Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Projekt: MK1 1.5 jb --> GTI 1.9 16V ABT (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=93995)

dragracer 30-12-2011 21:22

Projekt: MK1 1.5 jb --> GTI 1.9 16V ABT

Hier stel ik nu mijn komende projekt voor.

De Golf 1 heb ik een aantal jaar geleden op Ebay.de gekocht.
Een blauwe Golf 1C zo kaal al het maar kan met toen slechts iets van 138000 km op de teller.
Nu rijden we er al een paar jaar met plezier mee rond en zijn ook van plan dat voorlopig nog te blijven doen.
Maarja...om me heen zie je allerlei ombouw/verbouw projekten van VW's en dan begint het toch ook wel te jeuken.... ;)

En nu heb ik de mogelijkheid en de ruimte dus werd het tijd.......

Dus een snellere motor moest er komen....en die heb ik nu gevonden met deze 1.9 16V KR.

Deze Golf 2 1.9 16V ABT is van Niels (VW-Speed-member) geweest.
Deze is destijds door Pon al ABT getuned/geleverd.

Alle boekjes met stempels en stickers/typeplaatjes zijn erbij.
Toen al geleverd met ca.160PK. ,ca.245km/h met een nieuwprijs toen van net geen 70000 gulden !! :wow:

De motor is later nog een keer aangepakt/kop geflowed enz.....wat precies moet ik nog even uitzoeken.
De bak is ook gereviseerd en versterkt geloof ik..ook dat zoek ik nog uit....

De Golf stond al enkele jaren gedeeltelijk gedemonteerd in de garage en een boerenschuur....want de roest was op bepaalde plekken langzaam aan het winnen er moest dus iets aan gebeuren.
Niels had de plannen om het casco weer klaar te maken en was ook al begonnen met het strippen om daarna toch weer lekker te gaan rijden met de 16V ....maar soms lopen dingen anders......

Een paar weken geleden kreeg ik een telefoontje van Niels dat de auto weg moest en heb de auto toch gekocht.
Het gaat mij natuurlijk om de motor en toebehoren....de carrosserie is op vele plekken(vooral achterzijde doorgerot.....
Enkele onderdelen van de MK2 zullen verkocht worden en de rest is sloop....

Ik ben inmiddels begonnen met het strippen en de demontage......
Dan gaat de motor uit elkaar, om 'm helemaal weer netjes en toonbaar te maken.
Diverse nieuwe delen wil ik er wel op doen...pakkingen,riem enz...ik zie wel als het zover is dan.

Ik ben voor mn werk nu met regelmaat in Oostenrijk dus ik weet niet hoe snel het allemaal zal gaan gebeuren maar als er nieuws is meld ik het hier..... :thumbup:

Dan een paar foto's:

De golf 1 waar het allemaal in moet...
Ik weet nog niet of die dezelfde kleur blijft......daar ben ik nog niet over uit....

De 16V zo troosteloos zoals ie er nu bij staat :

De 16V staat nu op een groot pallet met 4 zwenkwielen...als volgende gaan de wielen en de wielophanging/schroefset eraf.
De kabelboom is al grotendeels eruit nu....

Larsv5 30-12-2011 21:31

Dat is een bekende MKII... Lang niet gezien dat ding nou weet ik ook waarom.

Succes met de MKI 16V

dragracer 30-12-2011 21:33

Quote:
Originally Posted by Larsv5
Dat is een bekende MKII... Lang niet gezien dat ding nou weet ik ook waarom.

Succes met de MKI 16V

Aha je kent 'm dus ??
Misschien kun jij me meer over die auto vertellen dan ?? ;)

Larsv5 30-12-2011 22:11

Hij is jaren met liefde behandeld en loopt (althans toen der tijd) als een raket.... ;)

De Pul 30-12-2011 22:51

mooi project,wel een beetje jammer dat er een aparte auto voor verdwijnt maar ach.

dragracer 30-12-2011 23:43

Quote:
Originally Posted by De Pul
mooi project,wel een beetje jammer dat er een aparte auto voor verdwijnt maar ach.

Hij is echt te slecht hoor......zal kijken of ik er een paar foto's van schieten kan.....

De grote gaten vielen er in aan de onderkant.....niet normaal... :(

Maar ach....als deze motor enz. straks in de Golf 1 zit is het toch ook goed ?? ;)

De Pul 30-12-2011 23:55

Daarom,feitelijk gezien was dat ook wat die mk2 apart maakte;)

vwcrazy 31-12-2011 09:37

je plannen klinken goed.

succes met de ombouw.

jetta mk1 '82 31-12-2011 10:26

Mooi plannen met opa, ben benieuwt hoe dit project gaat lopen!!

