Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Golf 2 TDI ombouw vraagjes (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=94077)

inferno-gwc 02-01-2012 14:32

Golf 2 TDI ombouw vraagjes
 
Ik ben al enkele weken informatie aan het verzamelen voor een TDI ombouw project.
Echter nu zit ik met 2 vragen waar ik niet uit kom (ik heb de search en google veelvuldig gebruikt maar helaas geen duidelijk antwoord gevonden)

Betreft een Seat Ibiza 110pk AFN motor.
De auto waar de motor in moet komen is een Golf 2 1.8gx uit 1986 (oud type)

Subframe:
Ik lees dat sommige het subframe van de Golf 2 laten zitten en daarop de motor monteren, anderen zetten het subframe over. Wat is het verschil? moet ik bij het niet overzetten andere motorsteunen gebruiken?

Kabelboom
Is het mogelijk ivm het oud type zekeringskast de kabelboom om te solderen of een gedeelte hiervan? Wie heeft er ervaring mee wat er dan zoal gedaan moet worden?
Als het niet mogelijk is, is een kabelboom van een Seat Ibiza dan over te zetten of adviseren jullie dan een kabelboom uit het nieuwe type golf 2?

Het liefst houd ik dus hetzelfde subframe en dezelfde kabelboom/zekeringskast maar als het niet anders kan moet ik het wel opwisselen.

Franky B 02-01-2012 14:51

Subframe kan beide. Let alleen op dat als je het "plus" onderstel zou gebruiken je spoorbreedte aan beide kanten 2cm breder wordt. volgens mij heeft een ibiza geen "plus" onderstel dus zal dit in jouw geval niet aan de orde zijn.

Wat betreft de zekeringkast zou je de kabelboom kunnen verbouwen. Wat ik ook zie is dat mensen de zekeringkast ombouwen naar het nieuwe type. De zekeringkast van een golf3 en een golf2 (nieuwere type) zijn hetzelfde. ik neem dan ook aan dat de zekeringkast van de ibiza ook hetzelfde zal zijn.

Verder kan ik je aanraden de search functie eens te gebruiken. Ik heb voor mijn ombouw eigenlijk alle info gevonden die ik nodig was aan de hand van zoeken. Check hierbij ook even de watergekoelde projecten sectie.

Succes!

inferno-gwc 02-01-2012 22:48

Quote:
Originally Posted by Franky B
Subframe kan beide. Let alleen op dat als je het "plus" onderstel zou gebruiken je spoorbreedte aan beide kanten 2cm breder wordt. volgens mij heeft een ibiza geen "plus" onderstel dus zal dit in jouw geval niet aan de orde zijn.

Wat betreft de zekeringkast zou je de kabelboom kunnen verbouwen. Wat ik ook zie is dat mensen de zekeringkast ombouwen naar het nieuwe type. De zekeringkast van een golf3 en een golf2 (nieuwere type) zijn hetzelfde. ik neem dan ook aan dat de zekeringkast van de ibiza ook hetzelfde zal zijn.

Verder kan ik je aanraden de search functie eens te gebruiken. Ik heb voor mijn ombouw eigenlijk alle info gevonden die ik nodig was aan de hand van zoeken. Check hierbij ook even de watergekoelde projecten sectie.

Succes!


Bedankt voor je antwoord, het subframe gedeelte is wel duidelijk. Ik zal de search nog eens gebruiken voor het kabelboom gedeelte. Mocht iemand links/tips hebben, ze zijn welkom. Mocht alles doorgaan zal ik ook nog posten hoe ik heb het opgelost met de kabelboom.. :thumbup:

De Pul 02-01-2012 22:52

kijk even in mijn wagenparktopic,heb vandaag weer een kabelboom gedaan.meeste bouwen de hele donor-kabelboom in,als kwaad wil zelfs met dash,maar als je goed uitzoekt wat je wel en niet nodig hebt uit de boom,en je haalt dat eruit,sluit je zo de overgebleven draadjes op je bestaande zekeringkast aan.

gooigolf 03-01-2012 07:57

hallo ...

er is idd veel mogenlijk ..
heb mijne ook de oude zekeringskast dash alles orgineel behouden .
ik heb trouwens wel sub gebruikt . van de 3 ..
dan zijn je steuen beide mooi orgineel .
maar er is veel omgebouwt op dit forum .. dus is wel te vinden hier ..
en de pul. kan je wel veel tips geven geven .. hahah ..
succes met je projekt ..
vrgr gooigolf

