Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Golf 2 1.3 1990 Multipoint pakt niet aan (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=94500)

Bote 11-01-2012 13:44

Golf 2 1.3 1990 Multipoint pakt niet aan
 
Hoi,

Ik ben nieuw op het Forum van VW. Leek mij een handige manier om mensen te ontmoeten die al eerder hetzelfde probleem met VW hebben gehad en mij kunnen helpen.

Mijn Golf 2 1.3 reed prima, ineens Stopte een cilinder met het meedoen van de rest zeer kort daarna stopte ze alle vier. Niet meer te starten, De Golf start wel iets en loopt kort op de eerste cilinder (de bougie wordt zwart) en slaat dan natuurlijk snel weer af. De overige 3 cilinders doen niet mee met ontsteking maar de bougies worden wel goed nat.

Hij vonkt op vier, de verstuivers doen het alle vier, de computerkast is in orde (ook het zwarte blokje er boven, ik weet niet hoe dat heet ben een hobbyist geen monteur), de brandstof pomp werkt en bouwt druk op.

Wie heeft dit ook gehad of wie weet wat het kan zijn. Ik heb op het Forum soortgelijke dingen gezien maar niet de oplossing waar ik naar op zoek ben.

Met vriendelijke groet,

volksfahrer 11-01-2012 16:53

ontstekingsprobleem?hallsensor?

Bote 11-01-2012 17:10

Quote:
Originally Posted by volksfahrer
ontstekingsprobleem?hallsensor?


Bedankt dat je reageerd!!!!!!

Ja kan, maar waar zit die. Ik wacht nog op de vraagbaak. En hoe kun je dat testen/meten?

Wat regelt nog meer de ontsteking verdeling los van de computerkast?

Ik dacht zelf de luchtmengmeter nog maar hoe test je dat? Kan wel steeds naar de sloop en een tientje hier en twintig euro daar maar dat loopt snel op als dat het niet blijkt te zijn.

Groet,

JohanV 11-01-2012 21:05

Luchthoeveelheidsmeter zelf is niet zo waarschijnlijk, dan zou hij denk ik wel starten en pas daarna weer snel afslaan. Wel verstandig om overal op vacuumlekken te controleren, de NZ (motorcode van je Golf) doet dan ook de gekste dingen.

Kapotte Hallgever zou goed kunnen, en je kan hem wel testen. De Hallgever zit binnenin de stroomverdeler/ontsteking en dat zwarte blokje bovenop de computer is de transistorontsteking. Die zijn aan elkaar verbonden. Je kan de Hallgever testen door een LED-testlampje tussen pinnetje 6 van de stekker van de transistorontsteking (groen-witte draad) en massa te leggen. Als je vervolgens probeert te starten, en het LEDje gaat niet knipperen, dan heb je geen toerentalsignaal van de Hallgever. Bij de NZ is dit het enige toerentalsignaal wat je hebt en zonder dat signaal start hij nooit.

Probleem met Hallgevers is dat ze het vaak langzamerhand opgeven en het dan lastig meten is. De 1e keer ging het bij mij gewoon door steeds vaker af te slaan op willekeurige momenten. Duurde weken. De 2e keer was het bijna van de ene op de andere dag. Een keer of wat afslaan bij gas loslaten maar daarna was het bijna direct over.

Je moet trouwens wel een LED lampje gebruiken en GEEN gloeilampje, want dan is je Hallgever zeker kapot.

Succes,
Johan.

Bote 12-01-2012 10:33

Quote:
Originally Posted by JohanV
Luchthoeveelheidsmeter zelf is niet zo waarschijnlijk, dan zou hij denk ik wel starten en pas daarna weer snel afslaan. Wel verstandig om overal op vacuumlekken te controleren, de NZ (motorcode van je Golf) doet dan ook de gekste dingen.

Kapotte Hallgever zou goed kunnen, en je kan hem wel testen. De Hallgever zit binnenin de stroomverdeler/ontsteking en dat zwarte blokje bovenop de computer is de transistorontsteking. Die zijn aan elkaar verbonden. Je kan de Hallgever testen door een LED-testlampje tussen pinnetje 6 van de stekker van de transistorontsteking (groen-witte draad) en massa te leggen. Als je vervolgens probeert te starten, en het LEDje gaat niet knipperen, dan heb je geen toerentalsignaal van de Hallgever. Bij de NZ is dit het enige toerentalsignaal wat je hebt en zonder dat signaal start hij nooit.

Probleem met Hallgevers is dat ze het vaak langzamerhand opgeven en het dan lastig meten is. De 1e keer ging het bij mij gewoon door steeds vaker af te slaan op willekeurige momenten. Duurde weken. De 2e keer was het bijna van de ene op de andere dag. Een keer of wat afslaan bij gas loslaten maar daarna was het bijna direct over.

