Project - 1.9TD (AAZ) in Passat 32b
Na ongeveer een jaar in mijn geliefde 32b 1.6D gereden te hebben werd het toch een keer tijd voor een wat sneller dieselblokje. :D Vorige week woensdag heb ik een 1.9 TD AAZ blok opgehaald bij een sloopbedrijf. De turbo heeft wel een beetje speling, misschien dat ik deze nog ga vervangen. Scheelt dat de olieretourleiding van de turbo op het blok zit in plaats van op het carter omdat het carter ook overgezet moet worden. Voor zover ik weet heb je de volgende onderdelen nodig:
- Oliefiltersteun/adapter monteren van een Audi 80 (B4, 8C) TD AAZ– 028 115 417 b (met externe oliekoeler aansluiting) of 053 115 417 D (watergekoelde oliekoeler/verwarmer) - Toplager in krukas plaatsen - 056 105 313 C - Carter overzetten van 1.6D - Olieaanzuigbuis overzetten van 1.6D - Motorsteunen overzetten van 1.6D - Voorpijp Audi 80 TD - Eventueel poelies omzetten van 1.6D - Dynamo overzetten van 1.6D Ik loop al tegen het eerste probleem aan. De voorpijp die ik gekocht heb voor een Audi 80 TD (B4, 8C) past niet op mijn turbo. Moet ik misschien een voorpijp hebben van een 81, 85 of B2? Zodra er weer wat voortgang is zal ik dit posten. De passarati En het blok Grotere plaatjes op m'n Flickr |
Er zijn 2 verschillende voorpijpen!
Eentje met vierkante aansluiting, en eentje met nog een bult aan de onderkant. Ligt eraan welke turbo je hebt dus. Misschien zit het verschil in TD/TDI, of dat er op de TD 2 turbo's zijn geleverd. In elk geval heb je dus helaas precies de andere nodig, en past ie dan wel! Dit is een TDI turbo, heb jij dan de vierkante aansluiting en een verkeerde pijp nu?? |
Ah, natuurlijk heb ik dat weer. Maar ik moet dus wel een hebben van een B4 of 8C? Ik kan overigens maar 1 type vinden op een aantal webshops.
Ik heb trouwens zo'n soort turbo(net zo een als hierboven): |
Dat is geen TDI turbo Zoltan. ;) Deze zat namelijk ook op mijn AAZ motor die in de T3 gaat. Ik heb hier nu een turbo voor liggen afkomstig van een SB (Golf 2 GTD) motor.
Als je trouwens nog een AAZ turbo zoekt, ik heb er nog eentje over. Qua speling zou ik hem tzt even moeten controleren. Leuk project verder! Waarom gebruik je de AAZ dynamo/poulies met multiriem niet gewoon? |
De AAZ dynamo heb ik er niet bij gekocht, de dynamo die nu op de passat zit komt er op denk ik. Deze is aangedreven door een v-snaar.
Zou het zo kunnen zijn dat er in de Audi 80's een andere turbo is geleverd? Ik kan namelijk nergens iets vinden over twee verschillende typen voorpijpen. Denk dat ik zelf maar een flens ga knutselen dan. |
Let even op met een 80 TDI pijp in een 32b; deze komt namelijk net een paar cm lager uit, en als je hem vervolgens ook nog verlaagd komt ie akelig dicht bij de grond te hangen.
Ik ben samen met een vriend bezig geweest om een Santana diesel naar een 1.6 eco td uit een Golf om te bouwen, en daarbij schuurde die pijp regelmatig over de grond heen. Verder klopt je vooronderzoek heel aardig, dit waren ook de dingen waar wij zo'n beetje tegenaan gelopen zijn. Wij hebben alleen simpelweg in de oliefiltersteun van het oude blok m12x1,5 getapt en daar de olie aanvoer op aangesloten. De 1.6 heeft nog de retour op de carterpan, en dus hebben we die uit de Golf pan geslepen en in de Santana pan gelast :) En je moet een beetje creatief zijn met het luchtfilter, wij hebben er gewoon een groot open filter op gezet ;) |
En wel aan de roetstop draaien he, da's gaaf :D
|
Quote:
Lasapparaat is aanwezig, dus ik kan de pijp zo even inkorten. :D Wat voor uitlaat is er bij die Santana gebruikt dan? Zit daar dezelfde turbo op als ik heb? |
|
De turbo op mijn plaatje is zeker een TDI turbo!
