Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Corrado en Scirocco (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=19)
-   -   Het kleine Corrado-vraagjes topic (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=81610)

Vento Vice 19-02-2011 20:27

Het kleine Corrado-vraagjes topic
 
Soms heb ik wel eens een vraagje, waar iets voor dient of zoiets.
Gewoon kleine weet-dingetjes!
Dat gebeurt wel vaker, dus waarom niet 'gewoon' een topic openen?!
Heeft iemand anders er ook nog wat aan... of mss heeft iemand anders ook wel zo'n soort vraag? Plaats hem hier!
(...we zien wel of het een succes wordt... :tongue: )

Ik ben dit natuurlijk niet voor niks gestart; hier zijn de (eerste) vraagjes:
(en voor zover bekend geworden: het bijbehorende antwoord!)

VRAAG 1-bovenop het dashboard; zeg maar het vlakke deel bij het voorraam, zit in het midden iets dat lijkt op een speakerroostertje.
WÃ*t is dit voor iets en waar dient het voor?
Dit is wat 'ze' zeggen: het is een roostertje voor een 'zonnesensor' tbv climatronic...



VRAAG 2-Past een veerpootbrug van een Golf MkII op een Corrado?

(EDIT: de later toegevoegde vragen: )
VRAAG 3-Passen Passat 35i deurklinken 1-op-1 op een Corrado?
Nee, niet één op één; je moet een heveltje overzetten. Het is dus indirect wèl mogelijk.

VRAAG 4-Vanaf welke temperatuur geeft de MFA de olie temperatuur weer?
Olietemperatuur wordt vanaf 50 graden celsius aangegeven, idd!
(voor de volledigheid: onder de 50 graden zie je twee streepjes)


VRAAG 5-Wat kun je allemaal met de MFA?
Kijk voor antwoord vanaf post #23 in dit topic!

VRAAG 6a-Waar zit de schakelaar/ het contact dat de achteruitrijlichten aanzet?
Ergens op de versnellingsbak zitten twee draden; op de ene moet spanning staan, wanneer de bak in z'n achteruit staat
VRAAG 6b-Is dit een APK-afkeurpunt?
Tot en met bouwjaar '97 mÃ*g een achteruitrijlicht, vanaf '98 is het verplicht!

VRAAG 7-Past een Golf MkII-trekhaak op een Corrado?
Ja, dit past zonder problemen één op één op je chassis; je moet alleen de bumper aanpassen.

Kom maar op met (nog meer) vragen en/of antwoorden! :thumbup:

Voor veel nuttige info en tips (betere verlichting, betere ruitenwissers, etc.) kun je ook ff kijken inHet 'hoe en wat Corrado-topic' van Pedaalemmer Thnx :thumbup:
Wat meer over de geschiedenis vind je in HIER (met dank aan Guido voor de link)

Dennis-Mash 19-02-2011 23:30

Volgens mij zit er origineel een stuk foam/schuim onder dat roostertje om vocht in je auto op te vangen of zoiets dergelijks. ;)

Arnaud 19-02-2011 23:43

Volgens mij zit er in of onder dat roostertje een zonnesensor wanneer de auto uitgerust is met Climatronic. Bij jou is het waarschijnlijk een blindplaatje.

Vento Vice 20-02-2011 07:33

Dat klinkt iig niet overtuigend... bij mij zit er idd een blind plaatje... en bij jullie?




Maar wat doet zo'n 'zonnesensor'(?) dan bij climatronic, als dÃ*t het is?
Nog een ideetje:
Je kan er natuurlijk ook een centerspeaker onder plaatsen; dan heb je Dolby 5.1 :D ...

Dennis-Mash 20-02-2011 13:37

Climatronic is nooit geleverd in een Corrado Arnaud. Enkel airco. Misschien dat het daar mee te maken kan hebben maar dat lijkt mij stug.

Arnaud 20-02-2011 13:54

Quote:
Originally Posted by Dennis-Mash
Climatronic is nooit geleverd in een Corrado Arnaud. Enkel airco. Misschien dat het daar mee te maken kan hebben maar dat lijkt mij stug.


