![]() |
wat zie ik nou verkeerd?
Ik lees diverse topics van mensen die een snellere motor in hun auto willen bouwen, of andere rigoreuze plannen hebben.
Keywoorden zijn: 16v turbo, aangepaste G60, dubbele Webers. En noem maar op. Vaak wil men ook nog eens andere nokken hebben, of zelfs de boel opgeboord. Een goede 20 posts later lees is dat de Topic starters eigenlijk geen budget hebben voor datgene wat ze willen realiseren, of twee linkerhanden, en geen geld om de boel uit te besteden. Studenten, weinig geld, of eerst onverkoopbare zaken nog moeten verkopen omdat anders het hele plan niet door kan gaan. Ik wil dit, ik moet dat, maar dan moet ik eerst zus en zo nog verkopen, maar niemand wil mij datgene betalen, wat ik nodig heb, ook al is het veels te veel. Wordt er bij zo’n aanpassing geen budget meer opgemaakt. Doet men maar wat? Oplossingen worden aangeboden. De een wil een VR6 motor, de ander wijst hem erop dat er zo’n motor daar en daar te koop staat voor een redelijke prijs. Anderen benadrukken dat de prijs inderdaad redelijk is. Dan wordt er zolang gepost, dat bij de tijd dat er blijkt onvoldoende geld aanwezig te zijn, de motor toch al verkocht is. Verspilde moeite dus. Bij de luchtgekoelden merk ik dat er een auto gekocht wordt, men spaart, dingen gaanderweg aanschaft, en vervolgens een project begint. Bij de watergekoelden merk ik vaak dat het in de dailydriver moet, die vervolgens elke dag bereden moet worden, en alles gefinancierd moet worden door verkoop van een paar wielen die niemand wil hebben. Klopt dit, of zie ik de dingen verkeerd? Verbeter me als ik er naast zit, ik ben nieuwsgierig naar jullie meningen. Waldorf. <bij opmaak van bovenstaande wordt geen specifieke gebruiker van dit of een ander forum bedoeld. Het is een algemeen iets en de genoemde voorbeelden zijn fictief.> |
Je hebt de gehele huidige nederlandse economie verwoord naar een forum... klopt idd.
en dan als jeugd en de mensen na de babyboom van 1970... maar idd veel mensen zitten vaak opelijk te dagdromen ( wat ik niet afkeur, want uit dagdromen komen vaak de meest leuke ideeen voor degene zelf ofdan voor een ander)... |
Het is ook maar net hoe nuchter je er zelf mee omgaat denk ik.
Ik heb ook plannen en dromen zat... Maar ik zoek altijd van te voren uit wat dat geintje mag kosten en hoeveel tijd ik er aan kwijt ben, als dat niet goed zit dan houdt t bij mij op... |
mwah, ik vind het op dit forum zeer goed meevallen, op sommige fora is het wel anders.
ik had me ook al enkele (dure) plannen gemaakt, maar dan kom je dingen tegen zoals een computer en een isv die het begeven, wat allemaal een extra rekening vormt en waardoor de minder dringende dingen achteruit geschoven worden... |
ja zo is het idd, maarja, ik ben maar student en heb veel dingen in me hoofd zitten... ik kom net kijken dus vraag ik wat dingen gewoon om te weten te komen hoe ik alles moet doen of laten doen... soms blijkt dan idd dat sommige dingen onbetaalbaar zijn, en dan moet je een plan verwerpen...
tsja, maar voor mij is het zo, het blijft gewoon mijn daily driver, ik heb nou eenmaal geen garage, geen geld voor een 2e auto, ben al blij dat ik dit ding kan rijden en wil hem ook nog eens zo hebben zoals de fotos die ik hier allemaal te zien krijg waar je idd van gaat dromen :)... nja ik blijf gewoon dromen en doe ondertussen wat leuke dingen aan m'n auto, klaar is ie toch nooit maar mooi worden kan ie wel met mijn budget... wil overigens niet zeggen dat ik me aangesproken voel hoor, maar denk zelf ook wel eens wat in het 1e bericht staat, maar hier op het forum valt het zeker mee!! |
:redface:
|
het is wel vaker voorgekomen dan in het begin , echter , je hebt natuurlijk nu meer leden , gelukkig komen ze niet zovaak voor als op andere forums.