De AAZ en 1Z hebben blijkbaar door elkaar turbotjes gebruikt! (volgens ETKA ook volgens mij). Ik heb 100% zeker mijn turbo en pijp uit een schade-80 TDI! Over oliefiltersteunen... 1.6blokjes laten heerlijk uitwisselen, alleen de 1.9 blokken hebben een grotere voet voor de oliefiltersteun. een 1.6 steun past gewoon niet eens tegen de motor aan geschroefd! En waarom je de dynamo niet houdt, je zou dan een 80 steun en dynamo moeten pakken. De plaatsing van de dynamo bij golfjes is verkeerd, in een passat kom je dan in de weg met de fan voor je koeling. Beter dus voor je startmotor plaatsen, en de passatsteunen heb je hier toch al voor :) Steunen, motorsteunen, carterpan en buis laten zich in elk geval 1 op 1 overzetten, ben bezig met een 1Y motor en dat gaat soepel! |
Ik heb ook nog wat foto's gemaakt van de oliefiltersteun, misschien handig voor een mede 32b ombouwert.
Originele steun Steun van een AAZ uit een Audi 80. Hier zitten ook nog oliekoeleraansluitingen op, komt mooi uit! Waar die 2 sensoren voor zijn weet ik nog niet maar dat komt vanzelf wel. Ben nu ook even ETKA aan het downloaden, altijd handig voor dit soort klusjes. |
In ETKA is te zien dat er 2 soorten voorpijpen zijn, 8A0 253 101 B en 8A0 253 101 AF. Ik denk dat ik nu 8A0 253 101 B heb, hiervan is ook een plaatje te zien in ETKA. Het andere type is bijna nergens online te vinden, alleen op een paar russische websites. Vanmiddag maar even naar de onderdelenboer om te kijken of ze dat type wel kunnen leveren.
|
Was een heel gedoe vond ik, om die te vinden! Uiteindelijk dus op MP een 80 slopert gevonden waar ik wat spul uit mocht trekken.
Waar heb je de oliefiltersteun vandaan?? Ik zoek er nog eentje! |
Mijn oliefiltersteun komt van Schaap en Bron autodemontage, geen idee of ze er nog meer hebben.
Zal vanmiddag of morgenmiddag hier even op de sloop kijken of er nog een Audi 80 TD staat. |
Hier op de sloop stond helaas geen Audi 80 TD. Ik heb via onderdelenzoeker(oid) nog een reactie gehad van een demontagebedrijf die waarschijnlijk nog een voorpijp hebben liggen :D
Voor de liefhebbers nog een oliefiltersteun op eBay->klikkerdeklik Voor de rest helaas nog geen voortgang. |
Gisteren ben ik weer bezig geweest met de AAZ. De oliefiltersteun + leiding naar de turbo zitten er nu op. De distributieriem moet ook vervangen worden, daar zijn we dus ook even mee begonnen.
Uiteraard hadden de inbusboutjes geen zin om los te komen, de vorige eigenaar zat hier blijkbaar ook mee want de inbussleutel draaide lekker door :D Even aan het lassen gegaan dus. De waterpomp vond het vervolgens ook leuk om even mee te draaien, op de poelie hebben we een metalen stang gelast zodat deze niet meer ging meedraaien :thumbup: Morgen meer! |
Weer een probleem erbij :(
Waarschijnlijk heb ik een half elektronische dieselpomp. Tussen de leidingen zitten 2 aansluitingen, geen idee waar deze voor zijn. Zie dit plaatje: Aan de onderkant zitten ook nog 2 draden, ik geloof een witte en een bruine. Volgens een aantal personen op VWDiesel.net gaat het moeilijk worden om deze pomp aan de praat te krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of enig idee hoe dit aangesloten moet worden? |
Nog iets specifieks waar je tegenaan loopt: De koelwaterslang van de waterpomp naar de cilinderkop heeft een aftakking naar de warmtewisselaar. Deze slang kun je niet gebruiken van de 'Golf'-AAZ, want doordat de oliefiltersteun in de Passat-uitvoeringen iets verdraaid/scheef zit, wordt het stukje slang naar de warmtewisselaar te kort.
Waar die draadjes op de pomp voor zijn, kan ik je zo 1,2,3 niet vertellen, ik kan bij mijn Vento AAZ anders wel es voor je kijken.. Alvast veel succes! Komt vast allemaal goed. |
Als het goed is kan ik gewoon de koelwaterslang van mijn 1.6D gebruiken. Ik heb namelijk geen warmtewisselaar op de originele motor zitten, en ook niet op de AAZ.
