Vacuum-systeem
Vandaag heb ik de grote beurt afgemaakt + de kleppendekselpakking vervangen.
Toen ik het spul weer in elkaar had gezet, klonk er een sissend geluid. Bij wat zoeken bleek er een klein tuutje te zijn waar dat vandaan kwam. Als ik mn vinger daarop legde, draaide de motor meteen een stuk vloeiender en wat het geplof in de uitlaat volledig verdwenen. Dus: ik dacht dat dit slangetje best wel eens van het vacuum-systeem kon zijn. Het is het slangetje in het rode gebied: Bij het opnieuw aansluiten van dit slangetje, kwam het ploffen terug. Toen zag ik dat bij de andere aansluiting een gaatje zat. Nu deze weer dicht is, is het ploffen wel verminderd, maar niet weg. Ik denk dat óf dat slangetje nog lek is, óf er op een andere plaats een lek is. Wat zijn andere plekken waar lekkage van het vacuumsysteem mogelijk/waarschijnlijk is? |
Quote:
Het betreft een Golf 2 Manhattan 1.6 benzine uit 1990 met motorcode PN. |
Slangetje wat je in het rood hebt omcirckeld gaat naar de ontsteking toe. Naar je vaccuumvervroeger.
Zou een keer alle vaccuumslangetjes vervangen. |
Oke.
Dat is ook al door mn hoofd gegaan. Heeft iemand misschien een schema met een overzichtje van alle vacuumslangen? Waarop moet ik letten bij de aanschaf van nieuwe slangen? En welke diameter moeten ze hebben? |
Vanochtend bezig geweest om alle slangetjes van en naar de carb te vervangen.
De volgende slangen zijn vervangen: en de slang naar de vacuumvervroeger (die van gister). Hij doet het al wel beter, maar ploft nog steeds, ook bij een hoger toerental. Zijn er slangetjes die ik ben vergeten? Hoe kan ik andere lekken zoeken? Ik ben aan de slang op de vacuumvervroeger gaan zuigen, maar dan krijg ik geen vacuum (weet alleen niet of dit een goede test voor het hele systeem is). Wat me wel opviel was dat de lucht ranzig naar benzine smaakte. Is dat normaal? |
Gisteravond nog even wat rondgezocht op het forum hier.
Ik kwam erachter dat de carb van de PN vaak problemen geeft met de gasklepregelaar of de gaskleppositiesensor. Vanochtend de luchtaanvoer maar weer even losgemaakt om te kijken: het klepje (bij dat oranje tuutje) stond helemaal open. Toen de auto gestart, en dan trekt hij het klepje direct tot op een kier. Hij blijft ook op dezelfde plek, het is niet dat hij de hele tijd heen en weer gaat. En toch blijft de auto licht ploffen. Ik heb ook iets gelezen over een vieze/kapotte lambda-sonde. Nu weet ik niet of ik een geregelde kat heb, sommige 1.6-en hebben em wel, anderen niet. Hoe herken ik de lambda-sonde, zodat ik die stekker los kan halen om em te testen? Is het de blauwe stekker op het inlaatspruitstuk? Het zijn een hoop vragen in een post, hopelijk heeft iemand een antwoord! |
Quote:
Lambdasonde kun je gewoon de de uitlaat zien zitten, maar zal bij een carburateurmotor niet aanwezeg zijn. |
Oke, bedankt.
Ik vond het al vreemd, maar als ik gegevens over de motor met code PN opzoek dan zie ik dat er versies met en zonder zijn. Dus ik vroeg me af waar ik die zou moeten kunnen zien zitten als ik em zou hebben ;) Weet je misschien of ik alle vacuumslangen heb vervangen? En wat er verder met die vacuumvervroeger aan de hand kan zijn? |
Quote:
achter op de carburateur zitten volgens mij ook nog wat slangetjes (tenminste bij de standaard carb van mijn 1800) Je hebt op de slang van de vacuuemvervroeger gezogen zeg je, maar aan welke kant ?? Als je op de slang zuigt welke naar de vervroeger gaat moet je vacuuem krijgen. |
Ik zal morgen nog even zoeken naar slangetjes aan de achterkant, maar die heb ik afgelopen weekend niet gezien.