Serieus Dennis? Ik geloof je hoor als je dat met stelligheid zegt maar ik kijk er van op, aangezien de Passat 35i B3 type qua dashboard heel veel gelijkenis vertoont met de Corrado, en hiervan ook veel onderdelen uitgewisseld waren, en deze was wel leverbaar met climatronic.

fabbi 20-02-2011 14:19

is gewoon een loos roostertje, heeft nooit ergns voor gediend af fabriek!!!

De Pul 20-02-2011 14:21

Quote:
Originally Posted by fabbi
is gewoon een loos roostertje, heeft nooit ergns voor gediend af fabriek!!!

pffff,gelukkig....
kon er al niet van slapen.

Vento Vice 20-02-2011 16:38

Quote:
Originally Posted by fabbi
is gewoon een loos roostertje, heeft nooit ergens voor gediend af fabriek!!!

'gewoon'?! Natuurlijk heeft het een functie; anders komt het toch niet tot het productie-stadium... :screwy:
Het zal ongetwijfelt bij vele C-'s een loos roostertje zijn, net zoals de dummy mistlampen vaak bij een MkIII, zeg maar; maar het is natuurlijk niet alleen maar voor de sier...

Dennis-Mash 20-02-2011 16:56

Opgelost dus. :D

fabbi 20-02-2011 18:00

Quote:
Originally Posted by Vento Vice
'gewoon'?! Natuurlijk heeft het een functie; anders komt het toch niet tot het productie-stadium... :screwy:
Het zal ongetwijfelt bij vele C-'s een loos roostertje zijn, net zoals de dummy mistlampen vaak bij een MkIII, zeg maar; maar het is natuurlijk niet alleen maar voor de sier...



ben je nu zo eigenwijs of doe je het zo maar.
het heeft nergens voor gediend, er is geen enkele functie voor , sterker nog der zit amper ruimte onder,
is gewoon een optisch iets om die lange strip wat te doorbreken...

Dennis-Mash 20-02-2011 19:15

Maak je niet zo'n druk Fabbi. De een neemt iets zomaar van een ander aan en de ander neemt het niet zo snel aan en zoekt eerst nog even verder. ;)

gurby 22-02-2011 09:20

Het 'oude type' dashboard is gewoon uit de Passat getrokken naar men zegt, en die was wel leverbaar met Climatronic. En Clima gebruikt inderdaad een zonnesensor die midden voorop het dashboard zit.

Vento Vice 22-02-2011 12:30

vraag 3...
 
Dat klinkt zo wel aannemelijk.
Hoewel; toen ik laatst op de sloop ventilatieroostertjes van een Passat 35i probeerde, pasten deze toch ècht niet in mijn Corrado (=oud type dashboard)... :shake:
Maar oké, (nogmaals) wat doet zo'n 'zonnesensor' dan precies?

on-topic:
'n volgend, 3e vraagje:
-De eerste Corrado (type 53i) heeft dus wat overeenkomsten met de toenmalige Passat (type 35i)
Passen de Passat-deurklinken één-op-één op een Corrado? (zoals jullie weten is dit nl. een zwak punt van de Corrado)

P.S.:
Vraag 2 staat ook nog steeds: past een veerpootbrug, eigenlijk bestemd voor een Golf MkII, in een Corrado?

Dennis-Mash 22-02-2011 13:39

Volgens mij zijn de Passat klinken net zo slecht hoor. Beter gewoon een revisie setje aanschaffen. Op het Corrado Forum was laatst een group buy maar daar ben je nu helaas te laat voor. ;)

MipMip 22-02-2011 13:49

Passat klinken passen niet één op één. Het heveltje dat de deur opent moet je omwisselen, die van de Passat is namelijk langer. Je hebt er trouwens wel RVS ombouw-setjes voor.
Meestal worden de Passat-klinken van de achterste deuren gebruikt omdat daar geen slot in zit. Voor de 'cleane' look.

Dennis-Mash 22-02-2011 16:45

Ik heb hier eventueel nog twee klinken voor je liggen. Eentje met slot en eentje slot loos. ;)

Vento Vice 22-02-2011 22:42

Ik heb ze (nòg) niet nodig, Dennis; het ging me er meer om voor Ã*ls het eens gebeurt....
Maar als je 'het heveltje moet omwisselen dat de deur opent', dan heeft het weinig zin: dÃ*t is nu toch juist het 'dingetje' wat altijd breekt?!

