Het kleine Corrado-vraagjes topic
Soms heb ik wel eens een vraagje, waar iets voor dient of zoiets.
Gewoon kleine weet-dingetjes! Dat gebeurt wel vaker, dus waarom niet 'gewoon' een topic openen?! Heeft iemand anders er ook nog wat aan... of mss heeft iemand anders ook wel zo'n soort vraag? Plaats hem hier! (...we zien wel of het een succes wordt... :tongue: ) Ik ben dit natuurlijk niet voor niks gestart; hier zijn de (eerste) vraagjes: (en voor zover bekend geworden: het bijbehorende antwoord!) VRAAG 1-bovenop het dashboard; zeg maar het vlakke deel bij het voorraam, zit in het midden iets dat lijkt op een speakerroostertje. WÃ*t is dit voor iets en waar dient het voor? Dit is wat 'ze' zeggen: het is een roostertje voor een 'zonnesensor' tbv climatronic... VRAAG 2-Past een veerpootbrug van een Golf MkII op een Corrado? (EDIT: de later toegevoegde vragen: ) VRAAG 3-Passen Passat 35i deurklinken 1-op-1 op een Corrado? Nee, niet één op één; je moet een heveltje overzetten. Het is dus indirect wèl mogelijk. VRAAG 4-Vanaf welke temperatuur geeft de MFA de olie temperatuur weer? Olietemperatuur wordt vanaf 50 graden celsius aangegeven, idd! (voor de volledigheid: onder de 50 graden zie je twee streepjes) VRAAG 5-Wat kun je allemaal met de MFA? Kijk voor antwoord vanaf post #23 in dit topic! VRAAG 6a-Waar zit de schakelaar/ het contact dat de achteruitrijlichten aanzet? Ergens op de versnellingsbak zitten twee draden; op de ene moet spanning staan, wanneer de bak in z'n achteruit staat VRAAG 6b-Is dit een APK-afkeurpunt? Tot en met bouwjaar '97 mÃ*g een achteruitrijlicht, vanaf '98 is het verplicht! VRAAG 7-Past een Golf MkII-trekhaak op een Corrado? Ja, dit past zonder problemen één op één op je chassis; je moet alleen de bumper aanpassen. Kom maar op met (nog meer) vragen en/of antwoorden! :thumbup: Voor veel nuttige info en tips (betere verlichting, betere ruitenwissers, etc.) kun je ook ff kijken inHet 'hoe en wat Corrado-topic' van Pedaalemmer Thnx :thumbup: Wat meer over de geschiedenis vind je in HIER (met dank aan Guido voor de link) |
Volgens mij zit er origineel een stuk foam/schuim onder dat roostertje om vocht in je auto op te vangen of zoiets dergelijks. ;)
|
Volgens mij zit er in of onder dat roostertje een zonnesensor wanneer de auto uitgerust is met Climatronic. Bij jou is het waarschijnlijk een blindplaatje.
|
Dat klinkt iig niet overtuigend... bij mij zit er idd een blind plaatje... en bij jullie?
Maar wat doet zo'n 'zonnesensor'(?) dan bij climatronic, als dÃ*t het is? Nog een ideetje: Je kan er natuurlijk ook een centerspeaker onder plaatsen; dan heb je Dolby 5.1 :D ... |
Climatronic is nooit geleverd in een Corrado Arnaud. Enkel airco. Misschien dat het daar mee te maken kan hebben maar dat lijkt mij stug.
|
Quote:
Serieus Dennis? Ik geloof je hoor als je dat met stelligheid zegt maar ik kijk er van op, aangezien de Passat 35i B3 type qua dashboard heel veel gelijkenis vertoont met de Corrado, en hiervan ook veel onderdelen uitgewisseld waren, en deze was wel leverbaar met climatronic. |
is gewoon een loos roostertje, heeft nooit ergns voor gediend af fabriek!!!
|
Quote:
pffff,gelukkig.... kon er al niet van slapen. |
Quote:
'gewoon'?! Natuurlijk heeft het een functie; anders komt het toch niet tot het productie-stadium... :screwy: Het zal ongetwijfelt bij vele C-'s een loos roostertje zijn, net zoals de dummy mistlampen vaak bij een MkIII, zeg maar; maar het is natuurlijk niet alleen maar voor de sier... |
Opgelost dus. :D
|
Quote:
ben je nu zo eigenwijs of doe je het zo maar. het heeft nergens voor gediend, er is geen enkele functie voor , sterker nog der zit amper ruimte onder, is gewoon een optisch iets om die lange strip wat te doorbreken... |
Maak je niet zo'n druk Fabbi. De een neemt iets zomaar van een ander aan en de ander neemt het niet zo snel aan en zoekt eerst nog even verder. ;)
|
Het 'oude type' dashboard is gewoon uit de Passat getrokken naar men zegt, en die was wel leverbaar met Climatronic. En Clima gebruikt inderdaad een zonnesensor die midden voorop het dashboard zit.
|
vraag 3...