Ik heb inderdaad gezogen aan de kant die naar de vacuumvervroeger gaat. Deze trok vacuum en bleef dat ook als ik stopte met zuigen. Hoe komt het dan dat hij stopt met ploffen als deze slang los is (en met de vinger op de aansluiting de rest van het vacuum hersteld wordt)? *edit* wat ik vandaag merkte na een stukje (45km) rijden, is dat bij een koude motor het ploffen minder is dan bij een warme. Wie heeft de gouden tip voor mij? :p |
De gouden tip?
Kost een paar honderd euro...maar je hebt dan nooit ellende meer....geweldige sound...en een gunstiger benzineverbruik :) |
Quote:
Geeft zeker een mooier geluid, maar het verbruik is ook een beetje afhankelijk van je rechter voet en wat voor ritjes je rijd. Met korte ritjes naar mijn werk rijd ik met mijn weber ook 1 op 8-9, lange ritten is het inderdaad een stuk zuiniger. |
Quote:
1 paar of 2 paar? heb hetzelfde probleem met mijn 1600, ga het nu serieus overwegen! |
Quote:
Dan ben ik wel benieuwd naar wat verbruikscijfers. Want ik sta juist positief versteld van het verbruik van mijn PN blokje. Ik rij regelmatig bijna alleen maar snelweg, en met 100 tot 110 km/uur. Dan haal ik over een hele tank gezien 1 op 17. Super zuinig voor een carb blok in mijn ogen. Dus vandaar mijn nieuwsgierigheid naar wat cijfers van zo'n weber;) |
Quote:
vanuit engeland heb je hem voor ongeveer 340 euro. Had de mijne op de engelse dellorto site besteld. |
Verbruik ligt bij mijn rijstijl op 1:13 en als m'n vriendin rijdt 1:16...we verschillen nogal qua rijstijl zeg maar;)
|
Haha ok, dat is dan, zeker ook voor die prijs, het overwegen waard!
ik ga nog een paar dingen proberen, om te kijken of het ploffen niet aan de ontsteking ligt. Te beginnen met de bougies, en nog dat slangetje achterop de carb, carbcleaner erin spuiten. Het verbruik van de pn valt idd best mee, ik haal makkelijk 1:15-16. |
Kan het ook aan je lamdasonde liggen het inhouden? Misschien een domme vraag! stel em toch..
|
Quote:
Ja, dat zou kunnen. Alleen heb ik die ws niet. Maar ik geloof dat er wel PN-versies zijn mét katalysators. |
Mijn CL is van '92 één van de laatste dacht ik zo! en mijn Lamdasonde was kadoek, heb een nieuwe gehaald en die ga ik er zondag inschroeven. Hou je op de hoogte..
|
Quote:
Zou ook effe de timing van de ontsteking controleren. |
Oke, en hoe kan ik dat het beste doen?
|
Quote:
Als je het vraagt zul je het waarschijnlijk niet zelf kunnen ;) Met een afstelgereedschap zoals een scroboscooplamp of afstelkast voor ontsteking kun je hem afstellen. |
Quote:
Haha, mooi geantwoord :tongue: is dit voor 2 tientjes bij de garage te laten doen? Ik heb ook nog even de golf 2 Manhattan op doppel-wopper opgezocht. De 1.6 met 51 KW is een blok met geregelde kat. http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Mo...-Manhattan.html Waar zit bij jou de lamda-sonde Lesley? En heeft het vervangen verschil gemaakt? En klopt het dat deze carb geschikt is om de pierburg te vervangen? http://www.dellorto.com/merchandise...artsectionID=52 Daar kan gewoon de normale luchtfilterkap op, of moet daar ook zo'n ronde op als in de foto van René? |
Vandaag de bougies vervangen.