Ik heb op E-bay idd wel eens van die revisie-setjes gezien; jammer dat ik te laat ben voor de group-buy...

Maar het antwoord op de vraag is dus duidelijk:

'Nee, dat past niet zomaar één op één.' ;)

Vento Vice 22-02-2011 22:48

nu vraag 2 nog... ;)

Dennis-Mash 22-02-2011 22:56

Bij deze ook een vraag van mij.

Vanaf welke temperatuur geeft de MFA de olie temperatuur weer? Ik zelf meen vanaf de 50 graden want het laagste wat ik er ooit op gezien heb is 58 graden.

Klopt dit?

Vento Vice 22-02-2011 23:00

VRAAG 4 dus... ;)
Olietemperatuur wordt vanaf 50 graden celsius aangegeven, idd!
(voor de volledigheid: onder de 50 graden zie je twee streepjes)

Dennis-Mash 22-02-2011 23:08

Oke dan, had ik het toch goed. Iemand voor de rest nog een duidelijk uitleg wat je precies met de MFA kunt? Ik weet dat je er mee kunt zien hoeveel bezine de motor verbruikt en nog een aantal andere geintjes. Maar is er iemand die dit duidelijk uit wil en kan leggen of iemand die een duidelijke uitleg hier over heeft?

Vento Vice 22-02-2011 23:22

MFA functies
 
ff uit het hoofd (als er iets mist, vul me dan maar aan!)

Met de MFA zie je o.a.
-de huidige tijd ('home')
-tijd hoelang je onderweg bent
-gemiddelde snelheid
-huidige verbruik in liters per 100km
-olietemperatuur
-buiten temperatuur

De MFA kan je wisselen tussen 'stand 1' en 'stand 2'; in de ene (welke...?) worden de waardes weer steeds gereset, als langer dan een bepaalde tijd het contact UIT staat. In de andere stand blijven de waardes behouden.

Je kan de waardes altijd wel zelf weer resetten als je wilt, maar hoé precies; dat weet ik niet meer.... :confused:

-Je schijnt met de MFA ook toerentallen en drukken (G-lader) te kunnen aflezen...
Pedaalemmer, een fanatieke ex-Corrado G60-eigenaar en forumlid, heeft hier in een topic nog wat meer over staan.
EDIT: hier een kopie van één van zijn posts daar:

Drukmeting van de G-lader

Dit kan op twee manieren t.w; laderdrukmeter maar ook met de MFA die standaard in de auto zit.
Als je de volgende handelingen met de MFA uitvoert krijg je de druk ervoor.

Motor uit
MFA keuzeschakelaar op 2 zetten
MFA knopje indrukken en vasthouden, contact aan/uit, dan knopje loslaten
MFA knopje weer indrukken, motor starten, knopje loslaten
MFA knopje één keer indrukken en de druk staat er
De druk kun je nu onder volle belasting testen. Het beste is in de derde versnelling door trekken tot 6000 toeren (bij originele chip) en dan heb je de maximale druk. Op dat moment goed kijken wat de MFA aangeeft.

1200 - 0,2 bar
1300 - 0,3 bar
1400 - 0,4 bar
1500 - 0,5 bar
1600 - 0,6 bar
1700 - 0,7 bar
1800 - 0,8 bar
1900 - 0,9 bar
2000 - 1,0 bar
2100 - 1,1 bar
2200 - 1,2 bar
p.s. wel eerst de auto goed warm rijden. Olie moet zeker 90 graden zijn.

Bij een goede motor en lader moet de druk in de buurt van de 0,6 - 0,7 bar liggen. Hoe meer druk hoe beter natuurlijk. (met originele poelie en chip). Als dit minder is dan 0,6 bar druk, dan dien je de G-lader zo snel mogelijk te (laten) reviceren.

Toerentallen die de G-lader haalt met de volgende poelie's bij 6000 toeren:

(afwijkende) Poelie:

87 mm - 9,100 omwentelingen per min. (standaard)
75 mm - 10,560 omwentelingen per min.
72 mm - 10,980 omwentelingen per min.
70 mm - 11,280 omwentelingen per min.
68 mm - 11,640 omwentelingen per min.
65 mm - 12,180 omwentelingen per min.
62 mm - 12,720 omwentelingen per min.
60 mm - 13,200 omwentelingen per min.


