Eigenschappen temperatuurvoelers
Hallo,
ik heb eens een vraag of iemand weet met welke waardes mijn temperatuurvoeler werkt. Gaat om koelwatervoeler met nr: 049 919 501 bereik tot 125 graden celcius 12V 1E Ik zou graag ohmse waardes, temperaturen en voltages willen weten zodat ik wat kan gaan meten. Alvast bedankt! |
Waarom zou je dat willen weten? Heb je het idee dat die niet goed is? Temp sensor kan op 2 manier werken, weerstand omhoog als de temp omhoog gaat (PTC), of weerstand omlaag als de temp omhoog gaat (NTC).. Maar aan een echt schema om de weerstand te controleren kan ik je niet helpen ;)
|
Is het niet toevallig ook een blauwe sensor?
Voor de blauwe van m'n G60 heb ik wel een grafiekje met weerstandswaarde/temperatuur. |
@Dennis,
ik wil dit weten omdat ik een tijdje het vermoeden heb gehad dat ik een lekke koppakkig had omdat mn koelwatertemperatuur altijd gelijk doorsteeg tot oververhit. Vanochtend even langs de garage geweest en die hebben even mn koelwatersysteem getemperatuurd met een laserthermometer en mn koelwaterbochtje op mn kop waar dus die voeler in zit is mooi 89/90 graden terwijl de voeler zwaar oververhit (125) aangeeft. Dus wil ik weten welke ohmse waardes, voltages bij welke temperatuur horen zodat ik bepaalde dingen kan uitsluiten in mn elektisch circuit. @Martin, de voeler die er bij mij inzit heeft een zwart isolatierandje en geen blauwe helaas maar zou je dat grafiekje alsnog kunnen sturen want ik denk dat die voelers elkaar niet veel zullen ontlopen.. heb ik in ieder geval een indicatie in welke orde van grootte ik moet denken :) |
In de Haynes staat (volgens ander forum) dit:
Weerstandswaarden voor 049 919 501 A, 027 919 501 en 049 919 501: 20°C - ongeveer 1000 ohm 60°C - ongeveer 250 ohm 100°C - ongeveer 75 ohm Dit komt ook wel overeen met de zwarte sensor voor de tempmeter (1000-100 Ohm) die ik in mijn 1.3 heb. Gr, Johan. |
Dit is de blauwe:
|
dat is de thermoschakelaar, deze heeft verder niets te maken met het temperatuurweergave signaal naar het instrumentenpaneel. Deze sensor schakelt namelijk je (in mijn geval) inlaatspruitstukverwarming :) Maar toch bedankt voor de moeite, ik bedoel het sensortje op het plaatje die net voor de blauwe zit!
|
ik heb net even gemeten en mijn sensor geeft bij 18 graden 1200 ohm dus dat komt aardig overeen met jouw gegevens Johan. Alleen snap ik dus niet hoe dit meetsignaal verloopt want ik neem aan dat de spanningsstabilisator er voor moet zorgen dat er constant 10V loopt over het klokje en de sensor. Het meetsignaal 0-20mA of 4-20mA is onder invloed van de wisselende weerstand??! Ik meet namelijk op mn net nieuwe sensor 4,4V bij draaiende motor, terwijl ik op de spanningsstabilisator gewoon 9,9V meet? wie kan mij uitleggen hoe dit nu loopt?
|
Is het probleem met de nieuwe sensor nog hetzelfde?
Bij welke temperatuur heb je die 4,4V gemeten? Met de spanningsstabilisator bedoel je die in de tellerunit? |
yep blijft hetzelfde.
rond 90 graden, ja in tellerunit :) |
Volgens mij staan de meter en de sensor in serie. Als een spanningsdeler. 10V op de meter, de meter aan de sensor en de andere kant van de sensor aan massa.
Bij 4,4V (90gr) zou de sensor zo'n 100 ohm zijn ongeveer. Met de spanning en de weerstand kan je uitrekenen dat er 44mA loopt. Er staat 10V over het geheel waarvan 4,4V over de sensor, dus 5,6V over de meter (meter dus 127 ohm). Als je ervan uit gaat dat de meter een vaste weerstand heeft kan je ook kijken wat er bij een andere temperatuur gebeurt. Bij 1000 ohm (20gr) zal er dan 8,9mA lopen. Op de meter zal dan 1,1V staan. Hoe lager de temperatuur, hoe hoger de weerstand van de sensor, hoe hoger de spanning over de sensor, hoe lager de stroom en hoe lager de spanning over de meter. Kan je anders de spanning over de meter eens meten? |
Ik heb nog wat les stof voor het weekend jongens.