Eentje was zwart, de andere drie roestig, oud en versleten. Maar helaas, ploffen doet-ie nog steeds. En wat me verder nog opviel, was dat onderop het luchtfilter (wat en hooguit 3 weken in zit) een spoortje olie zat. Hoe komt daar nou weer olie? Is dat schadelijk of een gevolg van het slechte lopen? |
Vandaag weer bezig geweest met t golfje.
Ik heb de bougies vervangen. 3 waren roestig bruin, een zwart. Met de 4 nieuwe bougies is het ploffen niet afgenomen in frequentie, wel heb ik het idee dat ze minder krachtig zijn. Verder heb ik een busje carb-reiniger gekocht en zowel bij stilstaande als draaiende motor aardig wat erin gespoten. Uiteraard liep hij daardoor wat slechter, maar ook na een tijdje draaien bleef hij ploffen. Daarna ben ik gaan spelen met de choke-klep. Ik heb de openingswijdte zo goed en zo kwaad als het ging opgemeten: zo'n 5-6 mm (bij een ondertussen warme motor). Hoeveel hoort dit te zijn? Want als ik deze sluit tot een milimeter of 3 dan draait de motor een stuk beter. Hier heb ik een filmpje van. Vanaf ongeveer 50 sec heb ik de goede positie te pakken. http://www.youtube.com/watch?v=DnXlUV_J-Ks De klep kan ik zonder weerstand volledig sluiten met uitvallen van de motor tot gevolg. Als ik gas geef, dan beweegt deze klep adequaat mee, want dan wordt het ploffen ook een stuk minder. Als ik de motor uitzet, zet de gaskleplichter deze klep volledig open. Wat is nu precies het probleem met deze klep? Kan de stationair-positie worden afgesteld? Of is de gaskleplichter lek? Of is het de gaskleppositiesensor? |
mijn ouwe pierburg heeft dit ook, ondanks dit liep die wel goed.
ik volg dit even gezien ik nu wel nieuwschierig ben wat 't is. |
Die klep is je choke klep en wordt enkel en alleen door je choke-bi-metaal element bedient. Deze wordt op zijn beurt door koelvloeistof verwarmd en bij warme motor gaat ie er helemaal af, mits goed afgesteld. Verder zitten er 2 vacuumkleppen die mengsel en stationair toerental regelen, al dan niet op commando van een magneetventiel dat weer onder verschillende voorwaarden wel of niet schakelt. Tel hierbij op de traditionele zaken zoals een acceleratiepomp, remluchtsproeiers, compensatieluchtbuizen en een 2 trapsregelsysteem dat na minimaal 20 jaar niet zo heel fris meer is en je hebt het ideale recept voor al je problemen.
Het is allemaal wel goed aan het lopen te krijgen, maar een vervangings Weber is fris en nieuw, heeft geen last van alle regel ellende die pierburg op een carburateur heeft gebouwd en is gewoon normaal af te stellen :thumbup: |
Hmm, daar heb je wel gelijk in denk ik.
Ben met dat schoonmaken niets opgeschoten, en die chokeklep blijft half open staan, ook bij een warme motor. Nu ben ik even op zoek geweest naar weber vervangings-carb's. Op een duits forum werd gezegd dat de 2ee niet vervangen kan worden door een weber, omdat de 2ee geregeld is met een kat en lambdasonde, en dat je hem daardoor niet onder de milieunormen kan krijgen?? Hoeveel is hiervan waar? Zijn er mensen met ervaring met een PN motor? Op de dellorto-site kan ik deze ombouw-kit vinden: http://www.dellorto.co.uk/merchandi...artsectionID=52 Deze is echter de vervanger voor de 2e2, werkt deze ook voor de 2ee? Dan ga ik daar maar ns voor sparen ;) |
Mijn webertje zit ook op een PN motor waar een 2EE op heeft gezeten. Hier past hij gewoon op...inlaatspruitstuk is ook gelijk aan een andere 1.6 8V.
Zit aan de voorkant een CO schroefje, dus dat hij niet door de keuring zou komen lijkt me stug. Katalysator is op die van jou volgens mij ook niet eens verplicht. |
Bedankt voor dit goede nieuws Rene!