Mister Cool 31-12-2011 10:28

Leuk project, mooi karretje ook. Vind die velgen onder de einzer ook erg wijs trouwens :thumbup:

dragracer 31-12-2011 11:03

Quote:
Originally Posted by Mister Cool
Leuk project, mooi karretje ook. Vind die velgen onder de einzer ook erg wijs trouwens :thumbup:

De velgen staan te koop..... originele 14" Pirelli P2 velgen.......

roept u maar...... ;)

knarfmk1 31-12-2011 11:17

mooi project! en zou die kleur zo laten is wel een lekker kleurtje

bprijs 31-12-2011 12:00

Succes met project ben benieuwd naar het eindresultaat, zal wel lekker van zijn plek gaan.

dragracer 31-12-2011 12:50

Quote:
Originally Posted by knarfmk1
mooi project! en zou die kleur zo laten is wel een lekker kleurtje

Ik had ook al zitten denken aan dezelfde kleur als onze Golf Plus..... :cool:

Quote:
Originally Posted by bprijs
Succes met project ben benieuwd naar het eindresultaat, zal wel lekker van zijn plek gaan.

Ik ga er idd vanuit van wel ja........ :D

vwcrazy 31-12-2011 13:21

Dat is een ruige kleur. Die zal zeker goed staan op de 1

alco1 11-01-2012 17:00

dat is idd een mooi kleur daar zou ik ook voor gaan denk ik ,staat ook wel cool op een mk1

dragracer 15-02-2012 13:30

Ik heb de Golf 2 16v slopert bijna kaal nu...als die weg is komt het motorblok op een standaard en gaat ie ook weer gedeeltelijk uit elkaar....nieuwe pakkingen,keeringen..net wat nodig is...het blok is een tijdje terug gereviseerd..maar nu die hier toch open en bloot ligt wil ik geen risico lopen door die dingen nu niet te doen.

Dan zal ik de losse onderdelen laten spuiten/poedercoaten/verchromen...ben er nog niet uit wat precies..we zien wel....
Suggesties altijd welkom natuurlijk.... ;)

Heb links en recht ook al enkele onderdelen aangeschaft die ik nodig heb voor de ombouw zoals bijv. de motorsteunen van een Scirocco 16v...ook die worden opnieuw gespoten of gepoedercoat.

Dan een vraag aan de kenners...

Als ik het blok uit mijn Golf 1 heb.....zijn er nog punten die opnieuw gelast of verstevigd zouden moeten worden....dat kan ik zelf..geen probleem.....maar was benieuwd of ik daar ergens iets over vinden kan of iemand die het me kan vertellen...... :thumbup:

Johan1982MK1 15-02-2012 15:37

Kan wel, maar hoeft niet.
Scirocco (zelfde basis als de golf1) is ook met KR geleverd 139pk std dus zal wel wat meevallen..
Wat je wel kan doen is ff een veerpootbrug en stang tussen de draagarmen onder de auto.

dragracer 15-02-2012 18:16

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Kan wel, maar hoeft niet.
Scirocco (zelfde basis als de golf1) is ook met KR geleverd 139pk std dus zal wel wat meevallen..
Wat je wel kan doen is ff een veerpootbrug en stang tussen de draagarmen onder de auto.

Was ook zeker de bedoeling....ook natuurlijk opnieuw in kleur..misschien die delen ook wel in de kleur van de auto....

Thanks..... ;)

dragracer 18-03-2012 13:12

Net nog een mooi ABT stuurtje gekocht op Ebay....

Ook heb ik alle motorsteunen van een Scirocco 16v al binnen.

Volgende week een weekje vakantie..kan ik eindelijk de kas van de golf 2 helemaal kaal maken en wegdoen...dan de motor op ddbok en kan het feest beginnen... :thumbup:

dragracer 30-03-2012 20:27

Zo ...deze week heb ik me nog een beetje nuttig kunnen maken in de garage.

Auto is kaal.....zelfs het Subframe was al aardig doorgerot.....was een hele klus geweest om deze auto weer (veilig)op de weg te krijgen..... :cool:

Vandaag de carrosserie op laten halen.....dus ruimte in de schuur nu.... :)

dragracer 09-04-2012 19:37

Zo..de paasdagen maar gebruikt om het hok/garage eens uit te mesten....
Nadat de cas van de 16v opgehaald was was dit ook wel even nodig.
Ruimte in de keet.....