de "ik wil maar ik kan niet cultuur " |
Quote:
Wou je wat zeggen Rene? :wink: |
ik denk dat het verschil is tussen de lucht,- en de waterkoelers, dat het bij een luchtgekoelde al bijna nooit meer de daily driver is. dwz. dan is het al vaak de 2de, 3de of meer vw die thuis staat.
maar Quote:
daar ben ik het niet mee eens als waterkoker, klinkt mij beledigend/generaliserend in de oren zelfs, en ik denk velen met mij die veel tijd geld en moeite in de watergekoelde auto steken. nu is het net alsof je alleen goed bezig bent met een luchtgekoelde vw en watergekoeld alleen low budget, nou niet dus. je moet niet vergeten dat iedereen niet hetzelfde budget heeft om alleen maar dure tuning en spuitwerk aan de auto te laten doen, maar er toch plezier aan beleven omdat ze, net als iedereen hier, vw minded zijn. tja en als je dan inderdaad gaat vragen wat een motorinbouw/ombouw kost, en je hebt het geld er niet voor, dan is het inderdaad verspilde moeite, maar het kan ook zo zijn dat degene met de daily watergekoelde , ook eerst geld gaat sparen voor de motor, maar eens een idee wil hebben wat hem dat gaat kosten. per slot van rekening kun je vragen stellen op een forum, nuttig of niet. :) |
@waldorf; compleet mee eens. Ik zie het ook zo. (ik was vroegah ook watergekoeld dus ik heb er zelf ervaring mee, haha)
|
Quote:
Ach, ik weet dat over mij ook wel zo gedacht wordt... Maar dan vraag ik me altijd af waar anderen zich druk om maken... Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Een topic hoeft er niet minder interessant om te zijn als een project niet wordt uitgevoerd in mijn ogen... Ten 2e ga je meestal eerst met een topic de haalbaarheid voor jezelf opnemen... Als je dus WEL geld hebt om het te doen, dan ga je eerst ook niet afwegen, maar dan doe je het gewoon, of eerder, laat je het doen... Je bent als hobby-er toch grotendeels aangewezen op tuner en bedrijven... En dan ga je niet zoeken naar een goedkope of een andere manier in een topic op een forum... Want daar komt ook veel voor dat de info die gegeven wordt onvolledig is, en dat mensen wel een leuk verhaal vertellen, maar dat later blijkt dat het over de buurman of een kennis ging, en ze het eigenlijk niet 100% zeker weten... Ik vind zulke topic altijd wel interessant... Wat er mee gedaan wordt stoor ik me verder niet aan. |
Quote:
Dat zijn jouw woorden, er staat nergens dat als je met water rijdt je dan niet goed bezig bent. Daar gaat het hier ook helemaal niet over. |
Quote:
Toch vind ik dat je even niet moet vergeten dat toch een groot deel jongeren op het forum zit, en die zijn, na mijn inschatting, over het algemeen veel actiever online... (of iemand dat een generatie-verschil wil noemen, dan vind ik dat prima, denk wel dat het namelijk deels zo is) En dan vind ik dat het met zown topic overkomt alsof je die enthousiaste groep beginners hiermee op hun nummer wilt zetten... Of dat zo is laat ik in het midden, dat het iig bij mij zo over komt is een feit. Maar oke, niet dat ik er verder mee zit... ik heb mijn hobby nog altijd voor mezelf, en niet voor een ander. Als ik uiteindelijk tot de conclusie kom dat ik wat overmoedig ben geweest, of dat ik het financieel niet kan halen, dan ga ik me er niet druk om maken dat een ander zich daar aan stoort.(zou dit wel moeten dan?) |
Quote:
Quote:
en er staat inderdaad niet dat je niet goed bezig bent als je water rijdt...nee maar wel dat de watergekoelde vaak alles financieerd met een setje wielen die niemand wil hebben...nou, dat komt op mij negatief over, net alsof waterkokers voor het grootste deel low budget rijders zijn. zo staat het er niet , maar zo lees ik het wel. :) |
Quote:
Hoe het bij een ieder overkomt, is verschillend. Jij vat het op als op en nummer willen zetten. Ik open de topic omdat ik iets wil leren, en wil begrijpen. Quote:
Het gaat er ook niet om of anderen er zich aan storen. Wat ik onder andere wil weten is of het tegenwoordig gewoon is om het niet te kunnen begrijpen, dat als je een standaard 1.8 van 75pk, om wil bouwen naar bijv. een G60, je naast de aanschaf van een G60 blok, ook geld moet reserveren voor de revisie van de lader, aanpassing van de remmen, plaatsen van stabi's etc. dat je met een spreekwoordelijke 1000euro voor een G60 met (volgens opgaaf) gereviseerde lader en nog lang niet bent. Dat je dan nog slangen, sensoren, een intercooler en andere zaken nodig hebt, en dus al met al er nog eens 1000 euro bij moet steken. Dit is voor alle duidelijkheid weer een voorbeeld, en mar één van de dingen die ik probeer te begrijpen. |