Ik zag mijn hoop alweer vervliegen ;) Maar die kit bij de dellorto site, dat is degene die ik moet hebben? En hoe werkt het dan eigenlijk met de vacuumvervroeger voor de ontsteking? Hoe wordt dat opgelost? En is zo'n handmatige choke handig? Is het inbouwen daarvan simpel? |
dat is de kit inderdaad:)
de vaccuumvervroeger zit aangesloten op de vaccumslang tussen inlaatspruitstuk en rembekrachtiger, dus daar hoef je niets aan te doen...die blijft gewoon zitten. waarschijnlijk moet je wel 1 piefje daarvan afdoppen. je hebt namelijk 2 piefjes op die slang zitten vlak voor dat terugslagklepje (zwart/geel dingetje). handmatige choke is perfect...ik heb sowieso al een schurfthekel aan carbs met automatische chokes..dit is heel mooi te regelen. En het inbouwen stelt ook niets voor. |
Dankjewel!
Ga ik eens kijken of ik die binnenkort kan bestellen (als er met die lambdasonde niets verbeterd, zie mijn andere thread). Nu heb ik met een vervangingsweber ook niks meer met die sonde en de kat te maken, dus dat komt dan ook wel mooi uit ;) En op die weber pas ook het 'standaard' luchtfilterhuis? |
zit wel een adaptertje bij zodat hij erop past, maar je moet gewoon een k&n filter erbij kopen...dat vind ie veel leuker...en dat laat ie horen ;)
|
Quote:
Maar mijn bankrekening vindt dat minder leuk haha ;) Ben maar n arme student... |
ghehe okee;)
|
Ik geloof er dus echt niks van hè dat je 1:17 haalt met een 20 jaar oude golf met carburateur. Ik heb ook een 1.6PN als ik heel rustig rijd haal ik 1:12, als ik normaal rijd 1:10. De picanto van me moeder red bij normaal rijgedrag 1:17...... Maarja..
|
record van mn vriendin staat op 1:15 met de Golf 1.6 8V van 25 jaar oud. 5bak en Weber.
|
Quote:
Ik heb er al bij gezegd dat het onder bijna ideale omstandigheden is (bijna alleen maar snelweg, en zo steady mogelijk op de 100 hangen). Ook met 3/4 jaar woon werkverkeer (100 km per dag, wederom voornamelijk snelweg), met iedere dag minstens 10 min in de file, altijd minstens 1 op 15. Oke, als je alleen in de stad rijdt dan red je dat niet, dat haal ik ook niet ondanks dat ik altijd bewust zuinig probeer te rijden. Maar over de 2 jaar dat ik de auto heb, 44dkm, zit ik zeker boven de 1 op 15 gemiddeld (incl correctie van mijn km-teller die lichtelijk overdrijft ;) ) De PN is een berucht ding (zoals te zien in dit topic;)) en ik begin nu ook angstig te worden aangezien bij de APK de CO schommelde (en dus ook te hoog), maar ik heb wat slechte vacuum slangen dus ik hoop dat mijn probleem daar ligt. Maar ik vind het wel mooi om te zien dat het toch wel technisch hoogstandje van toen, het in de praktijk wel echt goed doet. Sorry dat ik wederom offtopic ga in dit topic. Maar ik wil toch aantonen dat een PN, mits hij het goed doet, super zuinig kan zijn. Zuiniger dan andere carburateurs denk ik (uit mijn eigen ervaring is de PN zuiniger dan de EZ) |
Het verbruik vind ik ook prima!
Zoals ik zei, ik rij meestal snelweg, en dan zo'n 110 km/h, en ik haal meestal 1:15-16. Het is alleen dat irritante ploffen. Dat had ie een jaar geleden ook al, maar t wordt steeds erger. Je schaamt je gewoon bijna als je voor n stoplicht staat te pruttelen :redface: |
All times are GMT +1. The time now is 09:36. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.