Je moet trouwens wel een LED lampje gebruiken en GEEN gloeilampje, want dan is je Hallgever zeker kapot.

Succes,
Johan.


Bedankt Johan,

Zou ik de multimeter er ook gewoon tussen kunnen zetten en meten op 20V? En welke waarde zou je dan meten?

Groet,

Bote 12-01-2012 13:01

Wat Johan zegt heb ik gedaan, ik heb volt gemeten op het pinnetje 6. Het is de bedoeling dat daar 2V op staat maar dat is niet zo ik meet 12V+???? Ik weet het ook niet.

Johan1982MK1 12-01-2012 15:30

Geen valse lucht bij het inlaatspruitsuk?
Alle vaccuum leidingen oké?
Stekker van de Lambdasonde/koude startsensor al losgehad en dan proberen?

Kan nooit veel wezen, zijn simpele blokjes

Bote 12-01-2012 17:37

Ja lucht is wat lastig zoeken natuurlijk, ben er mee bezig. Maar vooral omdat de motor zo plotseling stopte zoek ik in de electronica.

Hall sensor gemeten, zit een zwarte groene en rode draad aan. Heb rood en zwart aan 12V accu gezet en op groen en rood gemeten komt dan 12V+ uit. Heb een stuk staal plaat tusssen de magneet en sensor gedaan, op rood en groen 0V op groen en zwart iets van 0,4V ofzo. Nou weet ik niet of dit normaal is en of dit werk in bedrijf, het feit is wel dat de sensor nog iets doet.

Ik zoek ook nog een klopsensor? Misschien daar iets mee?

Wie weet het??????????????

JohanV 12-01-2012 18:27

Een NZ heeft geen klopsensor. Het enige signaal naar je regelaar is het toerensignaal van de Hallgever. Deze mag je ivm inwendige weerstand niet meten met een gloeilampje en ook niet met een multimeter. Dat je 12V op pin 6 meet, klopt wel. Als hij niks doet (of kapot is), staat er de volle voedingsspanning op. De toerenpuls laat hem springen ten opzichte van de voeding, dus tussen 12V en 10V ofzo. Dat je 12V meet, zegt denk ik alleen dat je bekabeling daar goed is.

Voedingsspanning van de Hallgever zelf kun je het beste meten tussen pinnetje 5 en 3 van de transistorontsteking (rood-zwart en bruin-wit). Het kan ook op de stekker van de Hallgever zelf, maar die trek je nogal makkelijk kapot.

"Heb een stuk staal plaat tusssen de magneet en sensor gedaan". Ik vraag me af hoe je dit voor elkaar krijgt?

Vacuumlekken kun je makkelijk zoeken door rond de vacuumleidingen met remmenreiniger te spuiten terwijl iemand probeert te starten. Je zou aan de motorloop moeten horen of hij ergens de boel naar binnen zuigt, maar blijft lastig zoeken.

retro_hok 12-01-2012 21:55

:goodpost:

Bote 13-01-2012 00:05

Quote:
Originally Posted by JohanV
Een NZ heeft geen klopsensor. Het enige signaal naar je regelaar is het toerensignaal van de Hallgever. Deze mag je ivm inwendige weerstand niet meten met een gloeilampje en ook niet met een multimeter. Dat je 12V op pin 6 meet, klopt wel. Als hij niks doet (of kapot is), staat er de volle voedingsspanning op. De toerenpuls laat hem springen ten opzichte van de voeding, dus tussen 12V en 10V ofzo. Dat je 12V meet, zegt denk ik alleen dat je bekabeling daar goed is.

Voedingsspanning van de Hallgever zelf kun je het beste meten tussen pinnetje 5 en 3 van de transistorontsteking (rood-zwart en bruin-wit). Het kan ook op de stekker van de Hallgever zelf, maar die trek je nogal makkelijk kapot.

"Heb een stuk staal plaat tusssen de magneet en sensor gedaan". Ik vraag me af hoe je dit voor elkaar krijgt?

Vacuumlekken kun je makkelijk zoeken door rond de vacuumleidingen met remmenreiniger te spuiten terwijl iemand probeert te starten. Je zou aan de motorloop moeten horen of hij ergens de boel naar binnen zuigt, maar blijft lastig zoeken.


Bedankt weer Johan,

Ik heb de sensor uitgebouwd en met een accu getest, het leek of die deed wat die moest doen. Ik bouw morgen en ander in om te kijken of de Hall voeler het probleem geeft, ik hoop het eigenlijk wel want het zoeken begint wat vervelend te worden. Ik leer wel een hoop over de 1.3 op deze manier.

gj-x8rs 13-01-2012 00:52

Ontsteking misschien verlopen doordat de distributieriem versprongen is? Kan je controleren aan de hand van de merktekens. :)

Heb je recent motorisch nog wat gedaan of vervangen?

