gegeven. De blokken en schijven voorzijde zijn nog niet zo oud, dus deze hoefden nog niet vervangen. Achter waren de remmen behoorlijk versleten dus meteen vervangen voor een nieuw setje oud oude voorraad (vandaar wat lichte vliegroest).Ook hier de remklauwen uit elkaar gehaald en gespoten. De zwarte beschermplaat erachter ook gelijk maar even zwart gespoten. Ik heb een GTI-achteras gebruikt (zat al onder de mk2) met 5x100 astappen en nieuwe wiellagers. Omdat de motorruimte nu toch helemaal leeg was kon ik mooi de hogedrukspuit er doorheen halen. De balken en vooral de accubak waren redelijk roestig, dus deze gelijk maar even kaalgehaald, behandeld en in de originele kleur gespoten. De rembekrachtiger en wat losse onderdeeltjes waren ook niet perfect dus ook deze netjes behandeld en in de hoogglans zwart. Vervolgens het subframe met de remmen en 5x100 er weer onder. Hier inmiddels ook al met de dikkere hoofdremcilinder maar nog met de oude schroefset die nog vervangen wordt. Heb het blok volledig gestript en het onderblok weer even in de zwarte industrielak gezet. In december heb ik m'n verlanglijstje naar MJM Autohaus gestuurd, ik verwacht dat deze volgende week of de week daarop binnen zijn. Wat er (voornamelijk preventief) vervangen wordt: pakkingset voor het onderblok, pakkingset voor in/uitlaatspruitstuk, nieuwe koppaking, koppakking, kettingset met spanners en geleiders, multiriem met spanner, nieuwe kopbouten, waterpomp, kunststof koelpijp, thermostaat en koppelingset. Als de kop er weer op zit kan ik de motor weer ophangen en dan kan ik het carter aanpakken. Weer op z'n wielen: Tot zover..als de onderdelen binnen zijn hoop ik weer wat vordering te maken. |
Cool project! Suc6 alvast.
|
zeker een gaaf project! :thumbup:
|
Ik houd het project in het vervolg dus HIER in de gaten; keep us posted!
[goed bezig, ga zo door!] |
Vertel eens iets meer over je daily jongeeee ruuuuuud!
|
Gaaf project!
|
Thnx jongens :thumbup: !
Nog een fotootje van de achterremmen: @Gerard; oh die daily.. noja vooruit.. Om naar school heen en terug te komen is dit m'n daily :screwy: |
Mooi project, zal het ook hier volgen
|
Als je dan toch zo goed bezig bent , vervang dan ook direct de zuigerveren , (en haal even een hoonsteen door de cilinders) kleprubbers en de klepzittingen opnieuw frezen en de kleppen laten slijpen.
Weet je zeker dat je er alles aan hebt gedaan om olieverbruik te voorkomen. En als laatste de lagerschalen ook vervangen. Dan heb je bijna een complete overhaul gedaan :thumbup: Je hebt de motor nu zover uit elkaar, gewoon jammer om dit niet te doen ;) Succes verder met je project :thumbup: |
De bedoeling was eigenlijk alleen om de ketting te vervangen. De motor is verder kerngezond, maar ik dacht kleine moeite om de koppakking gelijk mee te nemen. Het gehele blok reviseren vind ik dan ook wel een erg grote ingreep. Olie verbruikt hij niet, ik heb er zelf nog een tijdje mee gereden dus ik weet dat het goed is. Maar bedankt voor de tip ;)
|
verdikkeme jonge leuke daily :thumbup: :wee:
|
12 Februari ek wol oanwezig toch?
Of hast ut drok mei pechservice? :D |
Moest ff een of andere caddy mk1 opladen in Groningen haha. Marree wat is d'r de 12e te doen alde ??
|
|
Netjes kerel ben benieuwd als die klaar is.
|
Sow, mooie daily. En dat voor om naar school te rijden. Haha
|
Ben zelf ook benieuwd naar het eindresultaat maar geduld is een schone zaak. De Audi wordt onder handen genomen als de Golf klaar is, zit wat bijspuitwerk aan en d'r moeten wat andere wielen onder. Maar goed, een ding tegelijk ;)
|
Als ik jouw was had ik ook gewoon meteen nieuwe zuigerveren en lagerschalen gemonteerd. Zo duur is het allemaal niet en je hebt het motorblok nu toch zover gedemonteerd dat je die laatste boutjes ook wel lost kunt halen.