en ik weet dan ook wel dat er studenten zijn die maar een beperkt budget hebben, en die alles moeten doen van goedkope aanbiedingen en krijgertjes. Dat weet ik wel, after all: ik ken Tjaap :biggrin:
Maar laten we dan meteen voorop stellen dat ik van hem nog nooit gehoord heb dat hij onhaalbare zaken in zijn jetta wil hebben. Ook al hoort hij volgens de generatiekloof tot de jongeren. |
Quote:
Kijk, hier heb ik wat aan, dit begrijp ik. |
Quote:
precies.. ;) |
Quote:
Dan lees jij toch echt verkeerd. Zoals je zegt, het staat er niet. Laat ik een stukje van bovenstaande reply's eruit halen, en het nog even anders bewoorden. Er wordt gezegd dat waarschijnlijk bij mensen met een luchtgekoelde dit meestal de tweede auto is, in ieder geval vaak niet de daily driver. Er worden op dit moment ook golfjes en jetta's (MKI en MKII) uit 1983 en 1984 aangeboden. Ook voor de golf liefhebbers een perfecte mogelijkheid om er een tweede auto bij te hebben. De kosten zijn laag, en je kan er een hoop mee. Ik probeer middels dit topic enig inzicht te krijgen in de beweegredenen van de mensen die vandaag de dag met auto's bezig zijn, om ervan te leren en om er mijn voordeel mee te doen. En het gaat niet aleen om vw liefhebbers, maar dat zijn toevallig wel de mensen die hier rondlopen. Dat sommigen dit topic zien als een belediging of aanval op waterkokers, daar kan ik niets aan wijzigen. Ik kan me niet verontschuldigen voor fictieve zaken, die anders gelezen worden dan dat ze er staan. Ik vind het ook niet erg om commentaar op mijn tekst te krijgen, ik heb er zelf om gevraagd. Wellicht lees ik sommige dingen ook anders dan het geschreven staat. |
blijf jezelf, er zijn al zoveel anderen
Ach, iedereen heeft welles plannen, maar is het ook realiseerbaar? Ik krijg soms de gekste vragen over de mail via m'n site, niet dat ik alles weet, maar als je iemand met goede feiten en argumenten weet te vertellen wat zijn ideen gaan kosten en of ze haalbaar zijn, vind ik dat leuk om te doen. Ik heb veel geleerd afgelopen 6 jaar en die kennis deel ik graag met anderen. Idd, sommigen zijn impulsief en zetten op het forum bv: IK WIL EEN VR6! Nou dan zou hij beter misschien hier en daar eens gaan kijken wat zo'n blokkie kost, en dan eens een vraag stellen wat de ombouwkosten bedragen misschien... ok. Verder valt me op dat sommige mensen veel geld steken in bv een kale 1.6. Als je alles optelt hadden ze beter meteen een bomvolle golf 3 VR6 ofzo kunnen kopen, verhoudingsgewijs veel goedkoper! Ok je mist de lol van het ombouwen. tot zover MIJN MENING |
Wat een mooi topic dit! Als ik dit soort dingen bij de buren aan de kaak stel kost het gelijk mijn karmapunten! (over waterkokers gesproken)
Maar even inhoudelijk... ik ben dus ook iemand die alles low-budget, en met mijn daily doet... misschien stamt dit wel uit mijn studenten-tijd, maar dit is wel hoe ik het graag heb! Ik steek absoluut geen 1000 euro in een setje Pors/BBS-velgen, en al helemaal niet als ik er niet eens mee ga rijden!! Ik noem verder ook geen namen, maar als ik zie dat jullie luchthappers 2 of zelfs meer 'bolides' op stalling hebben en je moet alsnog in een waterkoker naar je werk dan doe je in mijn ogen toch iets verkeerd! Een auto is nog altijd om mee te rijden! |
Quote:
amen! toen ik "begon" hier op het forum wist ik ook nergens vanaf! alleen sleutelervaring die ik op heb gedaan met autocrossen. maar toen ik mezelf begon te verdiepen in de vw-wereld begon ik oa te dromen van een G40 blok. maar ik had geen idee of het uitvoerbaar was (in golf2 1300 toen) of hoeveel het zou gaan kosten (g-lader revisie etc). dus toen een topic over geopend.. vervolgens bleek dus dat ik dat niet kon betalen met mijn weekeind-loontje. maar ik denk niet dat het een nutteloos topic was!! ik heb er iig veel van geleerd! |
Hee lunatik ik hap even. Hoe moet je verdorie in 4 auto's tegelijk rijden?