Dat klinkt zo wel aannemelijk.
Hoewel; toen ik laatst op de sloop ventilatieroostertjes van een Passat 35i probeerde, pasten deze toch ècht niet in mijn Corrado (=oud type dashboard)... :shake: Maar oké, (nogmaals) wat doet zo'n 'zonnesensor' dan precies? on-topic: 'n volgend, 3e vraagje: -De eerste Corrado (type 53i) heeft dus wat overeenkomsten met de toenmalige Passat (type 35i) Passen de Passat-deurklinken één-op-één op een Corrado? (zoals jullie weten is dit nl. een zwak punt van de Corrado) P.S.: Vraag 2 staat ook nog steeds: past een veerpootbrug, eigenlijk bestemd voor een Golf MkII, in een Corrado? |
Volgens mij zijn de Passat klinken net zo slecht hoor. Beter gewoon een revisie setje aanschaffen. Op het Corrado Forum was laatst een group buy maar daar ben je nu helaas te laat voor. ;)
|
Passat klinken passen niet één op één. Het heveltje dat de deur opent moet je omwisselen, die van de Passat is namelijk langer. Je hebt er trouwens wel RVS ombouw-setjes voor.
Meestal worden de Passat-klinken van de achterste deuren gebruikt omdat daar geen slot in zit. Voor de 'cleane' look. |
Ik heb hier eventueel nog twee klinken voor je liggen. Eentje met slot en eentje slot loos. ;)
|
Ik heb ze (nòg) niet nodig, Dennis; het ging me er meer om voor Ã*ls het eens gebeurt....
Maar als je 'het heveltje moet omwisselen dat de deur opent', dan heeft het weinig zin: dÃ*t is nu toch juist het 'dingetje' wat altijd breekt?! Ik heb op E-bay idd wel eens van die revisie-setjes gezien; jammer dat ik te laat ben voor de group-buy... Maar het antwoord op de vraag is dus duidelijk: 'Nee, dat past niet zomaar één op één.' ;) |
nu vraag 2 nog... ;)
|
Bij deze ook een vraag van mij.
Vanaf welke temperatuur geeft de MFA de olie temperatuur weer? Ik zelf meen vanaf de 50 graden want het laagste wat ik er ooit op gezien heb is 58 graden. Klopt dit? |
VRAAG 4 dus... ;)
Olietemperatuur wordt vanaf 50 graden celsius aangegeven, idd! (voor de volledigheid: onder de 50 graden zie je twee streepjes) |
Oke dan, had ik het toch goed. Iemand voor de rest nog een duidelijk uitleg wat je precies met de MFA kunt? Ik weet dat je er mee kunt zien hoeveel bezine de motor verbruikt en nog een aantal andere geintjes. Maar is er iemand die dit duidelijk uit wil en kan leggen of iemand die een duidelijke uitleg hier over heeft?
|
MFA functies
ff uit het hoofd (als er iets mist, vul me dan maar aan!)
