Circuit golf.
Hallo,
Mijn golf is onder vele al wel een bekende, er was al een topic over de golf, maar heb een nieuwe gemaakt aangezien het oude topic voorzien is van veel verschillende verhalen. Ik heb mijn golf hoofdzakelijk gemaakt voor slalom wedstrijden, maar rijd zo nu en dan ook eens een rondje op zandvoort en assen. Het leukste is het racen, de adrenaline die daarbij vrij komt is fenomenaal, maar ook het door ontwikkelen/ het bouwen van diverse constructie's en de ervaring die je opdoet tijdens het "circuit rijden" is erg leerzaam. Stukje geschiedenis, Het bouwen van de auto is in juni 2008 begonnen, toen reed ik nog in een beginners klasse waarbij aanpassingen bijna niet toegestaan waren. Het rijden in deze klasse verging me zeer goed en ik wilde al snel meer, het daarop volgende seizoen ben ik gestart in de hogere klasse, in de winterstop van 2009 is er dan ook een hoop verbouwd en gesleuteld, de seizoenen 2008 en 2009 reed ik met een originele kr motor (1.8 16v benzine), maar na deze seizoenen en 240.000 straat kilometers was de motor toch wel af en wilde ik meer. In de winterstop van 2009 is er weer een grote stap gemaakt, de 1.8 benzine zou ingeruild worden voor een 1.6 turbo diesel motor. Reden hiervoor was de interesse in het bouwen van een diesel race motor, voor de 1.6 werd gekozen omdat de enigste restrictie in die klasse was, dat er een motor in het voertuig moest zitten die origineel ooit geleverd was in het voertuig. De motor werd volledig in eigen beheer gebouwd, wel met extra informatie van derde. Ook de versnellingsbak onderging weer een aanpassing, tandwielen en eind overbrenging werden gewisseld aan gezien het vermogen en de toeren gebieden aanzienlijk veranderde tenopzichte van de oude situatie. Het seizoen 2010 bracht na 2 wedstrijden met zich mee dat het onderblok van de nieuwe race motor gescheurd was, het 3mm in diameter uitboren van de cilinders en de krachten die er ontstonden werden het gietijzer te veel, er zat een scheur van ruim 5 cm in cilinderwand 4. Na dit heeft de golf zeker een jaar stil gestaan, ook i.v.m het aankopen van mijn eigen woning en de verbouwing die dat met zich mee bracht. Nu eind 2011 zijn er weer plannen gemaakt en zal de golf weer onderhanden genomen worden, om seizoen 2012 weer volgas mee te rijden. :D |
Even wat foto materiaal bij het praatje,
De golf zoals ik er in 2008-2009 mee reed. De verbouwing in 2009. versnellingsbak aangepast, Aanbouw rolkooi. De golf 2009. v.d stoop en kruijer De golf na het uitbouwen van de spatborden en het verbreden van de wielophanging met 12cm. :thumbup: De golf 2010. De motor die in 2010 gebouwd is, had de volgende specificatie's -Onderblok opgeboord naar 1744cc. -Cilinderkop volledig eigen handig bewerkt. -Custom made inlaatspruitstuk. -vnt 17 turbo. -water/air intercooler. -12mm plunjer diesel pomp. -G nozzle verstuivers. -Methanol injectie. geschat vermogen rond de 180 pk / 400nm zonder methanol. |
jaja daar is hij weer! Mooi dat je weer een topic hebt aangemaakt...was altijd leuk om het te volgen:)
Ga je weer met een diesel rijden? Of toch weer benzine? Hou ons op de hoogte! :thumbup: |
benieuwd naar de vorderingen, interieurtje ziet er lekker racey uit :)
|
Dit is wel een leuk project.Circuit Golf MK2 Diesel.
Blijf deze zeker volgen. :thumbup: |
De nieuwe motor word zeker weer een diesel !
De cilinder inhoud is nu inmiddels wel wat aangepast, |
Hoe heb je de wielophanging destijds verbreed?
|
filmpjes van die dikke diesel? Vet man!
|
Quote:
Weinig alleen van stationair draaien en opspoelen van de turbo. hij is maar kort in actie geweest toen ging de motor al stuk. |
mooi topic,ben benieuwd hoe het verder gaat....
|
Mooi om te zien dat dit project weer opgepakt wordt! :)
|
top Frank, ben benieuwd naar de ontwikkelingen
|
Ik zal jullie zo goed als mogelijk op de hoogte houden !
momenteel wacht ik nog op nieuwe zuigers, als deze er zijn dan kan het blok geboord worden en dan is het opbouwen geblazen, het motor concept is er al voor 95% dus het moet snel kunnen gaan. Heb eigenlijk in de planning staan om halverwege januari de golf weer draaiend te hebben. |
Vlakke zuigers of holle zuigers?
|
:thumbup:
Gaaf frank! |
Jan, ik ga rijden met vlakken zuigers ;)
Herm bedankt. :thumbup: |
goed bezig! Keep up the good work ;)
|
Vrijdag het onderblok weg gebracht voor de revisie werkzaamheden.
Maandag avond hopenlijk weer ophalen, dan kunnen we aankomende week starten met de definitieve opbouw. :D Eindelijk er zit weer vooruit gang in het project, na een 16 maanden stil staan. Het begon toch wel erg te kriebelen na zon lange tijd. :rolleyes: |
Ik weet nog dat het somer's erg warm kon worden in de race auto, daarom vandaag maar eens creatief geweest met een stukje polycarbonaat (lexan) en een fohn.
