Schroefset onder 32B
Aangezien er wel vaker medeforummers hier posten over het verlagen van oude Passats en Audi80's leek het mij ook wel leuk hierover een topic te starten.
Ik ben dus gestart met project nr. 294 :P rondom mijn Passat 32B: Het verlagen van de auto dmv. een schroefset waarbij ik schroefdraad met wartels, veren en dempers op de voorste veerpoten moet laten maken. Het verlagen van een 32B dmv. een schroefset is niet zo eenvoudig, daar de voorste veerpoten één geheel vormen met de fussee en de stuurarm. (Zeg maar de grote broer van het Polo2/3 onderstel) Er is dus ook geen schroefset in de handel voor verkrijgbaar. (helaassss..) Vandaar dat ik dacht: Ik ga er verslag van doen. Wat zijn de plannen? *Losse, andere voorpoten demonteren en opsturen naar de H&R Gewindefahrwerk-afdeling in Duitsland. *Wielkasten opnieuw in de lak zetten nadat ze ontdaan zijn van roest en oneffenheden. *Draagarmen etc. opknappen. *En dan, als ik alles terug heb van H&R incl. de schokbrekers voor de achterzijde, alles hopelijk naar volle tevredenheid weer monteren! :) Zo staat mijn auto er nu bij op 100% originele hoogte: Dit is een beetje een idee van hoe ik het in gedachten heb, hehe, alleen of mijn portomonee ook groot genoeg is voor die velgen... ?:P Vanmiddag de eerste stap gezet. 2 voorpoten gekocht die er dus aan moeten geloven. Het huidige onderstel laat ik mooi intakt en berg ik op, zodat ik te alle tijde alles weer naar de originele uitvoering kan terugbouwen. Wel zo belangijk mijnsinziens. Nou, tot zover eerst, zodra ik weer wat nieuws heb, verfris ik het hier weer. Reacties , tips en ideeen zijn altijd welkom natuurlijk! |
heb je een schatting van de kosten voor zo'n grapje??? :)
|
Tof topic! Ben benieuwd wat ze er bij H&R van maken, misschien is het wel na te maken :D
Edit: Bij Volvo 240's doen ze het trouwens op de volgende manier zelf: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=85793 Niet al te moeilijk lijkt mij, enige verschil is de stuurstang bevestiging. |
Tsja, de kosten... Zit dichter bij 1000 dan 500 eu, weet ik. Maar ja, dan heb ik het wel helemaal naar mijn zin. Ik zeg altijd: Of helemaal origineel, óf extreem laag..haha! Niet daartussenin.
Wat die Volvo betreft: Dat lijkt idd best zelf goed te doen. Bij de Passat zit de stuurarm best wel in de weg, waardoor er nooit zulke lange draadbussen op/om kunnen. |
De voorpoten heb ik reeds gereed gemaakt voor verzending naar Duitsland.
Maar dat verzenden duurt nog wel ff, eerst maar beetje sparen :cool: |
Goed bezig Marcel!!
|
Maar die rode heeft airride, en als een schroefset laten maken richting de 1000 gaat, is dan airride niet interessanter.
Ben zelf zeer benieuwd wat het gaat kosten, wil zelf de passat ook wel naar beneden hebben.. |
Oke, tja airride.... Airride zal denk ik ietsje duurder zijn, maar vind dat maar niks. Eens laag, altijd laag. En als ik onder mijn 32B een schroefset heb, heb ik wel iets unieks, en dat spreekt me ook enorm aan.
@Jan, ja, ze worden degelijk verzonden. :) Zonder beschadigingen... |
Hier is al een oplossing voor, oudere bmw's heb ook zulke "poten" eronder.
Je kan een pakket kopen in de u.s, daar zitten alle benodigheden in om er een schroefset van te maken. Zit sleeve (waar schroefdraad opzit), alleen zal je dan nog veren moeten zoeken! Je slijpt de shotel eraf, zodat je een koker overhoud. Daar las je dan de sleeve aan vast. Nieuwe kortere schokbreker monteren et voila! |
Oké, das ook wel even interessante informatie. Ik had al wel zoiets van: ''Moet in principe zelf te maken zijn, maar waar haal je al die losse onderdelen vandaan??''
Heb je een site van die Amerikanen? |
Nou is dat al weer een aantal jaren geleden dat ik ook zo'n oplossing zocht voor mijn bmw e28!
Struin eens die website's af, dacht dat je een heel pakket kon bestellen voor die specifieke auto. Of even naar iemand met een draaibank gaan. Het is in princiepe prima zelf te maken, alleen zit je even met de onderdelen! |
Je zit dan toch nog steeds met de stuurarmen?