De Pul 03-01-2012 09:00

Hoe bedoel je gooi?

inferno-gwc 03-01-2012 09:05

Quote:
Originally Posted by gooigolf
hallo ...

er is idd veel mogenlijk ..
heb mijne ook de oude zekeringskast dash alles orgineel behouden .
ik heb trouwens wel sub gebruikt . van de 3 ..
dan zijn je steuen beide mooi orgineel .
maar er is veel omgebouwt op dit forum .. dus is wel te vinden hier ..
en de pul. kan je wel veel tips geven geven .. hahah ..
succes met je projekt ..
vrgr gooigolf


Steunen van de 3? Als ik het subframe van de Golf houd, moet ik dan andere steunen gebruiken of aanpassen?

Ibiza subframe met golf 2 draagarm/stabi is dezelfde spoorbreedte als Golf 2 origineel?

Spierings 03-01-2012 11:05

Quote:
Originally Posted by inferno-gwc
Ibiza subframe met golf 2 draagarm/stabi is dezelfde spoorbreedte als Golf 2 origineel?

Onderstel is naar mijn weten gewoon 1 op 1 wisselbaar met een ibiza (natuurlijk wel afhankelijk van het jaar)

Misschien kun je net zo goed heel het onderstel mee swappen, dan zijn meteen de remmen ook aangepast en heb je stuurbekrachtiging ;) .

Franky B 03-01-2012 11:37

Ik zou gewoon de motor compleet aan het subframe onder de ibiza wegtrekken en deze onder de golf steken. Heb je gelijk de juiste motor steunen remmerij enz.

Let wel op dat als je de stuurbekrachtiging wilt behouden je een deuk moet slaan in de chassis poot vanwege de ruimte die je pully's nodig zijn. Het past wel maar met bochten nemen enz gaat het aanlopen omdat er net te weinig ruimte is.

inferno-gwc 03-01-2012 11:55

Quote:
Originally Posted by Franky B
Ik zou gewoon de motor compleet aan het subframe onder de ibiza wegtrekken en deze onder de golf steken. Heb je gelijk de juiste motor steunen remmerij enz.

Let wel op dat als je de stuurbekrachtiging wilt behouden je een deuk moet slaan in de chassis poot vanwege de ruimte die je pully's nodig zijn. Het past wel maar met bochten nemen enz gaat het aanlopen omdat er net te weinig ruimte is.


Ja dat heb ik ook in een ander topic gelezen :D maar dan slijp ik het er wel uit en lassen we het wel weer dicht.
Bedankt voor de tips!
ibiza is volgens mij van het jaar 2000 of 2001.

Rallye 03-01-2012 12:03

Gewoon je eigen subframe houden.
Je hebt een ibiza 6k2 model vermoed ik als je over 2001 praat.
Draadboom zou ik compleet met zekeringkast overzetten en niet gaan knoeien met de orginele bedrading.
Waarom ?
Nou als je een keer storing ergens in hebt dan kan je de orginele schema's erbij pakken en meten aan de hand van het schema. ;)
Doe je dat niet dan maak je het jezelf dus moeilijker als je alles om gesoldeerd hebt.

Succes

gooigolf 03-01-2012 12:11

Quote:
Originally Posted by De Pul
Hoe bedoel je gooi?

hoi kerel ..

aan jou advies heb ik veel gehad .. :)
dus heeft hij dat ook .. hahah :thumbup:
vrgr gooi

gooigolf 03-01-2012 12:14

Quote:
Originally Posted by inferno-gwc
Steunen van de 3? Als ik het subframe van de Golf houd, moet ik dan andere steunen gebruiken of aanpassen?

Ibiza subframe met golf 2 draagarm/stabi is dezelfde spoorbreedte als Golf 2 origineel?

je kan ook golf 3 sub gebruiken ,,
je moet alen de draagarmen omzetten en stuurhuis ..verder past alles ..
ibiza .. is spoorbreete ,, zelfde dus kun je alles overzetten ,
hoef je niks aantepassen .
als je eigen sub wilt behouden kan ook ..moet je 1 steun distrubutie zijde achter .. over zetten van je huidige motor dan past dat ook ..
de keuse is reuze :thumbup:
vrgr gooigolf

inferno-gwc 03-01-2012 12:43

Bedankt voor alle reacties, ik ga binnenkort eens aan de slag!