Met de MFA zie je o.a. -de huidige tijd ('home') -tijd hoelang je onderweg bent -gemiddelde snelheid -huidige verbruik in liters per 100km -olietemperatuur -buiten temperatuur De MFA kan je wisselen tussen 'stand 1' en 'stand 2'; in de ene (welke...?) worden de waardes weer steeds gereset, als langer dan een bepaalde tijd het contact UIT staat. In de andere stand blijven de waardes behouden. Je kan de waardes altijd wel zelf weer resetten als je wilt, maar hoé precies; dat weet ik niet meer.... :confused: -Je schijnt met de MFA ook toerentallen en drukken (G-lader) te kunnen aflezen... Pedaalemmer, een fanatieke ex-Corrado G60-eigenaar en forumlid, heeft hier in een topic nog wat meer over staan. EDIT: hier een kopie van één van zijn posts daar: Drukmeting van de G-lader Dit kan op twee manieren t.w; laderdrukmeter maar ook met de MFA die standaard in de auto zit. Als je de volgende handelingen met de MFA uitvoert krijg je de druk ervoor. Motor uit MFA keuzeschakelaar op 2 zetten MFA knopje indrukken en vasthouden, contact aan/uit, dan knopje loslaten MFA knopje weer indrukken, motor starten, knopje loslaten MFA knopje één keer indrukken en de druk staat er De druk kun je nu onder volle belasting testen. Het beste is in de derde versnelling door trekken tot 6000 toeren (bij originele chip) en dan heb je de maximale druk. Op dat moment goed kijken wat de MFA aangeeft. 1200 - 0,2 bar 1300 - 0,3 bar 1400 - 0,4 bar 1500 - 0,5 bar 1600 - 0,6 bar 1700 - 0,7 bar 1800 - 0,8 bar 1900 - 0,9 bar 2000 - 1,0 bar 2100 - 1,1 bar 2200 - 1,2 bar p.s. wel eerst de auto goed warm rijden. Olie moet zeker 90 graden zijn. Bij een goede motor en lader moet de druk in de buurt van de 0,6 - 0,7 bar liggen. Hoe meer druk hoe beter natuurlijk. (met originele poelie en chip). Als dit minder is dan 0,6 bar druk, dan dien je de G-lader zo snel mogelijk te (laten) reviceren. Toerentallen die de G-lader haalt met de volgende poelie's bij 6000 toeren: (afwijkende) Poelie: 87 mm - 9,100 omwentelingen per min. (standaard) 75 mm - 10,560 omwentelingen per min. 72 mm - 10,980 omwentelingen per min. 70 mm - 11,280 omwentelingen per min. 68 mm - 11,640 omwentelingen per min. 65 mm - 12,180 omwentelingen per min. 62 mm - 12,720 omwentelingen per min. 60 mm - 13,200 omwentelingen per min. Het is geen volledig antwoord, maar beter iets dan helemaal niks, toch?... ;) |
Hmm, er zitten dus 2 standen op. Ik vroeg me laatst al af waarom er een tweetje stond in mijn display.
Alvast bedankt voor het antwoord. |
Zonnesensor Climatronic:
"De buitentemperatuur eventueel met een zonnesensor en de door de bestuurder ingestelde temperatuur bepaalt de gewenste luchtuitstroomtemperatuur in de auto". Oftewel, hoe warmer/kouder het buiten is dan binnen (door temp sensoren binnen & buiten gemeten) en hoe sterker/minder sterk de kracht van de zon (door die sensor dus gemeten) op de auto hoe sneller of minder snel de temperatuur in de auto stijgt door invloeden van buitenaf. Hierop past de clima continue de temperatuur en snelheid en wellicht gebruikte uitstroomopeningen van de ingeblazen lucht aan om zo dicht mogelijk te ingestelde gewenste binnentemperatuur te benaderen. Een climatronic heeft trouwens nog wel meer sensoren, ook in het verwarmingshuis bv. Veel info hier te vinden: http://www.timloto.org/download/pdf...ort/hfdstk7.pdf |
Quote:
Bij m'n Passat is het iig zo dat de boordcomputer stand 1 altijd gereset wordt als de auto langer dan een kwartier ofzo uitstaat. Stand 2 wordt altijd onthouden tot je 'm reset. Resetten doe je door het knopje waarmee je wisselt van 'verbruik', 'gereden km's' enz een paar seconden ingedrukt te houden, voor het programma waar je op dat moment in zit. Bij de Corrado zal dit waarschijnlijk net zo werken maar eerlijk gezegd heb ik dat nooit zo uitgebreid geprobeerd, daar zit ik voornamelijk naar de olietemp te kijken en soms naar de buitentemp. Iedere keer als ik m'n Passat getankt heb reset ik programma 2 zodat ik daar altijd het verbruik, gereden km's, gereden uren enz per tank op kan zien. |
gaat goed hiero...