|
the never ending story... :D
|
hahaha, idd...
Wat veel mensen hier en op andere fora doen, is informatie uitwisselen. Zowel over de problemen die ze op dat moment hebben, als over hoe ze iets zouden moeten gaan doen. Als ik persoonlijk met een bepaalde modificatie begin, ga ik me eerst inlezen, voor ik daadwerkelijk begin met het project. Op die manier weet ik wat ik moet gaan doen, wat er voor nodig is en of het financieel wel haalbaar is. Kijk, soms doe je bepaalde aankopen, en is het geld ff op, stopt het project ff tot het budget het weer toelaat. Het is juist goed dat mensen wilde plannen hebben, er van alles over vragen en vervolgens tot de conclusie komen dat het niet haalbaar is, deze informatie komt namelijk wel op dit forum terecht, en voor anderen, voor wie het wel haalbaar is, is deze informatie al beschikbaar! |
Quote:
Quote:
dit merk je op in het bovenste en startende topic, samenvatting: iemand met een luchtkoeler, spaart, koopt z'n onderdelen, en begint dan z'n project. waterkoeler , vaak dagelijkse auto, moet eerst een paar foute wielen verkopen voordat ie weer iets kan veranderen. zal wel niet goed lezen , en het zal er ook wel niet zo staan, maar ik had toch een voldoende voor begrijpend lezen op de lagere school en ik kan er helaas niks meer van maken, ik vind dat negatief klinken. en daaronder vraag je onze mening: nou, om alles samen te vatten : met jouw watergekoelde mening ben ik persoonlijk het niet eens. Quote:
dat is volgens mij wel iets anders dan bovenaan staat, waarin je geen begrip hebt voor mensen die hier vragen stellen over een motorinbouw en dan uiteindelijk geen geld hebben voor de in/ombouw.'verspilde moeite'. maar waar is een forum dan voor?ondanks dat er niet altijd wat mee gedaan wordt door de starters van het topic, er zijn misschien wel andere forumgebruikers die wel wat aan de informatie hebben die gedeeld wordt. je kunt er hier ook achterkomen dat de motorombouw die je zo graag zou willen , wel heel erg complex en duur wordt? maar dat zal ik ook wel weer verkeerd gelezen hebben, want het zal er wel niet zo staan. |
Quote:
Gek he :D @Waldorf Ben het met je eens, betrap mezelf er ook wel eens op, plannen alvast in het openbaar gooien en daarna er nooit wat mee doen :redface: En inderdaad mijn luchtgekoelde kant spaart eerst :) |
Quote:
voor mij krijgt "spaarkever"een hele andere betekenis.... :cool: |
.
|
dan rijd je in een verkeerde wagen, val je namelijk in de categorie luchtgekoeld... :D ;)
(en nu niet denken dat dit serieus is... ;) "Waarom zeg je het dan?" topic wordt té zwaar anders... :p ) |
Tsjongjongejonge wat een discussie zeg hahaha, geniaal!
Kortom ik heb een nieuw onderschrift! :D |
@ Waldorf: Het idee van wat je zegt klopt enigzins wel. Veel jonge mensen met ambities om wat moois te gaan doen met hun auto (Waaronder ik zelf...) hebben grootse plannen, die soms niet (helemaal) haalbaar zijn.