Het is geen volledig antwoord, maar beter iets dan helemaal niks, toch?... ;)

Dennis-Mash 23-02-2011 00:14

Hmm, er zitten dus 2 standen op. Ik vroeg me laatst al af waarom er een tweetje stond in mijn display.

Alvast bedankt voor het antwoord.

gurby 23-02-2011 08:26

Zonnesensor Climatronic:
"De buitentemperatuur eventueel met een zonnesensor en de door de bestuurder ingestelde temperatuur bepaalt de gewenste luchtuitstroomtemperatuur in de auto".

Oftewel, hoe warmer/kouder het buiten is dan binnen (door temp sensoren binnen & buiten gemeten) en hoe sterker/minder sterk de kracht van de zon (door die sensor dus gemeten) op de auto hoe sneller of minder snel de temperatuur in de auto stijgt door invloeden van buitenaf. Hierop past de clima continue de temperatuur en snelheid en wellicht gebruikte uitstroomopeningen van de ingeblazen lucht aan om zo dicht mogelijk te ingestelde gewenste binnentemperatuur te benaderen.

Een climatronic heeft trouwens nog wel meer sensoren, ook in het verwarmingshuis bv.
Veel info hier te vinden: http://www.timloto.org/download/pdf...ort/hfdstk7.pdf

gurby 23-02-2011 08:31

Quote:
Originally Posted by Dennis-Mash
Hmm, er zitten dus 2 standen op. Ik vroeg me laatst al af waarom er een tweetje stond in mijn display.

Alvast bedankt voor het antwoord.



Bij m'n Passat is het iig zo dat de boordcomputer stand 1 altijd gereset wordt als de auto langer dan een kwartier ofzo uitstaat.
Stand 2 wordt altijd onthouden tot je 'm reset. Resetten doe je door het knopje waarmee je wisselt van 'verbruik', 'gereden km's' enz een paar seconden ingedrukt te houden, voor het programma waar je op dat moment in zit. Bij de Corrado zal dit waarschijnlijk net zo werken maar eerlijk gezegd heb ik dat nooit zo uitgebreid geprobeerd, daar zit ik voornamelijk naar de olietemp te kijken en soms naar de buitentemp.

Iedere keer als ik m'n Passat getankt heb reset ik programma 2 zodat ik daar altijd het verbruik, gereden km's, gereden uren enz per tank op kan zien.

Vento Vice 23-02-2011 08:32

gaat goed hiero...
 
2X :goodpost:
EDIT: Ik plaats alle vragen (met antwoorden)die hier voorbij komen, steeds achteraf in de beginpost, zodat daar een mooi overzichtje ontstaat :rolleyes:

Goede respons hier, thnx. En waardevolle informatie voor de Corrado-fans, ga zo door!

gurby 23-02-2011 08:37

Wat die MFA betreft staat natuurlijk allemaal ook in de handleiding van de auto uitgelegd. Of als je die niet hebt bij je Corrado dan wel in de handleiding van Golf/Bora/passat want 't systeem werkt in feite overal hetzelfde... Alleen modernere auto's hebben b.v. nog een optie extra bijvoorbeeld die het aantal 'nog te rijden km's op de tank' weergeeft, een schatting daarvan n.a.v. je huidige rijstijl en het aantal liters nog voorradig.

Vento Vice 23-02-2011 08:49

wie-o-wie heeft er nog eentje liggen?
 
...dit topic is dus erg handig voor iemand die zo'n handleiding NIET heeft...ZOALS IK! :tongue:
(...of voor iemand die de Duitse versie heeft, hè Dennis?)

Nu je er toch over begint: hier nòg een klein Corrado-vraagje:

*WIE HEEFT ER NOG ZO'N CORRADO HANDLEIDING VOOR MIJ LIGGEN ???
het liefst in het Duits, omdat het een import-auto is, maar in het Nederlands mag ook.

Stuur me dan maar een PM-metje met de prijs. thnx alvast.

MipMip 23-02-2011 09:46

Voor vraag 2:

De typenummers bij Wiechers veerpootbruggen voor de 'voorkant-boven' zijn bij Golf 2 en Corrado verschillend. Dus dat gaat waarschijnlijk niet passen. De typenummers voor de 'onderkant-voor' en in de kofferbak zijn hetzelfde.