Zien we dan ook wel weer ;) |
Quote:
De voorpijp van een Audi 80 met gewoon een vierkante flens. Verder een uitlaatlijn voor een turbodiesel, die is wat dikker dan de normale diesel. Van Ebay afgetrokken, nieuw. Om hem op de 80 voorpijp te laten passen, moet je wel je middendemper een stukje verlengen, maargoed, je hebt een lasapparaat en het wijst zichzelf allemaal wel een beetje ;) |
Nieuwe brandstofpomp is binnen en gemonteerd. Alleen het afstellen moet nog even gebeuren, stom dat er geen spie in zit. Dit weekend moet het blokje maar even uit m'n passat! :D
|
De motor is eruit! Lekker smerig klusje met olie overal, heerlijk!
De koppeling rammelt als een gek dus hier mag even een nieuwe in. De versnell'nsbak hangt wel los, zit maar vast aan 1 steun aan de achterkant. Het lijkt alsof er nog 2 versnell'nsbak steunen zijn die niet gebruikt worden, kan dat kloppen? |
Nee, de bak zit behalve aan je blok maar aan 1 steun vast. Loshangen... Misschien krikje eronder??
|
Mooi project! Altijd leuk om 32B-projecten te zien. Ook een super nette Passat nog, zo te zien. :)
Wat zijn de plannen verder nog met de motorruimte/motorblok? Zo'n 32B is niet erg zwaar, dus met wat handigheidjes met de pomp en turbo icm een leuke intercooler, wordt het gauw een rappe wagen! Hehe! Moet willen met een AAZ,toch? :D |
De netheid van de Passat valt ook wel weer mee ;) Zit wat roest onderaan de deuren en de wielkastranden achter zijn niet helemaal 100% meer. Komt allemaal nog wel.
Blokje had/heeft 75 PK en met wat trucjes (boostpin, turbodruk en IC) is er wel zo'n 100 van te maken :D Eerst maar het blok inbouwen en dan pas dingen aanpassen. |
Vanavond ben ik bezig geweest met het omzetten van de motorsteunen, poulies en wat koelwaterslangen.
Een van de problemen waar ik tegen aan ben gelopen is dat de voorste motorsteun niet past op het nieuwe blok. Uit deze motorsteun moest een stuk geslepen worden om het pas te maken. Een ander probleem is dat de oliefilter niet past, deze komt tegen de koppelingskabelhouder(?) aan. Of ik moet een gat boren en draad tappen in de oliefiltersteun van de 1.6D, of de koppelingskabelhouder wat aanpassen. Daarnaast zitten alle motorsteungaten vol met prut waardoor de bouten er niet ingedraaid kunnen worden. De draadtap moet er dus nog even doorheen. Ik heb ook een nieuwe koppelingsset besteld voor het bedrag van 62 euro op eBay, lekker goedkoop! Weer genoeg te doen :D |
De motorsteunen zijn gemonteerd, gaf voor de rest geen problemen. Ook heb ik gisteren de carters, olieaanzuigbuizen en vliegwielen omgewisseld, wat een smerige klus! Overal in de schuur ligt nu olie :D
Waarschijnlijk komt vrijdag m'n nieuwe koppelingsset binnen dus dan kan ik de motor erin hangen, jeej! Nu nog even een complete TD uitlaat zien te regelen want mijn huidige uitlaat is totaal doormidden. Vanavond zal ik even een paar foto's maken van de vorderingen. |
Mooi werk!
Herinner me inderdaad dat er iets aan de voorste steun geslepen moest worden om m te passen, maar das geen groot werk gelukkig! Ook de draden zaten bij mij vol, beetje borstelen, schoonmaken en kopervet en alles draaide erin bij mij. Dat van de koppelingskabel klinkt vreemd, misschien omdat je zo'n enorm ding hebt met oliekoeler eraan?? Of is het alleen je filter? schroef je toch een klein filtertje erop? Voor de complete TD uitlaat kan ik je verwijzen naar www.kfzteile24.de daar haal ik bijna al mn spul vandaan, en mijn TD uitlaat past gewoon goed, geen regelrechte rommel dus!! |
Ja, idd vreemd dat het oliefilter tegen de steun van de koppelingskabel komt...
Heb effe voor je een foto van de situatie en zoals je ziet, komt zelfs de warmtewisselaar er niet tegenaan. |
Ik vind het ook raar dat het niet past. De filter komt tegen de steun van de koppelingskabel aan. Ik heb nog even een foto met mijn iPhoney gemaakt van de steun maar hij is niet echt duidelijk geworden.