En hier staat ie dan.....

Je zou het zo niet zeggen,maar toch :
1.9 16V af fabriek ABT getuned ca 160-170 pk.

golfmk1abf 14-04-2012 16:20

Even voorstellen, hoi ik ben stefan en ook bezig met project mk1...

Abf 16v blok hangt er nu in, bezig met de kabelboom...

Pas jij alles aan of gebruik je de oude binnen bekabeling en nieuwe voor onder de motorkap?

En gebruik jij de injectie of ga je over op carburateurs?

Vr Gr. En veel plezier met knutselen ;)

dragracer 14-04-2012 20:34

Hoi Stefan,

Het is tot nu toe de bedoeling om de motor in deze opzet weet te monteren..dus met de injectie....
De motor is bewerkt en zoals die nu is loopt ie al super.
Maar ben nog bezig onderdelen te verzamelen....dus misschien ga ik nog werl over op Flachschieber...weet het nog niet.

De kabelboom wordt voor me pasklaar gemaakt.

Als je meer vragen hebt pb je telefoon nummer maar.

jij ook succes met je projekt... :thumbup:

dragracer 27-05-2012 09:22

Heb de laatste tijd weinig kunnen doen ivm mn werk in het buitenland,vakantie,Worthersee bezoek enz...
Maar nu effe druk geweest met de voorbereidingen in de garage.
Heb nog een demontabel "zwevend" werkblad gemaakt over de motorkap van de golf 1 heen.
Zo heb ik extra ruimte om de onderdelen neer te leggen en is mn werkbank vrij.

Zo kan de Golf mooi binnen staan en kan ik wel lekker aan het werk met de voorbereidingen aan de gang.

En tevens een Custom made RVS Spaghetti Spruitstuk kunnen kopen met 0 km dus als nieuw :D

Deze is voor een Golf 2 maar ben in het bezit van een TIG apparaat,dus dat zal geen probleem zijn als ik het aan moet passen...

SpeedieD 27-05-2012 12:00

Lekker project! Zit zelf ook die kant op te denken nu mijn 1100 het gisteren begeven heeft...

dragracer 03-06-2012 21:38

Ben nu in Oostenrijk voor mn werk en heb gisteren het uitlaatspruitstuk opgehaald...
ben er blij mee.

Origineel Oettinger Performance

Nooit gebruikt , lag een paar jaar in de garage opgeslagen.....en voor € 150,- kon ik 'm niet laten liggen... :D

SpeedieD 03-06-2012 21:55

Damn dat is wel een hele mooie deal! Die kun je zeker niet laten liggen.

MartinW0527 03-06-2012 22:07

Gaaf project zeg, deze ga ik zeker volgen!

dragracer 04-06-2012 07:58

Quote:
Originally Posted by SpeedieD
Damn dat is wel een hele mooie deal! Die kun je zeker niet laten liggen.

Idd.....soms is EBAY.DE je beste vriend als je dingen zoekt voor je auto..... ;)

En omdat ik in oostenrijk aan het werk ben en dus regelmatig op en neer rij kan ik veel onderdelen ophalen wat mij dus de portokosten scheelt.... :D

Quote:
Originally Posted by MartinW0527
Gaaf project zeg, deze ga ik zeker volgen!

Thanks..ik weet niet of het allemaal snel gaat gebeuren maar zal wel regelmatig posten als ik wat gedaan heb..

dragracer 10-06-2012 19:46

De laatste dagen een beetje aan het denken en overleggen geweest met mn vrouw over het projekt.
Dan vooral over de kleur van de auto en welke stijl het moet gaan worden.

Ik zat aan wit te denken...diamant-wit..heb ik ooit op mn Ford Fiesta XR2 gehad,zag er super uit toen.....en ook het zelfde Ice-river blue dat op onze Golf Plus zit..... :rolleyes:
Ook een beetje overlegd met enkele mede-Speeders....en die hadden het er ook over dat de originele kleur blauw toch het mooiste zou zijn....

Maar nu dus toch besloten dat het de originele kleur blauw gaat blijven...en dan de chromen strips eraf en de zwarte er weer op.....dus blauwe auto met zwarte accenten aan de buitenkant...ook de velgen zullen bijv. een zwart hart krijgen.
Welke velgen het gaan worden zien we dan wel weer.

Verder niet al te veel poespas aan de buitenkant..een klein beetje "een sleeper" idee.... :cool:

Er komt een zwart leren interieur in ..het liefste de oudere Porsche stoelen (ook bouwjaar 1980-1985) en andere leuke Porsche details.