Bote 13-01-2012 13:26

Quote:
Originally Posted by gj-x8rs
Ontsteking misschien verlopen doordat de distributieriem versprongen is? Kan je controleren aan de hand van de merktekens. :)

Heb je recent motorisch nog wat gedaan of vervangen?


Helemaal niets het was zo ineens. En alles lijkt gewoon op tijd te staan, de riem is nog geen 20.000KM geleden vervangen.

Het was zo raar dat een cilinder stopte met mee doen en daarna de rest. Ik denk aan iets electronisch. Nou meten maar weer.

Bote 14-01-2012 22:37

Weer verder getest en gemeten.

Hall sensor is ok, staat op tijd, onsteking staat goed, lijkt geen vacuum lek te zitten. Maar lopen ho maar.

Als iemand nog een idee heeft heel graag.

volksfahrer 14-01-2012 23:26

heb je de ontsteking getest door telkens een bougiekabel met een bougie op het ijzer te houden en dan een keer te starten zodat je kunt zien of hij op alle cilinders goed vonkt?

Bote 15-01-2012 00:29

Quote:
Originally Posted by volksfahrer
heb je de ontsteking getest door telkens een bougiekabel met een bougie op het ijzer te houden en dan een keer te starten zodat je kunt zien of hij op alle cilinders goed vonkt?


Doet het zeker, dikke vonk en op alle vier. Het lijkt net of vonk 2,3 en 4 te laat of te vroeg aankomt ofzo. Het is een zeer vreemde storing. Tientje wie het oplost,

vwjohnny 15-01-2012 02:54

ander hallsensor proberen?

en anders miss compressiemeten?

gooigolf 15-01-2012 09:28

HALLO ...

bobine plus modulle is in 1 .. vervangen

proberen ,had ook zoiets met polotje

succes .

tim_j 15-01-2012 11:02

rotor/verdeelkap wel fris?

Rientjes 15-01-2012 11:15

Wissel je ECU maar eens daar zit het probleem heb ik al een aantal keer gehad.
Check voordat je dit doet je massa kabels .

retro_hok 15-01-2012 11:16

ik heb een keer het zelfde probleem gehad ... ook een 1,3 multipoint ..

heb en dag liggen zoeken ..

bij mij bleek het probleem bij de inspuit te zitten kijken eens of al je draden van je steker op de injectie brug nog heel zijn en ook een signaal krijgt ..

hierdoor kan die precies hetzelfde doen en nooit meer starten


mocht het dit niet zijn zal ik nog eens me denken ;)

Bote 15-01-2012 21:03

Alles wat gezegt is heb ik geprobeerd, helaas was niets van dit het. Ik zal morgen een derde ECU proberen. Inspuiting is op vier. Aarde is ook gemeten kan er geen een vinden die moeilijk doet. Nog even compressie meten, het draaien van de moter met en zonder bougies klinkt niet verkeerd maar dat zegt niets natuurlijk.

Bedankt allemaal met ideeen enzo,

JohanV 16-01-2012 18:31

Elektrisch:
- Nergens iets groenigs in de stekkers te zien: stekker regelaar, stekker transistorontsteking, stekker luchthoeveelheidsmeter? Geen knikken in kabels of gare stekkers?
- Zekeringkast van binnen niet groen of zwart uitgeslagen (vocht)?
- Trek de regelaar eens open en kijk of er zwarte plekken of roest op de printplaat zitten.

Luchtaanzuiging:
- Geen lekke vacuumslang van de rembekrachtiger?
- Doet je luchthoeveelheidsmeter het eigenlijk nog wel (weerstanden meten en de klep bewegen)? Niks vastgekoekt, koperbanen niet gaar, bladveer lam?

:)

Bote 17-01-2012 13:34

Quote:
Originally Posted by JohanV
Elektrisch:
- Nergens iets groenigs in de stekkers te zien: stekker regelaar, stekker transistorontsteking, stekker luchthoeveelheidsmeter? Geen knikken in kabels of gare stekkers?
- Zekeringkast van binnen niet groen of zwart uitgeslagen (vocht)?
- Trek de regelaar eens open en kijk of er zwarte plekken of roest op de printplaat zitten.

Luchtaanzuiging:
- Geen lekke vacuumslang van de rembekrachtiger?
- Doet je luchthoeveelheidsmeter het eigenlijk nog wel (weerstanden meten en de klep bewegen)? Niks vastgekoekt, koperbanen niet gaar, bladveer lam?

