PrutZers rap on VW-power
Leek me wel leuk om iets van mijn '56 ragtop te laten zien.
De goodies zijn van een tweede motor die ik aan het bouwen ben. Met Scat splitheads en 48 IDA's op een T4. De motor die er nu in zit, is een 3117 cc T4 (boring 105 X slag 90) met 4x54mm, dry sump. Carrillo's, JE's, etc etc |
Wij zien graag plaatjes :D
|
Holy smoke..
Nice projectje!! Wiebrand :D |
Damn, dat ziet er profi uit, zeker voor een Prutzer!! ;) :D
Al enig idee wat voor vermogen je nu met het huidige motorblok haalt? En geen problemen met lekkages gehad met de 105mm boring, of heb je een 6-stud setup? Ennum, die Porsche cilinders, zijn dat 964ers? Ben heeeeel benieuwd wat dat gaat doen :eek: Grt. Robin |
PrutZers VWorld
Quote:
Ik ben behoudend in het doen van uitspraken over vermogen maar met 259 pk zat ik in de vorige configuratie op een mooi setupje. Nu heb ik een aantal verbeteringen gemaakt ivm de afdichting. Ik heb hiervoor Magirus Deutz cillinders bewerkt, ingekort, uit laten draaien en gehoond en de pasgaten voor de studs gecenterd naar t4 dimensie. De afdichting heb ik gerealiseerd met een geprofileerde opsluitring. het profiel zorgt voor meer oppervlak ter afdichting, In de koppen liggen speciaal daarvoor verzonken passingen. De 914 koppen zijn verregaand opgelast voorzien van 48 om 40 op naaldgelagerde tuimelaars. 4-stud setup special forged en op lengte gemaakt doet het ruim voldoende zonder turbo met 1:10,5 |
Halleluja, wat een allemachtig project, mr understatement met je Prutzer... Scat splitheads... die zijn alleen al super om te zien!
Snelste kever van nederland? You own RESPECT! |
zo dan... :eek:
zo dan... :eek: |
Quote:
Gatverdamme ... daar gaat mun dag :mad: (en niet te vergeten mijn nachtrust vannacht :D ) Je materiaal(lees;"porno")lijst ziet er al erg goed uit,ben benieuwd naar het eindresultaat !! |
Een prutzer die goed bezig is... :confused: :D Erg apetijtelijk allemaal!!!
Quote:
Eindelijk gerechtigheid!!!:D:D |
Quote:
Maar kan prutZer net zo goed remmen als Krukie. Voor de rest lijkt het me een top project. vooral foto's laten zien. |
PrutZers old baggie pics
sober interieurtje, ideaal voor als je last hebt van broodkruimeltjes.
handig schoonmaken enzo, je weet wel. De bug is in '56 op Nederlands kenteken gekomen. (linnen flapje) Het dak heb ik er ingelast omdat ik graag naar buiten kijk. het was origineel een gesloten bakkie.Heb verder alle spare's erbij. Hier is ie afgebeeld, zoals ie 4 jaar geleden was in de opbouwfase. Inmiddels heb ik 4 brembo's en vented discs op het schapje klaarliggen. Heb echter veel werk gehad met de alu vooras en de fusee-aslichaampjes. Ik heb hier een dikke astap met andere jukken voor de klauwen aan gelast en moet dit (al)weer wijzigen. Heb ook reeds schijven pasklaar voor bevestiging aan de homokineten, naast de bak voor een hoger afgeveerd gewicht. Blijft dus een beetje (vee)dubben. |
|
hubba hubbaa, ziet er niet verkeerd uit. wat een uber... . bak.
heb je vast ook een gave tekening van gemaakt , of niet.. :eek: :cool: |
Wauw........ :eek:
Mooie kleur ook, van je kever! |
Quote:
Heb van een hoop bugs een illustratie gemaakt, maar eigenlijk vreemd genoeg nooit van mij eigen. |
heb je 72 bug gecheckt
Quote:
Je last netjes af, ben benieuwd waar je naar toe gaat met je bug. De basis ziet er hard genoeg uit en je opzet klinkt goed. Neem je tijd voor de juiste velgen. Die kun je altijd het laatst aanschaffen. Deze moeten je auto complimenteren en niet bepalen. succes! |
Echt super project.
