![]() |
Mijn nieuwe daily (Variant)
Sinds een paar dagen ben ik in bezit van de "oude" auto van Mrzip van dit forum.
Een golf 3 Variant met 1.8l motor met 90 pk met een LPG G3 gasinstallatie. Climate control, getint glas, lichtmetalen velgen, recaro interieur, cv met ab, elektrische ramen voor en achter, enz enz. Hij stond te koop met een motorprobleem (warmlopen) en dat trok mijn aandacht al. Daarnaast had deze auto vóórdat hij hem kocht ook al een keer mijn aandacht getrokken, alleen was de tijd er nog niet rijp voor (ik had hem nog niet echt nodig). Na een paar pee-emmetjes met Jan (mrzip) over en weer een prijs afgesproken en een bezichtigingsdatum. Aangezien Jan zelf in de States zat heeft hij zijn broer geregeld om mij bij te staan bij de bezichtiging. Tijdens deze bezichtiging viel me op dat de auto in een bijzonder goede staat verkeerde ondanks zijn leeftijd en kilometerstand. Toen ben ik even gaan zoeken naar het warmloop probleem aangezien het ook nog de thermostaat kon zijn. Na een minuut of tien stationair draaien en geregeld kijken in het expansievaatje, kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat de thermostaat niet open ging omdat de bovenste slang van de radiateur heet was en de onderste koud. Besluit stond vast, auto wordt van mij en ik zie wel waar het schip strand :tongue: Ik heb de auto met een ambulance opgehaald donderdag en ben ik meteen daarna begonnen met het zoeken naar de oplossing. Thermostaat verwijderd, koelsysteem gespoeld met water. thermostaathuis weer gemonteerd zonder thermostaat. systeem gevuld met water en weer laten draaien met de dop van het expansievat los. Het duurde niet lang eer de eerste bubbels naar boven kwamen (nee geen champagne :screwy: ) Dus mijn conclusie van de thermostaat was niet juist. De koppakking was dus toch doorgeslagen, helaas. Maar ik weet wat ik heb gekocht, want het stond in de advertentie en zal nooit of te nimmer iemand anders er op aanspreken, behalve mezelf. Gisteren heb ik de kop verwijderd en ja hoor, drie cilinders die een zwakke plek in de pakking hebben, waarvan één behoorlijk lekte (eerste cilinder). Het was wel nog een heel karwei om hem te verwijderen, aangezien ik niet in bezit was van een vraagbaak oid. Uiteindelijk heb ik de uitlaatflens losgedraaid van het flexibel stuk en heb de kop inclusief spruitstukken ervan af gehaald. Vandeweek even de kop laten vlakken en dan weer monteren met een metalen koppakking (is beter heb ik gehoord) Ik zal er een paar foto's bijzetten die uit het verkooptopic komen, maar zal deze week wat foto's maken van het vervangen van de pakking (voor als iemand er interesse in heeft :) ) PS ik heb ook een andere motor gekocht voor het geval dat deze helemaal de geest zou geven. Dat blok heeft 200000km minder gedraaid dan dit en heeft pas een servicebeurt gehad. Reden dat ik nu toch eerst de koppakking vervang is dat ik hem snel nodig heb. Het andere blok zet ik er dan evengoed tzt in. Veel leesplezier, Ronald |
da's idd een hele nette variant, succes met het wisselen van de koppakking!
|
YellowBug,
Veel plezier er mee! Goed om te horen dat het toch de kop pakking was. |
Thanks Jetta MK1 '82, komt allemaal goed (hoop ik :D )
Mrzip, ja Jan idd toch de koppakking. Op zich niet zo erg, alleen wat meer werk als ik had gehoopt, ook nog even olie verversen, want volgens mij is het mayo geworden (zat iig in de carterontluchtingsleiding en klepdeksel). Je wordt vanzelf op de hoogte gehouden van de vorderingen. Gr Ronald |
Ziet er mooi uit! ;)
Veel plezier ermee! |
Thanks Björn :thumbup:
|
Succes er mee, lijkt me verder een leuke, nette auto dus dat zal wel goed komen.
|
Hey Ronald, waar blijven de action pic's ?? :D :thumbup:
|
Is zeker een nette auto. Niet uitgeleefd of zo.