:)


Alles lijkt goed, zit wel wat groen aan maar contact is er wel! De luchtklep onder het inlaat spruitstuk wil ik nog vervangen maar ik weet niet of die er invloed op heeft. Aan de carburateur zit ook nog een schakelaartje, die heb ik gemeten leek goed. Bij kleppen, van carb, dicht 0 Ohm en bij helemaal open ook 0 Ohm dit is de waarde volgens het boek. Zou nog kunnen dat de uitlaat dicht zit? Het lijkt net of de ECU het signaal te vroeg of te laat zet op cil 2 TM 4, omdat op de eerste wel aanpakt. Ik wissel van de week de hele injectie nog. Ik weet het echt niet meer. Misschien weet iemand nog hoe ik de stekker van de ECU goed moet meten, ik weet dat er op twee meer dan 12V moet staan. De rest weet ik zo ook niet.

JohanV 19-01-2012 18:07

Quote:
Originally Posted by Bote
Het lijkt net of de ECU het signaal te vroeg of te laat zet op cil 2 TM 4, omdat op de eerste wel aanpakt.

Dit klinkt echt als een ontstekingprobleem, ben je wel 100% zeker dat je ontstekingsvolgorde klopt?

Dus zo:




Quote:
Originally Posted by Bote
Misschien weet iemand nog hoe ik de stekker van de ECU goed moet meten, ik weet dat er op twee meer dan 12V moet staan. De rest weet ik zo ook niet.

Spanning kun je lastig meten omdat je variërende signalen hebt. Je kunt veel beter je Digijet en motorkabelboom doormeten op weerstanden/kabelbreuken. Dus tussen de 25 pin stekker en de stekkers aan alle uiteinden. Schema's kun je bijvoorbeeld vinden op mijn NZ-site: :)

http://vw-nz.freehostingcloud.com

Digijet 25 pin stekker (pdf)

Digijet stekker inclusief motorkabelboom(pdf)

tim_j 20-01-2012 16:28

Is je tank niet gewoon leeg en je tankvlotter blijft hangen? :D

JohanV 20-01-2012 18:10

Brandstoffilter verstopt? :rolleyes:

Bote 20-01-2012 23:34

Onstekings volgorde is goed! Druk op de injectie buis loopt goed op, misschien te veel druk? Moet het injectie systeem nog vervangen en de retourklep testen, het lijkt dat die gewoon werkt. Vandaag contact slot verwisseld, dat was het ook niet. Het wordt nu wel een beetje heel vreemd niet?

Bedankt dat iedereen mee denkt.

Groet,

Bote 20-01-2012 23:36

Quote:
Originally Posted by JohanV
Dit klinkt echt als een ontstekingprobleem, ben je wel 100% zeker dat je ontstekingsvolgorde klopt?

Dus zo:





Spanning kun je lastig meten omdat je variërende signalen hebt. Je kunt veel beter je Digijet en motorkabelboom doormeten op weerstanden/kabelbreuken. Dus tussen de 25 pin stekker en de stekkers aan alle uiteinden. Schema's kun je bijvoorbeeld vinden op mijn NZ-site: :)

http://vw-nz.freehostingcloud.com

Digijet 25 pin stekker (pdf)

Digijet stekker inclusief motorkabelboom(pdf)



Super bedankt man, hier heb je tenminste iets aan.

JohanV 24-01-2012 22:33

O,o ik word gezocht... :)

Maar om te reageren. De opvoerpomp geeft geen signaal aan de regelaar. Het enige wat die regelaar doet, is 12V op de injectoren zetten en het brandstofpomprelais aansturen. Werkt allemaal heel simpel.

Als de opvoerpomp echt kapot is, dan blijft het allereerst helemaal stil als je hem op contact zet. Hoor je hem op dat moment zoemen, dan werkt hij nog wel. Blijft hij continu doorzoemen, dan kan hij (bijna) kapot zijn. Maar voor zover ik weet, maakt die pomp dan meestal ook herrie of jankende geluiden. Het gebeurt volgens mij nooit van het ene op het andere moment.

De drukpomp onder de auto zou ook te weinig druk kunnen leveren. Maar omdat je zegt dat de brandstof "goed aan komt" neem ik aan dat het een constante stroom is zonder wisselende druk.

Wat nog kan, is dat de brandstofdrukregelaar stuk is. Als je het onderdrukslangetje daaraan lostrekt (voor onderdruk uit het inlaatspruitstuk), dan probeert te starten en er komt vervolgens benzine uit het dunne pijpje waar het onderdrukslangetje aan zit (benzine opvangen), dan is het membraan in de drukregelaar lek en krijg je niet genoeg druk op je injectoren.

Maar dit zijn wel allemaal dingen die het volgens mij heel weinig opgeven. Het lijkt uit je verhaal toch dat de injectoren niet worden aangestuurd. Dan kom je als eerste weer uit bij de ECU en de massapunten, het spanningsverzorgingsrelais van de regelaar (nummer 32, al eens vervangen?), en de injectorstekkers.


All times are GMT +1. The time now is 18:44.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.