Als je die eraf slijpt kan je niet echt goed meer sturen :D |
Nee je snapt mij niet. je slijpt de schotel van de buis af, de buis blijft zitten!
Zodat je de koker overhoudt met stuurarm ... |
|
Je kunt ook de stuurarmen mee verlagen. Moet je natuurlijk wel een mal maken voor de juiste hoek van de stuurarmen. Lijkt mij niet zo heel erg moeilijk, misschien wel een leuk projectje voor in de winter :D
|
Ondanks dat het me in feite hartstikke leuk lijkt om die verlaagde poten zelf te fabriceren, begin ik er toch niet aan. Ik ga dan een hoop tegenkomen wat betreft de juiste stand van de (eventueel verplaatste)pitmanarmen en de nieuwe lengte van de demperkokers ivm de kortere schokdempers. Moet vervolgens alle schroefsetonderdelen apart aanschaffen mét -wel zo belangrijk- de juiste veren. Van draadbussen tot veerschotels, lopen de kosten ook aardig op dan.
Ook heb ik nog kans op bumpsteer-effect als het niet helemaal goed komt en tot slot de veiligheid! De krachten op de voorste veerpoten zijn tijdens het rijden en remmen(!) enorm en of het met zelfbouw allemaal sterk genoeg wordt, moet ik nog zien. En dan heb ik de achterste veerpoten nog niet eens, die H&R er wél bij levert. Ben overigens vanmiddag effe aan het meten geweest. De kleinste bodemspeling op dit moment is 18 cm, dus als ik 'm een centimeter of 15 laat zakken... :) |
De stuurarm blijft op dezelfde hoogte!
Qua krachten die erop staan, tja de originele buis blijft intact enigste wat je doet is de veer setup veranderen. Maar ik geef je groot gelijk hoor, waarom zelf martelen als je het kan laten doen. Ik ben hoe dan ook benieuwd naar de set die H&R maakt. |
Deze maand probeer ik de voorpoten op te sturen naar Duitsland. Alleen nog effe eea voorbereiden.
|
heeey MVD,
zou je eens contact met mij kunnen opnemen over de kosten enzo... om deze naar duitsland te sturen? misschien kunnen we samen een stel poten sturen. groeten |
Nou, het H&R-verhaal gaat niet meer door..:P
Na wat mailcontact heen en weer, kwam als antwoord dat men er dit jaar niet meer aan toe kwam, het vééél duurder werd dan in eerste instantie werd beweerd door H&R-vertegenwoordiger en zo ver als ik 'm wil laten zakken, kon men mij ook niet garanderen... Wordt allemaal niks dus. Zodoende; plan B maar in de planning gezet: Het toch maar zelf fabriceren van de voorste veerpoten. Komt idd wel behoorlijk wat bij kijken, maar heb een set-up, die uit te voeren moet zijn. Heb al eea. overdacht, overlegt, uitgemeten en uitgedoktert, dus binnenkort zal ik wel es wat vorderingen uploaden hier.:) |
Supersport doet dit geintje ook he, op maat fabriceren, en zij waren niet eens zo heel gek duur dacht ik.
|
Nou, de kop is eraf.
Heb een schroefset aangeschaft waarbij de dempers eruit te halen zijn. Dat was een prioriteit om i.i.g. eraan te kunnen lassen. Het werd een set van AP, passend voor de Golf/ Jetta II. De achterste dempers kunnen gewoon plug-and-play gemonteerd worden. Van de originele voorpoten heb ik eerst de veerschotels verwijderd. Toen ben ik begonnen met het maken van een linker en rechter mal, waarmee ik later de stand/hoek van de pitmanarmen weer kan herleiden, want das belangrijk voor de stuuruitslag. Vervolgens deze armen losgeslepen en met beleid én met geweld :P de cilinderbussen uit de fussees geslepen en geslagen. Was aardig wat werk, want deze zaten er loeivast in! Toen kon vervolgens de flex in de glansnieuwe voorpoten van de schroefset, want hieraan zaten natuurlijk nog de beugels waarmee je, bij bijv een Golf, de poten aan de fussee schroeft. Deze vervallen in mijn situatie. De gladde buis die ik nu overhield, pastte, na enige bewerkingen, naadloos in de fussee van de 32B. :):) Aangezien ik voor maximale verlaging ga met zo goed mogelijke rij-eigenschappen, heb ik de pitmanarmen zo dicht mogelijk onderaan weer vastgelast, zodat de stuurstangen zoveel mogelijk in het verlengde blijven van het stuurhuis. Wel zo belangrijk om bumpsteer te minimaliseren. Wanneer ik beide poten klaar heb, wordt het geheel gestraald en geel verzonken. Hieronder een foto van 1 voorpoot, de andere is nog niet klaar. |
Dat ziet er goed uit :)
Ik denk dat je die mal wel kan bewaren en eventueel nog wat meer van dit soort setjes maken? ;) |
Wie weet..;)
|
Quote:
Er is meer intresse :thumbup: |
Mooi bedacht! Deze manier is nog makkelijker dan het gebruik van schroefbussen, wel beetje duurder. Heb je ook gecontroleerd of het fusee weer recht staat ten opzichte van de schokdemper?