Dan vandaag eindelijk begonnen met de demontage van het blok....
Omdat de auto lang in een schuur heeft gestaan ziet het blok er niet meer uit ondanks dat ie een paar jaar geleden al gereviseerd en bewerkt is.
Dus het blok gaat grotendeels uit elkaar om dan onderdelen te laten spuiten , poedercoaten en verchromen.
Het blok zal zul chroom/zwart en alu-tone als kleuren krijgen.

En dan ook nog een leuke verrassing.....wist het niet zeker...maar er zitten dus Schrick nokkenassen in... :D

Tevens dit weekend nog weer wat leuke onderdelen kunnen kopen.

Een nieuwe Radiator afmetingen : 670 x 310 mm

En een set Originele Nieuwe Zwarte Golf 1 spiegels....nog in de doos en plastic.

Ik zit nog op meer dingen te azen....
Ben nog in onderhandeling met een set 15" EtaBeta velgen met een mooi diep bed..heb ze nog niet vaak gezien..niet heel bijzonder maar gaat zeker bij de stijl van de auto passen. :thumbup:

dragracer 23-06-2012 17:30

En weer een kleine update...

We zagen ergens een Golf MK1 S te koop staan, Bouwjaar 1980 , kleine achterlichten , 78000 km , tietentacho , automaat 1.5 J motor ,en origineel NL .

Dus vanmorgen direct een afspraak gemaakt om te kijken....en direct meegenomen.

Van een oude man geweest,nu in de 90 en niet meer in staat om te rijden....deed ie nog wel af en toe stiekem,maar nu hadden zn kinderen de auto toch maar te koop gezet.

Nu dus een dilemma...met welke Golf 1 ga ik het projekt voort zetten.

Waarschijnlijk toch de groene, de blauwe gaat dan naar een Neef in Alkmaar die er dan zelf lekker mee aan de gang gaat.

Er zit een beetje laswerk aan beide, beide Golfjes moeten toch ook overgespoten worden,interieur wil ik toch aanpakken en er mooie zwarte Lederen Porsche Stoelen in doen...voordeel van de groene....er zit al zwarte panelen en grijs vloerkleed in.

Interieur is helemaal standaard en simpel...misschien net zo mooi dat je straks aan de buitenkant of het interieur helemaal niet zien kunt dat het een bommetje is...hooguit aan bepaalde details.... :thumbup:

Audi1981 23-06-2012 19:25

Kleine achterlichten, geen achterwisser, big block motorsteunen, ik zou wel weten waar ik dat blok in zou lepelen... ;)

De Pul 24-06-2012 08:30

ik ook.....

KennyH 24-06-2012 12:45

in die blauwe toch? :P hahahah nee just joking

ik weet het ook wel ;) (mean green speeding machine)

staande golf 25-06-2012 17:12

Die oude kerel had er nog wel hippe wieltjes onder :D

dragracer 29-06-2012 11:25

mijn gedachten gingen ook naar de groene............maarrrrrrr..

De plannen zijn al weer bijgesteld.... :D

Heb net een Scirocco 1 uit 1977 aangeschaft...dat was toch al heel lang mijn stille wens.....kon er alleen nooit aan komen.

Dus binnenkort waarschijnlijk 2 Golfjes 1 in de aanbieding.... ;)

staande golf 29-06-2012 12:30

Scirocco is altijd mooi!

dragracer 30-06-2012 14:52

En zo snel kan het gaan..ben nu zelf nog in Oostenrijk voor mn werk....maar de Blauwe Golf 1 is net opgehaald en onderweg naar Alkmaar....

Neef van mn vrouw zat er al op te azen toen we hem kochten.....nu is zijn wens ook in vervulling gegaan....hij gaat lekker verder met "Opa" helemaal op te knappen... :thumbup:

dragracer 15-07-2012 21:35

Inmiddels de ETA BETA velgen opgehaald.
Volgends de verkoper reeds vele jaren oud maar slechts 1 x banden op getrokken..die er weer afgehaald en toen zijn ze weer naar het magazijn vertrokken.
Velgen zijn dus als nieuw...op 1 velg een klein krasje in het bed.
Achterzijde van de velgen is nieuw..nog nooit gemonteerd. :)
Alleen een beetje stof en vuil erop.

Ze zijn wel steek 4 x 108 maar met ET 41 ofzo geen probleem en anders mag Bertil de naven best wel omboren voor me :D

Komende woensdag de Scirocco ophalen in Bremerhaven...dan meer foto's ;)

All times are GMT +1. The time now is 08:15.