De steun moet dus even aangepast worden, geen probleem :D Ook is m'n koppeling binnen. Een aardig goede koop want de set bestaat uit een Sachs druklager, Sachs koppelingsplaat en een Borg & Beck drukgroep. Ik heb vorige week ook nog een oliekoeler met slangen gehaald van een Golf GTI, een beetje kever-oliekoeler-formaat. Hieronder de nieuwe dieselpomp met een of ander (KSB) solenoid. Het schijnt dat hier gewoon 12 volt op moet om hem goed te laten lopen. De pomp moet nog even afgesteld worden maar daar moet ik nog ergens zo'n metertje voor regelen. Dit weekend moet ik ook nog maar even naar de sloop voor een betere boostpin (GTD?), deze is namelijk nogal vlak. En zo ligt/staat het er nu bij |
Als ik naar die foto van jouw filtersteun kijk, heb ik het idee dat ie een andere stand heeft tov. het onderblok. Is dat wel één van een 32B?
Ik hoop voor je dat je zo'n scherpere boostpin kan vinden op de sloop. Ik rijdt zelf momenteel met een Vento met AAZ motor, loopt netjes maar er zit compleet geen turbo-boostgevoel in zoals bij een GTD motor. |
Leuk project :)
|
Er zijn naar mijn weten verschillende soorten boostpinnen. In een van mijn dieselpompen zit een redelijk vlakke maar in mijn andere dieselpomp zit een soort van kegeltje. Ik heb vandaag ook nog een paar boostpinnen uit wat citroëns gehaald om aan te passen.
De steun is ook aangepast en heb hem even heel mooi goud gespoten :thumbup: |
Kijk es aan! Een vergulde motorsteun! Dat zie je niet vaak.:)
Je hebt nog wel kans dat de koppelingshandle tegen het oliefilter aan komt, daar heb ik namelijk mee gezeten sinds de thermostaat voor de oliekoeler er bij tussen kwam. Ik heb de handle iets verbogen en een dun oliefilter gemonteerd. Wat die boostpins betreft; Je kan ze zelf ook evt. wel iets scherper vijlen en dan de balg met pen zodanig monteren dat de scherpste (=gevijlde) kant aan de kant van de distributiezijde komt. Lekker expirimenteren dus tot het naar de zin is. |
Leuk project! Iets waar ik wel aan heb gedacht toen ik nog in deze passat reed.
Echter is het er nooit van gekomen. 50000 km in 1,5 jaar tijd heb ik er in gereden toen ik deze heb ingevoerd. Succes met de ombouw en nog beter dat de passat in leven wordt gehouden. Greetz, Rogier |
Grappig, nog een oud mede-eigenaar! Dat is de derde persoon die ik weet die deze Passat heeft gehad.
Weet iemand wat voor spruitstuk ik moet hebben voor een T3/T4 aansluiting? (inspiratie) Op eBay zijn wel een aantal te vinden maar die zijn voor 1.8T motoren. Aangezien mijn turbo niet echt de beste meer is wil ik direct een wat grotere turbo erop hebben :D |
Ik heb nog een beetje gezocht op de interwebz en ik denk dat een G60 spruitstuk past op mijn uitlaatpoorten. Het enige verschil is de vorm van de uitlaatpoorten . Het idee is om hier dan een turbo van een VW 2.4 blok (Volvo 240 740 940 of VW LT) op te schroeven. Door het redelijk universele uitlaatspruitstuk kunnen er in de toekomst ook nog andere turbo's op.
Nu eerst maar eens een metertje regelen voor in mijn dieselpomp om deze op tijd te zetten. Dan kan de motor er ook eens een keer in. |
Quote:
Ik ben de eigenaar geweest die hem naar nl heeft gehaald, levis (mijn broertje :D ) was de tweede, daarna is hij verkocht aan iemand uit Bornerbroek. Erg leuk, heb echt nog steeds een zwak voor deze auto. Heb nu echter wel mijn ultieme 80'er jaren bak gevonden, een audi 100 avant uit 1985. Groet rogier |
Quote:
Kan ook nog wel ná het inbouwen afgesteld worden. |
Quote:
Dat is ook een zeer brute wagen! Quote:
True! Maar het lijkt mij wat handiger om het nu te doen omdat ik overal lekker makkelijk bij kan. Helaas nog geen metertje gevonden om mijn dieselpomp mee af te stellen :( |
All times are GMT +1. The time now is 17:56. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.