De Pul 03-01-2012 14:51

Quote:
Originally Posted by gooigolf
hoi kerel ..

aan jou advies heb ik veel gehad .. :)
dus heeft hij dat ook .. hahah :thumbup:
vrgr gooi

Haha,sorry kon er met de beste wil geen kloppende zin van maken:d:thumbup:

gooigolf 03-01-2012 18:25

Quote:
Originally Posted by De Pul
Haha,sorry kon er met de beste wil geen kloppende zin van maken:d:thumbup:


zal wel van de drank komen hahahahah ,, :thumbup:

vrgr gooi .

inferno-gwc 05-01-2012 23:28

Als ik mijn subframe behoud van de golf 2 kan ik dan ook het stuurhuis met stuurbekrachting behouden? Of zit deze in de weg met mb motorsteunen of dergelijke? En gaat deze samen met AFN motor..

gooigolf 06-01-2012 08:11

Quote:
Originally Posted by inferno-gwc
Als ik mijn subframe behoud van de golf 2 kan ik dan ook het stuurhuis met stuurbekrachting behouden? Of zit deze in de weg met mb motorsteunen of dergelijke? En gaat deze samen met AFN motor..

hallo ..

alles past ... je kan idd je stuurhuis alles behouden ,
let wel .. dat je of deuk in balk moet maken of kasje in je balk te lassen ,
vanwege je poeli stuurpomp .

succes met je projekt :thumbup:

Dokter D 06-01-2012 19:28

Deuk in de balk lijkt me niet nodig.
Hier en ASV ingebouwd met aircopomp en stuurbekrachtiging en er is niets aangepast aan de balk.

Turbo-Variant 06-01-2012 23:44

ASV heeft de stuurbekrachtigingspomp aan de multiriem hangen. Oudere motoren hebben een aparte riem.

Die deuk is echt nodig. (en soms zelfs niet eens toereikend) Heb er al een hele hoop gemaakt. ;)

inferno-gwc 09-01-2012 21:09

Ik heb de motorsteun eens bekeken aan de achterkant van het blok (distributie zijde achter onder de uitlaat) Maar deze lijkt anders?
Golf 2 subframe heeft bovenop 3 bouten waar de motorsteun op vastgeschroefd wordt en de gaten van de golf 2 steun op het blok zijn ongeveer 1cm minder breed?

Ik heb dus een AFN motor icm Golf 2 subframe. Iemand een idee welke motorsteun ik moet hebben (misschien heeft iemand vw nummers..?)

gooigolf 09-01-2012 21:53

Quote:
Originally Posted by inferno-gwc
Ik heb de motorsteun eens bekeken aan de achterkant van het blok (distributie zijde achter onder de uitlaat) Maar deze lijkt anders?
Golf 2 subframe heeft bovenop 3 bouten waar de motorsteun op vastgeschroefd wordt en de gaten van de golf 2 steun op het blok zijn ongeveer 1cm minder breed?

Ik heb dus een AFN motor icm Golf 2 subframe. Iemand een idee welke motorsteun ik moet hebben (misschien heeft iemand vw nummers..?)

je kan die steun er zo afdraaien 4 bouten ,,
daar kun je zo je eigen golf 2 steun opzetten , dan past hij op jou frame ..
golf 3 heeft 1 .. klopt en golf 2 heeft er 3 ...
vrgr gooi :thumbup:

inferno-gwc 09-01-2012 22:01

Dan moet ik nog eens goed kijken alshet licht is want ik dacht dat die 4 bout gaten in het blok niet overeen kwamen met de bout gaten in de afn motor.

gooigolf 09-01-2012 22:20

Quote:
Originally Posted by inferno-gwc
Dan moet ik nog eens goed kijken alshet licht is want ik dacht dat die 4 bout gaten in het blok niet overeen kwamen met de bout gaten in de afn motor.



als goed is moet het passen ..
:)

inferno-gwc 10-01-2012 22:59

past inderdaad thx!, iemand enig idee waar ik PU motorsteun rubbers kan krijgen of andere motorsteunen die sterker zijn dan de standaard?