. . ook gelijk een extra plaatje gemaakt zodat ik hem ook nog dicht kan maken, met regen of vries koud. |
Ziet er allemaal goed uit! :)
|
Vandaag het onderblok weer opgehaald, gelukkig was hij nog in prima staat, er zat praktisch geen ovaliteit in, dus even opnieuw laten honen en laten vlakken, laten borstelen en de hulp as lagers laten vervangen.
Spullen zijn besteld en donderdag ga ik starten met opbouwen. :thumbup: |
:thumbup:
|
Ga je volgend jaar weer meedoen metde slalom bij wimedo?? Ik doe het sins dit jaar ook met het bedrijf. Hebben nu twee e36 staan die afgehoerd kunnen worden :-)
|
JA is wel de bedoeling !
Welke klasse rijden jullie ? |
Na een paar weken geen tekst, toch maar weer eens een update.
Ik heb zeker niet stil gezeten, samen met een aantal versnellingsbakken en huishoudelijke dingen, heb ik de motor zo goed als klaar weten te krijgen. Alles is compleet en draaid weer rond, A.s zaterdag staat op de planning om de motor in de golf te takelen en aan te sluiten, wellicht zaterdag dan wel weer een proef ritje ! :thumbup: foto's volgen nog ! :D |
ben benieuwd frank,succes.
|
ik weet niet welke klasse we rijden frank. wij schrijven ons elke keer in en dan rijden we gewoon puur voor de lol. Maar ben wel benieuwd wat je roetboot gaat doen over het cicuit ;-)
|
Quote:
"roetboot " even netjes he' ;) Ik ben ook benieuwd, ik weet wel wat de vorige motor deed en dat ging belachelijk hard, heb er helaas te kort van kunnen genieten. |
Goed nieuws !
De golf is op 2-1-2012 herboren, Na alles aangesloten te hebben en de pomp ontlucht te hebben, was het tikkie lopen. Uiteraard is hij nog niet helemaal rijklaar, maar daar word deze week weer hard aangewerkt. :thumbup: Een paar plaatjes, helaas wel hele slechte kwaliteit. |
Dik roetmobiel!!
|
kijk, topic van onze Frank. Blijf posten, ben erg benieuwd. Filmpjes zouden helemaal leuk zijn!
|
.
|
Vandaag op zondag eindelijk weer eens wat uurtjes gevonden om verder te gaan aan de golf ! :D
Ik ben vandaag begonnen met letterlijk een frisse dag, heb eerst de stof die er na anderhalf jaar oplag maar eens afgewassen, daarna verder gegaan met het afwerken van het lijstje "things to do" wat is er vandaag allemaal gebeurd ? -remmen rondom even los gehaald, gesmeerd, gereining en de vloeistof ververst. -schokdempers en wieluitlijning nagelopen en afgesteld op de komende koudere race dagen. -koelsysteem van de motor aangepast, onder andere de radiateur iets verplaatst, zodat mijn nieuwe olie koeler hier straks voor kan komen te hangen. -diversen bouten nog even nagetrokken. kortom een hoop kleine dingetjes en geen grote update's, maar onderhoud is minstens zo belangrijk ! komende dagen staat in het teken van nogmaals gewicht verlagen en verbeteringen aanbrengen op het gebied van de aerodynamica. Als alles een beetje loopt zoals geplant, dan wil ik zaterdag 21 januari gaan testen op zandvoort, even de motor inrijden/afstellen en testen. |
goed bezig frank!
|
Ziet er netjes uit, ben benieuwd naar filmpjes als je terug begint te rijden :thumbup:
|
Dankje wel allemaal !
Filmpjes gaan er zeker komen ! ben al aan het snuffelen voor een onboard camera, en het is voor mij zelf altijd hopen dat andere mensen actie foto's en filmpjes maken ;) |
Vandaag mijn oude telefoon maar eens van zolder gehaald, deze heeft een 5.4 camera en van mijn nieuw telefoon een 3.3 zeer slechte kwaliteit dus.
heb mijn oude telefoon geupgrade tot onboard camera, heb nu 6.0gb aan geheugen kaarten dus kan straks lekker filmen, van het weekend mijn nieuwe olie koeler gemonteerd, even wat steuntjes gemaakt, en slang laten persen. ook heb ik de uitlaat verbouwd, dempers zijn er onder vandaan, scheelt me weer 6 kg, en de diesel maakt toch totaal geen herrie met die turbo erop. Ook ben ik van de week druk bezig geweest met het maken van een achterklep spoiler, lang leven polyester. Ook het dak/motorkap en zijschermen zullen waarschijnlijk van polyester worden, in het kader van gewichts besparing. hier wat foto's Uiteraard moet het nog wel even in de kleur gezet worden. |
Polyester stinkt Frank,ik werk met epoxy,kun je in verschillende diktes en uithardings tijd krijgen.
Heb geoefend op een oude boot,met zowel kevlar als carbon en glasvezel. Je moet er geduldig bij blijven voor een geweldig resultaat. :thumbup: http://www.hp-textiles.de/ |
:thumbup: Goed bezig !
Ik wil wel een filmpje zien van dat diesel circuit monster :D |
lekker zo'n roet racer
ben er ook 1 aant bouwen ik hou je project in de gaten |
All times are GMT +1. The time now is 20:05. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.