Heb het even logisch beredeneerd. Uploaded with ImageShack.us best een slim trucje van vw :D |
Kijk met deze hulp kan ik wat, bedankt heren! Super.
Ben namelijk zelf aardig gefascineerd door elektro alleen weet er niet alle ins en outs van(is alweer een tijdje geleden op de zeevaartschool). Ik zal van het weekend eens een paar meetmomenten doen bij verschillende temperaturen; bij omgevingstemp, 2 maal tussen omgevingstemp en max en dan de spanning over het klokje en spanning over voeler. Zoals ik nu begrijp zal de spanning samen weer 10V moeten zijn. Ahaa bedankt Arthur, dus ik zal een rechtevenredig oplopend amperage moeten meten. Stroom blijft immers over de hele schakeling hetzelfde...ik bedoel de stroom die door klok loopt loopt ook door de voeler?! |
Quote:
Bij een serieschakeling is de stroom door de hele schakeling inderdaad gelijk. |
Hoe kan je dan de weerstand meten, want hij heeft toch maar 1 stekker?
|
zet 1 pen op het contact bovenop de voeler en de andere pen op het koelwaterbochtje of op het zeskant gedeelte of op een ander massapunt en dan zal je weerstand meten
|
Het is maar een benadering van mezelf, ik zeg niet dat het daadwerkelijk zo in elkaar steekt.
Maar je cockpit geeft verkeerde waarde aan? Maarreee je hebt de sensor al vervangen? Controleer even alle bekabeling e.v.t. even een andere cockpit testen, dan heb je alles gehad :D |
Ik heb hem net even gemeten, en had bij een warme motor een weerstand van 88 ohm. Dus morgen even een nieuwe sensor halen.
|
Quote:
Waarom een nieuwe halen? :) |
Quote:
De spanning zou ik wel zo meten maar de weerstand moet je alleen op de sensor meten als de stekker eraf is! Doordat er over de sensor nog spanning staat kan je zo niet goed de weerstand meten. ;) |
Die dingen kosten maar 7 euro en dan weet ik in iedergeval dat het daar niet in zit.
|
Ik heb net een half uur gereden met de golf, en toen de weerstand gemeten.
En deze was ongeveer 97 ohm, hoe kan ik dan uitrekenen hoe warm de motor is? |
Als je de posts hiervoor even doorleest, dan komt 100 Ohm ongeveer overeen met 90 graden. Een bedrijfswarme motor zit rond de 87 graden, dus de waarde bij jou kan goed kloppen.
|
Daarom vroeg ik ook waarom je een nieuwe ging halen, want die 88 ohm die je toen aangaf was ook geen verkeerde waarde voor een motor op bedrijfstemperatuur...
@Bumper: Al wat verder gekomen? |
Nou ik had een nieuwe gekocht om gewoon het uit te sluiten.
Die 88 ohm had ik gemeten na een paar km rijden, en die 97 na een half uur rijden. Dus er zit wel een beetje verschil in. Maar ik was benieuwd of er een formule oid is voor het bereken van de temperatuur aan de hand van de weerstand. |
Martin, nee helaas nog geen tijd gehad door mn werk (ploegendienst) maar als het weer beetje meezit kijk ik er morgen waarschijnlijk nog ff naar. Dan lus ik even die voeler met een apart draadje direcht vanaf de klok door naar de voeler. Dan kan ik in ieder geval uitsluiten of het in de bedrading zit, en ga het ook nog even proberen met andere spanningsstabilisator.
En mijn GTI zal rond de 89/90 graden zijn op bedrijfstemperatuur... @d wieleman... een nieuwe voeler origineel kost je wel iets meer dan 7euro... namelijk 30 pleuro... een replica van bijv AOC kost 4 euro dacht ik.. die hangt er bij mij nu in.. |
Ik had er 1 van 8 euro bij de lokale onderdelenwinkel.