Ralph, zodra ik actionfoto's gemaakt heb, worden ze gepost. Was na uitbouwen van de kop en de verdere acties van die dag bekaf. Heb ook niet aan de foto's gedacht. Ik zou zeggen kom even kijken, maar dat is nu niet zo makkelijk voor jou hè :tongue: |
Quote:
Omdat jij het bent heb ik er net snel wat gemaakt (meer after action :D ) ![]() Beetje stuifmeel :D ![]() Beetje afgedekt tegen vuil. ![]() eerste cilinder die er het slechtst aan toe is ![]() en waar liggen nu alle spullen :screwy: ![]() En hoe bok je een verlaagde auto op zodat je eronder kunt werken :eek: ![]() Wordt vervolgd ;) |
He Thanxx, Kan alleen de foto's niet zien hier op locatie !! Komt wel goed.
Succes. |
Goed bezig , leek inderdaad een zeer nette variant , heeft iig weer een goed plekje gekregen dus !
En makkelijk zo'n grote kofferbak :D |
Quote:
Goede opbergplaats, ik wist anders niet waar ik dÃ*t weer moest laten :D |
Vandaag heb ik de werkzaamheden afgerond van de vervanging van de koppakking.
Olie afgetapt, en dat was maar goed ook, was een mooi schuimkraagje op gekomen. Daarna weer opnieuw gevuld met 5W40 Nieuwe thermostaat geplaatst (alweer die stuurbekrachtigingspomp losgehaald :evil: ) De auto rijdt weer en ook nog lekker. Tijdens de reparatie nog achter een paar dingetjes gekomen die mogelijk slecht lopen tot gevolg zouden hebben kunnen leiden, zoals een voetpakking die al voor een deel was losgekomen van de metalen drager en een paar vacuumslangetjes die ik meteen heb vervangen. Ik kreeg trouwens bij de koppakkingset klepseals die voor 7mm klepstelen geschikt waren, maar aangezien ik 8mm heb, moest ik die weer omruilen. T-stukken vervangen van de waterslangen die naar de verdamper gaan. Een heb ik weer moeten terugwisselen,omdat de diameter van de slang naar de verdamper groter was als ik dacht. De andere slang had een kleinere diameter en daar heb ik ook de t-stukken op gekocht. nu is het weer dicht. Daarna Systeem afgevuld met G12+ (maar ik wist niet dat het concentraat was en aangelengd moest worden). Dus is het nu minder aangelengd als de bedoeling was want er zat nog wat water in het systeem en heb daarna nog 1liter water bijgevuld nadat de lucht er uit was. Temperatuur blijft mooi op ca 90graden staan (volgens de meter). Nu nog de mistlampen (voor en achter) werkend krijgen en dan stop ik eventjes vanwege de andere projecten. |
Kijk, hij krijgt weer nieuw leven! Veel plezier ermee.
(de broer van Jan) |
Quote:
Dank je wel Ernst (is het toch :redface: ?) Net een stuk gaan rijden en het is prima gegaan. Vanochtend nog een keer water bij de koelvloeistof gedaan, dus ik zal nu wel op zo'n 50/50 verhouding zitten. Van de week even uitzoeken wat er mis is met de mistlampen, maar ik heb al iets bij de zekeringkast gezien waarvan ik denk dat het probleem zit. Gaat allemaal goedkomen (hoop ik :D ) |
mooie variant....
|
goed bezig, leuke opties ook erop enzo! :)
|
Goed bezig.
Ziet er zo op de foto's goed uit. |
Even een update. de mistlampen doen het weer (voor en achter) Zat een zekering met draden en AMP's een beetje vreemd in de zekeringkast op pos 9 en 10. Meteen verwijderd en twee nieuwe zekeringen geplaatst, en voila de achterruitverwarming werkt weer (deed het ook niet).
Nu nog de mistlampen. Dit probleem heb ik opgelost door een relais te plaatsen (weet niet waarom het er niet meer in zat, want de mistlampen zaten toch al heel lang gemonteerd) Wie het weet mag het zeggen. Donderdag heb ik de auto eens op de sleutelavond van onze keverclub even op de brug gezet en stond versteld van de goede staat van de bodem en dorpels na dertien jaar en 330000km. Het enige minpuntje dat ik kon ontdekken was de onderste draagarm voor links waarvan de voorste rubber bus is uitgelodderd. Ik merk namelijk met optrekken dat de auto naar rechts trekt en als ik het gas dan weer loslaat, trekt hij naar links. Wordt deze week vervangen met nieuwe fuseekogels en rubbers (links en rechts). Nu heb ik alleen nog een uitdaging in het uitzoeken van een storing van de lpg installatie. Het rode storingsledje gaat geregeld branden en na en tijdje weer uit, maar hij schakelt niet op benzine terug (gelukkig). Ik ga het storingsgeheugen eens uitlezen en hoop op de oorzaak te komen. Mogelijk het gasverdeelhuis wat gereinigd moet worden. Wordt vervolgd ;) |
Vanavond heb ik de linker draagarm vervangen voor een nieuwe, met nieuwe fuseekogel en rubbers. Ik kreeg de voorste draagarmbout bijna niet los en de fuseekogel met heel veel moeite uit de fusee (met de vork eruit geslagen!)