Maar dat is ook niet zo verwonderlijk. De meesten die hier luchtgekoeld rijden hebben een vaste baan, lekker inkomen (soms met zijn tweeën...) en dan is zoiets (een restauratie, engine-swap etc) makkelijker te realiseren. Ik weet ook dat hier veel studenten zitten met een grote voorliefde voor vw's (ik zelf weer...) die ook veel geld (van het kleine beetje dat ze hebben) in hun auto(s) steken. Wat ik bedoel te zeggen is dat er meer projecten begonnen c.q. afgerond worden door luchtkoelers doordat de bestuurders meer te besteden hebben. En als je net komt kijken (zoals ik...) klinkt het allemaal zo mooi om je blok te tunen, of je auto een spuitbeurt te geven, dus begin je daar een topic over! Als men dan later tot de conclussie komt dat het niet in het budget past, en het wordt afgeblazen, is dan geen verspilde moeite van de mede forumleden, maar heb je veel info ingewonnen! EN HET MAAKT NIET UIT HOEVEEL GELD JE IN JE AUTO STOPT! OF HET NOU DE EERDER GENOEMDE PORSCHE OF BBS WIELEN ZIJN, OF DAT JE EEN LEUKE RADIO ERIN GEKOCHT HEBT...HET GAAT EROM DAT JE VW JE HOBBY IS! |
Als het om het verschil in water- en luchtkoelers gaat dan kun je toch over het algemeen (dus niet altijd) wel vaststellen dat:
Waterkoelers: - Zijn vaak jongeren; impulsieve kopers; hebben relatief weinig te besteden. - Hebben meestal maar 1 auto en dient als daily driver. - Auto staat buiten; geen garage / eigen sleutelplek; (dus) weinig ervaring. - Auto moet snel zijn (of worden) en 'goed' uitzien. Luchtkoelers: - Oudere, ervaren sleutelaars - Bezitten meerdere auto's - Hebben eigen sleutelplek, meer te besteden. Lijkt me logisch en niet echt een punt waar je je zorgen over moet maken lijkt me. |
ofwel ik ben het eens met Big Mac Mark :D
|
Quote Waldorf; "Hoe het bij een ieder overkomt, is verschillend. Jij vat het op als op en nummer willen zetten. Ik open de topic omdat ik iets wil leren, en wil begrijpen. ''
Tadaa!!! |
Volgens mij is de kans dat een aircooled een 2e of X-ste auto is veel groter, dan bij een watergekoelde. Al is het alleen maar omdat de eerste variant vaak veel ouder is.
Qua "volk" maakt het volgens mij niet veel uit, in beide groepen heb je echte liefhebbers, elk-jaar-weer-volgens-de-trend-mensen, en mensen die grote plannen hebben maar na enige tijd de boel verkopen, enz. Ik probeer zelf zoveel mogelijk informatie te vinden op het internet (en dan vooral het lezen in divese forums, topics starten doe ik niet vaak), of mensen die van bepaalde dingen veel verstand hebben om raad vragen. Niemand is al genie geboren, je moet de informatie toch ergens vandaan halen, en leren door ervaring op te doen. Tis ook wel handig om naast van je eigen fouten, ook van die van een ander te leren ;) En iemand die handige mensen om zich heen heeft zal waarschijnlijk eerder een project succesvol voltooien, dan iemand die zich moet "behelpen" met een forum. Wat betreft de kosten van een project, hoor/lees je ooit wel eens wat een auto achteraf bij elkaar gekost heeft? Volgens mij wil je dat vaak niet weten (en de eigenaar al helemaal niet :) ) Dan is het voor een "leek" ook moeilijk inschatten. Edit: ik moet sneller typen, er is een hoop intussen al gezegd :) |
@ Chrisjuh & Dennis: AMEN, BROTHERS!
|
@Big Mac; :wink:
|
Quote:
I agree! Iedereen verdient evenveel respect voor zijn of haar auto! Of je er nou 500 of 50.000 euro in hebt gestopt! |
even een quote van John lennon:
You may say i'm a dreamer but i'm not the only one ... back on-topic. edit even een toevoeging; Waar een wil is is een weg, voor de één wat langer dan voor de ander. Zo had ik als daily driver een golf type 1, waar ik grootse plannnen mee had(dromen), tot op heden dus niet gerealiseerd, vanwege het feit dat ik als 'student' een beperkt budget heb en dat goed moet verdelen. Komen er financieel krappe tijden aan dan wordt er bij mij als eerst bezuinigd op de hobby, VW. so bet it. Bob, neemt natuurlijk niet weg dat ik een 'niet-haalbaar-project-topic moet starten |
All times are GMT +1. The time now is 17:41. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.