Vento Vice 23-02-2011 09:49

okee! bedankt MipMip.

Quattro_38 23-02-2011 10:34

MFA:

Klopt inderdaad wat je allemaal met het MFA kunt.
Wanneer je de druk van je g-lader bekijkt (schuifje op 2), kun je ook nog andere dingen bekijken:


0 Prüfsumme (unwichtig)
1 Saugrohrunterdruck in mbar, bzw. als dez. Zahlenwert (wichtig für
G-Lader)
2 Drehzahlanzeige (genaue Anzeige, über die auch die genaue
Geschwindigkeit errechnet werden kann)
3 Momentanverbrauch (als direkt abhängig von der Gaspedalstellung,
nicht erschrecken bei Vollgas ;-) )
4 Wegdrehzahl
5 Öltemperatur in °C
6 Außentemperatur in °

Als je hem op 1 zet kan je nog wat andere dingen bekijken heb ik ergens gelezen:

0 Motorkennfeld-Code
1 Länderausführungs-Code
2 Wegdrehzahl
3 obere Drehzahlgrenze
4 untere Drehzahlgrenze
5 Schubabschaltung (mbar)
6 Segmenttest (müßte 4 mal eine 8 anzeigen)

En trouwens: Je MFA stand 1 reset zich na 2 uur van het contact af te zijn geweest.

Het bereik van je olietemperatuursensor is 50-160 graden Celsius.

Dennis-Mash 23-02-2011 12:23

Kijk eens aan. Er wordt handige informatie gepost. :)

ice_killer 24-02-2011 20:14

Quote:
VRAAG 1-bovenop het dashboard; zeg maar het vlakke deel bij het voorraam, zit in het midden iets dat lijkt op een speakerroostertje. WÃ*t is dit voor iets en waar dient het voor? Dit is wat 'ze' zeggen: het is een roostertje voor een 'zonnesensor' tbv climatronic...



nope, hier zit een kleine speaker onder voor hoge tonen :thumbup:

Vento Vice 24-02-2011 22:37

Weet je dat echt zeker, ICE KILLER ?! ...of zit je ons in de maling te nemen?!
Dit gaat namelijk dwars tegen de andere antwoorden in...
(dus toch Dolby 5.1 ....)

Dennis-Mash 24-02-2011 23:12

Er zitten toch al links en rechts boven op het dash twee tweeters. Waarom zoude ze er dan nog 1'tje in het midden plaatsen. :tongue:

ice_killer 25-02-2011 22:59

Quote:
Originally Posted by Vento Vice
Weet je dat echt zeker, ICE KILLER ?! ...of zit je ons in de maling te nemen?!
Dit gaat namelijk dwars tegen de andere antwoorden in...
(dus toch Dolby 5.1 ....)



Ja ik heb dit namelijk. Mijn Corr heeft 7 (!) orginele Speakers :thumbup:

2 in de deur panelen 2 in de achter panelen en 3 in het dashboard. Let wel ik heb een Gamma Radio :D Zal morgen ff schieten als het me lukt

ice_killer 25-02-2011 23:00

Quote:
Originally Posted by Dennis-Mash
Er zitten toch al links en rechts boven op het dash twee tweeters. Waarom zoude ze er dan nog 1'tje in het midden plaatsen. :tongue:



hoge tonen :rolleyes:

Dennis-Mash 26-02-2011 01:05

Voor de hoge tonen heb je de tweeters links en rechts in het dash. De midden tonen komen uit de speakers in deuren en de hoge tonen komen achterin nogmaals door speakers in de hoedenplank of hoedenplankdragers. EN dan heb je de sub vanuit de kofferbak. Dus één klein tweetertje in het midden van het dash lijkt me overbodig.

Vento Vice 26-02-2011 09:09

@ICE KILLER:

Er zal gerust een speakertje zitten, daar bij JOU in je Corrado.
Maar als jij het al niet zelf daar hebt geplaatst, mss dan wel de vorige eigenaar?
Wat Dennis al zegt: er zijn feitelijk genoeg speakers (-locaties) aanwezig...

Er zit bij jou dus een hoge tonen-speaker; op wat voor kanaal zit die dan aangesloten?
(radio òf versterker)


All times are GMT +1. The time now is 12:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.