daarna wilde ik de nieuwe draagarm monteren en dat ging goed tot ik de voorste bout weer vast wilde draaien (had alle bouten schoongemaakt van te voren en ingevet). Deze voorste draaide dus tijdens het aandraaien door (dol) Even op zoek gegaan naar een passende andere bout, maar helaas deze (nieuwe) bout draaide ook dol, dus de draad in het subframe is kapot :( . Wat nu! Het beste ga ik nu op zoek naar een goed subframe waarvan alle draadbussen (zijn er volgens mij dus twee) in orde zijn en de bout op het juiste moment aangedraaid kan gaan worden. Volgens mij is er geen andere optie (behalve een nieuw subframe) Dus als iemand iets heeft liggen waar ik 100% van op aan kan, mag hij zich bij me melden. |
Dat is balen zeg. Hopelijk heb je snel een ander frame gevonden.
Hoop dat het bij mij makkelijker gaat, wil iig binnenkort mijn draagarmen ook van verse rubbers voorzien.. |
Quote:
Spuit het van te voren maar goed in met kruipolie! Ik heb de dolgedraaide bout er wel in zitten, maar we hebben de zeskant kop op twee punten vastgelast op het frame, zodat ie er niet uit kan lopen :screwy: Ik zie geregeld frames op diverse sites, maar het is niet echt in de buurt, anders kon ik het zelf beoordelen. Je moet alleen niet vergeten dat mijn frame er al 330000km op heeft zitten, dus heeft al wat geleden natuurlijk ;) |
dringende vraag over subframe
Ik heb een ander subframe gevonden, maar nu vraag ik me af of die twee cups, waar de motor en baksteunen in komen te zitten, niet evenwijdig aan elkaar moeten lopen. ik heb het idee dat er een wat naar buiten toe neigt (bakzijde).
Wie in de buurt van roermond heeft een subframe liggen waar ik even mee kan vergelijken? Ik zal er een paar foto'sbij doen ![]() ![]() ![]() |
Iemand die mij kan helpen met mijn laatste vraagstuk :rolleyes:
|
Ben helaas nog niet zo ver dat ik een antwoord kan geven. Ziet er idd een beetje vreemd uit.
|
Ik ben eruit. Via VW forum het antwoord gekregen wat ik misschien wist, maar niet op hoopte. Frame is dus zo krom als een hoepel (heb ik weer :screwy: )
Dus ik heb vandaag een ander frame gekocht, dat ik eerst heb vergeleken met de oude. Ik heb meerdere frames bekeken en die waren allemaal hetzelfde. Ik ga nu proberen of ik het oude frame kan teruggeven aan de verkoper, zodat de schade beperkt wordt. Foto's ter vergelijking. Het glimmende frame is het kromme dus ;) Ter info de frames liggen op exact dezelfde hoogte. ![]() ![]() Beetje hoogteverschil (dit is dus niet meer te corrigeren) ![]() zie hieronder de deuk die op de bevestigingsplaats zit. Hier heeft het chassis dus een aardige indruk achtergelaten :shock: ![]() |
Zo ,die was wel erg krom ja ! Gelukkig heb je die niet proberen te monteren .
Maar mooi dat je weer een andere erbij hebt , kun je weer verder sleutelen.! |
Duur leergeld helaas.
Maar leren doe ik en mijn vertrouwen heeft een flinke deuk opgelopen hiermee :mad: |
Die kwam dan wel echt onder een schadegebakje uit dan..
Gelukkig nu een goed frame gevonden. Hoop dat die van mij er recht onder vandaan komt.. |
Vanavond het nieuwe (rechte) frame gemonteerd. Zes uurtjes bezig geweest, omdat de motorsteun bij de bak niet vast wilde (zit op een k*t plaats). We hadden het idee dat we iets misten tussen de steun die op de bak zit en de steun die op het subframe zit gemonteerd. Alles afgezocht maar niets kunnen vinden. Daarna maar een paar opvulringen tussen de bout en de steun gezet zodat hij in ieder geval vastgezet kon worden.