2X :goodpost:
EDIT: Ik plaats alle vragen (met antwoorden)die hier voorbij komen, steeds achteraf in de beginpost, zodat daar een mooi overzichtje ontstaat :rolleyes: Goede respons hier, thnx. En waardevolle informatie voor de Corrado-fans, ga zo door! |
Wat die MFA betreft staat natuurlijk allemaal ook in de handleiding van de auto uitgelegd. Of als je die niet hebt bij je Corrado dan wel in de handleiding van Golf/Bora/passat want 't systeem werkt in feite overal hetzelfde... Alleen modernere auto's hebben b.v. nog een optie extra bijvoorbeeld die het aantal 'nog te rijden km's op de tank' weergeeft, een schatting daarvan n.a.v. je huidige rijstijl en het aantal liters nog voorradig.
|
wie-o-wie heeft er nog eentje liggen?
...dit topic is dus erg handig voor iemand die zo'n handleiding NIET heeft...ZOALS IK! :tongue:
(...of voor iemand die de Duitse versie heeft, hè Dennis?) Nu je er toch over begint: hier nòg een klein Corrado-vraagje: *WIE HEEFT ER NOG ZO'N CORRADO HANDLEIDING VOOR MIJ LIGGEN ??? het liefst in het Duits, omdat het een import-auto is, maar in het Nederlands mag ook. Stuur me dan maar een PM-metje met de prijs. thnx alvast. |
Voor vraag 2:
De typenummers bij Wiechers veerpootbruggen voor de 'voorkant-boven' zijn bij Golf 2 en Corrado verschillend. Dus dat gaat waarschijnlijk niet passen. De typenummers voor de 'onderkant-voor' en in de kofferbak zijn hetzelfde. |
okee! bedankt MipMip.
|
MFA:
Klopt inderdaad wat je allemaal met het MFA kunt. Wanneer je de druk van je g-lader bekijkt (schuifje op 2), kun je ook nog andere dingen bekijken: 0 Prüfsumme (unwichtig) 1 Saugrohrunterdruck in mbar, bzw. als dez. Zahlenwert (wichtig für G-Lader) 2 Drehzahlanzeige (genaue Anzeige, über die auch die genaue Geschwindigkeit errechnet werden kann) 3 Momentanverbrauch (als direkt abhängig von der Gaspedalstellung, nicht erschrecken bei Vollgas ;-) ) 4 Wegdrehzahl 5 Öltemperatur in °C 6 Außentemperatur in ° Als je hem op 1 zet kan je nog wat andere dingen bekijken heb ik ergens gelezen: 0 Motorkennfeld-Code 1 Länderausführungs-Code 2 Wegdrehzahl 3 obere Drehzahlgrenze 4 untere Drehzahlgrenze 5 Schubabschaltung (mbar) 6 Segmenttest (müßte 4 mal eine 8 anzeigen) En trouwens: Je MFA stand 1 reset zich na 2 uur van het contact af te zijn geweest. Het bereik van je olietemperatuursensor is 50-160 graden Celsius. |
Kijk eens aan. Er wordt handige informatie gepost. :)
|
Quote:
nope, hier zit een kleine speaker onder voor hoge tonen :thumbup: |
Weet je dat echt zeker, ICE KILLER ?! ...of zit je ons in de maling te nemen?!
Dit gaat namelijk dwars tegen de andere antwoorden in... (dus toch Dolby 5.1 ....) |
Er zitten toch al links en rechts boven op het dash twee tweeters. Waarom zoude ze er dan nog 1'tje in het midden plaatsen. :tongue:
|
Quote:
Ja ik heb dit namelijk. Mijn Corr heeft 7 (!) orginele Speakers :thumbup: 2 in de deur panelen 2 in de achter panelen en 3 in het dashboard. Let wel ik heb een Gamma Radio :D Zal morgen ff schieten als het me lukt |
Quote:
hoge tonen :rolleyes: |
Voor de hoge tonen heb je de tweeters links en rechts in het dash. De midden tonen komen uit de speakers in deuren en de hoge tonen komen achterin nogmaals door speakers in de hoedenplank of hoedenplankdragers. EN dan heb je de sub vanuit de kofferbak. Dus één klein tweetertje in het midden van het dash lijkt me overbodig.
|
@ICE KILLER:
Er zal gerust een speakertje zitten, daar bij JOU in je Corrado. Maar als jij het al niet zelf daar hebt geplaatst, mss dan wel de vorige eigenaar? Wat Dennis al zegt: er zijn feitelijk genoeg speakers (-locaties) aanwezig... Er zit bij jou dus een hoge tonen-speaker; op wat voor kanaal zit die dan aangesloten? (radio òf versterker) |
All times are GMT +1. The time now is 12:20. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.