Ingewikkeld is het niet, en dan ben je echt goed bezig! :D |
Zo hé.. Lekker project.. Ik ga er eerdaags ook aan beginnen. Waarom ga je color 5x100 onderstel? Leuke daily ook btw..
|
mooi project! en zeker een nette daily
|
Een Plus-onderstel (5x100) geeft een stuk betere wegligging onder een Golf II, het is nl wat breder en de wielvlucht komt mooi uit. En boveendien had ik het spul allemaal al. Als je aan zo'n project begint zou ik als ik jou was een complete donorauto er bij nemen. Weet je zeker dat je bijna alles hebt en dat de motor goed is. Zuigerveren ga ik niet vervangen, hier heb ik het spul niet voor en de motor is in orde:)! BTW daily is wel te koop hoor ;)
|
Ik heb een complete vr6 automaat gekocht. Bak vervangen door handbak incl. Ecu etc. Maar ik ga voor g60 remmen en gti achteras om 4x100 te behouden voor m'n RM's..
En ik heb een daily van de zaak. Polo bm. Haha. Succes met de wagen. |
Denk erom dat je een kabelschakelinrichting erbij moet hebben ;). Voor de rest past het meeste, op de voorbalk en radiateur na.
|
Ja heb ik inderdaad ook. Schakeltoren en kabels etc. Voorbalk heb ik niet en radiateur ben ik nog ff aan het kijken icm koelvin etc.
|
Ik gebruik zelf een kabelkoppeling met de T4-hevel en een passat 35i koppelingskabel. Dan kan je de originele pedalenbox behouden. Maar dat is aan jezelf natuurlijk.
|
Ondertussen nog even bezig geweest met de startmotor. Bleek dat de koolborsteltjes erg matig waren dus gelijk de startmotor maar reviseren en spuiten. Vandaag kreeg ik ook nog bericht van de post, eindelijk. Ik kan morgen m'n pakket onderdelen op het postkantoor ophalen. Onvoorzien nadeeltje is wel dat ik dan gelijk even 20% invoerrechten en douanekosten af mag tikken :(. Ik houd jullie op de hoogte!
|
Erg leuk project, ben benieuwd naar het eindresultaat. Zal het in de gaten houden :).
Daily is inderdaad ook erg leuk, rijd fijn hé zo'n quattro ;). |
Bedankt! Rijdt super inderdaad, lekker cruisen, als een huis op de weg en altijd genoeg power over.
|
Thx.. Ik ga idd voor T4 hevel koppelingskabel van 35i.. Inmiddels T4 hevel besteld, kabel via m'n werk denk ik.. Hoe ga jij de teller doen? Mk2 ok mk3 ?
|
Ik moet dat spul nog bij elkaar zoeken. Voorlopig heb ik er een mk3 tellerbak in, compleet met MFA+hendel. Past helaas niet perfect want je houdt een hoekje over dus het wordt waarschijnlijk uiteindelijk een G60 tellerbak of Digifiz :)
|
Quote:
:wuv: wanneer gaan we weer een biertje doen op vrijdagavond? :D |
Deze vrijdag? Do seist et mar :D
|
Vandaag even het pakje open mogen maken trouwens
Kacheltje aan in de schuur en dan weer lekker verder bouwen :) |
zo zo lijkt wel sinterklaas :D
|
toen had het er ook moeten zijn :D
|
Quote:
had het ook goedkoper geweest als het uit spanje kwam?? :shake: |
Als het met de pakjesboot meekwam wel, als ik bij de dealer aan moest kloppen niet.
|
Helaas dus ,maar ome dealert had weer een goede dag.
Ik zeg altijd tegen mijn zoon (7) als hij weer wat wil , kun je beter voor sinterklaas vragen dan kost het ons niks. :shake: |
Ik kom niet zo graag bij de lokale ome dealert (Bourguignon Dokkum), als je geen 40-plusser met een nieuwe leasebak bent helpen ze je daar liever niet.. MJMautohaus.com is zeker een aanrader op de levertijd van een paar weken na. Duits spul, Amerikaanse prijzen ;)
|
Snap ik nooit waarom bedrijven sommige 'groepen' of mensen liever niet willen bedienen. Andere bedrijven mogen blij zijn dat er klanten komen. Als je als bedrijf groeit zullen ze vaker voor het grote publiek gaan i.p.v de lokale sleutelaar omdat die alleen voor onderdelen komt. Vind dat een slechte zaak van bedrijven.
Maargoed lekker bezig geweest? |
All times are GMT +1. The time now is 08:56. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.