Maar het resultaat is er. De draagarmen zitten weer vast en het naar rechts trekken bij optrekken is weg. Nu nog uit laten lijnen en dan op naat de fine tuning. Dit was het noodzakelijke. Van de verkoper van het scheve frame hoor ik niets meer nadat ik al diverse mailtjes naar hem heb toe gestuurd. Had ik ook wel verwacht :mad: |
Had je hem niet beter gewoon bij een demontage bedrijf kunnen kopen dat frame?
Kan je hem zoiezo terug geven en omruilen als hij krom is . Dat is het probleem vaak via internet , wat je hebt mag je houden ....;) Ze zeggen hier altijd op de zaak ( autodemontage) wat duur zeg , op MP staat het voor zoveel te koop.... Nu zie je maar dat het toch niet altijd de beste oplossing is MP. Succes, en iets op vullen met ringen is niet de oplossing hoor. Zou toch echt even gaan kijken wat er nou echt aan de hand is. |
Quote:
Klopt helemaal wat je zegt, maar ik ben erg goedgelovig wat betreft het vertrouwen in mensen. Als iemand tegen mij zegt dat iets zgan is en het ziet er idd niet verkeerd uit, dan geloof ik dat gewoon. Maar ook op marktplaats o.i.d. kun je geluk hebben hoor, maar als je nog nooit een subframe hebt gezien, weet je nog niet waar je allemaal op moet letten! Voor wat betreft de opvulringen; dit is een noodoplossing zodat ik gisteren om 0.00uur naar huis kon rijden. Ik ga nog uitzoekken wat er precies loos is. Het lijkt alsof er een stukje tussen of boven de baksteun heeft gezeten,maar ik zou niet weten wat. En een bout die in één keer 10mm langer is georden geloof ik ook niet :screwy: Die het weet mag het zeggen ;) |
Misschien kan de dealer of iemand van hier jou voorzien van een exploded view. Dan kun je precies zien hoe het heeft gezeten.
|
Quote:
Dat zou helemaal handig zijn, Ralph. Ikheb wel in ETKA gekeken, maar die tekening is erg onduidelijk. Werkplaatshandboek of zo zou heel handig zijn in deze ;) |
Vandaag de auto laten uitlijnen (was ik nog niet aan toegekomen). en zoals verwacht stond het e.e.a. niet goed.
camber aan bestuurderskant behoorlijk fout (=bijgesteld) Sporing was natuurlijk niet meer goed. Dus ook bijgesteld, gelukkig zaten de spoorstangen los. Nu stuurt de auto weer goed zoals het hoort. |
door de rem getrapt
Vanmorgen vlak voor mijn werk, ben ik door de rem getrapt :eek:
Wat een gewaarwording, maar gelukkig reed ik niet hard en reed er niets voor me. Ik wilde voor de bocht voor de parkeerplaats op mijn werk afremmen en trapte zoals gewoonlijk op de rem en tot mijn verbazing kon ik hem tot op de bodem intrappen. Na een paar keer pompen was er wel weer druk, om op tijd stop te staan. Op het werk aangekomen nog even getest of het nog eens gebeurde, maar ik bleef druk houden. Ik heb meteen een nieuwe HRC geregeld en voorzichtig na mijn werk weer naar huis gereden. De hrc heb ik al vervangen, omddat ik de auto morgen nodig heb. Verder heb ik de remvloeistof vervangen, omdat ie erg donker was (donkergroen :confused: ) Het hele remsysteem heeft nu de lichtbruine DOT4 van Bosch. Alleen is me bij het ontluchten van de remklauw rechtsvoor de nippel afgebroken tijdens het los (proberen te) draaien. Ik heb toen de leiding maar doorgespoeld door de remslang even van de klauw los te draaien (een halve slag, zodat er vloeistof uit kon). Die klauw moet ik dus een keer vervangen (dus wanneer iemand er een over heeft, hoor ik het graag ;) ) Moet alleen nog even kijken waarom het niet koud wordt in de auto terwijl ik de climate control aan heb staan en de compressor draait. |
Gecondoleerd met de hoofdremcilinder. Houd ook de remkrachtverdeler onder de achteras maar in de gaten, die was bij mij rond dezelfde tijd stuk. Moest er uiteindelijk onderuit geslepen worden.
|
Quote:
Thanks voor de tip :thumbup: ik ga het in de gaten houden en alvast met kruipolie inspuiten :D |
All times are GMT +1. The time now is 04:49. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.