Alleen een rolkooi die zijn krachten moet afdragen aan het kattebak-plaatwerk :confused: Niet echt nuttig zal ik maar zeggen (of je rolkooi moet doorlopen achter die plaat naar je versnellingsbakvorken). Wiebrand |
Cage Rap
Quote:
IK zal er tzt nog wat foto's van bijvoegen, snap je wat ik hiermee bedoel. Groetjes PrutZer |
Quote:
|
vette kar!!
heeft hier ook een stukkie van in de Keverwereld gestaan toevallig? stond ook zoiets van "wegligging als een kart" "urethaan rubbers" succes er mee!!! |
Quote:
Zou kunnen, 't is een onmisbaar product geworden. Mijn 56er heeft destijds (in 2000) in de Volksworld gestaan. en in 1995 in de Keverwereld (heeft door omstandigheden sedert 2000 het daglicht niet meer gezien) Dit seizoen gaat ie weer naar buiten. Die urethane is in ieder geval een perfecte oplossing om tussen de flex en de spelingvrijheid in te kunnen zitten. |
He Prutzer wordt es tijd dat je gaat sprinten, ik weet nogwel iemand die jem vvor een leuk prijsie wil kopen, alleen de bodem em de koets !! hahahaha
cu |
Als je alleen een koetsje zoekt, wordt het al makkelijker jongen.
Is mischien helemaal geen gek idee omeens uit te kijken naar zo'n ovaalhuisje. Mischien doe ik mijn automaatbodempje weg en bedenk ik iets heel nieuws Ik heb er alleen een gewijzigde chassiskop en subframe op zitten. Heb je denk ik toch niets aan achteraf. |
Quote:
Jep ik heb me er namelijk ook flink in verdiept.. Ik zal een linkje toevoegen dan kan je zien wat voor kooi-tje er bij mij in komt (nog 5 buizen en dan zit hij er geheel in). http://www.keversite.nl/forum/viewt...hlight=racelook Wiebrand |
Quote:
Heb je foto's bekeken. Ziet er goed uit. Zit ook een belangrijk accent in je kooi m.b.t. je -03wielophanging met duidelijk meer noodzaak tot stijfheid in die regio. Bij mij ligt het accent op extra stijfheid van de chassiskop en het chrome-molysubframe met daartussen de kooi als brug. Hoef je niet uit te leggen dat er een groot verschil tussen beide chassis is. Mooi project man. Ben benieuwd hoe het verder verloopt. Zal het volgen. Groetjes PrutZer |
Quote:
Leuk! en heel byzonder dat je de Scat Split ports gebruikt. Er zijn namelijk nogal wat 'issues' gemeld door voorgaande gebruikers, maar vermogen geven ze met bakken :D Bouw je de motor helemaal zelf op? of heeft Henk Hendriks misschien inbreng in het geheel :rolleyes: ? Zit je carter al dicht? Zo ja: Op wat voor basiscirkel is je nokkenas gedraaid om langs je krukas te komen? En op wat voor tapmaat is je krukas dan wel niet afgedraaid? Hou ook de Pauter 1:1,48 tuimelaars in de gaten als je gaat rijden: het zijn geen zgn 'self- oilers' zoals de originele type 4 1:1,3 tuimelaars zijn; geen probleem voor alleen dragrace gebruik, maar mogelijk wel voor als je er ook mee bij lagere toeren rijdt (op de weg dus)... TIA, Groeten, Walter |
Quote:
Hoi Walter, als het goed is, kennen we elkaar al een tijdje nietwaar? Tja, ik heb geen Pautertuimelaars gebruikt. Dat is namelijk geheel niet nodig. Ik heb een veel betere optie van GB. (klopt wel van die smering overigens) Ook in mijn andere blok, wat zich door de kugelfischer met Hillborn onderscheidt als een typisch crossblok ligt meer onderscheid dan jij denkt. Het blok met Scatkoppen waaraan jij refereert, ligt bij Hot Rod maar is niet van mij (rolleyes for who ?) Ik weet wel van wie! Ik heb andere koppen, andere inductie (48IDA) en wil ook hiermee een retro-motor bouwen. Just plain and simple but effective. groetjes PrutZer |