Ben benieuwd hoe laag je er mee kunt! |
Nou, duurder... Weet niet, als ik begin met losse sleeves met schroefdraad, betekend dat dat ik alles los en apart moet kopen, dat tikt ook wel aan. Bovendien valt het niet mee om dan de juiste materialen bij elkaar te krijgen.
Het fusee staat als het goed is weer recht t.o.v. de demper, ik heb het zo zorgvuldig mogelijk pasgemaakt, dus veel kan er niet aan mankeren. Ik ben ook benieuwd hoe laag het allemaal kan straks. Heb er wel een goed gevoel over, maar tis pas duidelijk als de auto er echt op rust. De onderkant van de cilinderbussen zit, net als de originele trouwens, straks vlak boven de homokineetkoppeling, dus ga ik ervan uit dat het ongeveer gelijk uitpakt als wat je doorgaans met deze set onder een Golf II kan bereiken. Op dit moment staat ie in de stalling, dus kan niks direkt vergelijken of evt. alvast passen. Heb de andere kant ook al klaar en het spul ligt ook al bij de verzinkerij.:) Vanmiddag bij de dealer eea. besteld, bij een automaterialenzaak nieuwe wiellagers en toplagers besteld, dus over 'n tijdje kan ik alles perfect en nieuw weer monteren. |
Ga je niet in de problemen komen doordat je de hoogte flink hebt veranderd van waar je stuurstangen op de veerpoot komen? Heb je vast wel uitgedokterd hoor, maar dat is zo een verschil van 25 cm?
|
Die pitmanarm is als ik het zo zie, niet 25 cm lager vastgelast hoor. En je heft dat hoogteverschil op met het verlagen van de auto. Auto lager (wielen hoger t.o.v. veerpoot), dus moet de pitmanarm lager.
|
Quote:
alleen daarom zou ik al een andere oplossing willen,mijne ligt voor nu een 10cm lager en dat stuurt als een dweil,bij elk hobbeltje gaat ie zoeken.miss even de poten eronder uit en alleen de pitmanarmpjes verplaatsen,staan nu standaard omhoog bij mij. |
De pitmanarmen zitten 9,5 cm lager aan de veerpoot, lager kon feitelijk ook niet. Ik reken op een verlaging van rondom of meer dan 14 cm en hopelijk blijven de stuurstangen redelijk mooi in gelijke lijn met het stuurhuis. Maar das dus effe afwachten. En ach, als ie goed stug is met deze set, valt de bumpsteer ook wel mee. Hehe.
@De Pul: Opzich is het redelijk goed te doen om de pitmanarmen los te slijpen en te verplaatsen, maar als jij de originele veerschotels er nog op hebt zitten, kun je d'r wel verrekte moeilijk bij... |
Het spul is weer terug van de verzinkerij.
Erg mooi geworden en duurzaam tegen roest! Nu heb ik alles compleet en kan ik beginnen met het in elkaar zetten van alle onderdelen. Als ik de Passat weer uit de stalling heb, kan het er zo onder gezet worden en kom ik hopelijk geen problemen tegen... |
ziet er supercool uit,.. alsof het zo uit de fabriek is gekomen.
|
Mooi spul geworden idd :)
|
wow netjes man!!! ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk past en verlaagd :D
|
Heel mooi gedaan!
|
Nou, praktisch klaar voor montage!! :) Mijn carterpan ziet het met lede ogen vorderen...
|
Geweldig!!
Ik moet zeggen dat ik je HoW-to niet helemaal begrijp, maar voor tips en tricks kunnen we altijd bij je terecht? |
Wanneer ga je het monteren? Ben erg benieuwd hoe het wordt nml
|
Na 't weekend haal ik de auto uit de stalling. Dan ga ik beginnen met demonteren en rustig aan alles eronder zetten. Ik ben zelf ook reuze benieuwd hoe het uitpakt uiteraard!
Ik kan wel beweren dat je voor tips en tricks bij mij terecht kunt, maar tis voor mij ook allemaal nieuw dit, dus eerst maar es afwachten. |
All times are GMT +1. The time now is 06:05. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.