Turbo-Variant 10-01-2012 23:34

PU in een diesel? Heb je een goede tandartsverzekering? ;)

Steunen kan je best gewoon normaal rubber nemen. Heb zelf nu het Golf 3 rubber rechtsachter, linksachter en voorzijde zijn G60 hydrosteunen (immi). Trilt eigenlijk al iets teveel naar mijn zin. (TD 59kw van een maatje van me ligt stiller)

inferno-gwc 11-01-2012 08:55

Quote:
Originally Posted by Turbo-Variant
PU in een diesel? Heb je een goede tandartsverzekering? ;)

Steunen kan je best gewoon normaal rubber nemen. Heb zelf nu het Golf 3 rubber rechtsachter, linksachter en voorzijde zijn G60 hydrosteunen (immi). Trilt eigenlijk al iets teveel naar mijn zin. (TD 59kw van een maatje van me ligt stiller)


:D
PU rubbers hoeft ook niet persee, ik wil wel gewoon goede stevige steunen hebben zodat ik ze de komende tijd niet hoef te vervangen.

Franky B 11-01-2012 11:44

Ik lees wel eens wat over vwmotorsport motor steunen. Weet niet of deze ook voor diesels zijn te gebruiken.

Ik ben zelf van plan de achterste 2 (bij bak en distributie zijde) origineel te laten. om nu toch het geheel een beetje strakker te houden ben ik van plan een Vibratech voorste motor steun te gebruiken. Deze kan je eventueel bestellen bij Dutchbuild. ook een van de adverteerders hier op het forum.

De Pul 11-01-2012 13:05

Moet je helemaal niet willen bij een diesel...je vullingen klapperen eruit.is hierboven ook al gezegd.

Franky B 11-01-2012 18:46

Ik heb geen vullingen... :)

De Pul 11-01-2012 19:14

Quote:
Originally Posted by Franky B
Ik heb geen vullingen... :)

dan wel.....;)

Franky B 11-01-2012 19:17

nee, alle gekheid op een stokkie, de achterste 2 motorsteunen blijven wel origineel. En ik lees het en der dat een vibratech motorsteun prima werkt zonder al te veel trillingen te geven. Dit zijn dus andere steunen als bijv. de powerflex PU rubbers e.d.

De Pul 11-01-2012 19:22

as i said,ik zou er niet aan beginnen......
maar ik zou ook niet aan diesel rijden beginnen dusja,zoveel mensen,zoveel wensen.
als je de voorkant star maakt,is het enige waar de voorkant zijn op en neer gaande beweging op kwijt kan de ophanging van de voorbalk.......en dat gaat bij een diesel wel wat lomper dan bij een benzinemotor.

Franky B 11-01-2012 19:36

Het is voor mij ook juist de bedoeling de elasticiteit er uit te krijgen. Wel tot een bepaald niveau natuurlijk... Heb ook vibratech inserts voor de achteras enz. De auto dient bij mij ook een ander doel als dagelijks vervoer dus misschien heb ik andere voorkeuren als iemand die de auto als dagelijks vervoer gebruikt.

inferno-gwc 12-01-2012 00:19

Deze TDI gaat wel in mijn dagelijkse auto. Wat ik wil bereiken is stevige motorsteunen maar ik moet wel relaxt nog kunnen rijden. Advies is dus de standaard motorsteunen te gebruiken? Of toch iets verstevigd ivm sneller slijtage door de TDI..?
En welke steunen heeft men dan goede ervaring mee?

De Pul 12-01-2012 00:26

je hebt 2 opties,verstevigde/starre steunen>dashboard loopt bijna vanzelf de auto uit.
originele diesel steunen>gewoon zoals het bedoelt is vanuit de fabriek.imo zit er weinig verschil in de mech. diesel steunen van een mk2 tov tdi mk3 steunen,qua hardheid.

gooigolf 12-01-2012 07:42

hallo zou het mooi orgi laten ..
dus orgineele steunen ..zitten er niet voor niks op .
idd hoe harder hoe meer gedreun ..nou dat wil je ook niet ..
heb 2 gedaan , met orgi en is prima te rijden
vrgr gooigolf ..

inferno-gwc 12-01-2012 08:54

Thanks.. ik ga de originele steunen gebruiken :)

ronaroot 12-01-2012 10:16

Quote:
Originally Posted by inferno-gwc
Thanks.. ik ga de originele steunen gebruiken :)


Goed idee :thumbup:

Turbo-Variant 12-01-2012 10:25

Origineel voldoet prima, rijd zelf met plusminus 140pk en 310Nm uit een AFN in een Golf 2.

Zelfs met zware voet en/of circuitrijden geen klachten.


All times are GMT +1. The time now is 06:07.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.