Hey, das leuk!; jammer alleen dat ik blijkbaar wat last heb van Korzokov (sp?)...Drank maakt meer ka...etc. Het is een klein wereldje, maar please help me identify... :o
Haha, je hebt mijn hint over de crossmotor duidelijk begrepen ;) (dat moest ook haast wel dan :D ) Hmm, GeneBerg die iets voor de (T4 uitvoering van de) Scat koppen maakt :eek: ? Hier moet je iets behoorlijk 'aangepast' hebben denk ik haast. Je hebt helaas alleen geen antwoord gegeven op m'n vraag of je je blok zelf helemaal opbouwt en over de basiscircel van je nokkenas alsmede en je krukastapmaat...of heeft dat met de eerste vraag te maken? Ik ben zooo nieuwsgierig namelijk, zeker als het meer dan 86mm slag in een type 4 betreft... Greets, Walter PS Er is trouwens niets plain and simple aan elk type 4 blok dat de 2,6 liter overschrijdt... ;) en al helemaal niet aan de Scat split ports; waarom dan niet 'all the way' gaan met iets meer high tech? |
Nieuwsgierig, snap ik!
Quote:
Je hebt het goed in de peiling. Nothing comes easy above the famous limit. Ik zat in het clubje van drie in de eind 80 en begin negentigers. We reden met een cremewitte 66er, een felblauwe 1300er en een lichtblauwe Ovaal. We reden alle drie, niet onverdienstelijk in de sprints met t4 motoren. Het is alleen al weer bijna tien jaar stil voor mij geweest. Heb mijn laatste conf. nooit op de sprint gezet. Hoop dit jaar weer te kunnen starten. (vandaar mijn hang naar retro, uit nostalgie) Hoef straks geen prijsjes meer te winnen of zo, maar wel leuk meedoen op de oude leest geschoeid. Was toen zo gezellig. En ja, ik bouw m'n motoren zelf (!!) En ik zal je een extra nokkenasje van me laten zien zoals ik er meer heb. Deze zit in mijn 90x105. Aan iedereen vertel ik met plezier alle ins en outs over tuning zoals jij dat ook ongetwijfeld doet. Echter, when it comes to the specs of a 31177cc, tja, da's nou net onze sport geweest, toch? De injectie is afkomstig van het stukgelopen blok van Hakfoort. (hiermee is hij destijds EU-kampioen geworden, lekker nostaligisch). Over de nokkenas, hij is custom en de krukas is de enige van drie cutomtypen die over is. De rest is aan barrels. Dus, kerel.... Je ziet in ieder geval dat de 25mmgrens van de grondradius redelijkbenaderd is. Voor de sport laat ik het daarbij. Jij, van iedereen zou dat moeten kunnen begrijpen. Oja, op de achtergrond staat m'n 308 GTS, Daar sleutel ik ook zelf aan. (no fear, just practice) Het mooie aan deze auto zijn ook de vier Webers. Ik ben gek op die ouwe meuk. Ik vind DTA erg mooi. Mischien een keer een optie met turbo op de Scat's maar eerst lekker met nieuwe (originele eerste serie) 48 IDA's erop. Even een antwoord op je vraag over de Scat's. Het grote probleem bij deze koppen op een t4 is de hoek van de stoterstangen, voor zover je over een probleem spreekt. Ook de hoek waaronder de radius van de tuimelaars valt in deze conf. is niet zo mooi als bij een t1. Echter loont het zich om uit te vogelen wat het beste werkt. Daar zijn wat tuimelaartjes bij gesneuveld. Pauters hebben in mijn beleving het meest te zoeken in Pauterkoppen. Ook het carter is uitgefreesd voor opname van WABO-stoterpijpen vanwege de grotere stoterstanghoek. Heerluk! wat een hobby eigenlijk he? |