Maar hoeveel graden is nou precies het lampje op de tellerbak? Zo'n tellerbak heb ik erin zitten. |
Als je naald op het lampje staat zal je temperatuur rond de 90 hangen (althans bij een GTi) een goede referentie is de openingstemperatuur van je thermostaat. Die opent bij mij op 89 graden, andere modellen iets eerder volgens mij (87?) dus zal je temperatuur ook rond die waarde schommelen.
|
Nou ik ben vanmiddag weer even wezen meten, maar moet zeggen dat ik er nog steeds niet bepaald wijzer van ben geworden.
Ik heb een aparte kabel aangesloten op mn klok en buitenom aangesloten op mn voeler, resultaat blijft hetzelfde :(. Spanningsstabilisator heb ik niet meer uitgewisseld omdat ik over het kabeltje en de voeler 10V meet. Bij warme motor(moment wanneer koelfan bijkomt) meet ik ong 4.3/4.4V bij ong 67 Ohm. Ik meet tussen kabeltje en voeler overigens geen enkel stroompje...? Zodra de koelfan afslaat meet ik rond de 88 Ohm. Met een ander klokje heb ik vorige keer ook al geprobeerd, gaf ook geen verbetering :( Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie, maar kom er maar niet achter wat... |
Weer een update... toch maar een nieuwe spanningsregelaar gekocht maar dat mag ook niet baten... probleem blijft zich voordoen, grrr
Heb ook nog wat metingen verricht: voedingspanning spanningstab: 12,96V uitgangspanning spanningstab: 9,99V voedingspanning tempklok: 9,98V tempvoelercontact op tempklok: 4,1/4,2V bij warme motor en op dit voltage begint mn koelventilator te draaien dus zou ong overeen moeten komen met een temp van rond de 90 graden. tempvoelercontact op tempklok: 4,7/4,8V dit is het voltage waarop de koelventilator stopt met draaien. Tevens nog een bijkomend vreemd probleem: Bij het aanzetten van mijn verlichting stijgt met olietemperatuur spontaan met 5 graden en zakt ook weer met 5 graden zodra ik de verlichting uitzet. verlichting uit: 9,98V verlichting aan: 10,05V Deze stijging heeft al 5 graden afwijking op temp?!?!?! Maar desalniettemin ben ik nog niets verder.... zou iemand zo vriendelijk willen zijn om eens de voltages te geven over de tempklok (die goed werkt) wanneer de fan bijkomt en weer afslaat, dan heb ik in ieder geval een referentiewaarde.. en kan ik uitsluiten of het toevallig toch niet aan mn klokje ligt.. Branko (bprijs) kwam ook nog met de optie dat het ook nog aan mn massa kan liggen van mn blok. Ik heb even onder de motorkap gekeken en de enige massa die ik kan vinden is de massakabel op mn versnellingsbak naar chassis, zitten er nog meer massakabels die mn motorblok aan massa leggen?? alvast bedankt en we gaan weer vrolijk verder op zoek... |
Is je meter zelf nog wel goed?
|
die heb ik al uitgewisseld met een ander koelwater meter uit zon zelfde paneel als jij hierboven gepost hebt... precies hetzelfde resultaat....dus HELP!!
|
niemand die me kan helpen? :(
|
Quote:
Dit klinkt inderdaad als een massaprobleem. Het gaat niet alleen om de massakabel aan je motorblok. Je kan bv ook een probleem hebben in je zekeringkast zelf, in een kabelboom of bij het massapunt naast/achter de zekeringkast. Ik weet niet precies hoe bij het oude type zekeringkast de massa's aangesloten zijn. Zitten hier en daar verschillen dacht ik. Aan de koperkabel zit er bij de accu nog een aftakking aan de carrosserie. Die ook al blank geschuurd? Kijk ook eens binnenin je zekeringkast of hij niet aan het oxideren is. Heb je de sensor al eens losgetrokken en kortgesloten (meter moet helemaal naar rechts uitslaan). Als je dan het licht aandoet, zakt de meter ook meteen (spanning zakt in)? |
voor je info.. mn olietemperatuur wordt digitaal weergegeven in mn MFA display. Dus ik weet niet of dat een goed idee is om kort te sluiten of doel je hier weer op mn koelwatersensor? Zal binnenkort eens mn zekeringkast er helemaal uitsnokken en mn massapunten daar controleren want die zitten voor zover ik kon zien links naast mn zekeringkast. En mn massakabel onder de motorkop opschuren kan idd ook geen kwaad...
zal van de week weer eens kijken :P bedankt iig! |
Koelvloeistofsensor inderdaad.
|
All times are GMT +1. The time now is 10:08. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.