Haha, ja er is een kwartje langzaam aan het vallen ;)
Leuk elkaar nu 'zo' te spreken. Voel ik me wat minder alleen als 'ouwe l#l' :p van de zomer bij de sprintevenementen. Ben helemaal met je eens dat het deelnemen alleen al errug leuk is. Het was destijds idd erg gezellie. Moet maar weer zo worden! Ik denk dat we allebei wel wat uit de cross qua technieken gebruiken; jij misschien iets meer dan ik, maar mijn blok is dan ook niet zo extreem als de jouwe en ik heb (misschien daarom)geen geheimen. Ik heb dan ook erg gelachen om je nokkenas foto! Erg actueel hoor haha! Ik kan haast niet geloven dat dat je nokkenas is die langs je drijfstang gaat :eek: Hier zat nog een redelijk basiscirkel op! Dat het custom is, moet wel, want onder de 1 inch basiscirkel wordt niks gemaakt zo van de plank. Maar het 'verraadt' wel dat je met angstig kleine drijfstangdiameters rijdt makker!! Ik denk dus zo'n 46mm Golf tap en dat geeft weer een bijna nihile overlap met je hoofdlagertap op je krukas :eek: Hou het please rustig met de toeren! Maar die krukassen (en vooral het type 4 carter) kunnen gelukkig veel hebben, anders was Johnny er geen kamp mee geworden toch? Het is geen 'rocket science', maar wel leuk altijd te kijken wat anderen doen en of dat nog heel blijft ;) Alleen helaas wat duur als het dat niet doet... Heb je je Scat koppen in Nederland laten flowen? Weet je hoeveel ze flowen? Jammer van die Fiat haha! (gelukkig herinner ik me dat je wel tegen een geintje kon). Mijn buurman heeft ook een 308, maar dan met de K-jetronic. Ik heb er ook eens in gereden, was niet echt 'impressed', maar het ziet er nog steeds wel super uit! :D Nou, weer genoeg ge OH'd. Kom je nog naar de circuitdag op 23 juli as op Lelystad? Groetjes, Walter |
mooie praat dit allemaal, hoop me er ooit nog in te kunnen mengen, erg goed dit allemaal.
:eek: :D |
Mooie praat ook voor jou Jasper
Quote:
hoi Jasper, jonge, je doet maar lekker mee. Ik wist voor 25 jaar geen ene m..... en heb alles door schade en schande moeten leren. Nu is de schade een beetje duurder dan toen. Dus waarom niet helpen? Als je echt op het scherpst van de snede gaat wordt het langzaam een sport om de kleinste details voor jezelf te bewaren. Dus wees gerust en voel je vrij. groetjes PrutZer |
Quote:
Leuk met je gesproken te hebben. Effe een tipje van de sluier. Met de juiste drijfstangen hoef je er al veel minder van weg te freezen en inderdaad zijn de toleranties erg klein geworden. Mijn 308 uit '79 is gelukkig niet voorzien van de K-jetronic. (die had als opvolger 40 pk minder, wordt je niet vrolijk van) 255 pk is naar maatstaven van tegenwoordig echter niet intrigerend meer. Kan er echter in kombi met de sperdiff en kort bak heerlijk mee spelen. (Kever is echter veel leuker) |
Hier nog een tipje van 'onze' sluier voor je:
http://www.apfelbeck.nl Ook een soort split ports en een stukje historie, maar dan niet van Scat :D Als alles goed gaat, moet het op m'n toekomstige 2,9 komen met een NOS setje Oettinger Nikasils (ook historie inmiddels): (iemand moet je toch een beetje 'tegengas' geven haha ;) |
Mooi, wat wordt je boringxslag?
Die krukas zou wel van scat kunnen zijn. Hij is in ieder geval niet voorzien van aangelaste wangen. Netjes. Ik ken dat concept van die Apfelbeck. Echter is dit al eens op een eenvoudigere wijze uitgewerkt door 911-koppen te doorsnijden en samen te voegen. Heeft iemand bij mij in de buurt gedaan. Er wordt wel meer mee geracet. Is op zich de beste manier om betrouwbaar naar rpm's te jagen. Als ik echter kijk naar de ontwikkelingen, lijkt het me ook wel een uitdaging om verder te kijken naar configuraties met Subarucomponenten. Veder lijken de States zich toch te berusten op Pauterblokken met immense vermogensafgiften. Voor de racerij op zich zijn er daarom twee werelden die zich onderscheiden in de halve mijl en het hele rondje. Ben echter benieuwd wat er uit dat Apfelgebeuren naar voren komt. Kan niet anders zijn dan effectief. Hoop dat het zich loont qua rendement ivm voorgaande mogelijkheden. |
Ik heb niet zoveel kaas gegeten van (kever)tuning maar ik zie dat johnny toch wel veel invloed heeft gehad als het gaat om kever tuning in nederland.
Of zie ik dat verkeerd. Ik ken johnny omdat wij voor de cross ook een motor hebben laten bouwen voor in een o*el(2,2Ch met turbo) en toch hoor je zijn naam vaak vallen op de diverse fora. zelf hoop ik ooit nog eens een typ4 te bouwen voor in mijn T1 bus. maar dat is gezien het financiele plaatje wat eraan zit toekomst muziek. maar dit vind ik erg intressant om te lezen en zoek hele avonden af op het net om erachter te komen wat jullie bedoelen(haha en dat is voor een leek wel eens moeilijk) |
Ziet er toch weer heel vertrouwd uit man die foto's, ik kan me voorstellen dat als men die foto's ziet helemaal leip worden(heb het zelf elke keer weer!) . Eigenlijk valt het nog wel mee de hoeveelheid werk he'(hihihi).
Later. |
Quote:
Ja, die doos erachter met SCAT erop geeft wel vermoedens he? LOL De Apfelbeck koppen moeten eigenlijk meer vermogen afgeven dan gewone 911 koppen door de 3 kleppen per cylinder. 115 pk/liter bij een 2 liter type 4k zou volgens het boek van Apfelbeck heel goed mogelijk moeten zijn... Bijkomend voordeel dat het een veel compactere bouw is, die voor de meeste toepassingen gewoon in de motorruimte past zonder zagen. De 911 koppen hebben nog een apart nokkenashuis op de kop liggen zoals je weet en dat maakt het (nog) veel breder. De hele toepassing (ook het gebruik van Alu/nikasil cylinders) is vooral gedacht voor meer straat/'roadracing' gebruik (koeling), dan alleen puur dragrace. 'Onze' auto's zijn daarom ook niet extreem licht gemaakt (integendeel haast), want we willen ook graag dat ze snel de bocht omgaan en (heel) hard kunnen remmen ;) Different approach, maar net zo leuk natuurlijk. Ach, we zien wel wat het wel of niet gaat doen. Oh, boring x slag wordt/is 103x86 met een normale drijfstangtapmaat van 2" zodat ik de superieure Clevite drijfstanglagers kan gebruiken want ik heb dan geen last meer van de (onderliggende) nokkenas :D Groetjes, Walter |
Quote:
Tja, blijft een mooie opzet en met ruimte kom je veel beter uit, ook het gewicht zal geringer zijn wat je niet extra in de kont wil hebben hangen. Ben wel benieuwd wat het doet qua thermische belasting. Die drijfstanglagers ken ik niet maar het lijkt mij een accent te hebben op een verbeterde smeerfilm. Anders kan ik het niet vertalen. Die onderliggende nokkenas blijft altijd de limit bepalen. Groetjes PrutZer |
Quote:
Het valt inderdaad mee maar ik trek em toch weer helemaal uit elkaar voor de zekerheid. Maar, dat doe ik als ik die Scatmotor in elkaar heb. Dan pof ik die er eerst even in zodat ik op m'n gemak verder kan omdat ik nog wat ideetjes heb liggen. Je kunt straks mooi kiezen uit twee bakkies, da's helemaal mooi buzzzman! Zeej |
All times are GMT +1. The time now is 14:06. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.